Cornering headlight malfunction

2002-2012
Plaats reactie
Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Cornering headlight malfunction

Bericht door Rico1303 » di 31 jan, 2023 9:41

Mijn 2008 9-3 Estate is standaard uitgevoerd met de xenon adaptieve koplampen. Dus met mee sturende koplampen.
Nu heb ik dit weekend mijn koplampen vervangen voor een setje Amerikaanse koplampen met ook de AFL (sturende koplampen) module aanwezig op de koplampen.
Natuurlijk heb ik de koplampen vervangen zonder de accu los te koppelen. Dit betekend opnieuw kalibreren. Ik heb zelf een Tech2 dus dit leek mijn geen enkel probleem.

Tijdens het wisselen van de koplampen heb ik de AFL modules van mijn oude koplampen over gezet op de nieuwe. ik dacht om problemen te voorkomen.

Nu heb ik de nieuwe koplampen gemonteerd en natuurlijk krijg ik 3 foutmeldingen:
-Cornering headlight malfunction
-High beam Left
-High beam Right

Dat van het groot licht klopt. ik moet de amerikaanse Day running lights nog aansluiten.

Nu komt het probleem, ik kan de calibratie niet uitvoeren van de koplampen.
Ik kom telkens op hetzelfde probleem uit.

Negative response: 7F AE E3 60 01
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de koplampen al met de tech2 verwijderd en opnieuw toegevoegd.
Daarnaast kan ik met de tech2 de koplampen omhoog/omlaag laten bewegen en van links naar rechts, dus de motoren in de koplampen zijn goed.
Daarnaast heb ik de hoogte sensoren van de auto gecontroleerd met de tech2, deze waardes veranderen ook netjes wanneer ik de auto naar beneden druk.

Wie kan mij in de goede richting helpen om alles weer werkend te krijgen?

Oja Foto van de auto

Afbeelding

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Cornering headlight malfunction

Bericht door fozwart » di 31 jan, 2023 14:12

Zou wel eens aan insteling EU en USA kunnen liggen. Weet wel dat Amerkaanse koplampen hier niet zijn toegestaan vanwege een ander lichtbeeld. Nies aan de hand zou je zeggen maar op de APK kan dit naar voren komen.

Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rico1303 » di 31 jan, 2023 14:40

Ik heb de Underhood electrical centre (UEC) en koplampen beide al op us setting toegevoegd dit geeft tot nu toe geen effect.

Ik ging er van uit dat de lampen niet toegestaan waren in NL voor de apk. echter heb ik het lichtbeeld bekeken en hebbe zowel de EU als US lampen asymetrisch lichtbeeld met alle 2 de verhoging aan de rechter kant. Het lijkt erop dat hij niet op het lichtbeeld afgekeurd kan worden, maar dat is dus mogelijk een probleem voor later.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » do 02 feb, 2023 0:06

US koplampen (met rechte cutoff) mogen gewoon in Europa gebruikt worden. Ik denk dat zelfs de meeste moderne auto's rechte cutoff hebben.

Volgens mij zitten de koplampen in meerdere modules geregistreerd, bv de CIM om de stuurhoek door te geven aan de koplampen. Dus modules nalopen/opnieuw aanmelden zodat je kan zien of het nog ergens anders gewijzigd moet worden.

US auto's hebben tevens niet de mogelijkheid om het lichtbeeld om te wisselen van rechts rijdend naar links rijdend verkeer, daar zou misschien ook de foutmelding vandaan komen.

Leesvoer:
https://saabwisonline.com/b5/9-3/2008/3 ... lling-ahl/

Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rico1303 » vr 03 feb, 2023 12:09

Hartelijk dank voor de reactie.
Ik zal de modules bij langs gaanlopen.
Zit er detectie op de EU lampen voor links of recht lichtbeeld schuifje?
Dat betekend dat ik dus modules in moet gaan stellen als US auto?

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » wo 12 nov, 2025 18:19

Ik heb ook adaptieve koplampen op de 9-3X maar omdat het glas wat minder wordt overweeg ik om nieuwe koplampen te kopen. Die blijken echter nieuw niet meer leverbaar. Kun je halogeenlampen kopen en dan de xenon en adaptie modules overzetten?

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » do 13 nov, 2025 10:04

Je krijgt een foutmelding op je voorwaartse verlichting, je kunt geen EU bedrading 1 op 1 aan US lampen hangen, pak er maar elektrische schema,s bij en sluit die US lampen maar eens correct aan, je zult ook in de stekkers van de koplampen pennen moeten overzetten , bijvoorbeeld grootlicht is bij EU voeding op stekker koplamp pen 2 en bij de US variant op pen 12.

Plaats reactie