Wervelkleppen, EGR, inlaatspruitstuk.. Help?

2002-2012
Max_U
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Overijssel

Wervelkleppen, EGR, inlaatspruitstuk.. Help?

Bericht door Max_U » di 19 jul, 2016 9:52

Goedemorgen forummers,

Ik heb sinds de aanschaf van mijn Saab (nu 224.000km) gemerkt dat de motor wat inhoudt op de snelweg, zeg maar schakelen van 3000 naar 2000 toeren valt de motor "dood", en pas na 2200 toeren komt de motor weer op. Bij flink gas geven laat ik sinds kort een mooi rookscherm achter waar defensie trots op zou zijn, welke kleur dit is kan ik nooit goed zien maar lijkt zwart. Verder start de auto wat onrustig als hij koud is, een beetje bokken de eerste minuut, als je gaat rijden is het weg, alsof hij wat slagen over slaat. Koud starten geeft ook een klein beetje rook uit de uitlaat.

Zeker wat betreft dat koud starten heb ik afgelopen zondag de inlaatdruksensor los gehad.Deze zat bedekt met zwarte troep, leek op gitzwarte olie. Schoongemaakt voor zover dat ging en weer terug gestopt, geen verbetering.

Gisteren even lekker rondgereden, na een paar keer stevig doortrekken moest ik ergens een bocht maken en werd ik ingehaald door mijn eigen rook, dit leek blauwe rook. Toen vlug maar de auto aan de kant gezet, gewacht op hulp. Slangen worden hard bij gas geven dus intercooler is uitgesloten. Daarna wat testjes gedaan, bij constante last (50 rijden in z'n 2) geen problemen en geen rook. Geef je dan een dot gas dan komt er weer flink wat rookontwikkeling.

Vanochtend naar de garage gegaan, die trok de kap eraf en constateerde binnen 10 seconden dat ik een nieuw inlaatspruitstuk nodig heb á €1000, want de stang naar de wervelkleppen zou los liggen. Dit ga ik zo zelf nogmaals even controleren. Nu heb ik natuurlijk hier op het forum gelezen en ik kom tig dingen tegen; EGR klep schoonmaken, afdichten, uitprogrammeren, wervelkleppen vastzetten, verstopt roetfilter, etc etc en dat het vervangen van het inlaatspruitstuk niet persé de oplossing is. Ik ga volgende week vrijdag op vakantie :cry:

Kan iemand mij in de goede richting helpen?
Edit: Vorige eigenaar heeft net voordat ik hem kocht (216.000km) de EGR klep en turbodruksensor nog schoongemaakt.
Edit2: Wat info over de auto: 1.9TID uit maart 2006, CE lampje nog nooit gezien.
Edit3: We dachten gister licht sissen te horen bij gas geven. Dit kan een lekke/kapotte turbodrukslang betekenen?

raspaardje
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Wervelkleppen, EGR, inlaatspruitstuk.. Help?

Bericht door raspaardje » di 19 jul, 2016 10:16

Vervelend bericht!

Ook voor een garage is het vaak het constateren van zaken die niet in orde zijn. Losliggende wervelkleppen is een veelvoorkomend iets maar het verklaart niet de rook imo... Of er moet één wervelklep door de vervuiling dicht staan? Als de wervelkleprail los ligt geeft dat iig aan dat het inlaatspruitstuk ernstig vervuild is. En de vraag is hoe dat komt:

- EGR wederom sterk vervuild - hoe gebruik je de auto? Korte stukjes, weinig toeren, enz?
- Gasklephuis ernstig verstopt
- Roetfilter dat vol zit omdat het geen kans heeft gehad zich te regenereren - wederom hoe gebruik je de auto?
- Kapotte injector (?)

