Reier's 9-3 TTiD - Gewoon Fijne Z-44-B

2002-2012
gsuk
Geregistreerd lid
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Reier's 9-3 TTiD - Z44B - Shine

Bericht door gsuk » za 26 jul, 2025 21:12

Ben zeker blij met de ttid
Alleen het verbruik valt me wat tegen!
Dion had nog het idee om evt de versnellingsbak te wisselen met de tid!
Ben benieuwd wat dat zou schelen?

Ook bij mij veel kortere interval voor regenereren

Maar de standaard160 pk is nu met een Dion kuur ongeveer 200 pk 400nm
Samen met de wervel klep delete
rijdt die heerlijk smeuïg en soepel en is lekker stil
Saab 9-3 cabrio aut SE Aero 2.0 Turbo 205pk--DionHPT stage2 MY2000
Aero in Disguise

some people call me the
"Swedish Chef"

Luthart
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door Luthart » za 26 jul, 2025 22:23

Lange overbrengingen haalt op kruis snelheid de toeren laag. Anderzijds haalt het wel wat levendigheid eruit. Een lange overbrenging is met voldoende vermogen geen probleem.
Toen ik nog mijn golf 4 tdi had, had ik een 6-bak laten monteren met mooie lange overbrengingen. Maar ik schakelde pas naar 6 boven de 100km/u. Maar eenmaal in de 6 strok hij als een lier! 225 gps bij ong. 4200tpm.
Maar langdurig zoveel toeren draaien vindt geen diesel fijn. Een common rail heeft daar iets minder moeite mee maar de egt loopt boven de 4000tpm dan te hoog op. BMW en Merceders hebben niet voor niets de 8-traps ZF.
Of je moet een nog grotere eindoverbrenging monteren. Het aanbod passende tandwielsets voor een Saab is denk ik niet zo groot als dat van VW. Je zou eens kunnen kijken of er een nog grotere eindoverbrenging bestaat dan je al hebt. En als je de bak dan toch laat aanpassen kun je ook een Quaife monteren!
Groet Daniël

1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red

COMING SOON! Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.

gsuk
Geregistreerd lid
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door gsuk » za 26 jul, 2025 22:41

Ik zal van de week eens met beide auto's testen welk snelheid in elk versnelling bij een bepaalde toerental draait
Wat ik wel weet is dat de tid bij 80 op de provinciale weg in 5 blijft en pas bij 100 naar 6 gaat
De ttid gaat bij 80 naar 6 en onder 70 terug naar 5

Ook draait de ttid 500tpm meer bij 120

Trouwens ik rij zelden harder dan 130-140 in Nederland
Dus langdurig hoge toerental draaien valt mee
Saab 9-3 cabrio aut SE Aero 2.0 Turbo 205pk--DionHPT stage2 MY2000
Aero in Disguise

some people call me the
"Swedish Chef"

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Gelderland

Bericht door reiernumans » zo 27 jul, 2025 7:32

gsuk schreef:
za 26 jul, 2025 21:12
Dion had nog het idee om evt de versnellingsbak te wisselen met de tid!
Ben benieuwd wat dat zou schelen?
Ik denk dat je een hoop kosten maakt en het verschil tegen gaat vallen. Mijn 9-5 had maar een vijfbak, exact dezelfde overbrengingen als een benzine 9-5 met 3000rpm bij 130 in z’n 5 en die was dus een stukje zuiniger dan de 9-3 die in z’n 6 bij dezelfde snelheid net 2000rpm draait. Ik denk dat je véél meer wint door het roetfilter eruit te halen zodat je van dat regenereren af bent. Maarja, doet wel wat met de uitlaatgeur enzo..
2011 Saab 9-3 Sport Sedan 1.9TTiD, Nocturne Blue/Parchment Leather

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » zo 27 jul, 2025 9:16

[quote=Luthart post_id=2036178 time=1753561408 user_id=BMW en Merceders hebben niet voor niets de 8-traps ZF.

