Reier's 9-3 TTiD - Gewoon Fijne Z-44-B

2002-2012
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 9-3 TTiD - Z44B

Bericht door reiernumans » wo 12 feb, 2025 20:55

Dat weet ik, en dat geldt ook voor de A19DTR en Z19DTR.

Mijn punt is dat in alle documentatie van de diverse modeljaren die ik heb gezien de Z19DTH nooit als euro 5 geleverd zou zijn. Blijkbaar is dat toch wel gebeurd of is er ergens in de registratie iets gebeurd waardoor er wel een paar zijn die euro 5 op kenteken hebben.

Verder gaan we het gesprek over euro 4 of 5 op kenteken lekker in een ander topic verder voeren wat mij betreft, want dit is allemaal niet echt relevant in een topic over het wel en wee van mijn 9-3. ;-)
2011 Saab 9-3 Sport Sedan 1.9TTiD, Nocturne Blue/Parchment Leather

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 15 feb, 2025 18:24

reiernumans schreef:
wo 12 feb, 2025 18:42
Anyway, goede bump dit, want ik moet binnenkort maar weer eens een updateje typen hier.. we zitten niet stil!
Een beetje kort-maar-krachtig, en ik heb helaas geen foto's van tijdens het werk, maar er is weer genoeg gebeurd aan de 9-3 in de tussentijd. Het begon met een setje winterbanden voor de Hirsch velgen, die zitten er nu weer onder (in voorbereiding op de wintersport over een paar weken). Verder heeft mijn collega vorige week de o-ring van de olie-aanzuigbuis in de carterpan vervangen voor een gemodificeerde uitvoering. Dit is echt zo'n ding dat ik achteraf eerder had moeten doen. Waar voorheen het oliedruklampje altijd als laatste uitging, maar ik vrijwel nooit een melding in de SID kreeg over lage oliedruk, gaat het lampje na het installeren van de gemodificeerde afdichting tegelijk uit met de rest van de controlelampjes. De motor start ook duidelijk hoorbaar stiller. Hoop dat het ietwat lange oliedruk opbouwen hiervoor niet al teveel schade heeft gedaan.. :lol: :lol: Aangezien de olie toch ververst werd na deze klus, ook het interieurfilter vervangen en een kleine beurt afgestempeld in het boekje. :)

Verder heb ik deze week de gloeibougies vervangen. Hij gaf al een tijdje een storing op een van de vier, en nu het zo koud is was de eerste start van de dag ook altijd wat langzaam en rommelig. Vier nieuwe erin en hij slaat een stuk sneller aan en loopt direct strak op allevier de cilinders.
Afbeelding

Tot slot heeft mijn collega vandaag het vliegwiel en de koppeling vervangen. Beetje een gok of het echt nodig was, maar al sinds ik de auto heb vond ik 'm niet heel lekker koppelen en zat er een behoorlijke vibratie in onder zware belasting bij lagere toerentallen (waar zo'n TTiD juist heel mooi soepel op hoort te pakken). Vliegwiel leek niet erg kapot, koppeling niet mega versleten. Ik heb zelfs het vermoeden dat ik niet de eerste koppeling/vliegwiel heb gedemonteerd. Maar, het resultaat mag er weer wezen; koppeling pakt een stuk minder abrupt op (maar is nog steeds wel merkbaar zwaarder dan mijn oude Z19DTH) en de vibratie is vrijwel verdwenen lijkt het (na mijn eerste rit). Helaas viel het tijdens het sleutelen op dat er een klein gaatje in een van de IC slangen zit, dus daar heb ik inmiddels een setje siliconen exemplaren voor besteld zodat die er voor de reis naar Italië nog op kunnen.

Op naar de volgende beurt!

PS. Aangezien ik nog steeds geen moderne radio in m'n eigen auto heb gemonteerd.. Heb ik de CD-kast bij m'n ouders geplunderd. Daar lag zelfs het mapje dat altijd aan de zonneklep zat nog! Gevuld met CD's die vroeger ook altijd mee gingen in de auto heb ik me de afgelopen week alweer heerlijk vermaakt met al die hitjes van vroeger. Dat wordt lekker schor aankomen op vakantie :O: :-P+

Afbeelding

REIERPARTS

gsuk
Geregistreerd lid
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door gsuk » zo 16 mar, 2025 8:32

Sinds vrijdag ook een 2011 ttid 160 pk cabrio uit België in carbon grey metallic, euro 5
Die mijn zwarte 2008 1.9 tid euro 4 uit spanje vervangt

Dus mag ik weer de grote steden inAfbeelding

@reiernumans binnenkort weer een radio ombouwen?
En leds plaatsen?AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Saab 9-3 cabrio aut SE Aero 2.0 Turbo 205pk--DionHPT stage2 MY2000
Aero in Disguise

some people call me the
"Swedish Chef"

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 16 mar, 2025 13:19

Ha, mooi speelgoed! Ben benieuwd hoe de overstap van een naar twee turbo’s bevalt. Ik ben fan geworden!

