reiernumans schreef: ↑wo 12 feb, 2025 18:42
Anyway, goede bump dit, want ik moet binnenkort maar weer eens een updateje typen hier.. we zitten niet stil!
Een beetje kort-maar-krachtig, en ik heb helaas geen foto's van tijdens het werk, maar er is weer genoeg gebeurd aan de 9-3 in de tussentijd. Het begon met een setje winterbanden voor de Hirsch velgen, die zitten er nu weer onder (in voorbereiding op de wintersport over een paar weken). Verder heeft mijn collega vorige week de o-ring van de olie-aanzuigbuis in de carterpan vervangen voor een gemodificeerde uitvoering. Dit is echt zo'n ding dat ik achteraf eerder had moeten doen. Waar voorheen het oliedruklampje altijd als laatste uitging, maar ik vrijwel nooit een melding in de SID kreeg over lage oliedruk, gaat het lampje na het installeren van de gemodificeerde afdichting tegelijk uit met de rest van de controlelampjes. De motor start ook duidelijk hoorbaar stiller. Hoop dat het ietwat lange oliedruk opbouwen hiervoor niet al teveel schade heeft gedaan..

Aangezien de olie toch ververst werd na deze klus, ook het interieurfilter vervangen en een kleine beurt afgestempeld in het boekje.
Verder heb ik deze week de gloeibougies vervangen. Hij gaf al een tijdje een storing op een van de vier, en nu het zo koud is was de eerste start van de dag ook altijd wat langzaam en rommelig. Vier nieuwe erin en hij slaat een stuk sneller aan en loopt direct strak op allevier de cilinders.
Tot slot heeft mijn collega vandaag het vliegwiel en de koppeling vervangen. Beetje een gok of het echt nodig was, maar al sinds ik de auto heb vond ik 'm niet heel lekker koppelen en zat er een behoorlijke vibratie in onder zware belasting bij lagere toerentallen (waar zo'n TTiD juist heel mooi soepel op hoort te pakken). Vliegwiel leek niet erg kapot, koppeling niet mega versleten. Ik heb zelfs het vermoeden dat ik niet de eerste koppeling/vliegwiel heb gedemonteerd. Maar, het resultaat mag er weer wezen; koppeling pakt een stuk minder abrupt op (maar is nog steeds wel merkbaar zwaarder dan mijn oude Z19DTH) en de vibratie is vrijwel verdwenen lijkt het (na mijn eerste rit). Helaas viel het tijdens het sleutelen op dat er een klein gaatje in een van de IC slangen zit, dus daar heb ik inmiddels een setje siliconen exemplaren voor besteld zodat die er voor de reis naar Italië nog op kunnen.
Op naar de volgende beurt!
PS. Aangezien ik nog steeds geen moderne radio in m'n eigen auto heb gemonteerd.. Heb ik de CD-kast bij m'n ouders geplunderd. Daar lag zelfs het mapje dat altijd aan de zonneklep zat nog! Gevuld met CD's die vroeger ook altijd mee gingen in de auto heb ik me de afgelopen week alweer heerlijk vermaakt met al die hitjes van vroeger. Dat wordt lekker schor aankomen op vakantie