Wervelkleppen, EGR, inlaatspruitstuk.. Help?

2002-2012
raspaardje
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Wervelkleppen, EGR, inlaatspruitstuk.. Help?

Bericht door raspaardje » do 17 okt, 2019 10:56

En? Positieve uitkomst?
2017 Fiat 124 Spider Lusso - Squadra Tuning 185pk/290Nm, Bianco Ghiaccio
2019 Volvo V60 T5 R-design - Polestar Engineered Optimization 253pk/400Nm, Osmium Grey

2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue

ReneB
Geregistreerd lid

Bericht door ReneB » vr 18 okt, 2019 9:33

raspaardje schreef:
do 17 okt, 2019 10:56
En? Positieve uitkomst?
Dat is nog even afwachten, maar na de laatste behandeling (extra schoonmaken en ander motortje op EGR), rijdt hij al drie dagen zonder storing na de koude start... Dat zegt helaas nog niet alles, maar is uiteraard wel een goed voorteken.

raspaardje
Donateur
Donateur

Bericht door raspaardje » vr 18 okt, 2019 11:19

Klinkt wel veelbelovend!
2019 Volvo V60 T5 R-design - Polestar Engineered Optimization 253pk/400Nm, Osmium Grey

2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue

DionHPT
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Gelderland

Bericht door DionHPT » vr 18 okt, 2019 12:14

Ander motortje op de wervelklep ;)
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18

raspaardje
Donateur
Donateur

Bericht door raspaardje » vr 18 okt, 2019 12:28

Ja, dat was me duidelijk.
Heb die EGR genoeg los in mijn handen gehad...:-)

ReneB
Geregistreerd lid

Bericht door ReneB » do 31 okt, 2019 15:50

ReneB schreef:
vr 18 okt, 2019 9:33
raspaardje schreef:
do 17 okt, 2019 10:56
En? Positieve uitkomst?
Dat is nog even afwachten, maar na de laatste behandeling (extra schoonmaken en ander motortje op EGR), rijdt hij al drie dagen zonder storing na de koude start... Dat zegt helaas nog niet alles, maar is uiteraard wel een goed voorteken.
Inmiddels zijn we lang genoeg aan het toeren om de balans definitief op te maken. De auto is gelukkig weer 100% in orde en we hopen uiteraard dat dat voorlopig zo blijft!

monstro900
Geregistreerd lid
Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale

Bericht door monstro900 » zo 04 okt, 2020 3:24

raspaardje schreef:
zo 18 aug, 2019 11:23
Wervelkleppen weg, nog steeds problemen.
Daarna EGR uitgeprogrammeerd en nieuwe turbo en de Saab rijdt alweer 3,5 maand probleemloos rond.
Met 1 op 21 als record op een woonwerk hele brandstoftank.
Is het roetfilterprobleem nog steeds van de baan? Zou je kunnen weten of de nieuwe turbo doorslaggevend was of enkel het verwijderen van de wervelkleppen en wegschrijven van de EGR voldoende waren om de overmatige roetproblematiek te stoppen?

mvg,
Koen
Saab 9³ Aero TTiD 180pK SC MY08

raspaardje
Donateur
Donateur

Bericht door raspaardje » zo 04 okt, 2020 11:33

Hi Koen,

Nog steeds zonder problemen, motor draait als een zonnetje. Op wat geluid van het dubbelmassavliegwiel na dan...
April vorig jaar is EGR dus dicht gezet, ongeveer een maand later ook een gereviseerde turbo laten monteren.
Kan me niet meer herinneren of uitschrijven EGR voldoende was. Meen van wel. Maar turbo lekte sowieso veel olie en dus was vervangen voor mij na 223k km de enige optie. Is ook een normale levensduur, ook gezien de Hirsch tuning. Inmiddels 40k km verder en geheel klachtenvrij op dit gebied.
Weinig files op dit moment met als gevolg een gemiddeld vebruik van 1 op 21 in de afgelopen maanden. En een regeneratieinterval van ongeveer 1500 km.

Saapi 9-3
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Groningen

Bericht door Saapi 9-3 » do 01 aug, 2024 20:41

Beste mensen van het Forum.
Mijn naam is Rob en heb me enkele dagen geleden aangemeld in dit Saab Forum.
Ik knutsel al jaren aan VW T3 diesel busjes en heb dus enige auto klus ervaring.

