Verwijderen van dakrails op een Saab estate

2002-2012
Barmanneke
Geregistreerd lid

Verwijderen van dakrails op een Saab estate

Bericht door Barmanneke » do 11 mei, 2023 19:22

Je kan de standaard zwarte dakrails van een estate verwijderen. Om de bevestigingspunten op het dak terug af te dekken waren er afdekplaatjes voor en achter al dan niet te bestellen in wagenkleur. Weet iemand daar iets over. Welk OEM nr , zijn die dingen uberhaupt nog ergens te krijgen ??

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Re: Verwijderen van dakrails op een Saab estate

Bericht door MvR » do 11 mei, 2023 19:57

Waarom wil je ze eraf halen. Persoonlijk vind ik MET mooier dan ZONDER.

Barmanneke
Geregistreerd lid

Bericht door Barmanneke » do 11 mei, 2023 19:58

Ik vind het dus persoonlijk net mooier zonder...daarom

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » do 11 mei, 2023 21:31

[q]

Ik ook en daarom ook mijn dakrails eraf gehaald. Het staat inderdaad beter en gestroomlijnder. Met dakrails staat het ook prima overigens. Maar anders :mrgreen: Ik kan je helaas niet helpen aan die afdekplaatjes. Ik heb ze niet en heb ook geen idee waar je die wel zou kunnen krijgen. Ik heb de EPC ook al doorgepluisd en ook daar staat niets in. Voor nu afgedekt met een stukje epdm wat op zich niet raar staat maar niet wenselijk is.

Voor wie het OEM nummer wel weet hou ik me ook aanbevolen :D
Reden: onnodige quote

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » vr 12 mei, 2023 20:56

Barmanneke
Geregistreerd lid

Bericht door Barmanneke » zo 14 mei, 2023 13:34

Vond dit op eBay.

https://www.ebay.com.au/itm/14315197684 ... rbocharged

Is geen inzetstuk maar gaat over de hele lengte.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » za 20 mei, 2023 15:00

Duur grapje dus. Ik had wel gezien bij de sommige hier bekende garages dat ze over de hele lengte gaan. De prijzen vind ik persoonlijk abnormaal hoog mocht dat het onderdeel zijn.

@Roccoh
Nummer 16 en 17 lijken mij de inzetplaatjes. Ik zal een op een sloperij kijken of ik iets tegenkom.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » za 20 mei, 2023 23:28

Nee, het is volgens mij item 7, je hebt die in een versie met dakrails en in een versie zonder dakrails die jij dus nodig hebt. Item 7 is inclusief item 8 t/m item 13.

Volgens mij:
Links: 12775634
Rechts: 12775635
Klepjeskit (item 14): 93187313
Geen idee of je die 8 schroeven van item 19 ook nodig hebt of dat die nu bij jou ook aanwezig zijn.

Item 16 en 17 (zitten samen met item 18 in item 14) zijn de afdekklepjes van de montagegaten voor dakdragers, die zitten toch echt op andere locaties dan waar de dakrails gemonteerd zit.

https://www.esaabparts.com/viewparts.ph ... =583795649

Afbeelding

Barmanneke
Geregistreerd lid

Bericht door Barmanneke » zo 21 mei, 2023 14:27

Foto (enkel illustratief , geen Saab foto) in bijlage toont dat het om een kleiner trimstuk vooraan moet gaan dat in de bestaande goot moet worden geklikt als de bestaande dakrail wordt verwijderd. Ook achteraan zal het zo'n inzetstuk zijn. Ik vermoed eerder dat het een aftermarket onderdeel moet zijn geweest of een onderdeel uit de accessoire cataloog.

Afbeelding

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 21 mei, 2023 16:08

Bij een 9-3 estate moet je de complete strip langs de zijkant van het dak vervangen, die inzetstukjes op de illustratie zitten in die strip en zijn voor het afdekken van de posities waar je reguliere dakdragers op kunt monteren.

Bummer
Geregistreerd lid

Bericht door Bummer » zo 21 mei, 2023 20:50

De nummers 8, 9 en 10 zijn clips die niet altijd herbruikbaar zijn. Bij o.a. RenD hebben ze iig de zwarte (nummer 9) in de lijst staan. De witte en gele hebben misschien een andere buigzaamheid, maar zijn in vorm gelijk.

Nu vond ik de dakrails juist wel praktisch en niet onaardig staan, dus ik heb ze er juist op gezet. 'k Ben er eigenlijk ook nog niet uit wat ik mooier vind. Ik heb een zwart, 170, dus niet jouw kleur strips gedemonteerd. Met een beetje zoekwerk kun je misschien dichter bij huis slagen voor een kleurgelijke set.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » ma 22 mei, 2023 12:31

Dus de hele strip (item 7) vervangen inclusief toebehoren als je wilt wisselen tussen wel/geen dakrails.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » di 30 mei, 2023 13:24

de afdekstrip (roof moulding) is één geheel. Op bijgaande foto staan bij mijn estate de klepjes voor de dakdragermontagepunten open, deze zitten ter hoogte van de achterkant van de voordeuren en achterdeuren. Zo te zien is de afdekstrip voor modellen met dakdragers gewoon een stuk korter en worden de dakdragers aan het begin/eind van de afdekstrip geplaatst:
Afbeelding

Hieronder de stappen uit de online versie van het werkplaatshandboek (WIS) om dakrails te monteren. Verwijderen in omgekeerde volgorde :)

bron: https://saabwisonline.com/b3/9-3/2006/9 ... f-rail-5d/
saabwisonline schreef:1. Remove the roof moulding.

2. Remove the screws in the roof

3. Fit the seals on the roof rail.

4. Fit the clips on the roof rail.

5. Put in place the roof rail.

6. Fit the screws on the roof rail.

Tightening torque: 12 Nm (9 lbf ft)

7. Fit the plastic covers on the roof rail.

Afbeelding

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » di 30 mei, 2023 16:21

op de saabforum pagina op facebook is ene Abel Reuvers het tegenovergestelde van plan. Wellicht kunnen jullie een ruil maken

frenkel
Geregistreerd lid

Bericht door frenkel » wo 31 mei, 2023 16:34

Peter jonkers heeft er een staan om te demonteren in de kleur van de foto.
Neem eens contact op met Peter. Staat ook op marktplaats.

Plaats reactie