welke automaatbakolie
-
avg
- Geregistreerd lid
welke automaatbakolie
Voor automaatbakolie zijn er 2 soorten: de minerale en de synthetische. Ik heb een 9.3 AERO uit 2010 met een 5bak automaat. Nu wil ik die laten verversen (flushen) . Is er verschil of er dan synthetische olie of minerale olie gebruikt wordt?. En wat is het verschil en als het er is, wat zijn dan de eventuele gevolgen?
-
fozwart
- Donateur (7x)

Re: welke automaatbakolie
ATF 3309 (mineraal) mag niet vermengd worden met andere ATF soorten. Synthetische olie heeft een andere frictie coëfficiënt die kan leiden tot abnormale slijtage en disfunctioneren van de bak.
-
avg
- Geregistreerd lid
Dank voor je reactie. Ik heb de auto sinds 3 maanden en weet niet of er hiervoor een keer bakolie ververst is ( er zou dus nu synthetische olie in kunnen zitten.) Zou dan na het spoelen met minerale olie alles weer oké zijn?
-
jansen
- Donateur (7x)

Tuurlijk niet, bij verversen blijft altijd synthetische olie achter daarom meerdere keren verversen heeft voorkeur, en bij spoelen zou het meerdere gedeelte er toch wel uit zijn verwacht ik, maar laat ook de software controleren ofdat de laatste versie is geladen, en eventueel opnieuw laten resetten omdat deze bakken adaptief/zelflerend zijn, en bij wisellen van chauffeur kan weleens invloed hebben.
-
avg
- Geregistreerd lid
aha. ik dacht dat juist met dat flushen (helemaal spoelen ) alles eruit ging. En geheel nieuwe olie er dan in. En met alleen verversen, blijft er veel achter in oa de koppelomvormer. Dat klopt toch?
Nog een vraag: ik heb een keer goed geaccelereerd en vond dat ie pas erg laat schakelde (in het rood, bij bijna 7000 rpm) . Weet niet of dat normaal is . Is dat te programmeren, dus dat ie iets eerder schakelt? Heb hiervoor diesel gereden en dat is wel iets anders. Maar 7000 rpm vind ik nogal wat..
Nog een vraag: ik heb een keer goed geaccelereerd en vond dat ie pas erg laat schakelde (in het rood, bij bijna 7000 rpm) . Weet niet of dat normaal is . Is dat te programmeren, dus dat ie iets eerder schakelt? Heb hiervoor diesel gereden en dat is wel iets anders. Maar 7000 rpm vind ik nogal wat..
-
jansen
- Donateur (7x)

Maar ook met spoelen krijg je er niet alles uit, maar spoelen heeft toch voorkeur boven verversen.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Ik zou hem laten spoelen, laten resetten en de inleer procedure volgen. Hij gaat later (adaptief) wel een beetje aanleren hoe jij de bak gebruikt.