ECU defect?
-
EricT
- Geregistreerd lid
ECU defect?
Beste allemaal,
Bij voorbaat excuses voor dit wat lange verhaal, het is een poging samen te vatten waar ik al een tijdje last van heb.
Ik heb een 1.8t (cabrio, automaat) uit 2005 met het volgende probleem:
van tijd tot tijd random gegenereerde foutcodes P0201, P0202, P0245, en soms ook P0204.
In de meeste gevallen gaat ook het motor managementlampje aan.
In de meeste gevallen is het de wastegate solenoid code P0245 icm met 1 en soms 2 injectie codes.
Resetten zorgt er meestal voor dat het weer even (rest van de dag) wegblijft.
In een enkel geval is er een duidelijk vermogensverlies.
Vandaag was het ernstiger en als volgt:
rit naar mijn werk in de ochtend (28km): geen enkel probleem, geen codes, geen vermogensverlies en een normaal werkende automaat (ik kom hier op terug)
Op de weg naar huis (drukte en deels filerijden) vreemd gedrag van de automaat.
Bij het accelereren schakelt de auto niet zoals gebruikelijk maar loopt het toerental eerst flink op (4000-6000 rpm schat ik) om hem vervolgens vrij ruig in de versnelling te 'klappen'.
Overduidelijk vermogensverlies
De codes
P0116 [0x0116]
Engine coolant temperature (ECT) sensor - range/performance problem
P0245 [0x0245]
Turbocharger (TC) wastegate regulating valve A - circuit low
Na 1e x resetten:
P0245 [0x0245]
P0202 [0x0202]
Injector 2 - circuit malfunction
na 2e x resetten:
P0246 [0x0246]
Turbocharger (TC) wastegate regulating valve A - circuit high
P0245 [0x0245]
Wat er al gedaan is:
- Hitteschild onder ECU geplaatst
- Aardpunt op bak (onder accu bak) nagezien/opgeschuurd
- Chip TPIC46L02DB in ECU vervangen (Op de gok, in het kader baadt het niet dan schaadt het misschien ook niet)
Wat ik graag zou willen weten:
kan er volgens de experts hier een link kan zijn tussen het gedrag van de automaat en de ECU problemen of is er een andere common factor?
is mijn conclusie dat de ECU stuk is aannemelijk?
Bij voorbaat dank voor het meedenken.
Eric
Bij voorbaat excuses voor dit wat lange verhaal, het is een poging samen te vatten waar ik al een tijdje last van heb.
Ik heb een 1.8t (cabrio, automaat) uit 2005 met het volgende probleem:
van tijd tot tijd random gegenereerde foutcodes P0201, P0202, P0245, en soms ook P0204.
In de meeste gevallen gaat ook het motor managementlampje aan.
In de meeste gevallen is het de wastegate solenoid code P0245 icm met 1 en soms 2 injectie codes.
Resetten zorgt er meestal voor dat het weer even (rest van de dag) wegblijft.
In een enkel geval is er een duidelijk vermogensverlies.
Vandaag was het ernstiger en als volgt:
rit naar mijn werk in de ochtend (28km): geen enkel probleem, geen codes, geen vermogensverlies en een normaal werkende automaat (ik kom hier op terug)
Op de weg naar huis (drukte en deels filerijden) vreemd gedrag van de automaat.
Bij het accelereren schakelt de auto niet zoals gebruikelijk maar loopt het toerental eerst flink op (4000-6000 rpm schat ik) om hem vervolgens vrij ruig in de versnelling te 'klappen'.
Overduidelijk vermogensverlies
De codes
P0116 [0x0116]
Engine coolant temperature (ECT) sensor - range/performance problem
P0245 [0x0245]
Na 1e x resetten:
P0245 [0x0245]
P0202 [0x0202]
Injector 2 - circuit malfunction
na 2e x resetten:
P0246 [0x0246]
Turbocharger (TC) wastegate regulating valve A - circuit high
P0245 [0x0245]
Wat er al gedaan is:
- Hitteschild onder ECU geplaatst
- Aardpunt op bak (onder accu bak) nagezien/opgeschuurd
- Chip TPIC46L02DB in ECU vervangen (Op de gok, in het kader baadt het niet dan schaadt het misschien ook niet)
Wat ik graag zou willen weten:
kan er volgens de experts hier een link kan zijn tussen het gedrag van de automaat en de ECU problemen of is er een andere common factor?
is mijn conclusie dat de ECU stuk is aannemelijk?
Bij voorbaat dank voor het meedenken.
Eric
-
fozwart
- Donateur (7x)

