Elektrische storing rechter voorportier.
-
niestyboy
- Geregistreerd lid
Elektrische storing rechter voorportier.
Kort na de aanschaf van mijn Saab 9-3 1.8 2004, stelde ik mijn rechter spiegel goed om daarna totale uitval van de elektrische bediening te krijgen van deze deur. Heb alle zekeringen nagekeken, maar deze zijn allemaal nog goed. Dus geen central lock, geen raambediening en geen spiegel bediening. Alsof ik daar geen stroom heb.
Heeft iemand ervaring of een idee hoe ik deze storing kan verhelpen. BVD
Heeft iemand ervaring of een idee hoe ik deze storing kan verhelpen. BVD
-
jor
- Geregistreerd lid
Re: Elektrische storing rechter voorportier.
Het lijkt of er in de spiegelafstelling een kortsluiting zit waardoor er een zekering kapot is gegaan waardoor de rest ook niet meer werkt.In mijn caab boekje komt zek.no7en zek.no1 in aanmerking.No 7 is voor de achterdeur ,spiegel en eventueel schuifdak en zek. no1 staat voor de achterruitverwarming en spiegel .Beiden woorden met 30 amp afgezekerd.
-
dieszel
- Geregistreerd lid
DDM? (Driver Door Module) Dit is de computer in je portier.
Ik zou even de acculokoppelen, 1 minuut wachten en kijken wat ie dan doet
Ik zou even de acculokoppelen, 1 minuut wachten en kijken wat ie dan doet
-
postma
- Donateur (5x)

Kijk eerst eens of de stekker achter de deurpaneel los geschoten is, heb ik ook eens gehad met dezelfde storing.
-
niestyboy
- Geregistreerd lid
Het loskoppelen van de accu gaf geen enkel resultaat, ik heb deze week een afspraak om hem aan de kast te hangen voor 25 euro. Dan weten we zeker of het aan de module ligt. Die module kost iets meer dan 209 euro.
Iemand een idee hoe deze precies heet en of die ergens gebruikt te kopen is.
Bvd.
Iemand een idee hoe deze precies heet en of die ergens gebruikt te kopen is.
Bvd.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Probeer eens bij Elferink voor een gebruikte.
-
gfgf
- Donateur (2x)

Ding heet in het jargon PDM, ook via Zweedse sloperijen goed en betaalbaar verkrijgbaar. Let wel op dat je precies het goede onderdeelnummer bestelt.
-
ErikDiep
- Geregistreerd lid
En was het vervangen van de Driver Door Module DDM de oplossing van het probleem?
Ik heb nu het probleem in de linker portier (bestuurderszijde) van mijn Saab 9.3 Cabriolet van dec 2003.
Geen raambediening van de 4 ramen, (De bediening in deur bijrijder van het raam in rechter portier werkt wel )
Geen spiegelverstelling
Geen geen achterklepbediening (maar deze schijnt wel groen licht!)
Geen centrale deurvergrendeling op deze deur (rest wel)
Ik heb het deurpaneel gedemonteerd.
Bijgesloten de foto van de DDM (Drivers Door Module?). Ik neem aan dat dit het is….
Ik heb alle zekeringen nagelopen, de stekkers aan het deurpaneel los gehad en ook de hoofdstekker bij de deur koppeling aan het chassis los gehad. Ook heb ik de accu (uiteraard) gedurende tenminste 15 minuten los gehad zodat het elektrische systeem van de auto weer moest opstarten.
Alles geen verbetering. De raambediening en spiegelbediening bleef `dood` …..
Is het vervangen van de DDM de oplossing?
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Met vriendelijke groet,
Erik

Ik heb nu het probleem in de linker portier (bestuurderszijde) van mijn Saab 9.3 Cabriolet van dec 2003.
Geen raambediening van de 4 ramen, (De bediening in deur bijrijder van het raam in rechter portier werkt wel )
Geen spiegelverstelling
Geen geen achterklepbediening (maar deze schijnt wel groen licht!)
Geen centrale deurvergrendeling op deze deur (rest wel)
Ik heb het deurpaneel gedemonteerd.
Bijgesloten de foto van de DDM (Drivers Door Module?). Ik neem aan dat dit het is….
Ik heb alle zekeringen nagelopen, de stekkers aan het deurpaneel los gehad en ook de hoofdstekker bij de deur koppeling aan het chassis los gehad. Ook heb ik de accu (uiteraard) gedurende tenminste 15 minuten los gehad zodat het elektrische systeem van de auto weer moest opstarten.
Alles geen verbetering. De raambediening en spiegelbediening bleef `dood` …..
Is het vervangen van de DDM de oplossing?
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Met vriendelijke groet,
Erik

-
coppe218
- Donateur (3x)

Ik weet niet of na 11 jaar nog een reactie van de TS komt. Je kan hem laten uitlezen door een Tech2 of op goed geluk vervangen. Ik weet niet of deze voor cabrio moet worden ingesteld door een Tech2. Maar dit kan zeker de oplossing zijn.
-
ErikDiep
- Geregistreerd lid
Beste Coppe,
Hartelijk dank voor je reactie.
Voortvarend had ik vorige week een nieuwe 2dehands DDM besteld.
De DDM (Drivers Door Module), besteld bij Ronald Kleinstra, is eindelijk door PostNL bezorgd. Na een feestdag, hemelvaart, hebben ze het heel druk omdat heel Nederland weer oeverloos via internet besteld.
Na 5 dagen de auto niet gebruikt te hebben en in de droge garage gestald, probeerde is de schakelaars in de bestuurdersdeur weer. Er was weer gedeeltelijk leven in de brouwerij
. De schakelaars voor rechterramen deden het weer en ook de achterklep.
Blijkbaar is een beetje vocht in het systeem / in de deur snel funest. Er was wat (teveel dus) regen binnen gedruppeld / gewaaid bij het stilstaan en rijden met open raam.
Drogen kan wonderen verrichten……
Hierbij nog even foto's van de opengewerkte DDModule.

Hartelijk dank voor je reactie.
Voortvarend had ik vorige week een nieuwe 2dehands DDM besteld.
De DDM (Drivers Door Module), besteld bij Ronald Kleinstra, is eindelijk door PostNL bezorgd. Na een feestdag, hemelvaart, hebben ze het heel druk omdat heel Nederland weer oeverloos via internet besteld.
Na 5 dagen de auto niet gebruikt te hebben en in de droge garage gestald, probeerde is de schakelaars in de bestuurdersdeur weer. Er was weer gedeeltelijk leven in de brouwerij
Blijkbaar is een beetje vocht in het systeem / in de deur snel funest. Er was wat (teveel dus) regen binnen gedruppeld / gewaaid bij het stilstaan en rijden met open raam.
Drogen kan wonderen verrichten……
Hierbij nog even foto's van de opengewerkte DDModule.