Check engine lampje
-
gijswijt
- Geregistreerd lid
Check engine lampje
Het Check engine lampje van mijn 93 uit 2007 blijft branden terwijl de motor perfect loopt.
Iemand een idee wat het kan zijn?
Iemand een idee wat het kan zijn?
-
Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
Re: Check engine lampje
Nee, kan zoveel verschillende oorzaken hebben. Even uit laten lezen 
-
fozwart
- Donateur (7x)

Er is een hele lijst van mogelijke problemen waarbij ze variëren van simpel tot het levenseinde van de motor. Het best is uitlezen bij iemand die een TECH II heeft, dan krijg je een goede indicatie.
-
KeesB
- Geregistreerd lid
Voor een paar tientjes heb je een OBD2 lezer, dan kun je de standaard storingcodes uitlezen en resetten. Heb die van mij al jaren en er al een hoop plezier van gehad.
-
J.vandermeulen
- Donateur

Waar dan? Een tech ll kost nogal wat meer.KeesB schreef: ↑zo 29 dec, 2024 19:37Voor een paar tientjes heb je een OBD2 lezer, dan kun je de standaard storingcodes uitlezen en resetten. Heb die van mij al jaren en er al een hoop plezier van gehad.
-
KeesB
- Geregistreerd lid
Bij voorbeeld op bol.com
https://www.bol.com/nl/nl/l/obd2-scanners/43922/
https://www.bol.com/nl/nl/l/obd2-scanners/43922/
-
fozwart
- Donateur (7x)

Een Tech II kan ook veel meer. Leest alle foutcodes uit plus de uitgebreide codes op een standaard OBD code. TECH II kan bovendien aan- en afmelden van modules, softwareupdates toepassen en storingsprocedures volgen etcJ.vandermeulen schreef: ↑zo 29 dec, 2024 21:15Waar dan? Een tech ll kost nogal wat meer.
-
LarsJanse
- Donateur

Mocht je lid zijn van de anwb, dan kun je ook vragen of de wegenwacht hem even (gratis) komt uitlezen. Die hebben geen techII, maar wel een OBD waardoor je waarschijnlijk wel gewoon een foutcode krijgt waarmee je verder kunt.
-
sjares
- Donateur

Of je gaat gewoon even naar een Saab garage (zie lijst elders op het forum). Vraagt of ze deze even uit willen lezen. Lief lachen, aardig doen enzo. Geduld hebben wat ze zullen het wel druk hebben. Dikke kans dat ze je willen helpen. Gratis of voor een paar tientjes wellicht.
-
MartinvR
- Geregistreerd lid
Een leuke oplossing is de aanschaf van een eSID module bij bv MAPTUN. Dat kleine apparaat is ontwikkeld door Henrik in Zweden, een Saab-enthousiast.
Daarmee kan je diverse motorwaarden uitlezen, OBD2-foutcodes lezen en wissen, en diverse speciale instellingen toevoegen aan de boordcomputer.
Zoals uitgebreide welkomstverlichting, three-blink, spiegels die automatisch inklappen bij afsluiten van de deuren (mits natuurlijk voorzien van elektrisch inklapbare spiegels).
Follow-me-home instelling voor koplampen, actueel vermogen en koppel, etc. etc.
Het apparaat zit in de OBD-connector onder het stuurwiel, wordt bediend middels de knoppen op het stuur en kan dus permanent aangesloten blijven.
Zie https://www.esid.se/index.html
Ik heb de eSID2, maar die is al enige tijd geleden vervangen door de eSID3 met veel meer instellingen.
Een aanrader!
groet Martin
Daarmee kan je diverse motorwaarden uitlezen, OBD2-foutcodes lezen en wissen, en diverse speciale instellingen toevoegen aan de boordcomputer.
Zoals uitgebreide welkomstverlichting, three-blink, spiegels die automatisch inklappen bij afsluiten van de deuren (mits natuurlijk voorzien van elektrisch inklapbare spiegels).
Follow-me-home instelling voor koplampen, actueel vermogen en koppel, etc. etc.
Het apparaat zit in de OBD-connector onder het stuurwiel, wordt bediend middels de knoppen op het stuur en kan dus permanent aangesloten blijven.
Zie https://www.esid.se/index.html
Ik heb de eSID2, maar die is al enige tijd geleden vervangen door de eSID3 met veel meer instellingen.
Een aanrader!
groet Martin
-
gijswijt
- Geregistreerd lid
Het blijkt de lambda sensor te zijn. Volgende week even naar van Dongen in Zeeland om te vervangen.