Ik heb sinds de aanschaf van mijn Saab (nu 224.000km) gemerkt dat de motor wat inhoudt op de snelweg, zeg maar schakelen van 3000 naar 2000 toeren valt de motor "dood", en pas na 2200 toeren komt de motor weer op. Bij flink gas geven laat ik sinds kort een mooi rookscherm achter waar defensie trots op zou zijn, welke kleur dit is kan ik nooit goed zien maar lijkt zwart. Verder start de auto wat onrustig als hij koud is, een beetje bokken de eerste minuut, als je gaat rijden is het weg, alsof hij wat slagen over slaat. Koud starten geeft ook een klein beetje rook uit de uitlaat.
Zeker wat betreft dat koud starten heb ik afgelopen zondag de inlaatdruksensor los gehad.Deze zat bedekt met zwarte troep, leek op gitzwarte olie. Schoongemaakt voor zover dat ging en weer terug gestopt, geen verbetering.
Gisteren even lekker rondgereden, na een paar keer stevig doortrekken moest ik ergens een bocht maken en werd ik ingehaald door mijn eigen rook, dit leek blauwe rook. Toen vlug maar de auto aan de kant gezet, gewacht op hulp. Slangen worden hard bij gas geven dus intercooler is uitgesloten. Daarna wat testjes gedaan, bij constante last (50 rijden in z'n 2) geen problemen en geen rook. Geef je dan een dot gas dan komt er weer flink wat rookontwikkeling.
Vanochtend naar de garage gegaan, die trok de kap eraf en constateerde binnen 10 seconden dat ik een nieuw inlaatspruitstuk nodig heb á €1000, want de stang naar de wervelkleppen zou los liggen. Dit ga ik zo zelf nogmaals even controleren. Nu heb ik natuurlijk hier op het forum gelezen en ik kom tig dingen tegen; EGR klep schoonmaken, afdichten, uitprogrammeren, wervelkleppen vastzetten, verstopt roetfilter, etc etc en dat het vervangen van het inlaatspruitstuk niet persé de oplossing is. Ik ga volgende week vrijdag op vakantie
Kan iemand mij in de goede richting helpen?
Edit: Vorige eigenaar heeft net voordat ik hem kocht (216.000km) de EGR klep en turbodruksensor nog schoongemaakt.
Edit2: Wat info over de auto: 1.9TID uit maart 2006, CE lampje nog nooit gezien.
Edit3: We dachten gister licht sissen te horen bij gas geven. Dit kan een lekke/kapotte turbodrukslang betekenen?