Regensensor
-
GJR
- Geregistreerd lid
Regensensor
Ik zat mij af te vragen of je de regensensor kunt vervangen voor een nieuw/ beter exemplaar van een andere auto.
De techniek heeft niet stilgestaan en ze zijn nu beduidend beter , die in de Saab vind ik niet erg geweldig…
Deze gedachte kwam in mij op toen ik met de auto van het werk reed en die doet het geweldig.
De techniek heeft niet stilgestaan en ze zijn nu beduidend beter , die in de Saab vind ik niet erg geweldig…
Deze gedachte kwam in mij op toen ik met de auto van het werk reed en die doet het geweldig.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Re: Regensensor
Vervangen door die van een ander merk auto kun je vergeten. Maar, hij zou het gewoon goed moeten doen. Ik rijd in heel veel verschillende auto's en vergeleken met die auto's doet die van de Saab het eigenlijk heel goed. Enige nadeel is dat je eerst een controleslag moet maken. Dat is bij de tegenwoordige sensors niet meer nodig. Heb je de gevoeligheid wel juist ingesteld?
-
GJR
- Geregistreerd lid
De gevoeligheid staat op de hoogste stand, in het begin gaat het aardig, op gegeven moment ‘vergeet ‘ hij dat hij moet vegen en zal ik de ruitenwissers zelf moeten bedienen.
Na een tijdje gaat hij ook heel hard heen en weer terwijl dat niet nodig is..
Misschien toch een keer vervangen voor een andere van Saab.
Na een tijdje gaat hij ook heel hard heen en weer terwijl dat niet nodig is..
Misschien toch een keer vervangen voor een andere van Saab.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Je kunt, voordat je iets anders aanschaft, ook eens proberen om de Gel te vervangen. Meestal komen er storingen in een regensensor als er iets mis is met de Gel die tussen de voorruit en de sensor zit. Gel voor een regensensor is in een tube te verkrijgen maar moet absoluut zonder luchtbelletjes worden aangebracht. Is relatief gemakkelijk zelf te doen. Alleen secuur werken.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Bij mijn beide Saabs staat de afstelling in de middenstand. Maar een regensensor kan zich vergissen en iets anders doen dan dat je verwacht, Bijvoorbeeld als een wisser wat versleten is en net even water achterlaat bij je sensor.
-
GJR
- Geregistreerd lid
Bedankt voor de tips , zal er komende tijd eens mee aan de gang gaan en kijken of het beter wordt, was vanaf het begin al niet lekker met deze auto, eigenlijk nooit fijn gewerkt.
En anders zal ik er een nieuwe op zetten, bedoeling is dat hij nog vele jaren bij mij blijft.
En anders zal ik er een nieuwe op zetten, bedoeling is dat hij nog vele jaren bij mij blijft.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Bij mijn eerste 9-3 was het hopeloos na een ruitvervanging. Kreeg toen de tip om naar de Gel te kijken en die was er toen niet tussengeplaatst.
-
GJR
- Geregistreerd lid
Gisteren een nieuwe gekocht bij R&D , had er nog één liggen, vanmorgen al bezorgd en zojuist geplaatst, veel aandacht aan de gel besteed, ruit zeer goed schoongemaakt.
Nu wachten op regen ( nooit gedacht dat ik dat zou zeggen) en kijken of het nu goed is.
Mag wat kosten om de oude dame in goede conditie te houden hè
Nu wachten op regen ( nooit gedacht dat ik dat zou zeggen) en kijken of het nu goed is.
Mag wat kosten om de oude dame in goede conditie te houden hè
-
gsuk
- Geregistreerd lid
Als je een esid 3 hebt kun je hem ook afstellen daarmee, wel vind ik de instructies moelijk te volgen, dus ook nooit geprobeerd
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik tevreden ben met de regensensor
Het is ook mijn eerste auto (ook 1e saab, mijn vorige 9-3 og cabrio had het niet) met regen sensor
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik tevreden ben met de regensensor
Het is ook mijn eerste auto (ook 1e saab, mijn vorige 9-3 og cabrio had het niet) met regen sensor
-
alewijn
- Geregistreerd lid
Hallo Saabfans,
Ik moet af en toe de stof van het sensor bolletje vegen, voordat die het goed doet ( kleine moeite bij mij )

Ik moet af en toe de stof van het sensor bolletje vegen, voordat die het goed doet ( kleine moeite bij mij )
-
fozwart
- Donateur (7x)

En als het dan is gelukt kun je je zelf ook weer een aai over je bolletje gevenalewijn schreef: ↑do 05 dec, 2024 22:58Ik moet af en toe de stof van het sensor bolletje vegen, voordat die het goed doet ( kleine moeite bij mij )
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Al ik TS was, zou ik een keer heel grondig de voorruit reinigen. Niet alleen een sopje erover, maar met een ruitenreinigingsschuim. Daarna goed afspoelen en drogen en tot slot een behandeling met Rain-X.
Ook vuil wat je niet ziet zorgt voor afwijkingen in wat de sensor "ziet": Een grotere druppeldichtheid, die er niet is of een egaal diffuus plaatje met te weinig contrast om in actie te komen.
Het kan soms simpeler zijn dan je denkt. Als het na gedane maatregelen gemiddeld te enthousiast te keer gat met wissen, kun je met een Tech2 de instelling naar een iets minder gevoelig niveau aanpassen.
Succes!
Ook vuil wat je niet ziet zorgt voor afwijkingen in wat de sensor "ziet": Een grotere druppeldichtheid, die er niet is of een egaal diffuus plaatje met te weinig contrast om in actie te komen.
Het kan soms simpeler zijn dan je denkt. Als het na gedane maatregelen gemiddeld te enthousiast te keer gat met wissen, kun je met een Tech2 de instelling naar een iets minder gevoelig niveau aanpassen.
Succes!
-
frits 9-3
- Donateur (3x)

Bij mij werkt hij eigenlijk best goed in de sensorstand. Maar ik heb de instelling mogelijkheid niet gevonden, nog. Waar vindt je dat?
-
fozwart
- Donateur (7x)

In het settingsmenu via je display kun je hem in low-medium-high gevoeligheid instellen.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Ah, excuus. Was even vergeten dat dat bij de 9-3 zonder Tech2 valt in te stellen.