[/quote]

Mercedes heeft tegenwoordig zelfs een 9 trap daar waar Audi maar 7 trappen heeft. In mijn BMW zit ook die 8-trap en bij lage snelheden rijd je dan met hele lage toeren, of dat goed voor de motor is?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Luthart
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door Luthart » zo 27 jul, 2025 15:38

Ik vind 1500tpm wel de ondergrens (gevoelsmatig) en helemaal als je van daaruit wil versnellen…
Groet Daniël

1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red

COMING SOON! Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.

Sa93Ve
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Groningen

Bericht door Sa93Ve » zo 27 jul, 2025 18:49

Ik had je injectoren al gezien toen ik bij je was en dat ziet er zo op het oog puik uit. Hopelijk blijven ze ook dezelfde prestaties houden ondanks dat het geen Bosch injectoren zijn. Mocht mijn probleempje niet opgelost worden met mijn oude kabelboom (hint hint :mrgreen: ) dan denk ik er stijf over de brandstofpomp en de injectoren ineens te vervangen. kan je eventueel een linkje delen waar je ze gekocht hebt die injectoren?

Mooie wagen, Reier. Zuinig op zijn!

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Reier's 9-3 TTiD - Z44B - Roadtrip!

Bericht door reiernumans » wo 13 aug, 2025 19:20

Kennen jullie dat gevoel, dat je nóg verliefder wordt/blijer bent met je auto na een mooie roadtrip ermee? Dat was ik afgelopen weekend!

Afgelopen weekend, samen met een groepje Saabvrienden, naar IntSaab geweest in het Melchtal in Zwitserland. Het was echt genieten geblazen, maar voor mijn 9-3 niet 100% zonder kleerscheuren.

Donderdagmiddag vertrokken we, om via Duitsland richting Basel te rijden. Door Duitsland flink doorgereden, waarbij ik mezelf en vrienden die een stuk hebben gereden erg positief verraste met hoe goed deze 9-3 voelt met dat soort praktijken. Snel, onderstel is een heel fijne balans tussen solide/gecontroleerd en comfortabel, remmen voelen vertrouwenwekkend en vertragen ook zo, echt een fijne wagen voor autobahnwerk. Er was geen ruimte voor een topspeed run, maar tot aan de 230 gaat het allemaal vrij rap en zonder drama. Genieten!

Vrijdag vanuit Basel de weg vervolgd, via een aangekochte auto door een van de vrienden richting de Furka pas en vanuit daar over de Grimselpas de weg gezocht richting Melchtal, waar we rond etenstijd aankwamen. Ook die passen waren grotendeels genieten. Het viel me naarmate het klimmen vorderde op dat ik behoorlijke tegendruk in het roetfilter zag op de Esid, en hij onderin ook nauwelijks vooruit te fikken was. Toen we beide passen gehad hadden en langzaamaan koers aan het zetten waren richting Melchtal was het volgens de auto tijd om een regeneratie op te starten, maar door die tegendruk in de uitlaat werd de poging vrij snel afgekapt en ging de auto in Limited Performance. Tijdens het wachten op een T-splitsing, een file inrijdend, snel met de Esid foutcodes verwijderd en verder gereden. Dat stukje file bergop, met erg lange versnellingen en geen vermogen bij lagere toerentallen, was wel wat spannend. Hij sprong geregeld in Limited Performance zonder dat het motorstoringslampje ging branden. Contact uit en aan zorgde ervoor dat het volledige vermogen er weer (tijdelijk) was, tot 'ie het weer zou doen. Uiteindelijk 's avonds een geforceerde regeneratie gedaan op een afgelegen weggetje, waarbij we in het donker goed konden zien dat de uitlaat roodgloeiend onder de auto hing en er af en toe wat vonken (gesmolten as vermoed ik) uit de uitlaat schoten. Die zat echt potdicht...