Re: ECU defect?
Onder de accubak (die moet je dus weghalen) zit een grote stekker. Maak die los en maak alle contacten schoon, controleer of hij vochtig is en maak hem dan droog. Die wil nog wel eens storingen geven. Voordat je een conclusie maakt op de Ecu, sluit dan in ieder geval deze stekker uit en voor de zekerheid ook de stekkers van de Ecu zelf.
-
werli
- Donateur (2x)

heey
die stekker onder de accu bak heeft een eigen fout melding als daar is mis mee is
mvg werner
die stekker onder de accu bak heeft een eigen fout melding als daar is mis mee is
mvg werner
-
EricT
- Geregistreerd lid
Dank voor het meedenken.
Heb net de accubak er net nog een keer uitgehaald. Ik zie daar geen stekker zitten. Kan het zijn dat dit model afhankelijk is?
Bij een eerdere actie heb ik wel de massakabel connectie (op de motorsteun) schoongemaakt en opgeschuurd.
Vandaag nog even de massa van de ECU behuizing nagemeten: geen potentiaal verschil tussen accu minpool en de ECU, dus een goede massa.

Heb net de accubak er net nog een keer uitgehaald. Ik zie daar geen stekker zitten. Kan het zijn dat dit model afhankelijk is?
Bij een eerdere actie heb ik wel de massakabel connectie (op de motorsteun) schoongemaakt en opgeschuurd.
Vandaag nog even de massa van de ECU behuizing nagemeten: geen potentiaal verschil tussen accu minpool en de ECU, dus een goede massa.

-
werli
- Donateur (2x)

heey
stekker zit voor de steun van de accu bak
ik zie de kabel een klein stukje
foto is te ver naar achter genomen
mvg werner
stekker zit voor de steun van de accu bak
ik zie de kabel een klein stukje
foto is te ver naar achter genomen
mvg werner
-
fozwart
- Donateur (7x)

Hij zit tegen de zijkant, bijna recht onder de bak van de accu.
-
EricT
- Geregistreerd lid
Eergisteren de stekker gevonden en gecontroleerd: droog, en geen sporen van oxidatie.
Inmiddels al wel weer een paar honderd km gereden zonder dat het probleem zich voordeed.
Wel een foutmelding
(P1682 [0x1682]
Metering Oil Pump Malfunction
General Electrical Failures [0x00]
Status: GM failure record
Die heb ik nog niet eerder gezien dus die beschouw ik nog maar even als een incident.
Voorlopig maar eens afwachten of het probleem zich weer zal openbaren.
Inmiddels al wel weer een paar honderd km gereden zonder dat het probleem zich voordeed.
Wel een foutmelding
(P1682 [0x1682]
Metering Oil Pump Malfunction
General Electrical Failures [0x00]
Status: GM failure record
Die heb ik nog niet eerder gezien dus die beschouw ik nog maar even als een incident.
Voorlopig maar eens afwachten of het probleem zich weer zal openbaren.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Volgens WIS is P1682 een niet logische storing van de +15 en het hoofdrelais. Zou ik wel in de gaten houden of die terug komt.
-
EricT
- Geregistreerd lid
P1682 is nu wel wat hardnekkiger. Je zou bijna denken dat ik die veroorzaakt heb in mijn zoektocht naar de andere codes.
Even een vraag over de uitleg van deze storing: refereert +15 naar een spanning van 15volt? En zo ja, waar zou ik die dan moeten meten?
Of betekent dit wat anders? Wellicht staat dit in de WIS maar ben daar nog mijn weg in aan het vinden.
Ik ben nog steeds op zoek naar de common factor en dat zou de ECU kunnen zijn maar ook iets anders.
Nog even op een rijtje wat er gebeurt:
Wisselende foutcodes (injector 1 -4, vaak maar niet altijd icm de wastegate error)
Soms ook vermogensverlies icm bovenstaande codes
nu dus ook P1682, soms met vermogensverlies
een enkele keer schakelproblemen in de situatie dat er foutcodes en vermogensverlies optreedt
een enkele keer ook een HF geluid via mijn audio installatie als de foutcodes/vermogensverlies optreden
De spanning in het systeem lijkt goed (rond de 12V en max 13,8 bij hoger toertental)
De massa verbindingen die ik gechecked heb zijn allemaal in orde.
Iemand een idee?
Even een vraag over de uitleg van deze storing: refereert +15 naar een spanning van 15volt? En zo ja, waar zou ik die dan moeten meten?
Of betekent dit wat anders? Wellicht staat dit in de WIS maar ben daar nog mijn weg in aan het vinden.
Ik ben nog steeds op zoek naar de common factor en dat zou de ECU kunnen zijn maar ook iets anders.
Nog even op een rijtje wat er gebeurt:
Wisselende foutcodes (injector 1 -4, vaak maar niet altijd icm de wastegate error)
Soms ook vermogensverlies icm bovenstaande codes
nu dus ook P1682, soms met vermogensverlies
een enkele keer schakelproblemen in de situatie dat er foutcodes en vermogensverlies optreedt
een enkele keer ook een HF geluid via mijn audio installatie als de foutcodes/vermogensverlies optreden
De spanning in het systeem lijkt goed (rond de 12V en max 13,8 bij hoger toertental)
De massa verbindingen die ik gechecked heb zijn allemaal in orde.
Iemand een idee?
-
EricT
- Geregistreerd lid
Daar lijkt het inderdaad op. Ben inmiddels in contact met Dion. Wordt vervolgd..
-
EricT
- Geregistreerd lid
We zijn weer een stap verder: vandaag een nieuwe, via Dion aangeschafte, ECU geplaatst. Starten en....niet lopen..
Na wat zoeken geconcludeerd dat de benzinepomp defect is. (een klap op de tank was voldoende om de motor aan te laten slaan). Wat proefkilometers gereden en (nog) geen van de foutcodes teruggehad.
Later op de dag was er nog wel een tik op de tank nodig om de motor goed aan de gang te krijgen (hij liep wel, maar kreeg te weinig brandstof). Volgende stap wordt dus een nieuwe benzinepomp. Iemand nog suggesties voor een goede en betrouwbare pomp/ (er zijn nogal wat verschillende uitvoeringen/merken te krijgen)
Na wat zoeken geconcludeerd dat de benzinepomp defect is. (een klap op de tank was voldoende om de motor aan te laten slaan). Wat proefkilometers gereden en (nog) geen van de foutcodes teruggehad.
Later op de dag was er nog wel een tik op de tank nodig om de motor goed aan de gang te krijgen (hij liep wel, maar kreeg te weinig brandstof). Volgende stap wordt dus een nieuwe benzinepomp. Iemand nog suggesties voor een goede en betrouwbare pomp/ (er zijn nogal wat verschillende uitvoeringen/merken te krijgen)
-
elvirisimo
- Geregistreerd lid
Voor mijn 2 9000's had ik er 3 Scan-tec pompen vervangen en pas nadat ik Walbro had gebruikt is mijn ellende met de pompen gestopt.
Wat betreft 9-3 nog geen ervaringen, maar ik zou op zoek gaan naar een geschikte Walbro.
Wat betreft 9-3 nog geen ervaringen, maar ik zou op zoek gaan naar een geschikte Walbro.
-
evo
- Donateur (2x)

