Koppeling, verschil tussen aero en non aero?

2002-2012
Plaats reactie
J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Koppeling, verschil tussen aero en non aero?

Bericht door J.vandermeulen » zo 21 jan, 2024 22:16

Ondergetekende beschikt over een 9-3 vector met 5-bak en een 9-3 aero met 6-bak. Het valt mij op dat de koppeling in de aero veel zwaarder gaat en eerder aangrijpt. Is dat verschil inderdaad zo beduidend of is van de koppelingen of verbonden onderdelen aan het einde gekomen? Bij beide slippen de koppelingen volgens mij niet.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Koppeling, verschil tussen aero en non aero?

Bericht door fozwart » ma 22 jan, 2024 0:12

De aero heeft een andere (sterkere) koppeling. De drukplaat van de aero is gelijk aan de andere motoren, maar de drukplaat van een bio en een 6 bak zijn verschillend en ook de aerodrukplaat van de 6 bak is verschillend dan de normale uitvoering. Of je dat kunt voelen zou ik niet kunnen zeggen. Maar dat de ene auto verschillend aanpakt dan de andere zou ook te maken kunnen hebben met de huidige dikte van de platen.

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » ma 22 jan, 2024 10:20

De 9-3X heeft biopower motor. Zit daar dan een andere koppeling in?

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » ma 22 jan, 2024 12:12

De vraag is of er in de 9-3x een 210pk motor zit of niet.

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » ma 22 jan, 2024 12:52

B207 r, dus ja zou ik zeggen.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » ma 22 jan, 2024 13:30

In de X zit weer een andere koppeling. M.a.w die is dus ook weer verschillend. De vraag was niet over de X. Maar, maakt niet uit, ik heb gewoon nog een keer gekeken.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 22 jan, 2024 13:49

Via de EPC (al of niet online) kun je ook zoeken als het eens op vervanging aankomt.
https://webautocats.com/epc/saab/sbd/04-24433/

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 22 jan, 2024 14:12

Vijf en zesbak zijn sowieso anders qua koppeling/drukgroep, maar ook qua hulpcilinder. Zonder met beide auto's gereden te hebben zodat je referentie helder is kan niemand hier echt wat zinnigs over zeggen denk ik. ;)

Bij een vijfbak is een Aero koppeling iets zwaarder trappen vanwege de sterkere drukgroep, maar heeel erg veel merk je er niet van. T.o.v. oude/versleten spullen bij vervanging zal het sowieso lichter voelen dan het was.

Bij de zesbakken is tegenwoordig alles voor de B207's hetzelfde, ik geloof alleen XWD/FWD verschil. Er was ooit meer onderscheid, en dat zat dan vooral in de drukgroep.

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » ma 22 jan, 2024 17:43

Hemeltje, wat een genuanceerde antwoorden zijn er weer nodig voor een ogenschijnlijk weinig complexe vraag.

Het gaat dus om een Saab 9-3 cabrio MY 2005 met b207 e motor en een 5-bak en een Saab 9-3X MY 2010 met xwd en b207r motor met 6-bak.
Ik snap nu dat met een paar letters het verschil in beleving van intrappen van de koppeling niet aan te geven is. Als er een bijeenkomst in de buurt is, neem ik beide mee! Kunnen de kenners eens proberen.

Plaats reactie