Stuur me maar een appje als je eraan toe bent :)

REIERPARTS

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 16 mar, 2025 17:20

Intussen begon het langzaamaan tijd te worden om deze Belgische schone aan de Nederlandse APK te onderwerpen. Met een euro 4/5 diesel (zeker een 9-3 diesel) toch altijd een beetje spannend door die vermaledijde deeltjesteller.

In eerste instantie laten voorkeuren op de winterset en zonder echt naar de rest te kijken. Twee afkeurpunten; band met een beschadiging waar canvas zichtbaar is en uitstoot dermate hoog dat de deeltjesteller aangaf 'snelle afkeur'. Shit.

Bij het ophalen startte mijn eSID op en viel het me op dat roetfilterverzadiging op 70% zat. Dat is het percentage vanaf wanneer 'ie in de juiste omstandigheden het roetfilter kan gaan regenereren. Zou een verzadigd filter zoveel effect hebben op de uitstoot achteraan de uitlaat? Na werktijd de zomerset er weer onder gezet en onderweg naar huis, met de motor volledig op temperatuur, op de snelweg een keer goed gas gegeven om genoeg last te creëren zodat de uitlaattemperatuur zou stijgen. Zodra deze boven de 450 graden kwam ging de auto in regeneratie-opstart-modus; motorloop verandert hoorbaar iets, verbruik schiet omhoog en ineens stijgt de uitlaatgastemperatuur als een gek zonder dat uit te lokken met (zware) belasting. Zodra de uitlaatgastemperatuur aan de achterkant van het filter boven de 550 graden zit springt de eSID automatisch naar het DPF info veld waar regeneratie te volgen is (van 0-100%). Vlak voor ik bij de afslag kwam waar ik de snelweg weer af ga was het proces voltooid. Volgende morgen met met een rustige/zuinige rijstijl richting werk gereden en in de pauze snel weer naar het APK-station gereden;

Afbeelding
Bingo!

Afbeelding
We mogen weer een jaartje!

Verder had ik nog steeds af en toe last van wat vage vermogensafgifte klachten bij hogere belasting en lage toerentallen. In goed overleg is Dion nog eens met de software aan de slag gegaan. Ietsje teruggeschroefd, wat eigenlijk nauwelijks voelbaar is in de butt-dyno, is dat probleem nu eindelijk als sneeuw voor de zon verdwenen. Koud, warm, roetfilter verzadigd of net geregenereerd, hij begint altijd te sjorren zoals alleen een diesel dat kan. Finally!

Volgens mij kan ik nu eindelijk het spuiten van de achterbumper, monteren van de dubbele uitlaat en Hirsch spoiler, en misschien zelfs een moderne radio voor mezelf verantwoorden.. :lol: :O: :O:

REIERPARTS

gsuk
Geregistreerd lid

Bericht door gsuk » zo 16 mar, 2025 22:45

reiernumans schreef:
zo 16 mar, 2025 13:19
Ha, mooi speelgoed! Ben benieuwd hoe de overstap van een naar twee turbo’s bevalt. Ik ben fan geworden!

Stuur me maar een appje als je eraan toe bent :)
Inderdaad een mooie exemplaar gevonden,
Cabrio + ttid + automaat + euro 5 zijn erg schaars!

Een dingetje wat ik niet fijn vindt met mijn 1.9 tid automaat (met dion kuur) was optrekken vanuit stilstand, gevoelsmatig duurt het een eeuwigheid voor dat die op gang komt

Nou ik kan je zeggen dat heeft de ttid zeker niet,
gas geven is weg rijden, aktie reactie 😃
Deze heeft orgineel 160 pk maar is al onderhanden genomen door Dion.

Ik las dat jij een A20DTL inlaatspruitstuk(zonder wervel kleppen) heb gemonteerd merk je daar nog iets van in negatieve of positieve zin wat rijden betreft?

En dat appje krijg je zeker binnenkort.

1 april naar de rdw.
Aero in Disguise

some people call me the
"Swedish Chef"

rutgerreinier
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Friesland

Bericht door rutgerreinier » ma 17 mar, 2025 17:46

gsuk schreef:
zo 16 mar, 2025 22:45
Inderdaad een mooie exemplaar gevonden,
Cabrio + ttid + automaat + euro 5 zijn erg schaars!
Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/saab- ... aign=share

Verkoopprijs: € 7.000,-
Kilometerstand: 188.000 km
Bouwjaar: 01/2011
SAABloos

Sold:
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999

gsuk
Geregistreerd lid

Bericht door gsuk » ma 17 mar, 2025 20:57

Er waren vorige week 3 te koop
1 in Duitsland met veel meer kilometers ik meen net geen 4 ton, maar euro 5 en 2008?? verkocht
1 in België verkocht aan mij
En inderdaad die in Italië
Aero in Disguise

some people call me the
"Swedish Chef"

rutgerreinier
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Friesland

Bericht door rutgerreinier » ma 17 mar, 2025 21:31

Euro 5 in 2008 dat is idd zeeer twijfelachtig gezien euro5 pas later kwam.
Ik dacht tot vandaag dat euro5 en automaat in een ttid sws geen optie was. Want ze hadden allemaal handgeschakelde bakken die ik tegen kwam. Een automaat is dus heel zeldzaam.
SAABloos