Succes!
2017 Fiat 124 Spider Lusso - Squadra Tuning 185pk/290Nm, Bianco Ghiaccio
2019 Volvo V60 T5 R-design - Polestar Engineered Optimization 253pk/400Nm, Osmium Grey

2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue

dunnerudy
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door dunnerudy » di 19 jul, 2016 10:33

Als de verbindingsstang van de vlinderkleppen los ligt, kan je dit zelf herstellen. Google 'swirlvalve repairkit'. Zijn ook instructiefilmpjes op youtube van te zien.

raspaardje
Donateur
Donateur

Bericht door raspaardje » di 19 jul, 2016 10:48

Hier staat het duidelijk omschreven: http://www.swirlrepair.com/Beschreibung_en.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Alles lezen om een goed beeld te krijgen en met je garage mee te kunnen denken!
2019 Volvo V60 T5 R-design - Polestar Engineered Optimization 253pk/400Nm, Osmium Grey

2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue

Max_U
Geregistreerd lid

Bericht door Max_U » di 19 jul, 2016 13:44

Auto uitgelezen,

Roetfilter op 12% dicht, was net geregenereerd na een half uur rijden. Verbindingsstang inderdaad in mijn handen gehad, die lag los. We kunnen die wel repareren maar dan is alsnog de vraag waarom die zomaar los is gekomen.`

Die Swirlrepair, ik ben benieuwd of de garage (in dit geval Saab Apeldoorn) daar ook heil in ziet. Klinkt wel als een oplossing, maar ik ben benieuwd of ik die op tijd binnen heb..

Sander1337
Geregistreerd lid
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Bericht door Sander1337 » di 19 jul, 2016 14:47

De Swirl rod gaat kapot van slijtage door het gebruik van goedkope plastic busjes.

De replacementkits gebruiken messing busjes, een stuk duurzamer.

Nog beter is ze in zijn geheel te verwijderen. Heb daarvoor wel eens op forum een link geplaatst waar je zo'n kit kan kopen.
[ON ORDER] 2019 BMW 320d G20 Advantage Automaat Mineralgrau Metallic
[CURRENT] 2016 Jeep Grand Cherokee 3.6 Laredo UniBlack
[SOLD] 2009 Saab 9-3 Vector 1.9TiD Jet-Black Metallic @155 bhp/350 Nm DionHPT

raspaardje
Donateur
Donateur

Bericht door raspaardje » di 19 jul, 2016 15:06

Goed kijken of de wervelkleppen vast zitten, dat kan natuurlijk een oorzaak zijn dat de swirl rod is losgekomen -> swirl rod weer even monteren en gas geven, beweegt de rod alsnog?
Dan kan een repair kit uitkomst bieden.

Beweegt de rod niet:
1. wervelkleppen vast door vervuiling -> loskrijgen met Forté air intake manifold cleaner?
2. actuator van wervelkleppen kapot (gaat eigenlijk niet uit zichtzelf kapot, ook hier vervuiling de oorzaak) -> daar kom je niet bij zonder het inlaatspruitstuk te demonteren.

Oorzaak vervuiling:
1. EGR vervuiling -> schoonmaken en kijken of de solenoid (staafje) nog goed kan bewegen.
2. Rijgedrag -> meer lange afstanden en hoger in de toeren rijden, af en toe flink doortrekken wanneer de motor lekker warm is of een lange tijd in een lagere versnelling rijden

dunnerudy
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door dunnerudy » di 19 jul, 2016 16:23

En dit plaatje bij de egr klep monteren, vermindert vervuiling.
Afbeelding

raspaardje
Donateur
Donateur

Bericht door raspaardje » di 19 jul, 2016 16:52

Yep, die heb ik ook gemonteerd.
Iedere 15k km de EGR eraf om de werking ervan te checken en de boel schoon te maken.

Max_U
Geregistreerd lid

Bericht door Max_U » di 19 jul, 2016 17:57

EGR ga ik sowieso schoonmaken. Moet bij het plaatsen van dat plaatje de EGR ook niet anders "geprogrammeerd" worden, m.a.w. dat hij minder gebruikt wordt o.i.d.?