Afbeelding
Afbeelding

Gelukkig waren de drukken daarna weer vrijwel terug op normaal, en reed de auto ook weer zoals ik 'm ken. Zaterdag probleemloos een prachtige omweg naar Luzern gemaakt om met de groep, incl wat extra aanhang, te gaan eten en zondag ook vlekkeloos terug naar huis gereden. Waarbij het roetfilter weer regenereren zonder problemen verliep. Wel merkbaar dat het vermogen langzaamaan wat minder wordt naarmate het regenereren langer geleden is. Inmiddels is er een oud (kapot) roetfilter van een andere vriend op de post gegaan, zodat ik die leeg kan maken en monteren. Hopelijk nog net op tijd om mijn originele roetfilter schoon te laten maken en weer terug te zetten, anders ga ik toch maar eens goed onderzoeken wat de opties zijn en aankijken hoe erg de auto gaat stinken zonder roetfilter.

Op IntSaab weer veel mooie Saabs gezien, uitgebreid staan praten met nieuwe en oude vrienden en kennissen, en een rondje gewandeld over de ietwat teleurstellende onderdelenmarkt. De zondag van IntSaab hebben we aan ons voorbij laten gaan, om op onze terugweg in ieder geval het deel door Zwitserland over mooie wegen te rijden, en pas ergens boven Mulhouse in Frankrijk weer de snelweg op te draaien.

Afbeelding

PS. Zoals altijd weer véél te weinig foto's gemaakt tijdens de reis. Dit waren d

Al met al een geweldig Saabweekend. Ik merk elke keer weer aan mezelf dat ik weer vol inspiratie en energie terugkom van zulke evenementen. Gecombineerd met geweldige uitzichten op prachtige (en leuke!) wegen en het veel te gezellige reisgezelschap teer ik hopelijk nog best een tijdje door op die energie. Onto the next!

REIERPARTS

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » wo 13 aug, 2025 23:13

Ja, dat gevoel (her)ken ik zeker. Ik rijd ook graag en maak dan ook de nodige kilometers. Zeker met mooie tochten, zoals je nu gedaan hebt, geeft dat altijd een heerlijk gevoel vol nieuwe energie. Ik hoorde een tijdje terug iemand zeggen dat hij niet kan begrijpen dat mensen uren naar hun auto kunnen kijken. Nou, ik wel en doe dat ook geregeld.

Wat betreft je roetfilter zou ik zeggen haal het ding leeg, schrijf hem uit bij de RDW en laat Dion de software aanpassen. Dat stinken valt wel mee zolang je er niet met je neus achter hangt. Ja, soms ruik je hem even maar ik kan je niet zeggen wanneer de laatste keer bij mij was dat ik hem rook. Ik heb volgens mij elke milieumaatregel weg laten schrijven en halen. Ik betaal 25 extra per maand aan de staat, ik heb nog steeds Euro 5 op het kenteken staan en voor de rest diesel ik lekker door.

Mooi verslagje, Reier!

:O:

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 14 aug, 2025 12:41

Ik ga me verder niet aan een discussie over wel of niet roetfilter houden wagen, daar zijn andere topics voor. Ik zie in mijn werk genoeg diesels waar het roetfilter uitgehaald is om te weten wat voor lucht daar uit komt. Blijft altijd langer dan je wil hangen in de werkplaats, en ik vind zo'n ouwe-trekker-lucht gewoon niet passen bij een poepiestrakke Saab zoals mijn 9-3 inmiddels best is. Voor mij is roetfilter-delete als permanente 'oplossing' echt een last resort. Ik hoop dat mijne met reinigen nog te redden is, zo niet ga ik me beraden op alternatieven. Opzich is het tijdelijk roetfilter-deleted rondrijden wel een goede bevestiging van of mijn diagnose een beetje in de juiste richting is.

REIERPARTS

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » do 14 aug, 2025 16:41

Nou ja, je begon er zelf over met 'onderzoeken wat de opties zijn en aankijken hoe erg de auto gaat stinken zonder roetfilter.'. Vandaar mijn ervaringen ermee omdat ik zelf zonder roetfilter rijdt. Poepstrak of niet alternatieven zijn er wel in de vorm reinigen, een imitatie filter, een origineel filter of roetfilter weg laten schrijven uit de software. Hoe dan ook het blijven probleemdingen, hoe je dat oplost is aan jezelf. Als jij geen stank wil dan zou ik kijken of reinigen soelaas brengt, anders een origineel filter. Imitatie heeft niet de allerbeste naam duurzaam te zijn.

