Overzicht specificaties speakers
-
Wouter
- Donateur (2x)

Overzicht specificaties speakers
Is er een overzicht waarin ik kan terugvinden welk formaten en specificaties speakers er in de 9-3 met fabrieksaudio horen te zitten?
Aangezien ik meerdere kraakjes heb in de audio van mijn MY07 Saab 9-3 Sport Estate wil ik graag uitvinden welke audio ik in mijn auto heb (denk standaard) en welke speakers daarbij horen. Voordat ik speakers moet uitbouwen om te kijken wat het formaat en de specificaties zijn zou het handig zijn als dat ergens in een overzicht terug te vinden is.
Aangezien ik meerdere kraakjes heb in de audio van mijn MY07 Saab 9-3 Sport Estate wil ik graag uitvinden welke audio ik in mijn auto heb (denk standaard) en welke speakers daarbij horen. Voordat ik speakers moet uitbouwen om te kijken wat het formaat en de specificaties zijn zou het handig zijn als dat ergens in een overzicht terug te vinden is.
-
Henk-Jan
- Donateur

Re: Overzicht specificaties speakers
Systeemtypes en afmetingen van elke speaker zijn hier te vinden, maar misschien (nog) niet in het detail dat je zoekt? Link: https://www.saab-93-ss.nl/index.php/nl/ ... atie/audio
-
Wouter
- Donateur (2x)

Mooi. Die site van een gewaardeerde forummer had ik zelf ook kunnen bedenken. Is een mooi begin. Ik heb alleen wel het idee dat de speakers achterin een Sport Estate wel eens anders zouden kunnen zijn dan bij een sedan.
-
RoccoH
- Donateur (5x)

-
fozwart
- Donateur (7x)

De speakers in de achterdeur zijn 3,5 inch. Hetzelfde als de speakers in het dashboard van de sedan.
De estate heeft geen 6x9's zoals de sedan maar een subwoofer unit in de kofferbak.
De estate heeft geen 6x9's zoals de sedan maar een subwoofer unit in de kofferbak.
-
RoccoH
- Donateur (5x)

En plek voor 3.5" woofers en 1" tweeters in de achterklep. Of is dat alleen maar in MY2006?
Zie overigens ook https://saabwisonline.com/b4/wis/9-3/20 ... dspeakers/ betreffende kraakjes in het geluid
Zie overigens ook https://saabwisonline.com/b4/wis/9-3/20 ... dspeakers/ betreffende kraakjes in het geluid
-
fozwart
- Donateur (7x)

Van 2006/2011. Klopt, ook tweeters. Dat was in de Sedan ook zo bij bijvoorbeeld de Bose versie. Maar, een 3,5 inch speaker zou ik ik geen woofer durven noemen.
-
RoccoH
- Donateur (5x)

Je hebt gelijk, een mid speaker is een betere omschrijving.
-
J.vandermeulen
- Donateur

In de 9-3X zit het Bose audiosysteem. Ik ben even de draad kwijt welke boxen hier precies in zitten.
En hoe lang gaan die boxen ongeveer mee?
En hoe lang gaan die boxen ongeveer mee?
-
fozwart
- Donateur (7x)

Er is geen tabel waarin aangegeven wordt hoe de luidsprekers achteruit gaan.
Speakers degraderen. De volgende factoren zijn o.a. van belang
Hoe lang staat de auto in de volle zon
Wat was de temperatuur in de auto
Hoe wordt de volumeknop gebruikt
Hoe lang is de audio gebruikt
Hoe oud zijn de speakers
Kortom koffiedik kijken
Speakers degraderen. De volgende factoren zijn o.a. van belang
Hoe lang staat de auto in de volle zon
Wat was de temperatuur in de auto
Hoe wordt de volumeknop gebruikt
Hoe lang is de audio gebruikt
Hoe oud zijn de speakers
Kortom koffiedik kijken
-
J.vandermeulen
- Donateur

Fokko, op zich een duidelijk verhaal. Maar in algemene zin, niet in de felle zon, volumeknop gematigd, 190K en audio lang niet altijd aan, zijn de boxen dan na 16 jaar aan vervanging toe?
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Ik heb het Bose systeem met alles erop en eraan, fabrieksaf. Ik heb één speaker gehad die wat kraakte aan de passagierskant. Die heb ik eruit gehaald en schoongemaakt waardoor die nu weer kraakloos is. Er zat stof en vuil tussen de dome en de magneet. Speakers kunnen lang mee tot je er zat van bent en weet dat je beter kan krijgen, tenzij je tevreden bent over het Bose systeem.
Het grote nadeel van dit Bose systeem is dat je opzetringen nodig hebt voor sommige speakers en die opzetringen zijn er niet. De Bose speakers zijn namelijk geleverd met een vaste opzetring. Vervangen van de speakers is daarmee lastig. Het liefste gooi ik het hele systeem eruit voor een volledige upgrade en betere versterker.
Voor toen zal het een prima systeem zijn geweest. Het is inmiddels best wel verouderd. Inmiddels heb ik er een ander scherm in zitten, ligt het infotainment systeem op de plank.
Het grote nadeel van dit Bose systeem is dat je opzetringen nodig hebt voor sommige speakers en die opzetringen zijn er niet. De Bose speakers zijn namelijk geleverd met een vaste opzetring. Vervangen van de speakers is daarmee lastig. Het liefste gooi ik het hele systeem eruit voor een volledige upgrade en betere versterker.
Voor toen zal het een prima systeem zijn geweest. Het is inmiddels best wel verouderd. Inmiddels heb ik er een ander scherm in zitten, ligt het infotainment systeem op de plank.
-
fozwart
- Donateur (7x)

@J van der Meulen. Die van mij zijn nog steeds goed (in beide auto's, een 2004 en een 2007). Maar ben ook wel eens jongere tegen gekomen waarvan een enkele aan vervanging toe was. Er is geen peil op te trekken.
-
J.vandermeulen
- Donateur

Was het zo slecht dan? Het was destijds wel peperduur.Sa93Ve schreef: ↑zo 16 nov, 2025 15:35Ik heb het Bose systeem met alles erop en eraan, fabrieksaf.
Het liefste gooi ik het hele systeem eruit voor een volledige upgrade en betere versterker.
-
fozwart
- Donateur (7x)

@J van der Meulen. In die tijd was het best bijzonder om "Bose"in een auto te hebben. En aan die naam hing ook een prijskaartje. Met de meest uitgebreide set, zeker in de Bose uitvoering had je voor die tijd "goed geluid". Ik heb vaak complimenten over het geluid gehad en er waren best wel auto's met echt minder goed geluid. Vanaf de ontwikkeling hiervan zijn we zeker 20 jaar verder en de geluidsontwikkelaars hebben zeker niet stil gezeten. Modernere audio apparatuur heeft nogal wat meer mogelijkheden dan apparatuur uit die tijd bovendien zijn luidsprekers in de afgelopen jaren nog verder door ontwikkeld, met name de spreiding van het geluid uit een moderne (duurdere) speaker is nogal wat beter en ook het frequentie bereik. Vergeet niet dat voor de één een klein transistorradiootje al heel goed geluid geeft terwijl dat voor een ander belabberd in de oren klinkt. Maatstaf voor jou mag zijn of je het geluid goed genoeg voor je auto vindt. Zo niet dan kan het nog veel mooier.