Even voorstellen
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 7:46
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Even voorstellen
Hallo Saab-rijders,
Nieuw op dit forum dus wil ik me graag voorstellen,
Ik ben in het bezit van een Saab 9-3 2.0T Vector sedan op LPG G3 uit 2005. Deze heb ik inmiddels alweer bijna een jaartje. Ik heb eerder een 9-3 gereden (type 1) uit 2000. Dit met veel plezier maar ben toentertijd overgestapt naar een Volvo C30 op diesel vanwege meer werkkilometers. Achteraf was dit niet de beste keuze want die Volvo (de 1.6d) was een en al ellende. Niet dat ik ben afgeknapt op Volvo (het is immers Zweeds net als Saab) want mijn ouders rijden jaren de oerdegelijke 240 series.
Na de Volvo kwam dus de 9-3 V2 op LPG. Fijne auto en waar ik dagelijks met plezier in rijd. Het merk Saab is goed vertegenwoordigd in mijn kenniskring. Mijn oude 9-3 is over gegaan naar een vriend van mij die er nog steeds in rijdt en mijn mijn broer rijdt een 900 Turbo classic, eentje die nog op mijn verlanglijst staat. Sinds ik de Saab heb ben ik al aardig druk geweest met het vervangen van het e.e.a. Het is inmiddels een aardig lijstje geworden zoals draagarmen en kogels, dempers achter (Bilstein B6), remschijven + blokken rondom, 3 remklauwen, waterpomp, bandjes achter, Multiriem, 1 Bobine en nog wat dingen.
Aankomend weekend mag ik weer aan de slag want ik heb een complete Aero kit op de kop getikt die ik ga monteren. De Aero heb ik altijd al gewild maar toen ik op zoek was naar een Saab en ik echt snel een auto nodig had, kon ik er geen vinden. Ik heb geluk met de Aero kit want de kleur is exact hetzelfde als mijn Saab, zilvergrijs. Esthetisch gaat die er zeker op vooruit! Andere klusjes die nog in het verschiet liggen zijn het vervangen van een wiellager linksvoor en schokdemper voor (Bilstein B6) met verlatingsveren.
Over de verlagingsveren twijfel ik nog, of de Eibach (30mm verlaging), of de Lesjöfors (20mm verlaging). Ik twijfel omdat ik woon in Amsterdam Noord (drempelland) en met een Aero lip niet heel fijn over al die drempels, en ik heb een LPG tank van 55 liter achterin liggen. Wat zijn jullie ervaring met de 2 opties en wat adviseren jullie?
Nieuw op dit forum dus wil ik me graag voorstellen,
Ik ben in het bezit van een Saab 9-3 2.0T Vector sedan op LPG G3 uit 2005. Deze heb ik inmiddels alweer bijna een jaartje. Ik heb eerder een 9-3 gereden (type 1) uit 2000. Dit met veel plezier maar ben toentertijd overgestapt naar een Volvo C30 op diesel vanwege meer werkkilometers. Achteraf was dit niet de beste keuze want die Volvo (de 1.6d) was een en al ellende. Niet dat ik ben afgeknapt op Volvo (het is immers Zweeds net als Saab) want mijn ouders rijden jaren de oerdegelijke 240 series.
Na de Volvo kwam dus de 9-3 V2 op LPG. Fijne auto en waar ik dagelijks met plezier in rijd. Het merk Saab is goed vertegenwoordigd in mijn kenniskring. Mijn oude 9-3 is over gegaan naar een vriend van mij die er nog steeds in rijdt en mijn mijn broer rijdt een 900 Turbo classic, eentje die nog op mijn verlanglijst staat. Sinds ik de Saab heb ben ik al aardig druk geweest met het vervangen van het e.e.a. Het is inmiddels een aardig lijstje geworden zoals draagarmen en kogels, dempers achter (Bilstein B6), remschijven + blokken rondom, 3 remklauwen, waterpomp, bandjes achter, Multiriem, 1 Bobine en nog wat dingen.
Aankomend weekend mag ik weer aan de slag want ik heb een complete Aero kit op de kop getikt die ik ga monteren. De Aero heb ik altijd al gewild maar toen ik op zoek was naar een Saab en ik echt snel een auto nodig had, kon ik er geen vinden. Ik heb geluk met de Aero kit want de kleur is exact hetzelfde als mijn Saab, zilvergrijs. Esthetisch gaat die er zeker op vooruit! Andere klusjes die nog in het verschiet liggen zijn het vervangen van een wiellager linksvoor en schokdemper voor (Bilstein B6) met verlatingsveren.
