Reier's 9-3 TTiD - Gewoon Fijne Z-44-B -- En toen ging het hard.. Verkocht!

2002-2012
Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid
Berichten: 1699
Lid geworden op: di 24 okt, 2023 18:47
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Reier's 9-3 TTiD - Gewoon Fijne Z-44-B -- En toen ging het hard.. Verkocht!

Bericht door Luthart » ma 25 mei, 2026 21:15

De 2.2JTD is een bewezen betrouwbaar blok!
En qua rijden zit dat bij Alfa ook wel goed! Het worden ook wel Italiaanse bimmers genoemd.
Al moet ik zeggen dat mijn bimmer, een 320d (e91) toch wat tegen viel qua beleving. Het onderstel kon wel goed omgaan met een klaverblad en in de sneeuw was het ook leuk met DTC uit.

Veel rijplezier met de Alfa!👍🏻
Laatst gewijzigd door Luthart op ma 25 mei, 2026 23:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet Daniël

1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red


Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.

Gebruikersavatar
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 794
Lid geworden op: di 09 mei, 2023 15:12
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Reier's 9-3 TTiD - Gewoon Fijne Z-44-B -- En toen ging het hard.. Verkocht!

Bericht door 95twinturbo » ma 25 mei, 2026 22:21

Luthart schreef:
ma 25 mei, 2026 21:15
Ik hoop voor je dat de Ford nog een ‘echte’ motor heeft…

De 2.2JTD is daarin tegen een bewezen betrouwbaar blok!
En qua rijden zit dat bij Alfa ook wel goed! Het worden ook wel Italiaanse bimmers genoemd.
Al moet ik zeggen dat mijn bimmer, een 320d (e91) toch wat tegen tegen viel qua beleving. Het onderstel kon wel goed omgaan met een klaverblad en in de sneeuw was het ook leuk met DTC uit.

Veel rijplezier met de Alfa!👍🏻
Amai, geen idee waarom ik nu zelfs vanuit twee hoeken word bevraagd, maar ik zal het nogmaals uitleggen.
Ik heb begin dit jaar een Ford Kuga gekozen boven andere auto's waaronder een Alfa Giulia, Alfa Stelvio, Alfa Tonale, Cupra Formentor, Mercedes C-Klasse, en nog wel een aantal.
Ik heb dat gedaan uit praktische overwegingen.
Ik heb niet gezegd dat Alfa's niet betrouwbaar zijn, lelijk zijn, niet lekker rijden, of weet ik wat. Nogmaals; ik heb er zelfs in proefgereden. Maar uiteindelijk anders gekozen vanwege de gezinssituatie. Voor mooi zijn en voor lekker rijden heb ik al andere auto's.
Real petrolheads respect other petrolheads @Luthart

En doorrrrrrrr

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid
Berichten: 1699
Lid geworden op: di 24 okt, 2023 18:47
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Reier's 9-3 TTiD - Gewoon Fijne Z-44-B -- En toen ging het hard.. Verkocht!

Bericht door Luthart » ma 25 mei, 2026 22:41

Sorry was niet mijn bedoeling om je aan te vallen hoor!

[edit] ik bedoelde meer de natte driem problemen. Dat jou dat bespaard blijft. Ik zal mijn post aanpassen.
Groet Daniël

1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red


Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9273
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Reier's 9-3 TTiD - Gewoon Fijne Z-44-B -- En toen ging het hard.. Verkocht!

Bericht door Saapie » di 26 mei, 2026 8:56

Alfa’s zijn best betrouwbaar. Grootste probleem is restwaarde, net als bij Saabs. Het is meestal duur kopen, en voor weinig inruilen. Overigens merk ik dat je op diesels en benzine auto’s sowieso veel afschrijft de laatste jaren, tenzij je doorrijdt na 250.000 km en geluk hebt dat er weinig stuk gaat.

Alfa staat in mijn favorieten merklijstje: Saab, Volvo, BMW, Lancia, Land Rover en Jaguar. En ik heb een enorm zwak voor dat Franse auto’s uit de jaren 70 en 80, die van de twee paarden, en het vijfje, of de geweldige 504. Een BX vind ik nog steeds waanzinnig ontwerp.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid
Berichten: 1699
Lid geworden op: di 24 okt, 2023 18:47
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Reier's 9-3 TTiD - Gewoon Fijne Z-44-B -- En toen ging het hard.. Verkocht!

