Schokbrekers aan vervanging toe? (foto's)

2002-2012
Plaats reactie
hjvdkolk
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 136
Lid geworden op: do 03 aug, 2017 15:24
Regio: NL - Provincie Overijssel

Schokbrekers aan vervanging toe? (foto's)

Bericht door hjvdkolk » wo 11 jul, 2018 17:01

Op jacht naar de Saab-klonk/kloenk heb ik gisteravond de veerpoten gedemonteerd. Er zat flink wat grind en zand in de veerschotel. Dit is er nu helemaal uit en de klachten zijn beduidend minder.

Op de bovenste foto zie je een zwart vlekje, recht boven de ringvinger van de handschoen. Daar zat een klein steentje vastgedrukt in het metaal. Ik vermoed dat dit veel geluid maakte bij het in elkaar drukken van de veer.

Het viel me wel op dat de poten rond de schotel aardig roestig zijn. Is dit aanleiding om op korte termijn te vervangen? Of is dat pietluttig en kan ik er gerust mee door? De wagen deint niet opvallend en ze lijken prima te dempen.

Als ik wel beter vervang, dan zou ik ook graag horen welke veer/demper combi jullie aanraden. Het duizelt me een beetje. Ik wil niet verlagen, comfort houden en zeker niet te stug.

Afbeelding

Afbeelding
9-5 Sedan, 2.3T Aero, 2003. Voorheen 9-3 Sport Sedan, 1.8t Lineair (DionHPT), Black, Lpg, handgeschakeld, 2006

Gebruikersavatar
fuga
Geregistreerd lid
Berichten: 828
Lid geworden op: za 06 sep, 2008 20:54
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Schokbrekers aan vervanging toe? (foto's)

Bericht door fuga » do 12 jul, 2018 17:07

Vervangen voor de standaard B4 dempers met veren. Mijn veren zagen er ook zo uit. Toen ze eraf waren bleek er ook nog 1 gebroken. De Saab is in mijn ogen sowieso wel stug geveerd.
Saab 9³ ss '04 Vector

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Schokbrekers aan vervanging toe? (foto's)

Bericht door Bummer » do 12 jul, 2018 18:26

Rondom de veerschotel ziet er idd roestig uit. Moeilijk te beoordelen of de verschotel door is.

Staalborstel erover en roestomzetter erop smeren. Checken op doorroesten en indien okee, flink in de verf zetten.

Geklonk was bij mij een kapotte veer. Dat lijkt me niet een vastzittend steentje te zijn geweest.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7016
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Schokbrekers aan vervanging toe? (foto's)

Bericht door fozwart » do 12 jul, 2018 19:44

Ik zie er geen slang op zitten, of kijk ik niet goed?
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
fuga
Geregistreerd lid
Berichten: 828
Lid geworden op: za 06 sep, 2008 20:54
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Schokbrekers aan vervanging toe? (foto's)

Bericht door fuga » do 12 jul, 2018 20:29

Zag ik ook. Persoonlijk zou ik er nieuwe onder steken, met slang. Geklapper geluid zijn je stabilisatorverbindingsstangen..
Saab 9³ ss '04 Vector

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Schokbrekers aan vervanging toe? (foto's)

Bericht door Bummer » do 12 jul, 2018 21:31

Plaatje bij het praatje

Afbeelding

De slang die je rond het onderste uiteinde van de veer zou moeten zien zitten.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7016
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Schokbrekers aan vervanging toe? (foto's)

Bericht door fozwart » do 12 jul, 2018 21:48

Bummer schreef:
do 12 jul, 2018 21:31
Plaatje bij het praatje

Afbeelding

De slang die je rond het onderste uiteinde van de veer zou moeten zien zitten.
En ze zijn ervoor om het onderste gedeelte van de veer te beschermen tegen beschadigingen van steentjes (etc) door het in en uitveren. Beschadigingen en water zijn een belangrijke oorzaak van intering en breuk van de veer.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

hjvdkolk
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 136
Lid geworden op: do 03 aug, 2017 15:24
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Schokbrekers aan vervanging toe? (foto's)

Bericht door hjvdkolk » do 12 jul, 2018 22:58

Hartelijk dank voor de reacties. :D

Ik heb vanmiddag al een nieuwe set schokbrekers, veren, axiaallagers, steunlagers, etc. besteld. Ook dempers voor de achteras. Daar heb ik een maand geleden HD-veren en nieuwe bumpstops onder geplaatst. De slangetjes ken ik. Die heb ik al even liggen, met het voornemen ze eronder te maken omdat ik ze ook al miste voorin. Veren zijn nog heel, maar flink roestig en volgens mij ook vast in de schotel.

