9-3NG 2.0t Vector. Welkome koele luchtjes.

2002-2012
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

9-3NG 2.0t Vector. Welkome koele luchtjes.

Bericht door Vyv » vr 10 mar, 2023 13:04

Het was kerstvakantie en wat doe je dan met je vrije tijd, een beetje rare gedachtes vormen...Ik dacht ik heb een kleiner autootje nodig (voor erbij) om op en rond het dorp te crossen. Voor ww-verkeer rijd ik iedere dag langs een dorpsgarage en zat 's avonds op die z'nne website eens te kijken naar al het kleine spul wat aangeboden werd voor grote prijzen. Pling-plong wat ziet mijn oog; er staat ook een SAAB 9-3NG Vector cabrio tussen, voor een zeer aantrekkelijke prijs. Niet veel verder info en foto's volgen nog. Kijk zo heb ik ze graag!

Volgende ochtend, voordat de kerstinkopen gedaan moeten worden, gelijk maar even naar de aanbieder om het onderwerp aan te gluren. Die stond er maar triestig bij, het had gevroren en alles zat onder een laagje ijs, kon niet zien of er krasjes of deukjes zaten, krabben op het zijraam, ik zie een ICM3, stoelverwarming en automaat, lekkerrrrr iemand heeft wat opties aangevinkt bij de bestelling. Eerste indruk valt niet tegen. Even praatje doen met de verkoper, "Die SAAB? Tja dat is een project hoor, want die doet het niet...". Lang verhaal kort, het is zijn eigen auto en ieder najaar gaat die in een loods want er wordt niet mee gereden in de winter. In het voorjaar wordt de SAAB weer gewekt en wordt en een seizoen mee gereden. Afgelopen voorjaar 2022 de acculader/booster erop maar niet goed gekeken en + en - omgedraaid. Sindsdien wil de SAAB niet meer starten, ze kunnen niet vinden wat er aan scheelt, geen tijd, geen plek, weg ermee. Dus kopen zonder garantie, zonder proefrit, zonder dat ik de motor gehoord heb en dan maar vertrouwen op het verhaal en de blauwe ogen van de verkoper. Ik zeg is goed, maar dan moet je hem wel komen brengen. Deal is gesloten. Wat heb ik nu weer gedaan, ik wilde toch een kleine (zuinige) auto ?

Paar dagen later krijg ik telefoon dat ze onderweg zijn om de SAAB af te leveren, maar ik ben op mijn werk dus zet maar op de oprit. En bij thuiskomst tref ik de zwarte 2.0t vector aan, netjes aan de kant, spiegeltjes ingeklapt, 2 sleutels op de stoel en een extra accu. Het avontuur kan beginnen.

De nieuwe aanwinst, al een jaartje niet meer gewassen.
Afbeelding

rutgerreinier
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Friesland
Contacteer:

Re: 9-3NG 2.0t Vector. Ongepland maar toch gewenst

Bericht door rutgerreinier » vr 10 mar, 2023 13:22

Gefeliciteerd!
Zolang hij het niet doet, is het een hele zuinige Saab :wink:
Don't go with the flow, drive a SAAB

SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999

MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/

9-3turbo205
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Regio: NL - Provincie Groningen

Bericht door 9-3turbo205 » vr 10 mar, 2023 14:30

Diamond in the rough noemen ze dat toch? Mooie vondst! Bijzondere haaievin, of lijkt dat zo. Als je een 2 kleurig interieur hebt, hebben we precies dezelfde auto.

9-5 2.3T aut. dame edna
900 t16 1991
ooit nog een pepper green 9-3?

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » vr 10 mar, 2023 14:35

Bijzonder lelijk, die is er ondertussen al af. :)
Nee geen 2-kleurige leder, gewoon licht beige. Staat heel mooi met het zwart.

J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Gelderland

Bericht door J.vandermeulen » vr 10 mar, 2023 18:55

Citaat: “Afgelopen voorjaar 2022 de acculader/booster erop maar niet goed gekeken en + en - omgedraaid.”