Bericht door Luthart » di 26 mei, 2026 9:49

De BX was eigenlijk een Volvo… (sorry off topic)
Groet Daniël

1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red


Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.

Super72
Geregistreerd lid
Berichten: 550
Lid geworden op: di 31 mei, 2022 11:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Reier's 9-3 TTiD - Gewoon Fijne Z-44-B -- En toen ging het hard.. Verkocht!

Bericht door Super72 » di 26 mei, 2026 10:50

Luthart schreef:
di 26 mei, 2026 9:49
De BX was eigenlijk een Volvo
Nope, dat is een wijdverbreid misverstand. Eind 1975 start Citroën de ontwikkeling van de opvolger van de GS. Ontwerphuis Bertone wordt uitgenodigd een designvoorstel in te dienen. De aldaar werkzame Marcello Gandini neemt die taak op zich en in 1977 wordt zijn voorstel aan de Citroën-directie voorgelegd. De Citroënbazen zijn enthousiast en in 1978 wordt het 1:1 schaalmodel goedgekeurd, in die zin dat de eigen Citroën-designafdeling Gandini's ontwerp mag gaan fijnslijpen (waar ze ruim een jaar zoet mee zijn, maar dat terzijde). Daarmee zit Bertones taak erop en is er ruimte voor een nieuwe opdracht. Enter Volvo, dat bij Bertone aanklopt voor een coupé van de 343. Gandini is nog altijd vol van zijn nieuw gevonden vormtaal en schetst een auto die grote gelijkenissen met zijn Citroën BX-voorstel vertoont (waar het hart van vol is...). Voor Volvo is het ontwerp echter veel te gewaagd en Bertone wordt vriendelijk bedankt voor zijn inzet. Bertone besluit daarop zijn Volvo-voorstel (onder de naam Tundra) op zijn eigen stand ten toon te stellen tijdens de 1979-editie van de Salon van Genève. Citroën, dat van niks weet, is woedend. Daar staat verdorie hun BX, drie jaar vóór de geplande onthulling! Bertone speelt de vermoorde onschuld: de Tundra en de BX verschillen als dag en nacht, aldus de Italiaan, die verder zijn schouders ophaalt over de controverse.
De BX was er dus eerder dan de Tundra. Maar de frustratie van Citroën is wel begrijpelijk:

Afbeelding
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

www.ewoudhallebeek.nl

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid
Berichten: 1699
Lid geworden op: di 24 okt, 2023 18:47
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Reier's 9-3 TTiD - Gewoon Fijne Z-44-B -- En toen ging het hard.. Verkocht!

Bericht door Luthart » di 26 mei, 2026 11:11

Mooie toevoeging!
Groet Daniël

1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red


Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.

FSC
Geregistreerd lid
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 27 aug, 2023 16:06
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Reier's 9-3 TTiD - Gewoon Fijne Z-44-B -- En toen ging het hard.. Verkocht!

Bericht door FSC » di 26 mei, 2026 11:41

reiernumans schreef:
zo 24 mei, 2026 20:41




Haha, het antwoord is nog steeds hetzelfde als toen je de vraag stelde op pagina 1 van dit topic; ik rij gemiddeld zo'n 40dkm per jaar, dan kan het prima uit. Ze zijn ook iets vriendelijker in aanschaf dan een vergelijkbare benzine, als is bij Giulia's het verschil momenteel niet heel erg groot.



:-D iig blijf ik bij mijn mening :p

Ja, de aanschaf zal zeker vriendelijker zijn, en de 2.2 is ook een prima platform. Ook voor tuning.

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur
Berichten: 14728
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Reier's 9-3 TTiD - Gewoon Fijne Z-44-B -- En toen ging het hard.. Verkocht!

