Dop oliefilterhuis

2002-2012
Roosenr
Geregistreerd lid

Dop oliefilterhuis

Bericht door Roosenr » ma 11 nov, 2024 19:44

Iemand een idee welke dop je nodig hebt om de oliefilter te lossen van een 9-3 cabrio uit 2008 met TTID motor (180pk)?

rvdb
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Dop oliefilterhuis

Bericht door rvdb » ma 11 nov, 2024 19:50

32mm volgens mij.

Roosenr
Geregistreerd lid

Bericht door Roosenr » ma 11 nov, 2024 20:07

rvdb schreef:
ma 11 nov, 2024 19:50
32mm volgens mij.
Denk je, is volgens mij een vreemde maat, 32mm heb ik liggen namelijk

Het is een TTID, geen TID

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » ma 11 nov, 2024 20:20

Zover ik kan zien maakt dat geen verschil. Het is dop 32mm welke je nodig hebt maar als degene voor jou het niet te stijf vastgemaakt heeft kan je het ook met de hand losdraaien. Het is wel een rotwerkje omdat de engineers het heldere idee hebben gehad het oliefilterhuis achter het blok weg te stoppen.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 11 nov, 2024 21:39

Ondiepe dop 32 op een 1/2" ratel en je kunt er van onderaf prima op komen in mijn ervaring. Is inderdaad door de locatie niet het schoonste klusje ooit, maar goed, wel de fijnste motor voor een 9-3 als je 't mij vraagt 8)

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » ma 11 nov, 2024 22:08

Rechter modderkuip verwijderen en je kan er zo bij.

Ik heb die fijne motor net voorzien van nieuwe olie voor een eventuele nieuwe eigenaar.

Roosenr
Geregistreerd lid

Bericht door Roosenr » ma 11 nov, 2024 22:53

Sa93Ve schreef:
ma 11 nov, 2024 20:20
Zover ik kan zien maakt dat geen verschil. Het is dop 32mm welke je nodig hebt maar als degene voor jou het niet te stijf vastgemaakt heeft kan je het ook met de hand losdraaien. Het is wel een rotwerkje omdat de engineers het heldere idee hebben gehad het oliefilterhuis achter het blok weg te stoppen.
Ja idd vreemdste plek ooit voor een oliefilter….maar die 32mm gaat niet lukken hoor. Blijkbaar gebruikte saab 2 verschillende oliefilterhuisdeksel. Eentje ervan had niet die makkelijke 32mm op de kop. De mijne dus ook niet. In de saab wis handleiding staat het volgende:

https://saabwisonline.com/9-3-9440/2008 ... ter-z19dtr

Daar ze je dat daar een grote dop gebruiken, maat rond de 77mm maar nergens zijn die spec te vinden…

Roosenr
Geregistreerd lid

Bericht door Roosenr » ma 11 nov, 2024 22:58

reiernumans schreef:
ma 11 nov, 2024 21:39
Ondiepe dop 32 op een 1/2" ratel en je kunt er van onderaf prima op komen in mijn ervaring. Is inderdaad door de locatie niet het schoonste klusje ooit, maar goed, wel de fijnste motor voor een 9-3 als je 't mij vraagt 8)
Saab had dus 2 oliefilterhuisdeksels voor op de TTID…1 die je idd op de kop met 32 dop openkrijgt en een andere die ook id wis handleiding beschreven staat, waar speciale grote dop voor nodig was…2x raden dewelke op de onze zit….die zonder de 32 nut op de kop dus…en de speciale kop staat in de wis nergens beschreven hoeveel mm en hoeveel kanten…enkel partnr: 32025051
Id latere jaren is dat deksel op de TTID (de onze is van 2008) waarvoor je de speciale socket nodig had vervangen door het algemene deksel die je ook op de TID had, namelijk die met de 32mm nut op de kop. Zal zijn reden wel gehad hebben…

Afbeelding

Afbeelding

Roosenr
Geregistreerd lid

Bericht door Roosenr » ma 11 nov, 2024 23:00

rutgerreinier schreef:
ma 11 nov, 2024 22:08
Rechter modderkuip verwijderen en je kan er zo bij.

Ik heb die fijne motor net voorzien van nieuwe olie voor een eventuele nieuwe eigenaar.
Dit was de vraag niet.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 11 nov, 2024 23:30

Kun je hem niet met een oliefiltertang pakken?

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 12 nov, 2024 0:22

Die speciale dop is tekoop bij oa JenD. Andere dop is voordeliger. Maar voordat je zover bent kun je deze dop lossen meteen oliefilter tang. Het zijn kleine slagen die je kunt maken. Laatste gedeelte kun je met de hand doen. Beide kun je van bovenaf doen. Zet even een kleinemmertje onder je filter dan loopt je niet alle olie op de grond.

Roosenr
Geregistreerd lid

Bericht door Roosenr » di 12 nov, 2024 0:37

reiernumans schreef:
ma 11 nov, 2024 23:30
Kun je hem niet met een oliefiltertang pakken?
Dat gaat uiteindelijk de bedoeling zijn ja om dan ineens de nieuwe oliefilterhuisdeksel te plaatsen zoals jij die hebt…saab zal ze niet voor niets vervangen hebben…

Roosenr
Geregistreerd lid

Bericht door Roosenr » di 12 nov, 2024 0:39

busy schreef:
di 12 nov, 2024 0:22
Die speciale dop is tekoop bij oa JenD. Andere dip is voordeliger. Maar voordat je zover bent kun je deze dop lossen meteen oliefilter tang. Het zijn kleine slagen die je kunt maken. Laatste gedeeltelijk je met de hand doen. Beide kun je van bovenaf doen. Zet even een kleinemmertje onder je filter dan loopt je niet alle olie op de grond.
Op wis van saab staat er dat er een nippel onder het filterhuis is waar je een slang kan aansluiten en zodoende het meeste vd olie uit filterhuis al netjes kan aflaten vooraleer je de filter verwijderd. “A” op de prent onder. Denk dat het idd slimmer is het deksel te vervangen door de deksel die later toegepast werd. Bespaart een hoop gedoe id toekomst.
Afbeelding

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 12 nov, 2024 1:03

Dit is speciale demontagedop:
https://www.jendvandenbosch.nl/brandsto ... 25056.html

En dit de andere dop die ik er ook op heb gezet:
https://www.jendvandenbosch.nl/oliefilt ... 91749.html

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 12 nov, 2024 7:08

busy schreef:
di 12 nov, 2024 1:03
Dit is speciale demontagedop:
https://www.jendvandenbosch.nl/brandsto ... 25056.html
Deze is voor het brandstoffilter. Die gaat dus niet passen op je oliefilterdop.
Die dop voor dit specifieke oliefilterdeksel zwerft bij oude Saab dealers wel ergens. Maar is bij mijn weten nergens te koop. Ik ben er al een jaartje of 10 naar op zoek.

Plaats reactie