Dank voor de complimenten mbt de Giulia, mannen! Ik sla het stukje discussie hierboven maar even over.
Afgelopen week/weken een paar kleine smaakmakertjes gedaan aan de Giulia die een verrassend groot verschil hebben gemaakt.
Allereerst, natuurlijk, LED upgrade! Deze auto's hebben, tot de facelift van MY23, 'gewoon' nog Xenon, in 25W en 35W variatie. Gelukkig heeft mijn auto de extra chique 35W variant, die D3s lampjes gebruikt. Laat ik die nou net in mijn laatste LED voorraadorder hebben meegenomen, omdat ik met enige regelmaat vraag ernaar kreeg van klanten met andere auto's die wat nieuwer zijn dan wat er bij Saab kon en iets willen upgraden. Via een luikje in de modderkuip was er vrij gemakkelijk bij te komen, en net als bij de Saab toepassingen is de auto niks wijzer. Werkt gewoon probleemloos en geeft een beste bak licht extra. Winnen!
Verder wist ik bij aanschaf van deze auto al dat alle hardware voor adaptieve cruise control erin zat, behalve het knopje op het stuur. Dat knopje heb ik nieuw besteld (kostte me iets van €100), vervolgens met Fiat/Alfa specifieke diagnosesoftware gaan coderen om het werkend te krijgen. Al met al ongeveer 15 min werk om het knopje te monteren, en 5 a 10 minuten klooien met de laptop eraan; adaptive werkt! Ik vind dit vooral een giga aanwinst in het drukke spitsverkeer op de A50 waar ik 's ochtends dikwijls in zit. Heerlijk!
Ten slotte heb ik in de VS bij Centerline hun 'Seat Tilt Kit' besteld. Iets wat met een paar ringen en langere bouten ook te doen is, maar door deze jongens mega over-engineered is. En dat kan ik altijd wel waarderen. 'Gewoon' een spacer voor onder de voorste montagepunten van de stoelrail. Geeft iets van 5 graden meer kanteling aan de zitting, waardoor mijn bovenbenen nu perfect ondersteund worden waar ik eerst een beetje in het luchtledige zat met mijn benen.
Overigens kwam ik er van de week ook achter dat de auto in 2020 bij Squadra 'Massimo' getuned is. 242pk/520nm, maar in 'natural' rijmodus verstopt onder de kickdown schakelaar en in 'dynamic' wel altijd beschikbaar - met een behoorlijk agressieve gasresponse en grote drang om 'm boven de 2500rpm te houden. Ik heb Dion gevraagd om een mooie tune te bouwen voor 'm, denk dat er nog wel wat te winnen is in dagelijks rijplezier. 1420kg droog gewicht met ruim 500nm koppel gaat overigens als een raket, en door de 8 versnellingen val je nooit uit z'n koppelgebied bij schakelmomenten. Hij voelt behoorlijk rapper dan mijn 9-3 deed, en die was absoluut niet langzaam!
