Reier's 9-3 TTiD - Gewoon Fijne Z-44-B

2002-2012
Sa93Ve
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Reier's 9-3 TTiD - Z44B - Big Brakes

Bericht door Sa93Ve » za 03 mei, 2025 22:21

Dat is wel leuk speelgoed! Staat goed, remt goed!

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door Barboer » zo 04 mei, 2025 22:43

reiernumans schreef:
za 03 mei, 2025 19:16
345mm! Zijn Turbo X schijven.

Dat klopt! Zijn allebei BBS CS velgen, de 900 BBS CS '4', de 9-3 BBS CS '5'. Eigenlijk dezelfde velg, maar aangepast ontwerp op vier of vijfgaats. :)
Verzoek: foto's van de complete Saab met deze hele vette pattas...
900c Sedan '81 'Mr. Blue'
900 Gli Coupé '84 'Moneypit'
9000i HB '89 'Mr. Ambassador'
9-3i '98 'Dutte'
9-3t S Luxury '00 'Grieze'
9-5 Aero Estate '02 "Kuifje"

2005 SAAB 9-5 2.0t Estate Norden "Toto"
2004 Rover 75 1.8T, Midnight Blue
2003 MG-TF 135 Xpower Grey

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Gelderland

Bericht door reiernumans » ma 05 mei, 2025 18:58

Op de een of andere manier heb ik buiten de foto's op pagina 7 en 9 niet echt veel goede complete-auto foto's sinds de BBS'en.. Hieronder nog eentje van gister onderweg naar huis. Je moet echt 2x kijken om de remmen te spotten. 8)

Afbeelding

Na zaterdag lekker binnendoor naar huis te zijn gekacheld, gister en vandaag half NL weer eens doorkruist om wat vrienden op te zoeken die ik niet zo vaak meer zie sinds ik uit het Westen des lands ben wegverhuisd. Wat een heerlijke auto is dit toch ook zeg, en die remmen.. Ik merk dat ik de auto weer opnieuw aan het leren ben, omdat rempedaal heel anders aanvoelt. Waar ik eerst vaak het gevoel had dat ik best diep moest trappen, is dat nu een stuk minder en resulteert harder trappen ook vrij lineair in harder remmen. Resultaat is dat ik de eerste paar keer een stuk eerder stil stond dan ik dacht :-P+ ..

Bevestigt voor mij wederom weer; er gaat echt helemaal niks boven het vertrouwen dat zo'n set vaste remklauwen geeft. Ik denk niet dat ik op heel korte termijn nog zin ga hebben om de slangen te vervangen voor staalomvlochten materiaal.. Het voelt absoluut niet alsof dat nodig is om de boel strakker te laten voelen.

TL;DR: Blij ei! :O:
2011 Saab 9-3 Sport Sedan 1.9TTiD, Nocturne Blue/Parchment Leather

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » ma 05 mei, 2025 19:05

Het ding glimt ook mooi!
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Henk-Jan
Donateur
Donateur
Regio: Outside Europe

Bericht door Henk-Jan » ma 05 mei, 2025 21:30

Mooi hoor Reier! Prachtig plaatje en je hebt 'm al vlot naar je hand gezet.

Helaas kan je hier niet zondermeer de remmerij verbeteren, anders was ik zeer geïnteresseerd voor de X... Hoe klein kunnen je wielen nog zijn voor deze remmen? Zou je 's winters nog terug kunnen naar 18 of 17"?
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + 96 TT (MY64) + Saabo (MY67/68?) 2017 - ...
Hervonden liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 06 jul, 2025 18:17