Ff, voor een leek. Wat gaat er dan kaduuk?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

rutgerreinier
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Friesland
Contacteer:

Bericht door rutgerreinier » vr 10 mar, 2023 19:42

[]

https://opel-forum.nl/forums/topic/verk ... -op-astra/

Hier viel het allemaal mee. Zou lekker zijn als je de Saab ook zo weer aan de praat krijgt.
Laatst gewijzigd door Vyv op wo 17 mei, 2023 7:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote
Don't go with the flow, drive a SAAB

SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999

MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 10 mar, 2023 20:17

In zo'n geval komt de gelijkrichtbrug van de dynamo in geleiding. Dus die is met vrij grote zekerheid stuk nu. Maar da's zorg voor later. Voor nu de multiriem eraf en B+ van de dynamo loskoppelen. Dan zekeringen nalopen. Volle accu aansluiten met een dikke gloeilamp in serie met de pluspool, 12V/55W is prima. Blijft deze op volle sterkte branden, dan zekeringen trekken tot de lamp vrijwel uitdimt. De circuits die zo teveel stroom trekken en die dus zeker zijn overleden zijn daarmee afgekoppeld. Die zul je moeten nalopen en eventueel de electronica daarvan vervangen.
Dan Tech2 eraan en kijken wat er nog wil praten aan modules en ecu's. Eventueel zaken één voor één afkoppelen van de canbus tot er iets gebeurt. Zal een beste zoektocht kunnen worden.
9000 Anniversary 2.3T

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » za 11 mar, 2023 20:56

Dat met die lamp ga ik nog moeten doen :wink:

Ik dacht, eerst maar eens foutcodes uitlezen. Volle accu er in, sleutel draaien (na blokkade eraf gehaald te hebben) en helemaal niks, geen bliepje, geen tikje van een relais, geen melding, alles blijft stil.

Tech2 eraan en een hele rits van foutcodes komen voorbij. Wissen en kijken wat er overblijft.

CIM (column integration module) geeft een melding dat ICM (infotainment control panel) niet gevonden kan worden. Is dat nou zo erg?
Afbeelding

CIM is dit ding
Afbeelding

Na wat tijd gespendeerd te hebben op diverse websites blijkt dat de CIM met een aantal modules praat waaronder; contactslot, stuurslot en ook met de ICM en dat er onderling immo-codes uitgewisseld worden. En als de ICM niet gecontacteerd kan worden dan zegt CIM, jij mag niet meer aan de sleutel draaien.
Afbeelding

Ik had toch alle zekeringen al gecontroleerd? Nou nog eens checken voor die van de ICM en ja hoor zekering nr14 is door. Nieuwe zekering prikken en er komt leven in het systeem!
Radio doet het ineens, nou soort van... scherm blijft wit, maar wel geluid. En we hebben een foutmelding op de SID, de beruchte stuurslot fout.

Afbeelding

Tech2 zegt ook dat CIM niet blij is met SCL (steering column lock)
Afbeelding

Ander stuurslot (en contactslot en zekeringkast en nog wat ditjes en datjes ) gehaald op de sloop zodat we SCL kunnen vervangen.
Het vervangede stuurslot moet in-geprogrammeerd worden maar dit wil niet lukken, CIM geeft telkens een foutmelding tijdens het aanmeldproces.
Ook andere dingen die ik probeer met de CIM willen niet goed lukken, vermoeden is dat de CIM kapot is...
Afbeelding

Ondertussen ben ik toch wel benieuwd of de motor het wel doet. Kan de auto wel op contact zetten maar startmotor krijgt geen startsein van de CIM. Dan maar zelf het startsein geven, via het startmotorrelais (R8 in de zekeringbak naast de accu). Kabeltje leggen en even massa maken, startmotor gaat rond en motor slaat aan. Eerste seconden gaan niet soepel maar dan na 10s spint het motorje als een tevreden kitten. Benzine van een minimaal jaar oud?
Krijg er steeds meer vertrouwen in. Ondertussen maar eens rondzoeken naar een CIM (en bijbehorende sleutels).

