Ventilator motor

2002-2012
Plaats reactie
avg
Geregistreerd lid

Ventilator motor

Bericht door avg » za 20 jul, 2024 14:47

Het wordt warm! De motor en koelwater ook. Bij welke temperatuur slaat de elektrische van van de mororkoeling aan? Ook….Hoe kan ìk überhaupt controleren of de van werkt?

LarsJanse
Donateur
Donateur

Re: Ventilator motor

Bericht door LarsJanse » za 20 jul, 2024 15:19

Als je een stukje hebt gereden, dus motor op temperatuur, en dan de auto stil zet met draaiende motor en airco aan, moet de fan wel binnen afzienbare tijd gaan draaien. Dat kun je wel zien met de motorkap open.
Fan zou aan moeten slaan boven de 100 graden koelwatertemperatuur aldus Saabwisonline.

avg
Geregistreerd lid

Bericht door avg » za 20 jul, 2024 15:43

Dank voor je snelle reactie! Ik ben het op dit moment aan het bekijken. Lijkt wel of er 2 ventilatoren zitten. Het werkt! Ze draaien niet echt hard ( of hebben ze verschillende snelheden?)

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » za 20 jul, 2024 16:13

Inderdaad verschillende snelheden afhankelijk van de temperatuur.:

Afbeelding

En N.B., de bedrijfstemperatuur van je motor zal in de winter en de zomer ongeveer hetzelfde zijn, de motor wordt in de zomer dus niet (veel) warmer, alleen moet je koelsysteem in de zomer wat harder werken om het op die temperatuur te houden

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » zo 21 jul, 2024 10:20

LarsJanse schreef:
za 20 jul, 2024 15:19
Als je een stukje hebt gereden, dus motor op temperatuur, en dan de auto stil zet met draaiende motor en airco aan, moet de fan wel binnen afzienbare tijd gaan draaien. Dat kun je wel zien met de motorkap open.
Fan zou aan moeten slaan boven de 100 graden koelwatertemperatuur aldus Saabwisonline.
Bij 100 pas?
Dat haal ik pas bij een hete dag onderweg naar zuid europa met de boot er achter en bergop.
Gisteren door de stad met veel optrekken max 96 graden. En dan snel terug naar 85. Volgens esid
Hoef ik mij daar niet meer druk over te maken. Kokende motor begint pas bij 125-130 graden.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » zo 21 jul, 2024 12:08

rutgerreinier schreef:
zo 21 jul, 2024 10:20
Bij 100 pas?
Dat haal ik pas bij een hete dag onderweg naar zuid europa met de boot er achter en bergop.
Gisteren door de stad met veel optrekken max 96 graden. En dan snel terug naar 85. Volgens esid
Hoef ik mij daar niet meer druk over te maken. Kokende motor begint pas bij 125-130 graden.
Bij 100 pas ja, aldus saab wis…. En is ook niet zo gek, in principe heb je de fan ook pas nodig bij stilstand of hoog vermogen bij lage snelheden (bergop). Rijdend draait de fan vrijwel nooit. Maar zet hem met warme motor stationair draaiend maar eens in de volle zon en kijk wat je koelwatertemperatuur doet.

Zo ben ik ooit bij mijn oude Suzuki alto achter een lekke radiator gekomen… In februari terwijl het vroor hoorde ik de koelfan aanspringen tijdens het rijden. Toch maar even gaan kijken, was de helft van het koelwater al weggelekt zonder dat de temperatuurmeter ook maar iets hoger aangaf. Steentje door radiator

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 22 jul, 2024 20:32

LarsJanse schreef:
zo 21 jul, 2024 12:08
zonder dat de temperatuurmeter ook maar iets hoger aangaf
Die blijft ook strak in het midden staan tussen de 75 en (uit mijn hoofd) 110 graden.. :roll: :lol:

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » ma 22 jul, 2024 22:23

Ja, Saab wilde van het gezeur af zijn. Mijn meter staat op 97, die van mij op 90. Ze hebben voor een aantal mooie posities gekozen zodat je niet al te snel ongerust wordt.
De naald begint te bewegen bij 50 graden (niet bij 0). Hij is horizontaal bij 80 graden en gaat pas uit de horizontale positie bij 115 graden. Daarna komt hij in het rode bij 129, gaat verder omhoog en komt dan in de toppositie boven het rode veld van 133 graden.

Dus, de meter is er niet om de temperatuur af te lezen. Wel om te vertellen dat, als je begint te rijden, de motor warm begint te worden. En als de motor op bedrijfstemperatuur is dan blijft hij daar lekker staan. M.a.w zolang ik op bedrijfstemperatuur ben dan sta ik horizontaal, maak je geen zorgen. Maar denk er om, de kleur zegt het als, als ik rood wordt dan zou het wel eens verkeerd gaan en als hij boven het rood gaat dan bestaat de kans dat je je portemonnee moet trekken.

Plaats reactie