Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

2002-2012
Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7449
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door fozwart » ma 07 dec, 2020 18:45

Dikketrip schreef:
ma 07 dec, 2020 18:32
Ook bij 6k? Want daar gaat het om toch?
Als ik 6k zou rijden dan zou ik het om het jaar doen. Want ook daar gaat het om. Jij mag elke andere termijn doen van mij maar alleen olie verversen en filter vervangen kost de wereld niet. Kost minder dan bijvoorbeeld 1 bobine.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Dikketrip » ma 07 dec, 2020 18:55

Dacht toch wel tussen de 80-90 euro
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur
Berichten: 14728
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Henk-Jan » ma 07 dec, 2020 18:56

Wat denk je dat één nieuwe OEM bobine van de dealer/specialist kost? Met even wisselen ipv zelf de handen vies maken?
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + 96 TT (MY64) + Saabo (MY67/68?) 2017 - ...
Hervonden liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Dikketrip » ma 07 dec, 2020 19:29

Wat wil je hier mee zeggen?

Het maakt het olie wisselen er nog steeds niet goedkoper op.
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Gebruikersavatar
ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3546
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:44
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door ZSR » za 19 dec, 2020 16:13

Auto (Saab) rijden kost nu eenmaal geld helaas, of het nu 30e of 90e is, het blijft geld. Alleen is nu dit bedrag op de korte termijn uitgeven wijzer dan wachten en mogelijk straks een duurdere reparatie. Of niet. Maar wil je dat risico lopen?
Een keer per jaar zoals eerder al aangegeven zou ik doen. Rij nu al 320k, met een flink gekietelde 1.8t. Olie en Bougies als het even kan niet op besparen. Scheelt natuurlijk als je het zelf doet.

Maar als ik er 6k met verse bougies mee zou hebben gereden zou ik nog een half jaartje wachten en het voor de zomer laten doen. Maar ik rij misschien anders dan jij.

Heerlijk die terug kerende discussies, ondanks de stekeligheden is dit wel een heel fijn forum jongens.
Saab 9-3 1.8t Estate 2006 MINK-BlackTop-4
R.I.P. Saab 9-3 2.0i Coupe LPG uit 1999, 300.001km

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7449
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door fozwart » za 19 dec, 2020 16:56

ZSR schreef:
za 19 dec, 2020 16:13
Heerlijk die terug kerende discussies, ondanks de stekeligheden is dit wel een heel fijn forum jongens.
Hé, ZSR, weer uit de winterslaap? :D :D :D
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3546
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:44
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door ZSR » wo 20 mei, 2026 14:06

Zekers :D

Mijn Saab heb ik de afgelopen jaar weinig gebruikt ivm leaseauto. In die tijd eigenlijk alleen de olie en filter jaarlijks laten verversen. Bougies een keer, gaan we dit jaar weer eens doen. Zelf de filters vervangen, is ook geen hogere wiskunde.
Maar je merkt dat rust roest. Passagiersslot geeft keuren met het alarm, en de Airco is er mee gestopt. (Laten we hopen gewoon afvullen :shock: ) En motorblok lampje ging aan (ivm resetten bij APK is de Lambda natuurlijk weer gaan opspelen - lampje is vanzelf weer uitgegaan)..... Net nu mijn vrouw er meer in gaat rijden. "Klote bak"
Kids zijn verwend ze willen niet is papa's hobby project/Stink Saab. Want electrisch met panodak rijdt zo veel relaxter. Dus je begrijpt dat deze kwaaltjes breed werden uitgemeten.
Volgende week weer wat liefde bij Mink.
Even terug naar Topic: veel kan je zelf doen, maar een beetje liefde moet je de Saab jaarlijks wel gunnen. Anders geeft ie er de brui aan...
Saab 9-3 1.8t Estate 2006 MINK-BlackTop-4
R.I.P. Saab 9-3 2.0i Coupe LPG uit 1999, 300.001km

Gebruikersavatar
frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 617
Lid geworden op: vr 30 sep, 2011 21:11
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door frits 9-3 » wo 20 mei, 2026 14:31

Ik ga 1 keer per jaar gelijk met de APK. Mijn garage doet wat nodig is en daar heb ik 100% vertrouwen in. Alles gaat in goed overleg, maar de nieuwe motorolie is standaard. Is ook mijn wens. Goed onderhoud is in mijn ogen voor elke auto een must als je er lang plezier van wilt hebben. Moet je wel naar een Saab specialist gaan en niet naar een of andere garage die geen verstand van ons merk heeft.
Van Saab Sport Estate 1.9 TID, Sport Estate 1.9 TTID, V70 D5 Summum, XC60 D3, XC70 D4, XC60 T5 naar XC70 T5 Nordic+ en Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (facelift). :O:

Gebruikersavatar
phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 768
Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door phanot » wo 20 mei, 2026 14:44

Ik had een tante die in de jaren 60 en 70 met een Opel kadettje reed.
Zij woonde exact 800 meter van haar werk en reed iedere dag met de auto naar haar werk en terug (imago als onderwijzeres).
Zij hield ook trouw de voorgeschreven 5000 km aan voor olieverversing.
zij heeft 3 kadettjes versleten op 23 jaar, bij alle drie was de motor volledig aan gort na minder dan 30.000 km.
Ik vermoed dat er meer condenswater dan motorolie in de motor zal gezeten hebben.
Daarom was er toen ook het advies om olie te verversen na 5000 km of 6 maanden bij minder km.
De onderhoudsintervallen zijn tegenwoordig ook afgestemd op de leasemarkt waar de auto's het toch maar max 4 jaar vol moeten kunnen houden.
m.a.w., als je vnl korte stukjes rijdt, zou ik echt geen 30.000 km wachten.