Nog wat kenmerken van deze SAAB:
Datum productie 2004-08-25, na de zomer dus modeljaar 2005. Waar was ik toen dat jaar, in juli 2004 zat ik in Maleisie. Het was nummer 1518 van de YS3F(F) die dat productiejaar van de band rolde. Origineel NL geleverde auto met NAP, dat vinden sommige hier een leuk feitje. Motorisering: B207L, 175pk/265Nm. Automaatbak

DV 9-3
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door DV 9-3 » za 11 mar, 2023 22:49

Hele coole actie dit, Vyv! Leuke auto! Wat is de Km stand? Of kan je die nog niet lezen ivm de niet werkende cim?
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'De Speeltuin van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » za 11 mar, 2023 23:18

Jawel, is afleesbaar. Net iets over de 2 ton gelopen, 203k km. En 3 stempels in het onderhoudsboekje :lol:

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 12 mar, 2023 10:02

Goed bezig!

Het kan natuurlijk behalve een brakke cim ook nog zijn dat er iets anders op de canbus loopt te klieren, waardoor de cim niet lekker kan communiceren. Maar daar kom je vanzelf achter door een andere cim te proberen.
9000 Anniversary 2.3T

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: 9-3NG 2.0t Vector. CimSaLaBim

Bericht door Vyv » zo 12 mar, 2023 11:29

Een andere CIM met twee sleutels werd vrij snel aan de deur afgeleverd door Retroll die voor ww-verkeer bijna langs mij rijdt, dus dat kan wel eens handig zijn. Volgende dag aan de slag met Tech2, deze CIM toont zich wel gewillig een paar minuten verder en we kunnen de auto starten via de sleutel, geen McGyver oplossing met startdraadje meer nodig. Maar nu gelijk de volgende melding in beeld, Stabilitiy control failure. Ik dacht dat toch gevraagd had om een CIM met TCS?

Afbeelding

Ondertussen ook contact met PJ die heel veel 9-3 sloopt en ook vlak bij woont, want mijn wensenlijstje werd steeds langer. Ja een CIM met TCS heeft hij wel liggen. Daar aangekomen niet alleen een CIM meegenomen maar ook maar gelijk een aero stuur, dat is wel zo mooi! :wow:

Een paar dagen later weer aan de slag met de 2e CIM, aangemeld en starten, potverdX@##$%^&&! Weer die foutmelding.
Afbeelding

Ik eens goed kijken naar de knopjes van het dashboard, verrek daar staat ESP op :roll: , ik moet een CIM hebben met ESP! PJ gebeld, ja die heb ik ook, kom maar omwisselen. Nu wel de juiste CIM (nummer drie) te pakken en geen foutmeldingen meer! Zou dat het enige zijn, een brakke CIM? :)

Lessons learned; TCS is niet gelijk aan ESP. Traction Control is de simpele versie van Stability control. Traction control werk alleen bij wegrijden, dat de wielen niet doorslippen en stability control werk ook tijdens het rijden en zorgt ervoor dat je niet in de vangrail beland.

Afbeelding

DV 9-3
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 9-3NG 2.0t Vector. CimSaLaBim!

Bericht door DV 9-3 » zo 12 mar, 2023 11:53

Held. Nu wordt 't echt leuk: Heel benieuwd naar hoe je straks vindt dat 'ie rijdt!
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'De Speeltuin van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

9000-95
Donateur
Donateur

Re: 9-3NG 2.0t Vector. CimSaLaBim!

Bericht door 9000-95 » zo 12 mar, 2023 12:00

Gaat lekker! Heeft zelfs de dynamo het overleefd? Dan hebben ze de acculader/booster waarschijnlijk niet op boost gezet.
9000 Anniversary 2.3T

Bummer
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: 9-3NG 2.0t Vector. CimSaLaBim

Bericht door Bummer » zo 12 mar, 2023 12:22

Vyv schreef:
zo 12 mar, 2023 11:29
Lessons learned; TCS is niet gelijk aan ESP. Traction Control is de simpele versie van Stability control. Traction control werk alleen bij wegrijden, dat de wielen niet doorslippen en stability control werk ook tijdens het rijden en zorgt ervoor dat je niet in de vangrail beland.
:D Een soort Tesla avant la lettre? - Stuurt 'ie automatisch bij de vangrail weg, ofzo :wink:

Dit is een leuke save, Vyv!
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Plaats reactie