Twee jaren geleden heb ik een zwart gekleurde Saab 9-3 Sedan Lineair uit 2006 aangeschaft met 180.000 kilometer op de teller, kenteken: G-250-FB. Er ligt een 1.9TiD 8klepper Z19DT in en volgens de verkoper is hij door Dion getuned naar 155pk en 360nm. De auto verkeerde in fraaie staat en vrijwel alle boekjes en rekeningen zijn erbij maar ik kan geen gegevens vinden over de tuning die door Dion zouden zijn uitgevoerd. Wel is duidelijk dat ie meer pk heeft dan 120. De vorige bezitter heeft de auto geïmporteerd uit België.
Ik gebruik deze Saab als taxi in de nacht in Groningen Stad en Ommeland. De wagen rijdt kortere ritten in Stad maar ook veel 30 tot 80 kilometer ritten door het Ommeland. En op de zaterdagnacht wordt er als het druk is ook wel stevig mee gereden. Elke week rijdt ik er wel ietsje meer dan 1 volle tank doorheen. De eerste 25.000 kilometer die ik verreden heb is er ook wel eens goedkopere diesel getankt, daarna is er vrijwel alleen nog BP of Shell in gegaan.

Sinds ruim een half jaar zijn er fikse problemen met het roetfilter. Voor mij is het de eerste keer dat ik een Euro 4 diesel berijd en tot voor kort wist ik niets van roetfilter, regenereren etc. Het afgelopen half jaar heb ik dus wel wat ervaring in dezen opgedaan en heb in de afgelopen twee dagen flink wat tijd besteed om alle bijdrages door te lezen die met roetfilter problemen te maken hebben. Alle info heeft mij tot nu toe niet tot een sublieme oplossing gebracht en daarom post ik mijn roet ellende.

Ik post het maar in dit Topic omdat ik denk dat het daar op zijn plaats is. Tot vorig jaar september reed de auto probleemloos. En ook erg lekker, ik ben inmiddels fan van Saab geworden. Hij zit en handelt fijn, comfortabel en secuur en rijdt heerlijk. Het is naar mijn mening de beste auto waarin ik ooit gereden heb, zeker gezien de verhouding prijs en wat je er voor krijgt. Bovendien houd ik van auto's die gebouwd zijn om lang mee te gaan.

Hieronder staan de Roetfilter problemen van afgelopen jaar beschreven:

2023 september: km stand 215.000
Saab kwam qua uitstoot niet door de APK en heeft de garage 'truukjes' toegepast om er wel doorheen te komen.

2023 september tot december 2023:
Saab reed verder prima maar motorlampje met storing P1901 ging geregeld branden, motor ging in laag vermogenstand en heb ik steeds maar (wel tot 50 keren) weggedrukt met mijn Torque OBD
Wat mij opviel is dat de melding P1901 minder vaak kwam als ik wat pittiger met de auto reed. Inmiddels heb ik vanuit het forum geleerd dat deze Saab diesel niet te laag in toeren moet worden gereden.

2023 december: km stand 230.000
Niet mijn vaste garage maar een ander bedrijf heeft een diagnose DPF gesteld, het roetfilter bleek gaar en heeft een nieuw aftermarket Romax Silicium roetfilter gemonteerd en de EGR afgedopt. Dat afdoppen stond trouwens niet op zijn nota maar heeft mijn garage later ontdekt.

Kort na deze reparatie ging enkele keren toch weer lampje branden met P1901 en motor inlaag vermogenstand. Een stuk of 15 keer deze melding weer weggedrukt. Daarna een hele nacht gereden zonder het lampje en P1901 weg te drukken. De nacht erna het lampje wel wegdrukt kwam lampje met storingsmelding P1901 niet terug.

2024 april: km stand 245.000
Er is tot april nog 1 keer lampje gaan branden met P1901, heb ik weggedrukt en is nooit meer terug gekomen. Wel ging Saab weer steeds vaker regenereren.
Garage heeft Turbo gecontroleerd, was goed, en een nieuwe EGR klep geplaatst.

