Nieuwe EGR klep inleren?
-
Vlegel 900 Cabrio
- Geregistreerd lid
Nieuwe EGR klep inleren?
Beste .
Ik op mijn Saab 9-3 Ttid van 2009 een nieuwe EGR klep geplaatst , nu vind ik dat de motor traag is met optrekken.
Ik heb de automatische bak laten flushen ,wat ook nodig was .De olie was waterachtig en vuil .
Maar de motor trekt nog steeds traag op,het lag dus niet aan de automaat .
Is het mogelijk dat de motor traag is met optrekken omdat de EGR klep niet ingelezen is ?
De motor rijd verder goed zoals hij altijd deed ,het is dus nu alleen het traag optrekken .
Er is al meer gepost over het traag optrekken en dat dat normaal is ,maar ik merk een duidelijk verschil .
Voorheen was ik toch wel snel weg , bij de stoplichten bijvoorbeeld .
En zou de gaspedaalsensor op de gaspedaal niet versleten kunnen zijn ,ik heb gelezen dat daar ook 2 slepers zitten die kunnen slijten .
heeft iemand hier ervaring mee met mijn traag optrekken probleem en eventueel de oplossing ?
groeten Tony
Ik op mijn Saab 9-3 Ttid van 2009 een nieuwe EGR klep geplaatst , nu vind ik dat de motor traag is met optrekken.
Ik heb de automatische bak laten flushen ,wat ook nodig was .De olie was waterachtig en vuil .
Maar de motor trekt nog steeds traag op,het lag dus niet aan de automaat .
Is het mogelijk dat de motor traag is met optrekken omdat de EGR klep niet ingelezen is ?
De motor rijd verder goed zoals hij altijd deed ,het is dus nu alleen het traag optrekken .
Er is al meer gepost over het traag optrekken en dat dat normaal is ,maar ik merk een duidelijk verschil .
Voorheen was ik toch wel snel weg , bij de stoplichten bijvoorbeeld .
En zou de gaspedaalsensor op de gaspedaal niet versleten kunnen zijn ,ik heb gelezen dat daar ook 2 slepers zitten die kunnen slijten .
heeft iemand hier ervaring mee met mijn traag optrekken probleem en eventueel de oplossing ?
groeten Tony
-
rutgerreinier
- Donateur

Re: Nieuwe EGR klep inleren?
welke map sensor heb je gebruikt? die van je oude inlaat of een nieuwe?
ik had hetzelfde, toen ik de map sensor had overgezet was het weer zoals vanouds.
Neobrothers geeft het ook aan op de site:
Sorry dacht dat je je inlaat bedoelde…
EGR geen ervaring mee, met minder optrekken
ik had hetzelfde, toen ik de map sensor had overgezet was het weer zoals vanouds.
Neobrothers geeft het ook aan op de site:
https://www.neobrothers.co.uk/car-parts ... d-55231588Please note, a MAP sensor may not be supplied with the unit therefore the original sensor may need to be used.
Sorry dacht dat je je inlaat bedoelde…
EGR geen ervaring mee, met minder optrekken
-
Vlegel 900 Cabrio
- Geregistreerd lid
Egr zit bij de inlaat he .En de wervelkleppen.
-
rutgerreinier
- Donateur

Maar wat heb je vervangen?
Inlaat met wervelkleppen van een TTiD zit achterop (links) en EGR + koeler en thermostaat aan rechterkant van het blok. (Als je er voor staat)
Inlaat met wervelkleppen van een TTiD zit achterop (links) en EGR + koeler en thermostaat aan rechterkant van het blok. (Als je er voor staat)
-
ammolenaar
- Donateur (2x)