Henk-Jan schreef:
ma 05 mei, 2025 21:30
Mooi hoor Reier! Prachtig plaatje en je hebt 'm al vlot naar je hand gezet.
Thanks! Gaat best snel qua tijd inderdaad, intussen overigens wel 40.000km gereden. Wordt weer tijd voor de volgende beurt! En uiteraard heb ik nog wel wat dingen op de rol, want ja, welke auto is nou ooit af?
Henk-Jan schreef:
Helaas kan je hier niet zondermeer de remmerij verbeteren, anders was ik zeer geïnteresseerd voor de X...
Kijken ze echt naar de data als schijfdiameter? Of moet het er gewoon origineel uitzien? Ik denk dat je met deze setup in de meeste Europese landen met strengere keuringen dan NL de gemiddelde keurmeester zo gefopt hebt. Zeker als er wat vuil op de brackets zit, dat is eigenlijk het enige deel waaraan je het zou kunnen zien (die zijn uit aluminium gefreesd ipv gegoten zoals ze origineel vaak zijn.
Henk-Jan schreef:
Hoe klein kunnen je wielen nog zijn voor deze remmen? Zou je 's winters nog terug kunnen naar 18 of 17"?
Qua diameter moet 17" nog nèt passen, maar dat zal wel krap worden. 18" is geen probleem. De grootste uitdaging is dat er geen enkel origineel Saab wiel is (Hirsch uitgezonderd) dat zonder spacers past. Zo'n vaste vierzuiger remklauw heeft een stukje meer ruimte nodig tussen de schijf en de binnenkant van de spaak dan een zwevende klauw. In Alfa 159 en Giulietta velgen heb je zeeën van ruimte, omdat de klauw met deze schijven wat verder naar binnen valt dan op de Alfa schijven, mijn 18" Hirsch passen nèt aan zonder spacers.
J.vandermeulen schreef:
ma 05 mei, 2025 19:05
Het ding glimt ook mooi!
Dan heb je nog niks gezien!

Afgelopen dinsdag is mijn collega, de detailer, een volledige dag aan het polijsten geweest op de auto. Vrijwel alles aan waskrasjes en andere defecten heeft 'ie eruit gekregen, op een paar kleine puntjes kon het niet meer ivm lakdikte. Lak is nu ook op een punt dat hij niet verder wilde polijsten, omdat het niet voldoende resultaat op zou leveren om te verantwoorden de lak nog dunner te maken. Aan het einde van de middag ging er een keramische coating op, en heb ik de auto tot vrijdag eind van de middag binnen laten staan zodat de coating goed uit kon harden voor er vuil op zou komen.

Het resultaat is, vind ik in ieder geval, verbluffend. Het was al een vrij nette auto, maar hij is nog een giga stap strakker geworden, voelt zijdezacht, en glimt als een gek. Ik moest vandaag, tijdens een regenbuitje, even lachen toen ik zag dat bij remmen naar stilstand de waterdruppels zo naar voren rollen over de motorkap.

Afbeelding
Afbeelding

Hopelijk blijft het nu een beetje makkelijk om hem zo mooi te houden, maar volgens alle ervaringen/beschrijvingen zou dat geen probleem moeten zijn!

Binnenkort wordt het tijd voor de volgende onderhoudsbeurt, en ik ben aan het wachten op levering van wat dingen die ik dan direct mee wil nemen.

More to come dus!

REIERPARTS

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 07 jul, 2025 8:37

reiernumans schreef:
zo 06 jul, 2025 18:17
Kijken ze echt naar de data als schijfdiameter? Of moet het er gewoon origineel uitzien? Ik denk dat je met deze setup in de meeste Europese landen met strengere keuringen dan NL de gemiddelde keurmeester zo gefopt hebt. Zeker als er wat vuil op de brackets zit, dat is eigenlijk het enige deel waaraan je het zou kunnen zien (die zijn uit aluminium gefreesd ipv gegoten zoals ze origineel vaak zijn.
Een heel aantal jaar geleden eens spontaan door de politie gestopt geweest (in St. Gallen) en die hebben toen de schijfdiameter nagemeten, waarschijnlijk omdat de klauwen blauw gespoten waren en het dus de aandacht vroeg.

Waarschijnlijk kom je er lang mee weg, maar ik blijf voorzichtig.
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + 96 TT (MY64) + Saabo (MY67/68?) 2017 - ...

