Trilling, brommen, schok bij starten
Trilling, brommen, schok bij starten
Mijn 9-3 SS uit 2007 (1.8t met Hirsch tuning) loopt sinds een paar maanden minder mooi. Het begon heel lichtjes, maar is steeds iets beter merkbaar geworden. De symptomen:
- Lichte brom en trilling in het vooronder, beetje als een lekkende uitlaat
- Brom en trilling zijn vooral te voelen (in de tenen, niet de hele auto) bij het accelereren
- De auto start altijd, maar doet dat minder mooi dan voorheen: motor slaat 2 keer over, dan een seconde stilte, en dan start hij met één schok. Niet heel heftig, maar ook niet mooi gebalanceerd.
- Vervolgens loopt de motor een beetje licht brommend stationair. Ook weer niet heel dramatisch, maar duidelijk minder 'smooth' dan voorheen.
Mijn vader heeft exact de zelfde motor (en tuning) en ik merk een heel duidelijk verschil in starten en lopen van beide motoren. Nogmaals, het klinkt allemaal niet heel dramatisch, maar gewoon een stuk minder soepel.
Aanvankelijk dacht ik aan een lekkende uitlaat, maar ik begin hier toch aan te twijfelen (heb ook niets kunnen ontdekken). Toen dacht ik aan de balansas ketting. Hier lijken de symptomen ook wel een beetje op. Maar ook dit is slechts giswerk.
Wie herkent dit of kan hier iets mee?
- Lichte brom en trilling in het vooronder, beetje als een lekkende uitlaat
- Brom en trilling zijn vooral te voelen (in de tenen, niet de hele auto) bij het accelereren
- De auto start altijd, maar doet dat minder mooi dan voorheen: motor slaat 2 keer over, dan een seconde stilte, en dan start hij met één schok. Niet heel heftig, maar ook niet mooi gebalanceerd.
- Vervolgens loopt de motor een beetje licht brommend stationair. Ook weer niet heel dramatisch, maar duidelijk minder 'smooth' dan voorheen.
Mijn vader heeft exact de zelfde motor (en tuning) en ik merk een heel duidelijk verschil in starten en lopen van beide motoren. Nogmaals, het klinkt allemaal niet heel dramatisch, maar gewoon een stuk minder soepel.
Aanvankelijk dacht ik aan een lekkende uitlaat, maar ik begin hier toch aan te twijfelen (heb ook niets kunnen ontdekken). Toen dacht ik aan de balansas ketting. Hier lijken de symptomen ook wel een beetje op. Maar ook dit is slechts giswerk.
Wie herkent dit of kan hier iets mee?
Saab 9-3 Sport Sedan 2007 Hirsch
- kristian-ruizenaar
- Donateur
- Berichten: 509
- Lid geworden op: do 12 dec, 2013 17:09
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Trilling, brommen, schok bij starten
Het trillen en brommen is alleen onder last dus?
Zou kunnen dat het dan een van de bobines is die niet helemaal lekker meer is..
Even uitlezen met de tech2 en dan weet je het zeker.
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Zou kunnen dat het dan een van de bobines is die niet helemaal lekker meer is..
Even uitlezen met de tech2 en dan weet je het zeker.
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Saab 9-3ss 2.0t Vector 2003 / DionHpt Stage 2 :
Stage 1 dyno resultaat tovami 25/4/2015: aan de wielen: 185pk en 342nm / krukas: 212pk en 393nm
Stage 2 (dionhpt tune) 235pk en 365nm
Stage 1 dyno resultaat tovami 25/4/2015: aan de wielen: 185pk en 342nm / krukas: 212pk en 393nm
Stage 2 (dionhpt tune) 235pk en 365nm
Re: Trilling, brommen, schok bij starten
Nee, ook als hij stationair draait in de opstartfase (+/- 1400 RPM) voel/hoor je het. Daarna gaat hij omlaag naar +/- 900 RPM en is het vrijwel weg (maar niet helemaal). Bij het rijden merk je het niet/nauwelijks, behalve wanneer je accelereert. Dan hoor/voel je het wel (subtiel, maar duidelijk aanwezig).
Saab 9-3 Sport Sedan 2007 Hirsch
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: zo 10 mar, 2013 0:19
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Trilling, brommen, schok bij starten
Balansas ketting spanner kapot... als je rijd en optrekt bijv vibreerend gevoel in heel de auto?