Ik herken dit helemaal. Vreselijk gevoel dat je bij de verkeerslichten nauwelijks optrekt!
Na aardig wat ervaring kwam ik erachter dat mijn egr klep inderdaad de boosdoener was.
In jouw geval zit er een nieuwe op dus is het wel raar. Een nieuwe klep hoeft volgens mij niet aangemeld te worden maar het motormanagement gaat wel “inleren” net als bij je versnellingsbak.
Als het de komende dagen niet verbetert zou ik toch even hulp gaan zoeken.
Destijds was bij mij de oorzaak een vervuilde erg klep maar de eerste keren deed ik ik de klep op de zichtbare en bereikbare ruimtes schoonmaken. Dat hielp niet echt veel. De klep bestaat uit twee delen . De klep zelf en het elektro/ mechanische deel wat de klep bedient. Deze delen kun je van elkaar afschroeven en je ziet dan een klein palletjes dat de klep hoort te bedienen. Dit palletje kan helemaal vast zitten van het roet. Als je dit schoonmaakt is er een wereld van verschil. Het gekke is dat ik geen storingslampje kreeg.
Op dit forum zijn nog foto,s van een dergelijke schoonmaakactie te vinden.
Enfin mijn tip is dat je de conditie van je klep laat herbeoordelen.
Andy
Na aardig wat ervaring kwam ik erachter dat mijn egr klep inderdaad de boosdoener was.
In jouw geval zit er een nieuwe op dus is het wel raar. Een nieuwe klep hoeft volgens mij niet aangemeld te worden maar het motormanagement gaat wel “inleren” net als bij je versnellingsbak.
Als het de komende dagen niet verbetert zou ik toch even hulp gaan zoeken.
Destijds was bij mij de oorzaak een vervuilde erg klep maar de eerste keren deed ik ik de klep op de zichtbare en bereikbare ruimtes schoonmaken. Dat hielp niet echt veel. De klep bestaat uit twee delen . De klep zelf en het elektro/ mechanische deel wat de klep bedient. Deze delen kun je van elkaar afschroeven en je ziet dan een klein palletjes dat de klep hoort te bedienen. Dit palletje kan helemaal vast zitten van het roet. Als je dit schoonmaakt is er een wereld van verschil. Het gekke is dat ik geen storingslampje kreeg.
Op dit forum zijn nog foto,s van een dergelijke schoonmaakactie te vinden.
Enfin mijn tip is dat je de conditie van je klep laat herbeoordelen.
Andy
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Of je laat je egr, roetfilter en wervelkleppen uitschrijven en je hebt het gezeik ook niet meer.
-
Lennart.
- Geregistreerd lid
Als je je egr er af hebt zou ik hem om te testen aansturen met de tech, ook even je map sensor schoonmaken. Verder moet je wel controleren of er geen andere oorzaken zijn die het probleem van langzaam optrekken kunnen veroorzaken (als je er zeker van bent dat je egr werkt ).
-
Vlegel 900 Cabrio
- Geregistreerd lid
Beste ,
Ik had de EGR vervangen door een nieuwe de oude had het begeven en ook de Map sensor vervangen .
De koelvloeistof temp.sensor vervangen , want de oude was afgebroken .
De automatische bak heb ik dus ook laten flushen , wat ook niet hielp .Maar dit was ook erg nodig en Ik ben nog wel van plan nog een tijd met de 9-3 cabrio te blijven rijden.
Aan de wervelkleppen denk ik ook nog en wil dan wel de upgrade monteren.
Ik heb natuurlijk ook wel aan uitschrijven gedacht ,
Is er een lid uit Belgie die zijn EGR heeft laten uitschrijven en geen problen heeft met de Keuring ?
In de WIS staat dus dat je een nieuwe EGR klep wel moet inlezen met de Tech 2 .
Dus ik ga eerst de EGR maar inleren ,ik moet wel vermelden dat ik met mn 9-5 TID van 2002 en 2005 en momenteel 2009 nooit bij het schoonmaken van de EGR klep ,deze heb in moeten leren .
Zojuist in de WIS gekeken bij de 9-5 tid ,daar is bij het demonteren en monteren van de EGR niets vermeld over het inleren met Tech 2 .
Bij de 9-3 TTid 2009 dus wel .
Is de afbeelding hier onder te lezen?