Sold:
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Regio: NL - Provincie Groningen

Bericht door Orphy » ma 17 mar, 2025 21:34

Deze staat ook al een eeuwigheid te koop:

https://link.2dehands.be/m2245414263?ut ... nt=app_ios
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
2004 9-5 Aero estate hazelnut Hirsch stage 2
2002 Honda x11
En een stage loper

Oh ja, en een vito als bedrijfswagen.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl

gsuk
Geregistreerd lid

Bericht door gsuk » ma 17 mar, 2025 21:41

rutgerreinier schreef:Euro 5 in 2008 dat is idd zeeer twijfelachtig gezien euro5 pas later kwam.
Ik dacht tot vandaag dat euro5 en automaat in een ttid sws geen optie was. Want ze hadden allemaal handgeschakelde bakken die ik tegen kwam. Een automaat is dus heel zeldzaam.
Toevallig afgelopen jaar een 1.9 tid euro 5 cabrio automaat uit 2008 gezien in het Noorden van het land op rdw site kenteken check gaf ook echt euro 5 aan
Aero in Disguise

some people call me the
"Swedish Chef"

gsuk
Geregistreerd lid

Bericht door gsuk » ma 17 mar, 2025 21:55

Orphy schreef:Deze staat ook al een eeuwigheid te koop:

https://link.2dehands.be/m2245414263?ut ... nt=app_ios
Ben er geweest,
leek wel of die drie weken onder in het kanaal had gelegen!!
Foto's zijn mooi bewerkt

Afgelopen juli op de terug weg uit spanje naar een gekeken in Charleroi
Was een hele mooie iets te veel geld in mijn ogen
Was 2 weken later verkocht

Maar mijn geduld werd wel beloond met de carbon grey metallic uitvoering die ik nu gekocht hebAfbeeldingAfbeelding
Aero in Disguise

some people call me the
"Swedish Chef"

Quintenv02
Geregistreerd lid

Bericht door Quintenv02 » wo 26 mar, 2025 14:31

[/quote]
In de komende weken is het plan;
- NL kenteken
- Onderhoudstechnisch nulpunt creëren (grote beurt, nieuwe distributie + waterpomp en multiriem + rollen)
- Sticker achterruit verwijderen en auto detailen
- 18" Hirsch wielen eronder
- LED dimlicht erin (uiteraard) - al gedaan
- Apple CarPlay radio erin

Voor de lange termijn heb ik ook wel wat plannen, maar de prioriteit ligt voor nu bij het rijklaar maken en afronden van het 9-5 avontuur.
[/quote]

Ik heb sinds kort een Saab 9-3 uit 2004, geweldig ding. Alleen mis ik uit m’n vorige auto het Apple carlplay systeem. Ik heb het hele internet al afgestruind en ik kan niks vinden. Krijg vaak te horen dat ik het zelf erin moet beunen door middel van een icm3 navigatie radio om te bouwen, maar ik ben zelf dus echt geen handige Harry. Wat betreft de LED dimlichten, welke passen er in de Saabs? Want ik heb al 6 verschillende led lampen (waaronder CAN-bus compatibele) geprobeerd en blijf steeds tegen dat geknipper aanlopen als de auto uit staat. Zou jij of iemand me hier wat wijzer kunnen maken?
Bvd

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Regio: NL - Provincie Limburg

Bericht door coppe218 » wo 26 mar, 2025 14:53

Ik zou even een eigen topic aanmaken om Reier zijn topic voor hem te laten.
Saab 9-3 2.0t Cabrio Vector Aut. Hirsch Stage 1 (195 PK) Espresso Black
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK) (9 jaar gehad, nu van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0t Auto S 1999
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (verkocht)

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Reier's 9-3 TTiD - Z44B - 200.000km en een booty lift ;-)

Bericht door reiernumans » za 29 mar, 2025 13:28

Zo, om weer even over het onderwerp van dit topic verder te gaan...

Afgelopen woensdag de 200.000km doorkruist onderweg naar werk. Dat moest beloond worden!
Afbeelding

Ik had al sinds vrij kort na aanschaf een (gebruikte) originele dubbele uitlaat liggen, en een Taiwanese Hirsch spoiler in kleur. De spoiler wilde ik pas monteren als de uitlaat eronder ging, en voor het monteren van de uitlaat wilde ik graag een nettere bumperhoes scoren om te laten spuiten. Deze drietrapsraket is woensdag gelanceerd..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
niet getankt, alleen door de touchless wasstraat achter de camera geweest haha

Dit is toch vet geworden?! :wow: :wow: :wow:

REIERPARTS