Saab 9-5 2.3 turbo aero estate 2002 handbak
Saab 9000 2.3 turbo aero 1995 automaat
Saab 9000 2.3 turbo aero 1995 automaat
- walter820
- Geregistreerd lid
- Berichten: 483
- Lid geworden op: za 15 sep, 2007 13:58
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Trilling, brommen, schok bij starten
Inderdaad, bij problemen met je balansas merk je dat overduidelijk, de nummerplaat lezen van het voertuig dat achter je rijd is dan zo goed als onmogelijk door de trillingen in je achteruitkijkspiegel.maikel2.0t schreef:Balansas ketting spanner kapot... als je rijd en optrekt bijv vibreerend gevoel in heel de auto?
Das geen gebrom maar echt daveren.
Maar anderzijds heb ik bovenstaand gebrom ook sinds een tijd, auto lijkt ook minder snel te zijn.
Zweedse lentemeeting 6/05 Ternat (B) -> http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=113211
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: zo 10 mar, 2013 0:19
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Trilling, brommen, schok bij starten
Wat is het nou brommen inhouden schokken ga naar een garage toe om het goed te laten controleren via een forum gokke dit of dat kan het zijn heeft eigenlijk iemand wat aan..
Saab 9-5 2.3 turbo aero estate 2002 handbak
Saab 9000 2.3 turbo aero 1995 automaat
Saab 9000 2.3 turbo aero 1995 automaat
-
- Donateur
- Berichten: 1152
- Lid geworden op: do 10 nov, 2011 17:16
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Trilling, brommen, schok bij starten
balansketting / geleider / spanner
maar kan ook de distributieketting zelf wel
idd even langs de garage.
maar kan ook de distributieketting zelf wel
idd even langs de garage.
Wil je je auto getuned hebben PM me dan, misschien kan ik je helpen.
Ook de-tunen , SAI uitprogrammeren etc. mogelijk
Volkswagen Golf 7 Variant 2.0 TDI met GTD specs.
Seat Leon ST 1.6 TDI Maxton.
Ook de-tunen , SAI uitprogrammeren etc. mogelijk
Volkswagen Golf 7 Variant 2.0 TDI met GTD specs.
Seat Leon ST 1.6 TDI Maxton.
Re: Trilling, brommen, schok bij starten
Om hier even op terug te komen...
De eerste 'specialist' merkte niets. Dat verbaasde me, want mijns inziens was het duidelijk dat hij minder goed liep dan de gemiddelde 9-3 (naar mijn bescheiden ervaring althans).
De tweede specialist begon direct over de balansas(ketting). Uiteindelijk bleek de spanner niet meer helemaal in orde te zijn waardoor de ketting een tandje was overgeslagen. Spanner vervangen en alles op tijd laten zetten en hij rijdt weer als een zonnetje.
De eerste 'specialist' merkte niets. Dat verbaasde me, want mijns inziens was het duidelijk dat hij minder goed liep dan de gemiddelde 9-3 (naar mijn bescheiden ervaring althans).
De tweede specialist begon direct over de balansas(ketting). Uiteindelijk bleek de spanner niet meer helemaal in orde te zijn waardoor de ketting een tandje was overgeslagen. Spanner vervangen en alles op tijd laten zetten en hij rijdt weer als een zonnetje.
Saab 9-3 Sport Sedan 2007 Hirsch
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 52
- Lid geworden op: ma 01 feb, 2016 21:43
- Regio: BE - Limburg / Limbourg
Re: Trilling, brommen, schok bij starten
Ik begin te vermoeden dat ik hetzelfde probleem heb, trillen, brommen tussen de 2000 en 3000 toeren, schok bij het stilzetten..
Wat was je kwijt voor deze herstelling? Gewoon om een indicatie te hebben.
Thanks!
Wat was je kwijt voor deze herstelling? Gewoon om een indicatie te hebben.
Thanks!
9-3 SS 2.0t Vector 2002
Re: Trilling, brommen, schok bij starten
Meestal is het de geleider die het begeeft, die kost een paar tientjes. De spanner is een duurder verhaal, kostte me inclusief BTW bijna 200 euro. En ik meen een uur of twee arbeid. Het viel me uiteindelijk mee. En het was het voor mij meer dan waard...
Saab 9-3 Sport Sedan 2007 Hirsch