nou ,een heel verhaal.
P.S. zit er iemand bij mij in de buurt die mij kan helpen met het inleren / inlezen Tech 2 ?
Ik woon in Bilzen Belgie.
Groeten Tony
Ik had de EGR vervangen door een nieuwe de oude had het begeven en ook de Map sensor vervangen .
De koelvloeistof temp.sensor vervangen , want de oude was afgebroken .
De automatische bak heb ik dus ook laten flushen , wat ook niet hielp .Maar dit was ook erg nodig en Ik ben nog wel van plan nog een tijd met de 9-3 cabrio te blijven rijden.
Aan de wervelkleppen denk ik ook nog en wil dan wel de upgrade monteren.
Ik heb natuurlijk ook wel aan uitschrijven gedacht ,
Is er een lid uit Belgie die zijn EGR heeft laten uitschrijven en geen problen heeft met de Keuring ?
In de WIS staat dus dat je een nieuwe EGR klep wel moet inlezen met de Tech 2 .
Dus ik ga eerst de EGR maar inleren ,ik moet wel vermelden dat ik met mn 9-5 TID van 2002 en 2005 en momenteel 2009 nooit bij het schoonmaken van de EGR klep ,deze heb in moeten leren .
Zojuist in de WIS gekeken bij de 9-5 tid ,daar is bij het demonteren en monteren van de EGR niets vermeld over het inleren met Tech 2 .
Bij de 9-3 TTid 2009 dus wel .
Is de afbeelding hier onder te lezen?

nou ,een heel verhaal.
P.S. zit er iemand bij mij in de buurt die mij kan helpen met het inleren / inlezen Tech 2 ?
Ik woon in Bilzen Belgie.
Groeten Tony
-
Steve-O
- Donateur (8x)

De WIS beschrijft niet dat de EGR voor de Z19DTR behoeft te worden ingeleerd:
https://saabwisonline.com/b6/9-3/2009/2 ... o-fit-319/
De MAP-sensor evenmin:
https://saabwisonline.com/b6/wis/9-3/20 ... 4-z19dtr/
Als ik jou was zou ik eerst de oude MAP-sensor opnieuw testen met je nieuwe EGR. Als dat niet helpt, andersom. (reinig dan de EGR grondig). Een van beide nieuwe onderdelen zou toevalligerwijze defect kunnen zijn. Misschien is de kans niet groot, maar het komt voor.
https://saabwisonline.com/b6/9-3/2009/2 ... o-fit-319/
De MAP-sensor evenmin:
https://saabwisonline.com/b6/wis/9-3/20 ... 4-z19dtr/
Als ik jou was zou ik eerst de oude MAP-sensor opnieuw testen met je nieuwe EGR. Als dat niet helpt, andersom. (reinig dan de EGR grondig). Een van beide nieuwe onderdelen zou toevalligerwijze defect kunnen zijn. Misschien is de kans niet groot, maar het komt voor.
-
frits 9-3
- Donateur (3x)

Je hebt een TTID, lees ik. Die heeft een dubbele turbo. Een voor de lage toerentallen en 1 voor de hoge. Zou misschien kunnen dat er vuil in de turbo zit voor de lage toerentallen en daarom niet goed werkt.
-
Vlegel 900 Cabrio
- Geregistreerd lid
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Ok, ik keek in de WIS-online. Daar staat dat niet in. Jammer dat die niet compleet blijkt te zijn.
-
Vlegel 900 Cabrio
- Geregistreerd lid
Vraag ,is er iemand die mijn EGR kan inleren met Tech 2 ?
Ik woon in Bilzen achter Maastricht .
Groeten Tony
Ik woon in Bilzen achter Maastricht .
Groeten Tony