Hi all,
Ik kwam per toeval terecht op een tweedehands Saab Turbo op marktplaats en vond dat die er wel erg smerig uit zag (met name veel roet/olieaanslag op het turbinewiel).
Nu mijn vraag: is het raadzaam om je turbo zo nu en dan schoon te maken, en zo ja, hoe? Ik heb verschillende dingen gezien, van additieven aan je brandstof tot cleaners in een rattle can die je in je hete kant spuit.
Thanks, hoor graag!
Turbo cleaners
-
evo
- Donateur (2x)

Re: Turbo cleaners
Als je motor gezond is, zal er nooit veel opbouw van roet zijn. Daar is het veel te heet voor. Maar ik realiseer me net dat veel een nogal vaag begrip is...
Als je een tweedehands plaatst welke zwaar vervuild is (...), dan sla je sowieso een onzeker pad in. Waarom is ie zo vervuild? Heeft de turbo er zwaar onder geleden? Wie zal het zeggen.
Als je niet precies weet wat je doet, beste om van de internals af blijven. In princiepe is een turbo gebalanceerd (ook nog wel bij gelijkmatige slijtage en vervuiling). Als je er aan gaat manipuleren kan je dat best wel eens vernachelen...
My2p
Als je een tweedehands plaatst welke zwaar vervuild is (...), dan sla je sowieso een onzeker pad in. Waarom is ie zo vervuild? Heeft de turbo er zwaar onder geleden? Wie zal het zeggen.
Als je niet precies weet wat je doet, beste om van de internals af blijven. In princiepe is een turbo gebalanceerd (ook nog wel bij gelijkmatige slijtage en vervuiling). Als je er aan gaat manipuleren kan je dat best wel eens vernachelen...
My2p
-
Teemong
- Donateur

Re: Turbo cleaners
[]Mijn blok is verder gezond; m'n 9-3 verbruikt ongeveer 750ml olie op 10.000km. Als ik je goed heb begrepen is een vieze turbo dus niks om me druk om te maken? Uiteraard wordt alles netjes warm gereden voordat er vermogen wordt aangesproken.
Reden: Quote verwijderd