2024 juni: km stand 253.000
Saab deed het tijdje redelijk maar ging daarna weer steeds vaker regeneren en uiteindelijk heeft ie nachten vrijwel continu geregenereerd. Dit is toen vaker onderbroken met motor uitzetten maar ging na enkele kilometers weer regeneren.
Garage heeft toen Sensor uitlaatgas temperatuur en lucht massa meter inlaat vervangen. Alle slangetjes gecontroleerd, drukverschil sensor gereinigd maar de DPF sensoren niet gecontroleerd.
Het motoroliepeil zat inmiddels fors boven het minimum en er is toen nieuwe olie Kroon 10w40 opgekomen. Mijn garagist beweerd dat deze olie het beste is voor hoe ik de auto gebruik.

2023 27 juli: km stand 260.000
Eigenlijk deed Saab het tot afgelopen week goed. Hij regenereerde zo elke 500 tot 700 km voor zo'n 30 km lang. In deze 7000 km periode heb ik twee keer injector cleaner en twee keer DPF cleaner toegevoegd. De laatste toevoeging ongeveer 2000 km geleden. Ik gebruik toevoegingen van het merk Mannöl: Mannöl 9958 DPF Cleaner en Mannöl 9956 Diesel Jet Cleaner.
Afgelopen vrijdag nacht is hij in 500 km afstand drie keer gaan regeneren.
En zaterdagnacht heeft hij zo beetje weer non stop geregenereerd, slechts onderbroken door contact afzetten. Ik had dat weekend helaas geen flesjes DPF cleaner meer om in de tank te stoppen.

Het motorolie peil zat door al het geregenereer al wel een liter boven maximum en eergisteren is er weer nieuwe Kroon 10w40 olie opgekomen.
Heb inmiddels meerdere flesjes aangeschaft, op 1/3 tank een vol flesje Mannöl DPF Cleaner bijgevoegd en ben gaan rijden. Na zo'n 10 kilometer vanaf koude start met buitentemperatuur van 25 graden, ging Saab regenereren en dat heeft hij ongeveer 14 kilometers lang gedaan. Maar toen hield hij zowaar op met regenereren en heb ik nog zo 90 kilometer verreden zonder dat ie ging regenereren. Ik heb inmiddels 25 liter diesel bijgetankt zodat de DPF Cleaner toevoeging nu in normale verhouding staat.

Ik concludeer de regeneratie uit het aflezen van het brandstofverbruik en de dan zichtbare witte rook uitstoot uit de uitlaat. Motorlampje is dus vanaf april niet meer gaan branden.
De motor loopt mooi en regelmatig, start meteen, geeft prima power en stoot naar mijn mening niet veel diesel walm uit de uitlaat als er niet geregenereerd wordt. En loopt ook tijdens regenereren niet beroerd.
Afgelopen dinsdag ben ik bij Maarten Joel langs geweest, Saab dealer in Groningen. Hij heeft alle garage reparatie nota's en mijn bovenstaande roetfilter-problemen-logboek bekeken en hij heeft mij wat info en advies in dezen gegeven. Maar hij wil niet met mijn Saab bezig, hij heeft het al te druk met zijn huidige klantenbestand. Maarten zou het in eerste instantie in software, ECU of bedradings- en corrosieproblematiek zoeken. Daarna verstuivers controleren en dan de rest.
Ik heb Maarten gevraagd m.b.t. uitschrijven van EGR en Roetfilter en heeft hij mij geadviseerd om contact op te nemen met Dion Hillebrink. En die zit ook op dit forum zag ik al.
En zo staat het er nu bij....

Afgelopen twee dagen ben ik druk bezig geweest met dit Forum beetje doorspitten en alvast uitgekeken naar een alternatieve Saab, wellicht om mee op LPG te gaan rijden.
Ik heb het LPG topic op dit Forum natuurlijk ook al aandachtig gelezen.

Momenteel heb ik vakantie maar wellicht dat ik zaterdagnacht toch nog even ga taxiën.. Vooral ook om nog wat kilometers te malen terwijl er DPF Cleaner in de tank zit en wat er dan gebeurt op roetgebied.
In september heb ik wel weer een betrouwbaar voertuig nodig, dus ik moet snel beslissen wat ik ga doen...? Een nieuw voertuig is een optie maar daar moet dan weer taxi elektronica ingebouwd worden en wellicht taxi keuring komen en dat kost snel 1 a 2 maanden (wacht)tijd.

