Reier's 9-3 TTiD - Gewoon Fijne Z-44-B

2002-2012
Plaats reactie
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Gelderland

Reier's 9-3 TTiD - Gewoon Fijne Z-44-B

Bericht door reiernumans » zo 30 jun, 2024 16:39

Aangezien ik tot nu toe van al mijn auto's hier wel iets heb bijgehouden (alleen de 9000 heeft geen eigen topic gehad, maar die heb ik ook maar drie maandjes gehad), leek het me leuk de gewoonte/traditie voort te zetten. Al is het maar om zelf in de toekomst terug te kunnen lezen. :)

Zoals in het topic over mijn 9-5 TiD beschreven, is bij ± 383.000km tijdens de terugreis vanuit Italië een koelslangetje gescheurd met als gevolg een lekke koppakking. Zoals daar ook beschreven hinkte ik al een beetje op twee gedachtes over of ik met die auto door bleef rijden of dat ik 'm weg zou doen. Ik woon namelijk vlakbij een milieuzone en moet/wil daar met enige regelmaat doorheen, en dat zou vanaf 2025 een probleem worden. De lekke koppakking was voor mij het zetje om echt actief na te gaan denken over een euro5 of 6 auto, daar ik nog steeds meer dan voldoende km's maak om voordeel te hebben aan dieselen, en graag gebruik maak van het bijkomend voordeel dat diesels over het algemeen véél harder afgeschreven hebben dan vergelijkbare auto's met benzinemotoren.

In eerste instantie stond een Saab niet meer op mijn lijstje. Ik heb veel rondgekeken, met hele brede zoektermen en filters het aanbod in heel europa bekeken, en had eigenlijk bedacht dat ik een Mazda 6 station (de generatie vanaf 2014) zou gaan kopen. Mooie auto's, ik herinner me ze als hele fijne reisgenoten toen ze nieuw waren, ze zijn euro 6 en hebben de reputatie betrouwbaar te zijn. In afwachting van het combitransport met mijn 9-5 (en daarna de definitieve diagnose) was ik flink om me heen aan het kijken naar het aanbod en al mn centjes bij elkaar aan het sprokkelen, omdat het eigenlijk financieel gezien nèt te vroeg kwam. In de tussentijd reed ik rond in leenauto's van mijn werk, en als die allemaal in de running waren leende ik her en der iets anders om mobiel te blijven.

Begin juni ging ik met een groep vrienden naar het Saab Festival. Onderweg zat ik een beetje met een collega te grappen via whatsapp over het idee om op de terugweg een auto mee te nemen. Ik kreeg wat linkjes doorgestuurd van mooie potentiële handel, maar daar zat eigenlijk niks overtuigends tussen. Opeens kreeg ik een linkje naar een MY12 (Griffin dus) 9-3 sport estate in Oak Metallic, een 160pk TTiD, euro5 dus, en spontaan was mijn besluit om iets anders dan Saab te gaan rijden teruggedraaid. Op de terugweg de auto bekeken, maar voor de staat van de carrosserie was de prijs simpelweg te hoog, en de verkoper wilde niet zakken. We hebben elkaar de hand geschud, ik heb nog gesuggereerd dat hij me kon bellen als 'ie zich toch nog bedacht, maar toen hij dezelfde suggestie deed wist ik al dat het hoe dan ook niks ging worden. Op naar huis, en thuis de zoektocht echt inzetten.

Afbeelding

Eenmaal thuis aangekomen, direct begonnen met zoeken op elke autosite die ik ken in Europa. 9-3's vanaf 2011, diesel. Het aanbod was, en is, zéér beperkt, en er veranderde weinig aan het aanbod. Ik kwam een Griffin sedan tegen in Italië, die net buiten mijn budget geprijsd was. Na een paar telefoontjes leek de deal telefonisch gesloten, voor een te hoog bedrag waar ik wel vrede mee had want Griffin. Helaas kwamen niet veel later de ingewikkelde smoezen en verhalen op de proppen, en kon het toch niet doorgaan. In mijn netwerk aan een paar Saabmannen gevraagd of ze nog iets wisten (niet echt, helaas), contact gezocht met de verkoper van een sedan in België, maar die reageerde zo traag dat ik daar niet veel vertrouwen in had, en ik was alweer aan het overwegen een compromis te sluiten en een minder leuk gespecte te kopen om die zelf 'dik' te maken. Met succes werd ik meermaals tot rust gemaand, ik had inmiddels een auto onder de kont waar ik wel eventjes mee kon blijven rijden, dus echte haast was er niet.

In Zweden kwam mijn vader op Blocket een java bruine TTiD estate tegen. Bloedmooie auto op de foto's, dus toch maar eens contact gezocht met de verkoper. Zoals ergens te verwachten had die auto recent spuitwerk en een bodem behandeling gehad, wat maakte dat ik een beetje bezorgd was over de staat van de onderzijde en het risico me te groot was om zoiets blind te kopen. De locatie van de verkoper maakte het echter weer moeilijk om 'even' te gaan kijken en eventueel weg te lopen.

