"Gearbox malfunction" - Automaat schakelt niet lekker

2002-2012
Plaats reactie
itsBart
Geregistreerd lid
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 26 apr, 2021 15:17
Regio: NL - Provincie Friesland

"Gearbox malfunction" - Automaat schakelt niet lekker

Bericht door itsBart » ma 26 apr, 2021 15:41

Vorige week reed ik met mijn 2003 Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t automaat (met aanhangwagen) en na een stukje filerijden kreeg ik de melding "Gearbox malfunction, limited performance, contact service", waarna een groot deel van het vermogen kwijt was (de motor maakte nog wel toeren, maar het voelde alsof je met een 5 ton lading reed). Na een keertje herstarten reed 'ie weer prima. Ik ben toen naar de Saab dealer geweest, die de storing heeft gewist om te kijken of het geen onterechte 'toevallige' storing betreft. De daaropvolgende ritten had ik geen problemen.
Vandaag reed ik weer met een aanhangwagen en moest ik weer filerijden en je raadt het al: ik kreeg de melding (en het vermogenverlies) opnieuw. Ik herstartte de motor en had weer vermogen, maar zodra ik tot stilstand kwam en weer op moest trekken, was het weer mis. En het ging het daaropvolgende half uur rijden bergafwaarts. Hij schakelde eerst niet meer lekker van de 2e naar de 3e versnelling. Het voelde heel vergelijkbaar met een handgeschakelde auto waar je bij het opschakelen net wat te vroeg de koppeling indrukt en te laat het gas loslaat: de toeren schieten kort wat omhoog en het voelt niet soepel. Wat later schakelde 'ie ook niet meer lekker van de 1 naar de 2. Bij deze opschakeling ontstaat er telkens een bonk en schokt de auto wat. Ik ben uiteraard meteen weer naar de Saab dealer gegaan, maar door drukte kunnen ze pas over drie weken in detail naar mijn auto kijken. Ze hebben de storing voor nu weer verwijdert. De auto is verder nog wel te rijden en hij staat dan ook weer thuis nu.
Nu ben ik erg benieuwd wat mij te wachten staat om dit te laten oplossen. Als iemand hier ervaring of meningen over heeft, hoor ik het graag :)
PS. ik sleutel zelf niet aan auto's en heb beperkte technische kennis hierover.
Laatst gewijzigd door itsBart op di 27 apr, 2021 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: "Gearbox malfunction" - Automaat schakelt niet lekker

Bericht door Flowe Kitttt99 » ma 26 apr, 2021 21:23

Wat is de KM-stand van je 9-3?
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto :O:)
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje :D)
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03

itsBart
Geregistreerd lid
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 26 apr, 2021 15:17
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: "Gearbox malfunction" - Automaat schakelt niet lekker

Bericht door itsBart » di 27 apr, 2021 14:09

Flowe Kitttt99 schreef:
ma 26 apr, 2021 21:23
Wat is de KM-stand van je 9-3?
Km-stand is 175.000

Plaats reactie