Indien ik een nieuw voertuig aanschaf wil ik eigenlijk de huidige Saab in zoverre oplappen dat hij dienst kan doen als reserve auto. Zodat als ik dan eens problemen heb met het nieuwe voertuig, de omzet wel kan doorgaan met mijn geliefde huidige Saab. En van binnen ziet die er nog zo mooi uit! De vorige eigenaar was zuinig op zijn auto en toen ik Saapi 9-3 van hem kocht was het interieur gewoon nog als nieuw. Grappig detail was wel, dat ik na koop op de rit naar huis al snel vooraan in de auto een vreselijk rammelend en klapperend geluid hoorde en voelde als ik het gas losliet. Ik bellen met mijn garage wat dat zou kunnen zijn, hij zij: Versnellingsbak naar zijn moer! Ik de verkoper bellen en voorzichtig naar hem teruggereden, hij was willens de koop ongedaan te maken. Maar... Saapi bleek slechts links en rechtsvoor losse wielbouten te hebben. Die waren om een of andere reden niet goed vast gedraaid :D
Laatst gewijzigd door Saapi 9-3 op za 03 aug, 2024 0:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Rob
2009 Saab 9-5 Tid Buseniss Griffin Hirsch sport sedan
2006 Saab 9-3 Tid Linear 8V Dion 150pk
2005 Ford Mondeo 2.0 16V Station
2001 BMW 740iL Protec B4
1992 VW T3 kamperbus 1,7td olie- en intercooler.
1986 VW T3 1,6D Bulli met 5bak
1986 Fiat Ducato 2,5D Heku Mobil 580
1984 VW Golf 1,6D met 5bak

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » vr 02 aug, 2024 9:07

Je kan sowieso contact opnemen met Dion. Als hij de auto al een keer eerder heeft gezien dan kan hij er het beste naar kijken. Bij de diesels wordt in de regel egr, wervelkleppen en roetfilter softwarematig uitgeschreven. Voor je roetfilter maak je vlak voor je apk keuring een melding bij de rdw en je betaald dan iets meer wegenbelasting. Daarnaast kan Dion de auto uitlezen met TechII. Ook dat lijkt me geen overbodige luxe. Vandaag kan je kijken wat wat voor acties je kan ondernemen.

raspaardje
Donateur
Donateur

Bericht door raspaardje » vr 02 aug, 2024 15:12

Heb je mijn topic op dit forum ook gevonden?
Uiteindelijk heb ik een nieuw roetfilter en nieuwe verstuivers laten plaatsen, wervelkleppen laten verwijderen, EGR laten uitprogrammeren en een revisieturbo laten plaatsen. Alles rond de 200k km. Daarna is de auto tot 366k km probleemloos in mijn bezit geweest.

Een roetfilter is het einde van het uitlaatsysteem, daarvoor kunnen er dus diverse zaken niet goed meer zijn met extra roetvorming als gevolg.

Blijven analyseren (oa verstuivers laten testen) en het drukverschil in de gaten houden.
Met bijna alleen maar snelwegverkeer regenereerde mijn filter elke +- 1450 km.
Ook ik heb uiteindelijk Dion als hulp gehad nadat de analyse bij diesel Büchli imo te wensen overliet.

ReneB
Geregistreerd lid

Bericht door ReneB » vr 02 aug, 2024 19:27

Onlangs met pijn in het hart mijn Hirsch getunede 9-5 diesel bij 510.000 km weggedaan.

Rond de 450.000 heb ik de wervelkleppen vast laten zetten, door Dion laten uit programmeren en later de roetdeeltjes meting afgekocht door 25 euro per maand extra wegenbelasting te gaan betalen.

Op deze manier had ik er voor mijn gevoel wel een miljoen km mee kunnen rijden… Niets aan de turbo of roetfilter laten doen trouwens. Alles nog origineel en af-fabriek.

