Downpipe 3"

2002-2012
Plaats reactie
Vlammetje
Donateur
Donateur

Downpipe 3"

Bericht door Vlammetje » za 30 dec, 2023 23:50

Wanneer ik een 3" downpipe met cat van bijvoorbeeld Maptun installeer, ben je dan verplicht de software aan te passen of werkt het ook op de standaard software? Dan waarschijnlijk zonder grote voordelen tegenover de standaard cat.
Het gaat om een 9-3 sport estate 2.0t uit 2011 met 175 pk.

Mijn huidige uitlaat is niet meer gasdicht met als gevolg uitlaatgaslucht in de auto bij stil staan. De bouten, moeren en flenzen zijn te ver heen om nog wat mee te doen.

Er zijn wel plannen voor een software aanpassing maar eerst wil ik snel van de lucht in de cabine af en nog een paar puntjes aanpassen.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Downpipe 3"

Bericht door evo » zo 31 dec, 2023 1:50

Natuurlijk kun je de pijp monteren zonder de software aan te passen. Rijden zal ie heus wel.

Echter, door de verbeterde flow, zal vermogen leveren makkelijker gaan. De software is hiervoor echter niet gemapt. Gevolg zal zijn, dat bij het gretiger op het gas gaan, er snel teveel boost gebouwt wordt, die in een overshoot resulteerd. Waarop de software weer extra voor moet bijregelen, etc.

Dus kan wel, maar beter ook software laten aanpassen.

D'r zijn er die dat prima kunnen :wink:

Oh, en waarschijnlijk zal de opbrengst van de katalysator beneden spec zijn, en zal dit resulteren in een CE. Maar ook die is er natuurlijk prima uit te schrijven.

Vlammetje
Donateur
Donateur

Bericht door Vlammetje » zo 31 dec, 2023 18:43

Evo, dank je wel voor de reactie en de inzichten. Nu weet ik wat mij te doen staat.

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » ma 01 jan, 2024 11:40

En een tip, koop de dure maptun downpipe met de eu katalysator.

Plaats reactie