Man man wat een keuzes in een zo korte tijd. Ik ga volgende week vrijdag rijden dus ik wil het gewoon in orde hebben. Ik heb dus de knoop maar door gehakt, er komt een nieuw spruitstuk in. Al moet ik zeggen dat ik nog niet helemaal zeker van mijn keuze ben. Ik lees wel exact mijn problemen + de oplossing met die SwirlRepair, maar de boel zit natuurlijk wel al wat dicht en de wervelklepjes an sich hebben wel axiale speling waardoor er bovenop het spruitstuk wat zweet ontstaat, de druk kan dan door de openingen heen komen. Daarnaast kan ik vanavond wel een SwirlRepair bestellen, maar heb ik hem dan op tijd binnen (volgende week dinsdag) en wat als er een balletje van een wervelklep afbreekt, dan ben ik verder van huis want dan kan er alsnog een nieuw inlaatspruitstuk op. What to doooooo :shock:

De wervelkleppen zijn wel allemaal vrij te bewegen.

dunnerudy
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door dunnerudy » di 19 jul, 2016 18:51

Egr met plaatje kan zonder software aanpassing. Volledig uitprogrammeren kan ook.
Je kan ook overwegen het spruitstuk te laten reinigen en ineens de vlinderkleppen verwijderen.
http://www.benl.ebay.be/itm/New-Swirl-V ... 1212261300" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog meer keuzes :)

raspaardje
Donateur
Donateur

Bericht door raspaardje » wo 20 jul, 2016 9:18

Preventief handelen is met deze motor het toverwoord, ellende komt altijd ongelegen.
Soms ongelegen, soms echt heel erg ongelegen... :?
Naar aanleiding van je probleem heb ik ook maar zo'n swirl rod repair kit besteld (via Ebay +- 14 euro...), dan kan ik dit probleem preventief tegengaan.

Daarnaast dus de EGR en naast liggende sensor preventief schoonmaken.
En ik ben van plan ook periodiek het inlaatspruitstuk met Forté Diesel Intake Cleaner te reinigen.
Better save than sorry....

Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Mrwhoopie » wo 20 jul, 2016 9:58

raspaardje schreef:Preventief handelen is met deze motor het toverwoord, ellende komt altijd ongelegen.
Soms ongelegen, soms echt heel erg ongelegen... :?
Naar aanleiding van je probleem heb ik ook maar zo'n swirl rod repair kit besteld (via Ebay +- 14 euro...), dan kan ik dit probleem preventief tegengaan.

Daarnaast dus de EGR en naast liggende sensor preventief schoonmaken.
En ik ben van plan ook periodiek het inlaatspruitstuk met Forté Diesel Intake Cleaner te reinigen.
Better save than sorry....
Ik doe gewoon 2x per jaar de forte additieven bij in de brandstof en nog nooit ellende gehad.
There are no old Saab's,only new owners

raspaardje
Donateur
Donateur

Bericht door raspaardje » wo 20 jul, 2016 10:24

Dat is ook dus een soort van preventief onderhoud.... :wink:

Heb je het dan over de volgende 2 producten?
1. Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner
2. Forté Diesel Injector Treatment

Sander1337
Geregistreerd lid

Bericht door Sander1337 » wo 20 jul, 2016 11:33

Als je maar gewoon regelmatig op de snelweg rijdt zou je uberhaupt geen problemen moeten hebben.

Heb enkel een plaatje gemonteerd voor de EGR klep (overigens niet de grote maar de kleine met 3 gaatjes van de Alfa dealer). Heb nooit problemen gehad met de EGR klep die vervuild raakt of alles... De EGR klep schakelt alleen bij onder 1500 toeren, als je onder 1500 toeren rijdt met je 1.9 TiD zit je binnen de kortste keren ook aan een nieuw vliegwiel... als je hem altijd boven de 1500 toeren houdt (ook als je bijvoorbeeld 50 rijdt), gaat je motor zo veel langer mee!
[ON ORDER] 2019 BMW 320d G20 Advantage Automaat Mineralgrau Metallic
[CURRENT] 2016 Jeep Grand Cherokee 3.6 Laredo UniBlack
[SOLD] 2009 Saab 9-3 Vector 1.9TiD Jet-Black Metallic @155 bhp/350 Nm DionHPT