Met die auto nog in mijn achterhoofd spokend, besloot ik het nog even op me in te laten werken. Ik heb nog een Griffin in NL bekeken, waar ik van tevoren al van dacht dat we er niet uit zouden gaan komen, maar die ik uit mijn systeem wilde hebben omdat ik er constant voorbij scrollde. Daar kwamen we inderdaad niet uit. Een paar dagen later zat ik, met een kop koffie in de kantine, weer een beetje naar auto's te zoeken en tikte ik mijn zoekopdracht weer eens in op 2dehands.be. Opeens stond daar bovenaan een nieuwe in het lijstje, en verrek, die voldoet eigenlijk precies aan waar ik naar op zoek ben. Mijn collega, die me eerder een paar keer tot rust wist te manen, was het met me eens dat dit er eentje leek waar ik op moest toeslaan. Kilometerstand, kleurencombinatie en uitvoering/opties echt goed, prijs goed, niet aan de andere kant van Europa.. Ik heb de verkoper bericht met de vraag of ik in het weekend kon komen kijken. Toen ik vervolgens mijn agenda erbij pakte zag ik dat ik de komende paar weken eigenlijk helemaal geen tijd heb om 'eventjes' naar Brussel te rijden en een auto te bekijken, om die later weer op te gaan halen daar. Ik heb nog heel even getwijfeld, maar toch de stoute schoenen aangetrokken en besloten te kijken of ik nog iets van de prijs geluld kreeg en de auto gewoon ongezien te kopen. En zo geschiede! Inmiddels staat de auto op mijn werk en is de importkeuring bij de RDW gepland.

In dit topic ga ik proberen mijn avonturen met de auto een beetje bij te houden. Er waren een paar dingen aan de auto die ik niet had meegekregen uit de advertentie, maar niets onoverkomelijks. Ik ben blij!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is een 160PK TTiD uit 2011 (en daarmee dus euro 5), in nocturne blue over beige leer. Het is een Vector, voorzien van TX pakket. Bose audio, AFL xenon, dimmende/inklapbare spiegels, regensensor, navi, bluetooth handsfree, hij is behoorlijk volgehangen. Ik heb ergens het vermoeden dat de eerste eigenaar graag een Aero wilde, maar de 119gr/km uitstoot nodig had om 'm te kunnen leasen ofzo.

In de komende weken is het plan;
- NL kenteken
- Onderhoudstechnisch nulpunt creëren (grote beurt, nieuwe distributie + waterpomp en multiriem + rollen)
- Sticker achterruit verwijderen en auto detailen
- 18" Hirsch wielen eronder
- LED dimlicht erin (uiteraard) - al gedaan
- Apple CarPlay radio erin

Voor de lange termijn heb ik ook wel wat plannen, maar de prioriteit ligt voor nu bij het rijklaar maken en afronden van het 9-5 avontuur.
2011 Saab 9-3 Sport Sedan 1.9TTiD, Nocturne Blue/Parchment Leather

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

FSC
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Reier's 9-3 TTiD - Milieuzoneproof!

Bericht door FSC » zo 30 jun, 2024 17:45

Mooi ding, gefeliciteerd!

Vanwaar wil je zo graag diesel blijven rijden?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 30 jun, 2024 18:31

Vooral vanwege 40.000+km per jaar en een afkeer voor LPG. Maar de motorkarakteristiek spreekt me in de meeste gevallen ook aan, hetzelfde geldt voor hoever je kan komen op één tank en het feit dat je voor hetzelfde geld een veel nieuwere auto koopt dan als je benzine shopt.

REIERPARTS

Super72
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Bericht door Super72 » zo 30 jun, 2024 19:07

Heerlijk leesvoer. En feli met de nieuwe waggie. Mooi ding!
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

www.ewoudhallebeek.nl

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door Tho6 » zo 30 jun, 2024 20:02

Prachtige kleurencombinatie! Ben benieuwd hoe de hirsch velgen er onder gaan staan :D
- 9-3 Aero sedan (NG)
- 9-3 Cabriolet (OG)
- 9-3 Estate
- 9-3 Viggen 5d

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Regio: NL - Provincie Groningen

Bericht door Orphy » zo 30 jun, 2024 20:08

Ik denk lelijk maar dan neem ik ze wel over. Zo ben ik
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
2004 9-5 Aero estate hazelnut Hirsch stage 2
2002 Honda x11
En een stage loper

Oh ja, en een vito als bedrijfswagen.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 30 jun, 2024 20:09

Als we jou niet hadden... :-P+

REIERPARTS

rutgerreinier
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Friesland

Bericht door rutgerreinier » zo 30 jun, 2024 20:37

reiernumans schreef:
zo 30 jun, 2024 18:31
Vooral vanwege 40.000+km per jaar en een afkeer voor LPG. Maar de motorkarakteristiek spreekt me in de meeste gevallen ook aan, hetzelfde geldt voor hoever je kan komen op één tank en het feit dat je voor hetzelfde geld een veel nieuwere auto koopt dan als je benzine shopt.
Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden…
Veel plezier er mee
SAABloos

Sold:
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999

Luthart
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door Luthart » zo 30 jun, 2024 21:36

Mooi ding :bluethumb:

En weer lekker verder dieselen :O:

Trouwens over die Mazda6…. Niet helemaal probleemloos hoor!
Door een fout in software gaat regenereren niet altijd goed. Met alle gevolgen van dien. Laatst nog een gezien. Met ingelopen nokkenas uitlaat zijde. Kleppen helemaal verbrand en bleven openstaan. Motoren zijn ook aardig complex. Uitlaatspruitstuk meegegoten in de kop etc.
Er is een software update. Maar als je niet op de hoogte hiervan bent dan kan het dus fout gaan…

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door Wouter » zo 30 jun, 2024 23:18

Leuke auto Reier, gefeliciteerd! Ik kijk ook regelmatig met een schuin oog naar een Euro 5 diesel Saab. Lekker dieselen zolang het nog kan. Voor het gezin, dus het moet een Sport Estate zijn. En met een relatief lage kilometerstand. Maar van mij mag die helemaal kaal zijn, dus dat zou de zoektocht iets vergemakkelijken. Nu vraag ik me af: Is een gewone TID uit 2011 ook altijd Euro 5? Of geldt dat alleen voor de TTID’s?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 01 jul, 2024 8:03

Een gewone TiD uit 2011 is een laat gekentekende MY10 auto en daarmee euro4. De enige euro 5 9-3’s zijn de diesels van MY11 en 12, altijd TTiD, 130/160/180pk. Er staat in NL nu een redelijk geprijsde Norden estate te koop, ik wilde liefst een wat lagere kilometerstand en leukere uitvoering dus die heb ik laten staan.

Estates kwam ik vooral in Zweden tegen. Daar is het aanbod euro5 9-3’s sowieso het grootst, ze waren daar de eerste 5 jaar belastingvrij. Let wel goed op roest, de latere Saabs zijn minder goed beschermd.

REIERPARTS

Barten
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door Barten » ma 01 jul, 2024 10:42

Mooie en deftige uitvoering. Gefeliciteerd!
De 18” Hirsch wielen zullen haar goed staan. Geeft de sjieke uitstraling iets meer sportiviteit en blijft m.i. toch stijlvol.
SAAB 9³ Cabrio 2.0T Aero Hirsch 05/2004
BMW iX1 xDrive30 xLine (lease) 04/2023
Ford Fiesta 1.6 Titanium X-pack 04/2009

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » ma 01 jul, 2024 11:16

reiernumans schreef:
ma 01 jul, 2024 8:03
Een gewone TiD uit 2011 is een laat gekentekende MY10 auto en daarmee euro4. De enige euro 5 9-3’s zijn de diesels van MY11 en 12, altijd TTiD, 130/160/180pk. Er staat in NL nu een redelijk geprijsde Norden estate te koop, ik wilde liefst een wat lagere kilometerstand en leukere uitvoering dus die heb ik laten staan.

Estates kwam ik vooral in Zweden tegen. Daar is het aanbod euro5 9-3’s sowieso het grootst, ze waren daar de eerste 5 jaar belastingvrij. Let wel goed op roest, de latere Saabs zijn minder goed beschermd.
Ik heb een TID uit oktober 2010. Die is Euro 5 op kenteken. VIN geeft aan dat ik een MY10 heb.

Mooie Saab en het TX pakket is altijd mooi meegenomen. Het TX pakket kan wat interieurdelen zijn o.a. carbon inleg en TX stuur welke erg fijn is omdat die lekker dik is en goed vasthoudt. Er is ook een exterieurpakket met een Turbo X grill (titanium accenten) en voor de Estate was er dan ook de sierstrip op de klep die mee gespoten was in Turbo X style. Ook kon er bij het exterieurpakket gekozen worden voor de dubbele uitlaat (helaas bij mij niet gekozen door de vorige eigenaar). Jij hebt net als ik een combi van beiden.

Succes en veilige kilometers toegewenst!

P.s. Bij de wissel van de distributieriem is het vervangen van de krukaspoelie/riemschijf aan te raden. Die gaan ook niet een leven lang mee. Deze past op jouw Saab: https://www.winparts.nl/motordelen-toeb ... 17292.html

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 01 jul, 2024 14:09

Sa93Ve schreef:
ma 01 jul, 2024 11:16
Ik heb een TID uit oktober 2010. Die is Euro 5 op kenteken. VIN geeft aan dat ik een MY10 heb.
Interessant, ik rij nu in een cabrio TiD (automaat wel), ook MY10 (DET 25-06-2010), en die is euro 4 op kenteken. Als je in carbase kijkt zie je ook alleen de TTiD’s vanaf MY11 als euro 5 geregistreerd.

Riemensets doe ik inderdaad inclusief krukaspoelie, onderdeel van het eikpunt creëren :)

REIERPARTS

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » ma 01 jul, 2024 14:58

Ik durf het niet te zeggen. Ik weet ook niet hoe ze het berekenen.

Plaats reactie