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Reier's 9-3 TTiD - Z44B - Shine

Bericht door reiernumans » ma 07 jul, 2025 11:47

Ha ja dan zijn de regels in Zwitserland wel wat strenger dan in de rest van Europa. Nog nooit meegemaakt dat de schijfdiameter gecontroleerd wordt.. :lol:

REIERPARTS

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 07 jul, 2025 18:54

Misschien zijn ze in St. Gallen ook wel overijverig wat Saabs controleren aangaat. Het is ook het eerste politiekorps in CH met een eigen rollenbank waar ze bij verdacht op tuning de auto's stante pede naar mogen gebieden.

rvdb
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rvdb » di 08 jul, 2025 11:38

De icing op de cake, hij ziet er top uit!
9-3 SS Biopower

Ex: 900 Turbo S | 9000 CSE | 9-3 SE (2x) | 9-5 Aero | 9-3 cabrio SE | 9-5 Estate Stage 3+ | 9-3 Aero Cabrio

TheMies
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door TheMies » wo 09 jul, 2025 16:42

Wat een mooie wagen. De velgen staan hem ook super goed

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door Spatje » vr 18 jul, 2025 12:50

Het is een echte schoonheid! een parel op neerlands wegen :D
Nu 9-5NG 2.8T 2011 Oak Grey met enkele mods
en omdat ik geen afscheid kan nemen: 9-5 Aero Estate Hirsch 300pk 2008
Verkocht: 9-3 Cabrio 2.0T bj 2000, 9000 Aero bj 1994

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 26 jul, 2025 17:49

Zoals ik in mijn laatste update al aanhaalde; het werd weer tijd voor een beurtje en ik was nog aan het wachten op wat dingen die ik dan direct mee wilde nemen.

In de week dat ik de auto een jaar geleden begon te rijden, ging ik door de 40.000km sinds aanschaf heen. Tijd voor het derde beurtje sinds aanschaf dus, wederom een kleine beurt. Ik ben totaal vergeten iets van foto's te maken toen ik ermee bezig was, ik denk omdat het altijd zo'n ongelofelijke smeerbende wordt bij een TTiD als je het oliefilter eraf draait. Ik had nog wel netjes een slang op het tuutje in het oliefilterhuis gedrukt... Maar zoals de vorige keren ook al gebeurde; de olie kwam er pas echt uit toen ik het filter eraf had, en liep vrolijk over de aandrijfas en het subframe omlaag, precies langs de opvangbak die onder de carterplug stond.. Nouja, als dat dan alles is.. Olie, oliefilter en interieurfilter vervangen, rondje onder de auto doorgelopen, een beetje duw en trekwerk gedaan bij de diverse ophangrubbers en kogels, bandenspanning gecheckt, je kent het wel. Zoals ik verwachtte kon ik niks aan de onderkant vinden dat aandacht behoeft. Volgens mij heb ik het achterstallig onderhoudswerk wel gehad en de dingen die nu qua ervaring/slijtage vervangen zouden mogen grotendeels al gedaan. Ik denk dat ik bij de volgende beurt, of misschien pas die erna, de achterremmen een keer doe. Zit nog genoeg vlees aan om me er geen zorgen om te maken, maar het is zichtbaar wat ouder en dat steekt wat af bij de dikke jetsers op de vooras. :lol:

Wat mij al een tijdje opviel, is dat mijn TTiD koud nogal eens wat onregelmatig stationair wilde lopen. Vooral bij lagere temperaturen viel het op, maar ook met 30 graden buiten was het koud stationair eerder driehoekig draaien dan mooi rond ofzo. In de afgelopen jaren hebben we op mijn werk in de werkplaats wel vaker diesels gehad die zoiets deden, en 9 vd 10 keer is er dan één injector die niet lekker meedoet. Aangezien dit mijn enige auto is en ik 'm elke dag nodig heb, had ik niet zo'n trek in injectoren demonteren en wegsturen om te laten testen, dan een knoop doorhakken en de boel weer monteren. Dat zou al snel weer een week goochelen met de leenvloot worden, en ik rij al vaak genoeg in andermans auto. Ik was me dus wat aan het oriënteren op vier nieuwe of gereviseerde injectoren. In mijn internetstruinen kwam ik op een bepaalde website van Aziatische origine uit, waar ik voor ruwweg de prijs van twee gereviseerde injectoren ex btw een set van vier nieuwe incl btw en verzendkosten kon scoren. Na een paar dagen twijfelen, met collega's bespreken of ik het zou doen, heb ik maar gewoon doorgepakt; de nieuwsgierigheid won van verstand. En zo lag er een week later een set injectoren op de mat, ze lijken net echt! Het enige dat visueel opvalt is dat er geen programmeercode op staat, maarja, dat is fijnafstelling en zou niet strict noodzakelijk zijn.

Op de dag dat ze binnen kwamen direct een van mijn collega's gevraagd of 'ie na werktijd zin had om een handje te helpen, want ja, als het er dan eenmaal is wil ik ook weten of/hoe het werkt!
Afbeelding

Conclusie; rijdt als een tierelier, stationairloop klacht lijkt voor 99% opgelost, lijkt in meerdere situaties iets fijner/rustiger op te pakken dan met de originele injectoren. Ik blijf hier voorlopig lekker mee rondtokkelen en ik zie het wel als het verandert.

Oude injectoren zijn inmiddels getest, en hoewel er eentje was die echt buiten spec was, hadden de overige drie duidelijk geen mooi sproeibeeld (maar was de opbrengst nog OK). Advies allevier vervangen. Ik heb ze weer teruggekregen en bewaar ze voor het geval ik ooit besluit dat de wens om het helemaal goed te hebben wint van de nieuwsgierigheid naar goedkope imitatie injectoren. Ze kunnen altijd nog gereviseerd of als statiegeld deel dienen :)

En om het nog even af te sluiten; auto wassen is bijna saai zo makkelijk is 'ie weer schoon na een week of twee rijden en niet wassen. Geniaal die coating :wow:

Afbeelding

REIERPARTS

gsuk
Geregistreerd lid
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door gsuk » za 26 jul, 2025 19:54

Interessant van dat stationair loop

Dat viel me gelijk op toen ik overstapte van de tid naar de ttid,
De onrustig stationair loop bij koude motor vergeleken met een tid met 130000km tegen over ttid met 187000km

En het verbruik van rond 8 liter op 100 is beduidend meer dan rond 6 liter per 100 bij de tid

Enige verschil is de iets kortere gearing in de ttid
Saab 9-3 cabrio aut SE Aero 2.0 Turbo 205pk--DionHPT stage2 MY2000
Aero in Disguise

some people call me the
"Swedish Chef"

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 26 jul, 2025 20:04

Mijn TTiD verbruikt ook wat meer dan mijn 9-5 TiD deed, maar met een enigszins rustige rijstijl makkelijk onder/rond de 6L/100km te houden. Als ik echt m’n best doe lukt onder de 5L/100km duiken ook wel, maar dat is zo afgrijselijk saai..

Ik heb wel een handgeschakelde natuurlijk, met een véél langere overbrenging dan mijn oude 9-5 had. Zelfs de 5 is iets langer (meer versnellingen had die 9-5 niet). Mijn sedan is ook ruim 150kg lichter dan jouw cabrio, dat zal wellicht ook helpen..

Mijn conclusie na een jaar en 40dkm is dat de TTiD een fijnere motor is qua powerband en souplesse, maar een TiD de keuze is als je meer om verbruik geeft. Ik denk dat de frequentie van regeneraties ook een belangrijke factor is in gemiddeld verbruik. Mijn 9-5 regenereerde elke ~ 1000km z’n roetfilter, de 9-3 elke ~600-700km. Tijdens regeneraties verbruikt ‘ie ongeveer het dubbele van wat ‘ie normaal verbruikt.

REIERPARTS