Saapi 9-3
Geregistreerd lid

Bericht door Saapi 9-3 » vr 02 aug, 2024 23:53

Hoi heren.
Dank jullie voor jullie reacties, adviezen en info.
Ik heb op het internet al een gmail emailadres van Dion gevonden en hem vanochtend gemaild, maar nog geen reactie gehad.
En natuurlijk flinke kans dat hij vakantie houdt.
Midden september moet mijn Saab weer APK gekeurd worden, das al kort dag.
Wegenbelasting hoef ik als taxi niet te betalen, dus zal er wellicht ook geen toeslag zijn als de EGR enzo uitgeschreven zijn.

En jazekers heb ik uitgebreid alle roet artikelen en ook die van raspaardje door gelezen.
Jij hebt ook verreweg het meeste over dit topic gepost.
Ik heb al even gekeken naar Op Com. Heb ze nog niet voor Saab gevonden. Past de Opel aansluiting ook op de Saab? En weet jij welk type Op Com het meest geschikt is?
Wellicht is het roetprobleem inderdaad een optelsom van de verschillende componenten. Er moeten natuurlijk redenen zijn waardoor het roetfilter vol loopt.
Ik tik inmiddels de € 3000,- aan door alle reps in verband met deze problematiek en wil eigenlijk pas verder investeren als er meer duidelijkheid is over de situatie.
Vervangen van Distributieriem en Multiriem zitten er ook aan te komen en ook maar de vraag hoelang de koppeling nog mee gaat. Bij 145.000km is de koppeling al eens vervangen.

Ik denk dat ik nu als eerste maar eens achter het uitschrijven aan moet gaan. Eventueel tot die tijd nog maar een nieuw aftermarket roetfilter eronder zodat ik weer met behulp van additieven hopelijk zoiets van 10 tot 30k kilometer verder kom. En ga in verband met eventueel aanschaffen van nieuwe taxi (liefst weer Saab), informeren wat momenteel de wachttijden zijn voor installeren van een Taxi Boordcomputer en RDW Taxi keuring.

Ik ben jaloers, zou ook heel graag de half miljoen kilometers willen halen met mijn Saab. En heel teleurstellend dat dit wellicht niet haalbaar blijkt...
Een half miljoen is ook een mooi getal. En ik heb verstand van getallen want heb ooit in een mindere periode in mijn leven tot een miljoen geteld. Zomaar, omdat ik toch niets beters te doen had en om de macht en grootsheid van het getal te kunnen leren ontdekken. Hoeveel het getal miljoen echt is, kun je tenslotte alleen maar ontdekken door het te tellen.

Ik heb op dit forum niets kunnen vinden over dat er non-stop geregenereerd wordt. En dat er ook geen P1901 lampje is gaan branden voor en tijdens dat continue regenereren.
Op het internet heb ik wel een posting over een Fiat 1.3 diesel gevonden die dat ook deed maar in dat Topic kwam geen antwoord op waarom en hoezo.

Wie weet komen er antwoorden en oplossingen en zo niet dan heb ik ook in september van dit jaar veel vrije tijd...
Mooi moment om te overwegen om eens vanaf die ene die ik al had, tot 2 miljoen te gaan tellen :cry:
Rob
2009 Saab 9-5 Tid Buseniss Griffin Hirsch sport sedan
2006 Saab 9-3 Tid Linear 8V Dion 150pk
2005 Ford Mondeo 2.0 16V Station
2001 BMW 740iL Protec B4
1992 VW T3 kamperbus 1,7td olie- en intercooler.
1986 VW T3 1,6D Bulli met 5bak
1986 Fiat Ducato 2,5D Heku Mobil 580
1984 VW Golf 1,6D met 5bak

ReneB
Geregistreerd lid

Bericht door ReneB » za 03 aug, 2024 7:01

Roetfilter loopt vol omdat de wervelkleppen niet meer draaien. Open zetten, vastzetten en uit programmeren. Dan houdt je de pure motor over die een miljoen kan lopen zonder kwetsbare delen ertussen. Je roetfilter heeft het nu te zwaar door onvolledige verbranding. Zo zie ik jouw probleem. N.b. het motortje wat je wervelkleppen laat draaien niet weg laten halen! Anders gaat alsnog je motorstoringslampje branden en dat wil je niet.

raspaardje
Donateur
Donateur

Bericht door raspaardje » za 03 aug, 2024 8:15

Deze motor heeft geen wervelkleppen.