motorolie
-
Wouter
- Donateur (2x)

Re: motorolie
Dat is best een redelijke prijs als je weet dat er nog veel gekkere bedragen voor een liter motorolie worden gerekend. Maar als je het afzet tegen de internetprijzen die je tegenkomt als je dezelfde olie ergens online besteld, dan krijg je een indruk van de marges die een groothandel en een garagebedrijf pakken op vloeistoffen en onderdelen.
-
Moeshkien
- Geregistreerd lid
Dat is een diefstal volgens mij
https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD93165557
https://www.jendvandenbosch.nl/motoroli ... 65554.html
https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD93165557
https://www.jendvandenbosch.nl/motoroli ... 65554.html
-
busy
- Donateur (4x)

Is gewoon marge die er gerekend wordt. Geen diefstal. Je kunt het ook zelf doen.
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Motorolie is de laatste jaren redelijk in prijs gestegen en veel garages rekenen een marge op een liter. Goedkoop is het niet, maar het hangt ook af van welk soort olie er in is gedaan van de 5w30 (high-end castrol is vele malen prijziger dan huismerk). En in aanvulling op Busy; motorolie vervangen is relatief recht toe recht aan, ideaal klusje om zelf te leren klussen. Mocht je daar geen tijd of zin in hebben, dan is het leven met dergelijke marges.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Is weinig van te zeggen zonder te weten wat er in is gegaan. Was het van de Action (hoogstwaarschijnlijk niet) of was het een premium oliemerk. De garage rekent een marge (terecht). Je kunt hooguit vragen stellen bij de marge als je weet wat er in is gegaan.
-
Scoloo
- Donateur

Een garage kan helaas niet rondkomen van alleen een uurtarief, en het staat of valt met wat voor olie er is gebruikt. Ik gebruik zelf alles van Eurol en reken voor een liter 5w30 ongeveer €17.
-
LarsJanse
- Donateur

Je hebt marges en marges…
Als garage kun je het relatief “groot” inkopen en zou je dus tot op zekere hoogte een prijsvoordeel hebben tov een consument.
Als ik als consument 5 liter merk-olie kan kopen voor €50, dus €10/liter, ga je met de door TS genoemde prijs naar een marge van 130%?
Als die prijs inclusief het arbeidsloon is voor het wisselen vind ik het weer een ander verhaal.
Off-topic, prijzen zijn sws enorm gestegen; een paar jaar terug kon je voor €40-45 je auto laten uitlijnen, probeer het nu meer ergens onder de €90 te laten doen… we hebben echt geen 100% inflatie gehad over die jaren hoor.
Als garage kun je het relatief “groot” inkopen en zou je dus tot op zekere hoogte een prijsvoordeel hebben tov een consument.
Als ik als consument 5 liter merk-olie kan kopen voor €50, dus €10/liter, ga je met de door TS genoemde prijs naar een marge van 130%?
Als die prijs inclusief het arbeidsloon is voor het wisselen vind ik het weer een ander verhaal.
Off-topic, prijzen zijn sws enorm gestegen; een paar jaar terug kon je voor €40-45 je auto laten uitlijnen, probeer het nu meer ergens onder de €90 te laten doen… we hebben echt geen 100% inflatie gehad over die jaren hoor.
-
klaasj
- Donateur (8x)

De uurlonen zijn gewoon nodig. Personeelskosten zijn sterk gestegen door o.a krapte in de markt.
-
Scoloo
- Donateur

Daar heb je ook wel een beetje een punt. Ik weet wat mijn marges zijn en ik denk dat ik prijzen reken die fair zijn (uitlijnen kost €72) maar ga eens na : mijn personeelskosten zijn gestegen, mijn huur is gestegen, mijn g/w/l is gestegen, mijn updates en onderhoud voor equipment zijn gestegen.LarsJanse schreef: ↑wo 05 jun, 2024 19:37Je hebt marges en marges…
En uiteraard zijn er genoeg die teveel rekenen. Maar er kan je zeggen, je wordt niet snel rijk als garagist (helaas
On topic : welk merk is er nou gebruikt?
-
MartinvR
- Geregistreerd lid
motorolie zelf vervangen (incl filter) is een eitje; tenminste als je kan beschikken over een hefbrug...
Ik koop altijd Mobil1 FS 0W40, die door Saab werd voorgeschreven voor de B207, de B284 en de hoogvermogen diesel.
5 ltr voor ca. €45.
groet Martin
Ik koop altijd Mobil1 FS 0W40, die door Saab werd voorgeschreven voor de B207, de B284 en de hoogvermogen diesel.
5 ltr voor ca. €45.
groet Martin
-
fozwart
- Donateur (7x)

Vroeger was de Mobil New Life of 1 de aanbevolen olie met een GM goedkeuring voor zowel diesel als benzine. De New life bestaat niet meer. De Mobil FS heeft die goedkeuring niet. Mobil 1 ESP wel.
-
Bummer
- Geregistreerd lid
Als het voor een losse fles is, voor los in de achterbak om bij te vullen voor onderweg, dan had je die elders ongetwijfeld 'goedkoper' kunnen krijgen. Bij een oliewissel zijn bovengenoemde verklaringen voor de literprijs als gegeven. Als er bovenop deze literprijs nog uurloon gekomen is voor de oliewissel, dan telt het wel op.gijswijt schreef: ↑wo 05 jun, 2024 8:54Mijn garage reken € 23.12 voor een liter motorolie 5w30.
Is dat een redelijke prijs?
De 5 ltr fles GM Dexos2, die ik online koop, is in de afgelopen jaren ook al met 50% gestegen in prijs en zit nu op €45/5ltr. Het is een afweging die eenieder voor zichzelf zal maken. Als je in hartje A'dam woont, zul je minder snel geneigd zijn een oliewissel bij huis te doen.
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Ik zal het eens voorstellen aan de chef alhier om de lonen omhoog te gooien. In de zorgsector hebben we nu een tekort van bijna 45.000 personeelsleden. Ik zal een voorstel doen van het dubbele van wat ik nu verdien.klaasj schreef: ↑wo 05 jun, 2024 19:48De uurlonen zijn gewoon nodig. Personeelskosten zijn sterk gestegen door o.a krapte in de markt.
Een goede kwaliteitsolie zit zo rond de 45/50 Euro voor een kannetje van 5 liter. Dat is als je het online koopt. Filtertje kost 5 Euro en een nieuwe carterplug met O-ring 8 Euro. Maar dan doe je het zelf. Laat je het doen komen er marges en kosten overheen. Ik denk dat Scoloo voor een garagist een prima prijs hanteert. Die marge vind ik persoonlijk acceptabel.
Ik doe de oliewissel altijd zelf. Via Winparts koop ik dan deze olie: https://www.winparts.nl/filters-vloeist ... 09226.html
-
Oosthoek
- Donateur

Nee dan ga je naar natuurlijk naar Heining hobby halBummer schreef: ↑za 08 jun, 2024 9:29Als je in hartje A'dam woont, zul je minder snel geneigd zijn een oliewissel bij huis te doen.
Olie wissel doe ik graag zelf, krijg ik de kans om weer eens te kijken hoe de boel er bij staat. De olie koop ik het liefst lokaal, weinig duurder dan online en ik ondersteun liever een detaillist die lokale voorraad mogelijk maakt dan een webshop die de scherpste marge hanteert.