Bericht door Henk-Jan » wo 27 mei, 2026 8:51

Van harte met het nieuwe project Reier! Kan me goed voorstellen dat je na twee mooie Saabs eens wat anders wil uitproberen en je hart gestolen is door een Italiaanse schone. De kleur vind ik persoonlijk niet zo spannend als je vorige Saabs, maar het uitrustingsniveau maakt allicht een boel goed. Ik ben benieuwd hoe je deze je eigen gaat maken, dus weerhoud je er zeker niet van om hier eens een fotootje te plaatsen. En anders zie ik 'm wel eens in Apeldoorn staan! :wink:
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + 96 TT (MY64) + Saabo (MY67/68?) 2017 - ...
Hervonden liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 8837
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Reier's 9-3 TTiD - Gewoon Fijne Z-44-B -- En toen ging het hard.. Verkocht!

Bericht door Steve-O » wo 27 mei, 2026 22:57

Een fijne Alfa is geen straf ... De kleur is inderdaad wel aan de saaie kant zoals het merendeel van de auto's op de weg.
Maar je zou hem kunnen wrappen in een leuk kleurtje.

Deze vind ik zeer geslaagd:
Afbeelding

Van een site van carwrappers:https://truxx.com/types-of-wraps-for-your-vehicle/

Een andere leuke variant is mat paars zoals in deze Alfavideo. De oranje streep even wegdenken.

East of the Sun, West of the Moon

Gebruikersavatar
Koots
Geregistreerd lid
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 25 dec, 2011 14:45
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 9-3 TTiD - Gewoon Fijne Z-44-B -- En toen ging het hard.. Verkocht!

Bericht door Koots » wo 03 jun, 2026 10:13

Prachtige Giulia Reier, van harte! Ik keek afgelopen maandag al of ik je 9-3 zag staan maar nu weet ik dus waarom :D
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

'00 Saab 9³ Cabrio 2.0T Aero
'24 Volvo XC90 T8 Ultra

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 8539
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 9-3 TTiD - Gewoon Fijne Z-44-B -- En toen ging het hard.. Verkocht!

Bericht door reiernumans » zo 07 jun, 2026 16:28

Dank voor de complimenten mbt de Giulia, mannen! Ik sla het stukje discussie hierboven maar even over. ;-)

Afgelopen week/weken een paar kleine smaakmakertjes gedaan aan de Giulia die een verrassend groot verschil hebben gemaakt.

Allereerst, natuurlijk, LED upgrade! Deze auto's hebben, tot de facelift van MY23, 'gewoon' nog Xenon, in 25W en 35W variatie. Gelukkig heeft mijn auto de extra chique 35W variant, die D3s lampjes gebruikt. Laat ik die nou net in mijn laatste LED voorraadorder hebben meegenomen, omdat ik met enige regelmaat vraag ernaar kreeg van klanten met andere auto's die wat nieuwer zijn dan wat er bij Saab kon en iets willen upgraden. Via een luikje in de modderkuip was er vrij gemakkelijk bij te komen, en net als bij de Saab toepassingen is de auto niks wijzer. Werkt gewoon probleemloos en geeft een beste bak licht extra. Winnen!
Afbeelding

Verder wist ik bij aanschaf van deze auto al dat alle hardware voor adaptieve cruise control erin zat, behalve het knopje op het stuur. Dat knopje heb ik nieuw besteld (kostte me iets van €100), vervolgens met Fiat/Alfa specifieke diagnosesoftware gaan coderen om het werkend te krijgen. Al met al ongeveer 15 min werk om het knopje te monteren, en 5 a 10 minuten klooien met de laptop eraan; adaptive werkt! Ik vind dit vooral een giga aanwinst in het drukke spitsverkeer op de A50 waar ik 's ochtends dikwijls in zit. Heerlijk!
Afbeelding

Ten slotte heb ik in de VS bij Centerline hun 'Seat Tilt Kit' besteld. Iets wat met een paar ringen en langere bouten ook te doen is, maar door deze jongens mega over-engineered is. En dat kan ik altijd wel waarderen. 'Gewoon' een spacer voor onder de voorste montagepunten van de stoelrail. Geeft iets van 5 graden meer kanteling aan de zitting, waardoor mijn bovenbenen nu perfect ondersteund worden waar ik eerst een beetje in het luchtledige zat met mijn benen.
Afbeelding
Afbeelding