Over de verlagingsveren twijfel ik nog, of de Eibach (30mm verlaging), of de Lesjöfors (20mm verlaging). Ik twijfel omdat ik woon in Amsterdam Noord (drempelland) en met een Aero lip niet heel fijn over al die drempels, en ik heb een LPG tank van 55 liter achterin liggen. Wat zijn jullie ervaring met de 2 opties en wat adviseren jullie?
- fuga
- Geregistreerd lid
- Berichten: 828
- Lid geworden op: za 06 sep, 2008 20:54
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Even voorstellen
Welkom hiero. Zelf ben ik ook begonnen met een 9-3 og en daarna een 9-3 ss vector.
Wat mij betreft; niet verlagen. Optisch gezien lekker origineel houden en zeker geen sjonnie stijl achtige dingen van maken. Puur mijn visie, niet lullig bedoeld.
Heel veel plezier met je aanwinst!
Gr Fuga.
Wat mij betreft; niet verlagen. Optisch gezien lekker origineel houden en zeker geen sjonnie stijl achtige dingen van maken. Puur mijn visie, niet lullig bedoeld.
Heel veel plezier met je aanwinst!
Gr Fuga.
Saab 9³ ss '04 Vector
Re: Even voorstellen
Persoonlijk, ben ik van oordeel dat verlagen de Saab net wat mooier maakt. Saabs konden ook affabriek met hirsch veren (eibach) komen, dus Sjonny vind ik dat niet.
Verlagen of niet hangt ook wat af van welke wielen er onder liggen. 18 met 225/45/18 banden is doenbaar, althans met nieuwe neus en turbox-lip. Met 17 inch was dat al mindere makkelijk
Verlagen of niet hangt ook wat af van welke wielen er onder liggen. 18 met 225/45/18 banden is doenbaar, althans met nieuwe neus en turbox-lip. Met 17 inch was dat al mindere makkelijk
saab 9-3 sportcombi 2.0T - aero - my2010
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992
vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992
vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 7:46
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Even voorstellen
Bedankt voor jullie reacties.
Ik vind het persoonlijk ook net iets mooier als een Saab iets verlaagd is. Nee dan wil ik het geen Sjonny stijl noemen, dat imago heeft Saab in mijn beleving niet.
Ik rijd met 17 inch dus dan heb je wat minder grondspeling dan met 18 inch. Ik denk als ik het op safe wil spelen dan zou ik voor 20mm verlagen moeten gaan dan voor 30mm verlagen.
Ik vind het persoonlijk ook net iets mooier als een Saab iets verlaagd is. Nee dan wil ik het geen Sjonny stijl noemen, dat imago heeft Saab in mijn beleving niet.
Ik rijd met 17 inch dus dan heb je wat minder grondspeling dan met 18 inch. Ik denk als ik het op safe wil spelen dan zou ik voor 20mm verlagen moeten gaan dan voor 30mm verlagen.
-
- Donateur (5x)
- Berichten: 5760
- Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Even voorstellen
Gewoon lekker verlagen als je dat wil en mooier vind.
Mijn 9-3 was 35 mm verlaagd en ik vond het een stuk strakker rijden (gele koni’s met Abbott veren) en bovendien zag het er in mijn beleving een stuk beter uit!
Mijn 9-3 was 35 mm verlaagd en ik vond het een stuk strakker rijden (gele koni’s met Abbott veren) en bovendien zag het er in mijn beleving een stuk beter uit!
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11
Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11
Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 7:46
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Even voorstellen
De Saab gaat wel iets omlaag maar het moet wel praktisch blijven. Met een LPG tank achterin en een kleine opkomst moet ik ook weer niet van de weg stuiteren en bij iedere drempel zweten of ik niks beschadig. Omdat ik voor toch de demper moet vervangen pak ik de veren meteen mee. Dat worden zo goed als zeker die van Lesjöfors
Afgelopen weekend een Aero kit op de kop getikt en gemonteerd. Ziet er stukken beter uit! Ik had geluk want het was precies de goede kleur.
Een ander issue waar ik naar moet kijken, en waar ik hopelijk met de kennis hier op het forum wat meer inzicht in krijg, is een rammel in mijn ophanging. Dit met name als ik over Klinkerweggetjes rijd.
Wat heb ik vervangen en gecheckt:
- Vervangen zijn: de draagarmen, de stuurkogels en stuurstangen.
- Wat ik nog ga vervangen zijn: de voordempers, top mounts en veren
- Wat ik heb gecheckt: er zit geen speling op de lagers, ook niet op de spoorstangen.
- Waar voel ik wel speling: als ik bij het linker voorwiel aan de voorzijde het wiel beet pak met één hand en dan vervolgens een beetje wrik, dan voel ik speling. Doe ik hetzelfde aan de achterkant van het wiel dan voel ik niks. Het lijkt wel of de speling alleen voorkomt aan de buitenste zijde van de aandrijf as. Zou dit kunnen? Of kan het ook het top mount lager zijn? Ik heb wel zo'n nare bonk bij gas loslaten en geven?
Afgelopen weekend een Aero kit op de kop getikt en gemonteerd. Ziet er stukken beter uit! Ik had geluk want het was precies de goede kleur.
Een ander issue waar ik naar moet kijken, en waar ik hopelijk met de kennis hier op het forum wat meer inzicht in krijg, is een rammel in mijn ophanging. Dit met name als ik over Klinkerweggetjes rijd.
Wat heb ik vervangen en gecheckt:
- Vervangen zijn: de draagarmen, de stuurkogels en stuurstangen.
- Wat ik nog ga vervangen zijn: de voordempers, top mounts en veren
- Wat ik heb gecheckt: er zit geen speling op de lagers, ook niet op de spoorstangen.
- Waar voel ik wel speling: als ik bij het linker voorwiel aan de voorzijde het wiel beet pak met één hand en dan vervolgens een beetje wrik, dan voel ik speling. Doe ik hetzelfde aan de achterkant van het wiel dan voel ik niks. Het lijkt wel of de speling alleen voorkomt aan de buitenste zijde van de aandrijf as. Zou dit kunnen? Of kan het ook het top mount lager zijn? Ik heb wel zo'n nare bonk bij gas loslaten en geven?
- raspaardje
- Donateur
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Even voorstellen
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2019 Volvo V60 T5 R-design - Polestar 253pk/400Nm, Osmium Grey
2019 Volvo V60 T5 R-design - Polestar 253pk/400Nm, Osmium Grey
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 7:46
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Even voorstellen
Hoi raspaardje,
Die heb ik vervangen, ik gebruikte de term stuurstang
Die heb ik vervangen, ik gebruikte de term stuurstang
- fuga
- Geregistreerd lid
- Berichten: 828
- Lid geworden op: za 06 sep, 2008 20:54
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Even voorstellen
Lekker bezig met van alles!
Dat gerammel is gewoon een drama. Ik krijg het ook niet gevonden, we beschouwen het maar als saab-eigen.
Dat gerammel is gewoon een drama. Ik krijg het ook niet gevonden, we beschouwen het maar als saab-eigen.
Saab 9³ ss '04 Vector
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 7:46
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Even voorstellen
Hoi Fuga,
Haha! Begrijpelijk
Ik ben van de lange adem dus geef (nog) niet op. Ik voel toch een speling dus het moet ergens vandaan komen...
Haha! Begrijpelijk
Ik ben van de lange adem dus geef (nog) niet op. Ik voel toch een speling dus het moet ergens vandaan komen...
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 81
- Lid geworden op: wo 26 nov, 2008 21:18
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Even voorstellen
Hoi hoi...
Wat betreft verlagen,
Ik heb een 9-3 aero v6 sportwagon model
2006. De auto heeft bilstein B6 en eibach
30 mm voor en 20 mm achter. Ik heb echter
17 inch velgen met 235/45/17 wielen.
Ik kom soms net bij de voorlip 1 cm te kort
in verzakte woonwijken met drempels of hellingen in parkeergarages. Het is NET te doen maar ik moet altijd uiterst voorzichtig over drempels. Inmiddels weet ik ook welke ‘type’ drempels licht schrapen....
Dus, ik zou als ik opnieuw de keuze zou moeten maken gaan voor max 20 mm verlaging rondom.
Met name die aerolip is boosdoener.
Wat betreft verlagen,
Ik heb een 9-3 aero v6 sportwagon model
2006. De auto heeft bilstein B6 en eibach
30 mm voor en 20 mm achter. Ik heb echter
17 inch velgen met 235/45/17 wielen.
Ik kom soms net bij de voorlip 1 cm te kort
in verzakte woonwijken met drempels of hellingen in parkeergarages. Het is NET te doen maar ik moet altijd uiterst voorzichtig over drempels. Inmiddels weet ik ook welke ‘type’ drempels licht schrapen....
Dus, ik zou als ik opnieuw de keuze zou moeten maken gaan voor max 20 mm verlaging rondom.
Met name die aerolip is boosdoener.
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero XWD Sportwagon 2008 manual (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero Sportwagon 2007 manual/DionHPT Stage 1 (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-5 2.3T " Dame Edna" 2006 manual/Maptun Stage 1 (265 PK-420 NM)
EX: Saab 9-3 2.0t lpt 2000 T5 manual/Stage 1 (225 PK-320 NM)
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero Sportwagon 2007 manual/DionHPT Stage 1 (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-5 2.3T " Dame Edna" 2006 manual/Maptun Stage 1 (265 PK-420 NM)
EX: Saab 9-3 2.0t lpt 2000 T5 manual/Stage 1 (225 PK-320 NM)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 7:46
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Even voorstellen
Inmiddels een paar weekjes verder met een update!
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Lesjöfors 20mm verlagingsveren icm de Bilstein B6 dempers. Ze zitten er nu een kleine 3 weken onder en het bevalt super! @Rootje5: wat jij al aangaf is die 1cm extra speling net genoeg om veilig de drempels te nemen. Ik heb nog geen bumperscratch met het asfalt gehad
Het weggedrag is voelbaar beter geworden. Auto ligt stabieler op de weg en de bochten (vooral die lange doordraaiers op de snelweg) zijn een feestje! Ik merk nu wel dat de voorbanden het een stuk zwaarder te verduren hebben, vooral met nat wegdek. Er zitten een set B-merk banden onder (zijn nog van de vorige eigenaar). Die worden op termijn vervangen door een set Continentals. Dan wordt het bochtengedrag weer wat beter.
Waar ik nog wel last heb is van een 'hobbelend paard' bij lage snelheden. De auto hobbelt als het ware en ik vermoedt dat dir ook de oorzaak van het trillen bij snelheden van 130km per uur gebeurt. Oorzaak is denk ik een hoogteslag in één van de achtervelgen. Is kijken of ik ergens een andere velg op de kop kan tikken. Het gaat om een Saab five-spoke twin aero wheel.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Lesjöfors 20mm verlagingsveren icm de Bilstein B6 dempers. Ze zitten er nu een kleine 3 weken onder en het bevalt super! @Rootje5: wat jij al aangaf is die 1cm extra speling net genoeg om veilig de drempels te nemen. Ik heb nog geen bumperscratch met het asfalt gehad
Het weggedrag is voelbaar beter geworden. Auto ligt stabieler op de weg en de bochten (vooral die lange doordraaiers op de snelweg) zijn een feestje! Ik merk nu wel dat de voorbanden het een stuk zwaarder te verduren hebben, vooral met nat wegdek. Er zitten een set B-merk banden onder (zijn nog van de vorige eigenaar). Die worden op termijn vervangen door een set Continentals. Dan wordt het bochtengedrag weer wat beter.
Waar ik nog wel last heb is van een 'hobbelend paard' bij lage snelheden. De auto hobbelt als het ware en ik vermoedt dat dir ook de oorzaak van het trillen bij snelheden van 130km per uur gebeurt. Oorzaak is denk ik een hoogteslag in één van de achtervelgen. Is kijken of ik ergens een andere velg op de kop kan tikken. Het gaat om een Saab five-spoke twin aero wheel.
Laatst gewijzigd door DaanB 9-3 Vector op zo 13 jan, 2019 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Donateur (5x)
- Berichten: 5760
- Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Even voorstellen
Kan het ook zijn dat je banden misschien gecupt zijn?
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11
Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11
Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 7:46
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Even voorstellen
Kan dat bij banden van een half jaar oud?
-
- Donateur (5x)
- Berichten: 5760
- Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Even voorstellen
Zou natuurlijk niet moeten kunnen maar ik weet niet of je dat uit kunt sluiten. Wellicht kan een bezoek aan een goeie bandenboer je verder helpen. Je zou het ook moeten kunnen voelen denk ik als je erover heen strijkt met je hand. Maar als ze een beetje gecupt zijn is dat lastig en ook dan kunnen ze al trilling veroorzaken. Uitlijnen/balanceren is goed?
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11
Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11
Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl