Warm weer oververhitting en veel andere problemen, wat is t?
-
Tissa
- Geregistreerd lid
Warm weer oververhitting en veel andere problemen, wat is t?
Welke vraag zal ik stellen? Uhm, Wat in hemelsnaam is er aan de hand? Die vraag is misschien het beste
Gister bij de grensovergang van Hongarije naar Servië heb ik heel lang in de file moeten staan met 40 graden. Na een uur begon de auto te over verhitten. Daarna moest ik nog in de tweede file gaan staan. Ik heb m onder het rood kunnen houden en toen ik weer kon rijden ging de temperatuur weer naar normaal. Alleen nu had ik geen vermogen meer en de airco deed het niet meer. Vannochtend heb ik het koelvloeistof reservoir bijgevuld, deze was halfleeg gegaan en de hele nacht de accu afgekoppeld, want ik dacht misschien aan de motor computer. (Dat heb ik eerder gehad en werd het vermogensverlies daardoor weer ongedaan gemaakt) Echter deed de airco het nog niet en kreeg ik m amper de berg op. Laatste stuk bergop naar waar ik moest zijn begon hij weer heet te worden en toen sprong ie naar t rood. Rook onder de motorkap en toen ik de klep open deed was koelvloeistof gelekt. Alles ligt op de weg, zit niks meer in het reservoir. Met liften toch op bestemming aangekomen en de auto hierheen gesleept. Maar ja, nu sta ik boven op een berg met kapotte auto. Wat denken jullie?
Zou het allemaal bij elkaar horen?
Verschillende dingen waar ik aan dacht:
- koelvloeistof te warm/te weinig dus elektronische vermogensverlies en uitgeschakelde airco. Maar na een koude nacht en nieuwe vloeistof nog steeds, dus valt af
- vacuüm probleem.
-waterpomp
-thermostaat (hoe krijg je dan onomkeerbaar vermogensverlies?)
2 jaar geleden ook dit probleem gehad (zonder verhitten en koelvloeistoflek) en toen is de airco gemaakt door aircovloeistof te vervangen, zou dat het probleem nu ook kunnen zijn?
Ik ben lid van ANWB en kan ook zelf een garage bezoeken, maar ik wil eerst graag uitvinden wat het is. Dus, wat denken jullie dat het is? En waar is de koelvloeistof weggelekt? En waarom heb ik nu een 1.8i vanwege een turbo die niet wil bijzetten?
Het is een 9-3 1.8t sportcombi uit 2006 met een Hirsch tune
Gister bij de grensovergang van Hongarije naar Servië heb ik heel lang in de file moeten staan met 40 graden. Na een uur begon de auto te over verhitten. Daarna moest ik nog in de tweede file gaan staan. Ik heb m onder het rood kunnen houden en toen ik weer kon rijden ging de temperatuur weer naar normaal. Alleen nu had ik geen vermogen meer en de airco deed het niet meer. Vannochtend heb ik het koelvloeistof reservoir bijgevuld, deze was halfleeg gegaan en de hele nacht de accu afgekoppeld, want ik dacht misschien aan de motor computer. (Dat heb ik eerder gehad en werd het vermogensverlies daardoor weer ongedaan gemaakt) Echter deed de airco het nog niet en kreeg ik m amper de berg op. Laatste stuk bergop naar waar ik moest zijn begon hij weer heet te worden en toen sprong ie naar t rood. Rook onder de motorkap en toen ik de klep open deed was koelvloeistof gelekt. Alles ligt op de weg, zit niks meer in het reservoir. Met liften toch op bestemming aangekomen en de auto hierheen gesleept. Maar ja, nu sta ik boven op een berg met kapotte auto. Wat denken jullie?
Zou het allemaal bij elkaar horen?
Verschillende dingen waar ik aan dacht:
- koelvloeistof te warm/te weinig dus elektronische vermogensverlies en uitgeschakelde airco. Maar na een koude nacht en nieuwe vloeistof nog steeds, dus valt af
- vacuüm probleem.
-waterpomp
-thermostaat (hoe krijg je dan onomkeerbaar vermogensverlies?)
2 jaar geleden ook dit probleem gehad (zonder verhitten en koelvloeistoflek) en toen is de airco gemaakt door aircovloeistof te vervangen, zou dat het probleem nu ook kunnen zijn?
Ik ben lid van ANWB en kan ook zelf een garage bezoeken, maar ik wil eerst graag uitvinden wat het is. Dus, wat denken jullie dat het is? En waar is de koelvloeistof weggelekt? En waarom heb ik nu een 1.8i vanwege een turbo die niet wil bijzetten?
Het is een 9-3 1.8t sportcombi uit 2006 met een Hirsch tune
-
LarsJanse
- Donateur