Noot dat Walbro's pomen onder de naam "TI Automotive" geproduceerd worden. Keek een paar jaar terug vreemd op toen er geen "WALBRO" meer op stond, maar TI Automotive. Het zijn wel dezelfde pompen.
-
EricT
- Geregistreerd lid
Beetje een late update. Laten we het er maar op houden dat het wat te warm was de afgelopen dagen.
Inmiddels een nieuwe brandstofpomp geplaatst, wat ook weer een ervaring op zich was. In eerste instantie ging het prima: auto veilig op hoogte gebracht (ik heb geen brug), uitlaat even weg, tank eronderuit en de pomp gewisseld en de boel weer terug gebouwd. Starten, en niet lopen...
Na een uurtje zoeken naar zelf gemaakte fouten (toch vaak de oorzaak van iets wat niet werkt nadat het los is geweest) en wat logisch nadenken was er maar 1 conclusie mogelijk: de pomp draait de verkeerde kant op
Tank er weer onderuit en ja hoor, het bijgeleverde kabelboompje was verkeerd om bedraad. Gecorrigeerd en de brandstof werd weer opgevoerd zoals het hoort.
Nu door met de volgende klussen: een andere tellerbak (een Bosch exemplaar ligt al klaar) en mogelijk een andere automaatbak of valve housing.
Voor het automaat vraagstuk maak ik tzt wel een nieuw topic aan. Dan blijft het enigszins zuiver. Dank voor alle reacties, suggesties en tips.
Inmiddels een nieuwe brandstofpomp geplaatst, wat ook weer een ervaring op zich was. In eerste instantie ging het prima: auto veilig op hoogte gebracht (ik heb geen brug), uitlaat even weg, tank eronderuit en de pomp gewisseld en de boel weer terug gebouwd. Starten, en niet lopen...
Na een uurtje zoeken naar zelf gemaakte fouten (toch vaak de oorzaak van iets wat niet werkt nadat het los is geweest) en wat logisch nadenken was er maar 1 conclusie mogelijk: de pomp draait de verkeerde kant op
Tank er weer onderuit en ja hoor, het bijgeleverde kabelboompje was verkeerd om bedraad. Gecorrigeerd en de brandstof werd weer opgevoerd zoals het hoort.
Nu door met de volgende klussen: een andere tellerbak (een Bosch exemplaar ligt al klaar) en mogelijk een andere automaatbak of valve housing.
Voor het automaat vraagstuk maak ik tzt wel een nieuw topic aan. Dan blijft het enigszins zuiver. Dank voor alle reacties, suggesties en tips.