Overigens als de lucht blijft hangen in de werkplaats zou ik de chef vragen om een betere afzuiging :-P+

Evers
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door Evers » ma 18 aug, 2025 10:20

Net een half ochtendje besteed om dit topic door te lezen. Man, wat een plaatje van een auto! :D
Heden:
9-3 Sport Sedan 1.8t Intro Edition 2007 Snow Silver (Hirsch Tuning)

Ex:
9-3 2.0T 2001 Steel Grey (DionHPT stage 1)
9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2003 Midnight Blue
9-5 2.3 Turbo Aero 2003 Midnight Blue
9-3 Sport Sedan 1.8t Linear 2003 Steel Grey

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 23 aug, 2025 15:28

Dank voor het compliment!

Afgelopen maandag een ander roetfilter gemonteerd om eens te kijken wat daarmee gebeurt. So far so good, auto voelt merkbaar beter. Ik heb 'm niet geforceerd geregenereerd, maar ik verwacht wel dat 'ie wat vol heeft gezeten voor montage (typisch van een auto die voor 'ie uit elkaar ging veel gestart is om even te verplaatsen). Hij gaat binnen nu en 200km als het goed is uit zichzelf regenereren en dan gaan we zien hoe het vanaf dat moment gaat. Vooralsnog is de tegendruk gehalveerd maar aan de hoge kant, blijft 'ie consistent doortrekken tijdens de overgang van kleine naar beide naar grote turbo en voelt 'ie lichtvoetiger. Ben benieuwd of dat effect nog iets groter wordt na een tijd rijden en regenereren, of dat ik het pas écht ga merken nadat ik mijn eigen DPF laat reinigen en weer terugzet..

Gelukkig kwam alles redelijk goed bij de wissel. Hopelijk lukt dat nog een keer als ik mijn eigen weer terug heb!

REIERPARTS

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 13 sep, 2025 18:32

Zo, weer een paar weken verder, en natuurlijk zitten we niet stil.

Het gebruikte roetfilter dat ik na de vakantie gemonteerd heb doet het voorbeeldig. Ik heb geen verschil meer gemerkt in rijden, maar de tegendruk in de uitlaat blijft netjes binnen acceptabele/normale waardes. Mijn eigen roetfilter is op reis geweest naar Buchli, die me vrij snel belde dat hij niet meer te redden was en dat ik 'm weer terug zou krijgen. Ik ben nog een beetje bij mezelf in beraad of ik nog een poging doe om die te laten reviseren (lijkt me wel interessant en leerzaam voor toekomstig klantwerk in de werkplaats), voorlopig rij ik lekker door met het roetfilter dat er nu onder zit.

Nu ik weet dat ik door de roetfilter issues heen ben, vandaag een extra oliewissel gedaan (na ong. 10.000km) met een flush. Hij had op de oude olie meermaals geforceerd geregenereerd en deed dat met het oude roetfilter sowieso wat vaker, dus een beetje uit voorzorg om eventuele dieselvervuiling van de olie er weer uit te krijgen. Wat blijft dat toch altijd een enorme smeerbende bij een TTiD zeg.. Achja, het is weer geregeld.

Verder was ik al een tijdje bezig met (proberen) een paar coole details te verzamelen. Vandaag, een dag voor een van de leukste meetings van het jaar in Erm, kwamen ze samen;

Afbeelding
Afbeelding

Volgens mij ben ik er bijna doorheen mbt wat ik nog kan/wil doen aan de auto :lol:

REIERPARTS

Barten
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door Barten » za 13 sep, 2025 19:13

Fraai die naafkapjes van SAAB op de wielen. Ik ben wel benieuwd naar meer fotomateriaal van de achterlichten.
SAAB 9³ Cabrio 2.0T Aero Hirsch 05/2004
BMW iX1 xDrive30 xLine (lease) 04/2023
Ford Fiesta 1.6 Titanium X-pack 04/2009