Op zoek naar motor Z19DTH 150PK
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Op zoek naar motor Z19DTH 150PK
Met 415.000km op de teller, goed onderhoud, toch eens de markt op om te kijken of ik met het aankomend onderhoud niet beter een andere motor erin kan lepelen. Op dit moment is de caterpakking ergens lek en lekt er olie bij de turbo (geen spelingen) en is er sprake van koelvloeistoflekkage. De lekkages zijn summier maar ik erger mij er bont en blauw aan.
Omdat er een boutje dolgedraaid is welke verborgen zit bij het vliegwiel, om de carterpan eraf te halen, zal het subframe en de bak eraf moeten. In dat geval is het bij wijze van spreken een paar bouten en het hele blok is eruit. Mijn huidige blok heeft voldoende nieuwe onderdelen die ik kan overzetten zoals turbo, inlaatspruitstuk welke al gemodificeerd is. Maar ook distributie- en multiriemonderdelen welke er net op zitten.
Ik ben op zoek naar een motor met max rond de 150.000km. Motorcode is Z19DTH 150PK diesel. Zowel Alfa, Opel en Fiat hebben dezelfde motoren in hun auto's. Zijn deze motoren 1 op 1 overzetbaar? Hoe zit het met de elektronica zoals kabelbomen, motorsteunpunten et cetera? Dat zou mijn zoekgebied kunnen vergroten en dan kan ik ook kijken bij bijvoorbeeld Opel onderdelen.
Wie kan mij hierover meer vertellen?
Omdat er een boutje dolgedraaid is welke verborgen zit bij het vliegwiel, om de carterpan eraf te halen, zal het subframe en de bak eraf moeten. In dat geval is het bij wijze van spreken een paar bouten en het hele blok is eruit. Mijn huidige blok heeft voldoende nieuwe onderdelen die ik kan overzetten zoals turbo, inlaatspruitstuk welke al gemodificeerd is. Maar ook distributie- en multiriemonderdelen welke er net op zitten.
Ik ben op zoek naar een motor met max rond de 150.000km. Motorcode is Z19DTH 150PK diesel. Zowel Alfa, Opel en Fiat hebben dezelfde motoren in hun auto's. Zijn deze motoren 1 op 1 overzetbaar? Hoe zit het met de elektronica zoals kabelbomen, motorsteunpunten et cetera? Dat zou mijn zoekgebied kunnen vergroten en dan kan ik ook kijken bij bijvoorbeeld Opel onderdelen.
Wie kan mij hierover meer vertellen?
-
Tissa
- Geregistreerd lid
Re: Op zoek naar motor Z19DTH 150PK
Zou misschien Rico even vragen, die heeft na zijn laatste project denk ik wel verstand van de aansluitingen in een diesel
-
rutgerreinier
- Donateur

Gerade bei #Kleinanzeigen gefunden. Wie findest du das?
https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/ ... nt=app_ios
Er staan er zat te koop
Er staan er zat te koop
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Het gekke is dat als ik een Opel motor vergelijk met de Saab diesel dat de Opel motor de helft kost. Nu zal het een en ander misschien wat completer zijn maar die onderdelen zoals een turbo heb ik wel. Die kan ik overzetten.
Wel een site waar ik even op ga kijken, waarvoor dank!
Wel een site waar ik even op ga kijken, waarvoor dank!
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Ik denk dat als je een kaal blok vind en je zet alles wat anders is over van je huidige motor dat het goed moet komen… gok ik. Inlaat, uitlaat en carter kunnen anders zijn. Als het carter wel hetzelfde is dan hoef je het blok nieteens open te maken.
Ik denk dat het zeker de moeite is om dit uit te zoeken. Heb je op internet al eens gezocht of iemand dit al eens heeft gedaan? Een alfa of opel blok erin zetten? Je kunt eens de opel epc raadplegen op identieke partnummers…
Ik denk dat het zeker de moeite is om dit uit te zoeken. Heb je op internet al eens gezocht of iemand dit al eens heeft gedaan? Een alfa of opel blok erin zetten? Je kunt eens de opel epc raadplegen op identieke partnummers…
-
busy
- Donateur (4x)

Bij Elferink verschillende te koop bv 950 euro voor eentje met 153k.
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Op de Engelse Vauxhall sites zie er wel wat vragen over terugkomen. Wat ik daar lees is dat het dezelfe blokken zijn op de software na. Ook de caterpan zou anders kunnen zijn las ik.Luthart schreef: ↑zo 29 dec, 2024 0:06Ik denk dat als je een kaal blok vind en je zet alles wat anders is over van je huidige motor dat het goed moet komen… gok ik. Inlaat, uitlaat en carter kunnen anders zijn. Als het carter wel hetzelfde is dan hoef je het blok nieteens open te maken.
Ik heb een blok op het oog uit een Vectra. Dat blok staat te koop even verderop:
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... d/2555324/
en deze:
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... er/100110/
Ik ga overzetten het volgende:
Koppeling en vliegwiel
Turbo
Gemodificeerde inlaat
Gloeibougies
Ik heb een F40 6 versnellingsbak die er weer achter komt.
Die ik daar kan zien zijn van de 120pk versies. Dat gaat voor mij niet op, helaas.Ik zie wel een 150pk versie maar dan met 175k op de teller. Dat is teveel.busy schreef: ↑zo 29 dec, 2024 0:29Bij Elferink verschillende te koop bv 950 euro voor eentje met 153k.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Is echt geen geld. Distributie vervangenen bij de garage kost meer dan een ander blok. Heel interessant dus. Moet weliswaar nog worden ingebouwd maar toch. Ga je dat zelf doen?
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Als het past is het geen geld denk ik. Ik zet zoveel mogelijk direct over omdat ik er dan mooi bij kan. Zelf ga ik hem niet overzetten. Dat laat ik aan Pascal van PgB autoservice Twente over. Ik help alleen dapper mee waar nodig.Luthart schreef: ↑zo 29 dec, 2024 10:12Is echt geen geld. Distributie vervangenen bij de garage kost meer dan een ander blok. Heel interessant dus. Moet weliswaar nog worden ingebouwd maar toch. Ga je dat zelf doen?
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Nou, geen geld is te bezienLuthart schreef: ↑zo 29 dec, 2024 10:12Is echt geen geld. Distributie vervangenen bij de garage kost meer dan een ander blok. Heel interessant dus. Moet weliswaar nog worden ingebouwd maar toch. Ga je dat zelf doen?
De verstuivers van het vervangende blok ga ik ultrasoon reinigen. Men raad aan de oliekoeler te vervangen maar ik vraag mij af of dat nodig is. Ik neem aan dat ik een oliekoeler ook kan reinigen? Hopelijk kan alles 1 op1 overgezet worden... duimen maar!
Nu nog even wachten voor een datum om de motorwissel te realiseren. Ik ben benieuwd of dat ook echt merkbaar is. Zeker in vermogen zou ik dat denk ik kunnen merken. Anderzijds is mijn huidige motorblok goed onderhouden met om de 15k een oliewissel. H