Ik ben bezig met het upgraden van het audiosysteem in mijn Saab 9-3 uit 2004, maar loop tegen problemen aan vanwege het MOST-bus (Media Oriented Systems Transport) optische audiosysteem. Zoals velen waarschijnlijk weten, maakt dit systeem gebruik van glasvezelverbindingen voor audio-overdracht, waardoor een radio-upgrade lastig is.
Ik zoek een werkende oplossing om een aftermarket head unit (Android) te installeren zonder functieverlies van het originele geluidssysteem. Ik hoop dat ervaringsdeskundigen hier hun kennis kunnen delen!
Mijn huidige setup:
Auto: Saab 9-3 (2004)
Audio: Origineel Saab-audiosysteem met MOST-bus optische verbinding
Versterker: OEM-versterker in de kofferbak, aangesloten via MOST
Stuurwielbediening: Ja, deze wil ik behouden
Nieuwe radio: Android-head unit met RCA/AUX/analoog audio-uitgangen
Problemen en Vragen:
1. MOST-bus audio integratie:
De originele versterker werkt via de MOST-bus optische audio, dus zonder een geschikte MOST-adapter heb ik geen geluid.
Sommige mensen adviseren een NAV-TV MOST HUR, Metra AX-MOST1, of een Chinese MOST-adapter via AliExpress.
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat werkt wel en wat niet?
2. Alternatieve oplossingen:
Ik heb gelezen dat sommige mensen de originele versterker vervangen door een aftermarket versterker en dan nieuwe bedrading naar de speakers trekken.
Is dit haalbaar zonder al te veel gedoe? Hoeveel werk is dit in de praktijk?
3. Ervaringen met Connects2 & andere adapters:
Connects2 CTSSA001.2 is door de fabrikant AAMP Global als niet geschikt verklaard voor de Saab 9-3 (2001-2005).
Heeft iemand tóch een werkende Connects2 of andere adapter gevonden?
4. Bypass van MOST-bus:
Sommige eigenaren hebben de originele Saab-radio verborgen in het dashboard en de nieuwe head unit als een secundair systeem gebruikt.
Werkt deze oplossing goed, en hoe wordt het geluid dan doorgeschakeld?
5. Chinese MOST-adapters:
Op AliExpress heb ik enkele betaalbare MOST-bus adapters gevonden, maar ik twijfel over de compatibiliteit en kwaliteit.
Heeft iemand ervaring met een AliExpress MOST-bus adapter die wél werkt?
Wat ik zoek:
Ervaringen van anderen die een aftermarket head unit hebben geïnstalleerd in een Saab 9-3 (2003-2006)
Aanbevelingen voor een betrouwbare en betaalbare MOST-bus adapter
Alternatieve manieren om de originele versterker en speakers werkend te houden
Ik waardeer alle hulp en advies enorm!
Groeten,
Woozy