Over grind; ik denk dat ik de laatste tijd meer last had van geluid door het grind op de parkeerplaats op mijn werk. Dat ligt er natuurlijk het hele jaar, maar in deze tijd komt er van de bomen een plakkerig goedje waardoor het grind aan de banden blijft kleven en er veel meer in de wielkasten en op de draagarmen terecht komt. De auto wordt er ook erg vuil van, dus hij wordt regelmatig gewassen in deze tijd. :lol:

Normaal ben ik niet zo gehaast, maar over niet al te lange tijd gaan we op vakantie - en direct daarna verhuizen. En omdat de levertijd van onderdelen soms ineens langer is dan 'vandaag besteld, morgen in huis' - wilde ik de boel snel bestellen. Heb gekozen voor Bilstein B4. Voor de voorzijde heb ik Eibach veren besteld voor het standaard onderstel (code 41/rood-wit)

Ik vind dat sleutelen trouwens best leuk, je leert je wagen echt kennen... (totdat een bout vastgeroest zit...)
Is er nog iemand met een degelijke veerspanner die me wil helpen of de spanners wil lenen? Ik woon net boven Amersfoort en rij gerust een stukkie voor wat sleutelen en een leuke babbel. Monteren van veren op schokbrekers is nieuw voor me, de veerpoten plaatsen kan ik zelf op de oprit.

https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... d93190594a
9-5 Sedan, 2.3T Aero, 2003. Voorheen 9-3 Sport Sedan, 1.8t Lineair (DionHPT), Black, Lpg, handgeschakeld, 2006

hjvdkolk
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 136
Lid geworden op: do 03 aug, 2017 15:24
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Schokbrekers aan vervanging toe? (foto's)

Bericht door hjvdkolk » do 12 jul, 2018 23:23

Bummer schreef:
do 12 jul, 2018 21:31
Plaatje bij het praatje

Afbeelding

De slang die je rond het onderste uiteinde van de veer zou moeten zien zitten.
Verdikkie, dit wordt zo'n verhaal; 'ik had ze ergens liggen...'

Morgen nog maar eens een zoekronde doen.
9-5 Sedan, 2.3T Aero, 2003. Voorheen 9-3 Sport Sedan, 1.8t Lineair (DionHPT), Black, Lpg, handgeschakeld, 2006

Gebruikersavatar
fuga
Geregistreerd lid
Berichten: 828
Lid geworden op: za 06 sep, 2008 20:54
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Schokbrekers aan vervanging toe? (foto's)

Bericht door fuga » vr 13 jul, 2018 2:56

hjvdkolk schreef:
wo 11 jul, 2018 17:01
hjvdkolk schreef:
do 12 jul, 2018 22:58
Hartelijk dank voor de reacties. :D

Ik heb vanmiddag al een nieuwe set schokbrekers, veren, axiaallagers, steunlagers, etc. besteld. Ook dempers voor de achteras. Daar heb ik een maand geleden HD-veren en nieuwe bumpstops onder geplaatst. De slangetjes ken ik. Die heb ik al even liggen, met het voornemen ze eronder te maken omdat ik ze ook al miste voorin. Veren zijn nog heel, maar flink roestig en volgens mij ook vast in de schotel.

Als ik wel beter vervang, dan zou ik ook graag horen welke veer/demper combi jullie aanraden. Het duizelt me een beetje. Ik wil niet verlagen, comfort houden en zeker niet te stug.
Dus in feite, had je alles al besteld?
Saab 9³ ss '04 Vector

hjvdkolk
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 136
Lid geworden op: do 03 aug, 2017 15:24
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Schokbrekers aan vervanging toe? (foto's)

Bericht door hjvdkolk » vr 13 jul, 2018 7:49

fuga schreef:
vr 13 jul, 2018 2:56
Dus in feite, had je alles al besteld?
Ik heb donderdagmiddag de onderdelen besteld. Vlak voordat de reacties op de OP van dinsdagavond binnenkwamen.
9-5 Sedan, 2.3T Aero, 2003. Voorheen 9-3 Sport Sedan, 1.8t Lineair (DionHPT), Black, Lpg, handgeschakeld, 2006

Plaats reactie