Re: Warm weer oververhitting en veel andere problemen, wat is t?
Eerste vraag, draait je koelventilator (voorin bij de radiatoren) wel?
Heb je waarschuwingslampjes op je dashboard?
Kun je zien waar de koelvloeistof is weggelekt?
laat maar fijn de wegenwacht komen. Die kan waarschijnlijk zo zien wat het is en ook eventuele foutcodes in de Ecu uitlezen en resetten
Heb je waarschuwingslampjes op je dashboard?
Kun je zien waar de koelvloeistof is weggelekt?
laat maar fijn de wegenwacht komen. Die kan waarschijnlijk zo zien wat het is en ook eventuele foutcodes in de Ecu uitlezen en resetten
-
Tissa
- Geregistreerd lid
Die koelventilator is een goeie vraag, nog niet gekeken.
Nul lampjes of iets. Behalve dan koelvloeistof als ie te laag is, maar dat was vandaag niet het geval.
Het leek vanuit de dikke buis naast de motor recht voor/onder het reservoir.
Die ANWB mag gerust hier de berg in Montenegro op komen, maar denk niet dat dat heel handig is.
Nul lampjes of iets. Behalve dan koelvloeistof als ie te laag is, maar dat was vandaag niet het geval.
Het leek vanuit de dikke buis naast de motor recht voor/onder het reservoir.
Die ANWB mag gerust hier de berg in Montenegro op komen, maar denk niet dat dat heel handig is.
-
Bummer
- Geregistreerd lid
Het zou overdruk op het systeem geweest kunnen zijn, waardoor ergens een kvs-leiding is gescheurd of een aansluiting het heeft begeven.
Een niet werkende thermostaat blokkeert de doorstroom en zou een oorzaak kunnen zijn.
Een versleten waterpomp hoor je over het algemeen wel, als je de kap open hebt.
Het airco systeem is met pomp, condensor en leidingen apart van het kvs-circuit.
Dat de ecu het warm gekregen heeft, is onder de kap in deze omstandigheden niet zo gek. Maar dit zou ik niet direct als oorzaak zien. Eerder als gevolg.
Illustratie bron

Een niet werkende thermostaat blokkeert de doorstroom en zou een oorzaak kunnen zijn.
Een versleten waterpomp hoor je over het algemeen wel, als je de kap open hebt.
Het airco systeem is met pomp, condensor en leidingen apart van het kvs-circuit.
Dat de ecu het warm gekregen heeft, is onder de kap in deze omstandigheden niet zo gek. Maar dit zou ik niet direct als oorzaak zien. Eerder als gevolg.
Illustratie bron

-
LarsJanse
- Donateur

Heb je toevallig al je oliepeil(stok) en vuldop gecheckt? Gewoon normale olie of witte aanslaf/smurrie?
Als de motor stationair draait, zie je de koelvloeistof er dan uit lekken? (Als hij nog niet te heet is?) kun je meteen checken of je fan nog draait. Is het nu op die berg nog steeds zo loeiheet of wat vriendelijker temperaturen?
N.b. volgens mij zal je airco automatisch uitschakelen als je koelvloeistof te warm is. (Weet ik niet zeker..)
Als de motor stationair draait, zie je de koelvloeistof er dan uit lekken? (Als hij nog niet te heet is?) kun je meteen checken of je fan nog draait. Is het nu op die berg nog steeds zo loeiheet of wat vriendelijker temperaturen?
N.b. volgens mij zal je airco automatisch uitschakelen als je koelvloeistof te warm is. (Weet ik niet zeker..)
-
fozwart
- Donateur (7x)

Ik maak uit je verhaal op dat het probleem ontstond toen je in de file stond. Ik zou dan de radiatorventilator verdenken. Als die niet aanslaat tijdens het stilstaan met draaiende motor dan wordt de motor alleen maar heter en heter. Als gevolg daarvan is er dan overdruk ontstaan met bijna alle restgevolgen die je hebt gezien. Behalve de airco. Je airco doet het niet als je radiateurventilator het niet doet. Kan dus zeker met elkaar te maken hebben. Verlies van motorvermogen kan ik niet direct verklaren, met uitlezen moet er dus nog iets anders naar boven komen.
-
theun
- Donateur (3x)

Met 40 graden een uur in de file.. dan heeft de radiator-fan het wel gedaan. Anders stond je al veel eerder stil.
Maar volgens mij heeft zo’n fan 2 standen. En het is de vraag of die tweede stand het doet. Daarbij klinkt het mij ook als een algehele conditie van het koelsysteem dat gewoon wat achteruitgegaan is, dat wordt onder
Extreme omstandigheden merkbaar…
Zou je koppakking het aan het begeven zijn?
Maar volgens mij heeft zo’n fan 2 standen. En het is de vraag of die tweede stand het doet. Daarbij klinkt het mij ook als een algehele conditie van het koelsysteem dat gewoon wat achteruitgegaan is, dat wordt onder
Extreme omstandigheden merkbaar…
Zou je koppakking het aan het begeven zijn?
-
evo
- Donateur (2x)

Kan natuurlijk ook dat ie het na drie kwartier in die file heeft begeven.
Ik verdenk dat de radiator fan het heeft begeven 2de of beide standen.
Overigens kan het in zo'n geval helpen om je kachel en blower op max heet te zetten. Niet aangenaam, maar had wel beter voor je motor e.d. geweest.
Ik verdenk dat de radiator fan het heeft begeven 2de of beide standen.
Overigens kan het in zo'n geval helpen om je kachel en blower op max heet te zetten. Niet aangenaam, maar had wel beter voor je motor e.d. geweest.
-
Tissa
- Geregistreerd lid
Bedankt voor de input allen. Ik was nog van plan om de olie te gaan checken inderdaad. Hij staat nu veilig hier op de berg, het is een rustige 22 graden. Overdruk en gesprongen aansluiting zou ik zeker geloven aangezien het best hard ging. Thermostaat lijkt me dan misschien het meest logisch. Toen ie daar op de berg stond uit te roken maakte ie flink geluid ook toen ik m al uitgezet had, dus waterpomp kan? Koppakking had ik ook al meegekregen, ik hoop t toch niet
Om dingen te testen moet ik hem weer starten, maar is dat wel verstandig zonder koelvloeistof erin al is t maar voor even? Ik ga vandaag met iemand naar de stad beneden met bereik, dan kan ik de anwb bellen
Om dingen te testen moet ik hem weer starten, maar is dat wel verstandig zonder koelvloeistof erin al is t maar voor even? Ik ga vandaag met iemand naar de stad beneden met bereik, dan kan ik de anwb bellen
-
Tissa
- Geregistreerd lid
Klopt, na 3 kwartier begon ie warm te lopen. Heb toen meteen airco op volle stand, hoogste temperatuur gezet met ramen open, mar dat mocht ook niet baten...evo schreef: ↑ma 24 jun, 2024 9:10Kan natuurlijk ook dat ie het na drie kwartier in die file heeft begeven.
-
Tissa
- Geregistreerd lid
Olie an sich is goed, peil niet gecheckt want hij staat stil. Klopt, het systeem schakelt inderdaad uit als de vloeistof te warm wordt. Maar dan zou ie na een nacht reset en verse vloeistof het weer moeten doen, maar dat was niet het geval.LarsJanse schreef: ↑zo 23 jun, 2024 18:33Heb je toevallig al je oliepeil(stok) en vuldop gecheckt? Gewoon normale olie of witte aanslaf/smurrie?
-
Bummer
- Geregistreerd lid
Ik las elders in een reisverslag van je dat je onlangs ook wat last had van horten en stoten vanaf rond de 2500 rpm. Heb je daar ook nog last van gehad?
Als je de warme lucht uit je koelsysteem wil laten gaan, dan zul je dat met de airco uit moeten doen. Airco uit, ramen open en warme van de ventilatie kanalen eruit blazen. Werkt net als bij een 90 - die heeft ook geen airco.Tissa schreef: ↑ma 24 jun, 2024 11:48Klopt, na 3 kwartier begon ie warm te lopen. Heb toen meteen airco op volle stand, hoogste temperatuur gezet met ramen open, mar dat mocht ook niet baten...
-
theun
- Donateur (3x)

Ik zou juist airco aan denken. Dan gaat de koelfan draaien voor de condensor. En de warme vloeistof in de kachelradiateur wordt maximaal gekoeld. (Welke acc op een hele warme stand natuurlijk)
-
Tissa
- Geregistreerd lid
Nee, heb ik niet gehad. Ik kon ook niet hard genoeg optrekken om t te proberen want hij hield in.Bummer schreef: ↑ma 24 jun, 2024 13:45Ik las elders in een reisverslag van je dat je onlangs ook wat last had van horten en stoten vanaf rond de 2500 rpm. Heb je daar ook nog last van gehad?
Die 90 heeft er ook een handje van, dat warmlopen. File met 18 graden en hij gaat al
-
Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
Misschien beter onderhoud plegen aan het koelsysteem, al heb je daar nu weinig meer aan