Overigens kwam ik er van de week ook achter dat de auto in 2020 bij Squadra 'Massimo' getuned is. 242pk/520nm, maar in 'natural' rijmodus verstopt onder de kickdown schakelaar en in 'dynamic' wel altijd beschikbaar - met een behoorlijk agressieve gasresponse en grote drang om 'm boven de 2500rpm te houden. Ik heb Dion gevraagd om een mooie tune te bouwen voor 'm, denk dat er nog wel wat te winnen is in dagelijks rijplezier. 1420kg droog gewicht met ruim 500nm koppel gaat overigens als een raket, en door de 8 versnellingen val je nooit uit z'n koppelgebied bij schakelmomenten. Hij voelt behoorlijk rapper dan mijn 9-3 deed, en die was absoluut niet langzaam! :O:
2018 Alfa Romeo Giulia Super, Grigio Magnesio

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4813
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Reier's 9-3 TTiD - Gewoon Fijne Z-44-B -- En toen ging het hard.. Verkocht!

Bericht door busy » zo 07 jun, 2026 16:41

wat leuk dat je plezier beleefd aan je Alfa. mooie upgrades ook!
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Snow Silver

SAAB HobbyClub Amersfoort

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 8539
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 9-3 TTiD - Gewoon Fijne Z-44-B -- En toen ging het hard.. Verkocht!

Bericht door reiernumans » zo 07 jun, 2026 16:49

Het zijn de kleine dingen die het doen he! Al heb ik ook wel wat grote dingen in mijn achterhoofd.

Ik heb met mezelf afgesproken dat we eerst de 200.000km doorkruisen voor ik bijvoorbeeld met schokdempers/veren of banden/velgen aan de slag ga, dan heb ik ± 12.500km gehad om de auto echt te leren kennen voor ik dingen ga veranderen. Voor het zover is zit er ook nog één storing in de auto die ik nog wil verhelpen; een van de parkeersensoren voor is kapot, waardoor ze permanent piepen alsof je ergens bijjjna tegenaan zit. Druk je op de knop om ze uit te schakelen doen die achter ook niks meer. Gelukkig heeft 'ie ook een camera. ;-)

Ik heb er nu zo'n 2000km op zitten, en ik ben nog steeds mega enthousiast over de stap. Best een bijzondere ervaring om van een van de laatste Saabs naar een 'moderne' auto te gaan, in die 7 jaar tussen de 9-3 en de Giulia is er een hoop veranderd qua techniek. Het meeste vind ik fijn, sommige dingetjes niet echt nodig.

Ik was op zoek naar iets meer dynamiek uit het chassis dan een 9-3ss biedt, dat is duidelijk gelukt, zonder dat ik negatieve bij-effecten merk. :)
2018 Alfa Romeo Giulia Super, Grigio Magnesio

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 8539
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 9-3 TTiD - Gewoon Fijne Z-44-B -- En toen ging het hard.. Verkocht!

Bericht door reiernumans » zo 14 jun, 2026 19:27

reiernumans schreef:
zo 07 jun, 2026 16:49
Voor het zover is zit er ook nog één storing in de auto die ik nog wil verhelpen; een van de parkeersensoren voor is kapot, waardoor ze permanent piepen alsof je ergens bijjjna tegenaan zit.
Dit bleek ontstaan bij de laatste keer dat de voorbumper eraf geweest is. Via via kwam ik met de garage waar dit gebeurd is in contact, die me liet weten dat hij al vervangende bumperroosters klaar had liggen om dit op te lossen voor de klant (maar die verkocht de auto intussen dus aan mij); de sensorhouders zijn onderdeel van de buitenste twee roosters in de voorbumper, en de sensorhouders waren kapot gegaan bij demontage.

Afgelopen week een avondje staan schelden op de constructie van de voorbumper (dat is echt NIET gemaakt om die roosters te wisselen), en dat probleem is ook verleden tijd. Nu ik heb gezien hoe het erin zat vergeleken met hoe het erin moet/nu zit, vermoed ik dat de orientatie van de sensoren het probleem was.

Deurrubber linksvoor inmiddels ook klaar liggen, deze begint te scheuren aan de B-stijl (wat die van een 9-3ss ook weleens doen met lange bestuurders). Ik hou me graag voor dat ik wat voorzichtiger ben met in/uitstappen en dit mij niet gaat gebeuren; dan mag er wel een nieuwe in. ;-)
2018 Alfa Romeo Giulia Super, Grigio Magnesio

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS