Ultiem banden topic!

2002-2012
Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid
Berichten: 1698
Lid geworden op: di 24 okt, 2023 18:47
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door Luthart » zo 23 nov, 2025 12:24

Vooral geluid!

Gewoon een normaal profiel als ook de meeste zomerbanden hebben.
In het begin van de all season was het een beetje van beide maar van beide niks. Nu is dat niet meer zo.
Ik heb al enkele jaren de Vredesteins onder de auto en die bevallen mij uitstekend! Goede grip zowel zomers als in de winter en ook in de regen. En ze hebben normaal profiel dus veel stiller dan v profiel.
Groet Daniël

1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red


Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.

Gebruikersavatar
Sa93Ve
Geregistreerd lid
Berichten: 1029
Lid geworden op: zo 24 jan, 2021 20:59
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door Sa93Ve » zo 23 nov, 2025 13:04

Een all season band is nog steeds een beetje van beiden, maar komt nooit in de buurt van een echte zomerband of winterband. Een all season band is altijd een compromis. Het wintergedeelte slijt als eerste van de band af waardoor het de winterbandfunctie vrij snel mist en dus ook niet meer geldt als winterband in bijvoorbeeld Duitsland. Dan blijft alleen nog een stukje zomer over. Niet rendabel als je dus veel kilometers per jaar maakt en dan de winterfunctie van die band snel mist. Dat vergeten de meesten.

Dat is voor mij de reden dat ik doorrijd op zomerbanden, ook in de winter. Sneeuwgebieden ga ik niet in, Duitsland ook niet. Aanpassen aan het weer, meer afstand houden en je snelheid aanpassen. Dan is er weinig aan de hand. De beste combinatie, als je toch rekening wil houden met winter en zomer is twee setjes wielen. Dan ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit ook.

Gebruikersavatar
Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1598
Lid geworden op: vr 24 dec, 2004 2:45
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door Guido900T » zo 23 nov, 2025 14:00

het lijkt mij een broodje aap dat een all seasonband uit een winterlaag en een zomerlaag is opgebouwd en dat de winterlaag er dan als eerste af zou slijten. :-P+ Veel aannemelijker is dat de band is samengesteld uit een rubbermix (die het midden houdt tussen een zomerband en een winterband)
900 Turbo 16 sedan, man. 175 pk, 1990 Le Mans blue
9000 Turbo 2.0 CSE, aut. 230 pk (Dion HPT), 1996 Black
9-3 Turbo 2.0 Aero Cabriolet, aut. 205 pk, 2002 Steel grey (lpg)
9-5 Turbo 2.3 Aero Estate, aut. 260 pk (Dion HPT) 2003 Silver (lpg)

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4672
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door Sonab » zo 23 nov, 2025 14:15

Misschien wordt bedoeld dat de winterbanden na de eerste 4 a 5 mm slijtage al niet meer als (echte) winterbanden te gebruiken zijn?
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood
Saab 9-5NG 2.0T 2011, zwart

Vorige Saab's:
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Saab 900i 5d 1989, rood
Saab 9000 3.0 1996, blauw
Saab 99 2.0 4d 1983, blauw
Saab 900i 3d 1984, wit
Saab 9000 3.0 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4672
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door Sonab » zo 23 nov, 2025 14:19

Ik vind het zelf wel fijn om zomer- én winterbanden te hebben.
Zeker in gladde winter omstandigheden is elke extra grip welkom.
Maar andere voordelen zijn elk half jaar een andere look en de kans om de velgen goed schoon te maken.
Qua kosten spreid je, dat maakt aan het eind onderaan de streep niet heel veel extra uit.
Ik vraag me dan altijd af hoe doen andere mensen dat? Halen die hun wielen regelmatig van de auto om de velgen te "van binnen" schoon te maken?
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood
Saab 9-5NG 2.0T 2011, zwart

Vorige Saab's:
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Saab 900i 5d 1989, rood
Saab 9000 3.0 1996, blauw
Saab 99 2.0 4d 1983, blauw
Saab 900i 3d 1984, wit
Saab 9000 3.0 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Gebruikersavatar
Sa93Ve
Geregistreerd lid
Berichten: 1029
Lid geworden op: zo 24 jan, 2021 20:59
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door Sa93Ve » zo 23 nov, 2025 15:53

Guido900T schreef:
zo 23 nov, 2025 14:00
het lijkt mij een broodje aap dat een all seasonband uit een winterlaag en een zomerlaag is opgebouwd en dat de winterlaag er dan als eerste af zou slijten. :-P+ Veel aannemelijker is dat de band is samengesteld uit een rubbermix (die het midden houdt tussen een zomerband en een winterband)
Geen broodje aap verhaal. De band bestaat uit een aantal componenten waarin het probeert het beste van twee werelden te zijn, wat het nooit gaat worden. Verder, wat Sonab zegt, wat ik bedoel:
Sonab schreef:
zo 23 nov, 2025 14:15
Misschien wordt bedoeld dat de winterbanden na de eerste 4 a 5 mm slijtage al niet meer als (echte) winterbanden te gebruiken zijn?
En daar gaan veel mensen de mist in. Die denken dat ze met 2mm profiel nog steeds een winterband hebben, terwijl die voor de zomer eigenlijk al niet zo geschikt meer is. All season banden hebben dan ook vaak twee nokjes waaraan je kan aflezen of je je winterprofiel hebt versleten en waar het dus niet meer geldt als winterband.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6924
Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door Orphy » zo 23 nov, 2025 18:36

scancaep schreef:
zo 23 nov, 2025 11:57
Wat is je reden dat je de banden met een V-profiel niet zo ziet zitten?
Cuppen ook veel sneller , idealiter wissel je ze om de 10/15 k om van voor naar achter om dat te voorkomen.
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
2004 9-5 Aero estate hazelnut Hirsch stage 2
2002 Honda x11
En een stage loper

Oh ja, en een vito als bedrijfswagen.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7448
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door fozwart » ma 24 nov, 2025 18:42

scancaep schreef:
zo 23 nov, 2025 11:57
Wat is je reden dat je de banden met een V-profiel niet zo ziet zitten?
Dit zegt een bandenfabrikant er zelf van:
https://www.uniroyal-tyres.com/nl/nl/ca ... -patterns/
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
MartinvR
Geregistreerd lid
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 03 jun, 2007 19:50
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door MartinvR » ma 24 nov, 2025 19:38

Ik heb onder mijn 9-3 Aero (V6) 18 inch velgen ALU 73 met Michelin PS5 in de maat 225/45-18.
En daarnaast heb ik aparte Borbet 16 inch velgen met winterbanden: Vredestein Wintrac Xtreme 215/55-16.
(Die velgen heb ik 10 jaar geleden "meegekregen" met de aankoop van mijn vorige 9-3 in Duitsland).

Om twee redenen vind ik aparte velgen met banden interessant en beter.
Ten eerste wordt er aanbevolen de bandenmaat (breedte) voor winterbanden kleiner te nemen dan de breedte voor zomerbanden ivm betere tractie.
Dat is voor mij een veiligheidsfunctie en dus belangrijk.
En ten tweede is het zelf wisselen van complete wielen veel handiger en eenvoudiger (kostenbesparing!) dan banden wisselen bij de bandenboer.

All in levert dat weer een redelijke kostenbesparing op tov (alleen) zomerbanden; die Vredesteins zijn een stuk goedkoper dan de Michelins.
Niet alleen vanwege het merk maar ook vanwege de maatvoering.
Verder zijn er geen omlegkosten en opslagkosten.
Slijtage wordt verdeeld over twee sets dus per set doe je (veel) langer.

groet Martin
SAAB,veni vidi vici
9-3 SS 2.8T V6 Aero, jan 2008 (Hirsch Stage 1)
9-3 SS 2.8T V6 Aero, dec 2007 (Maptun Stage 1)
9-3 SS 2.0 Turbo Aero, dec 2003 (BSR Stage 1)
9-3 SE 2.0 Turbo Anniversary, 2002
9-3 SE 2.3i, 1998
99 Turbo-2, 1980
99 EMS 1974, ge-upgradet tot model 1980

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7448
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door fozwart » ma 24 nov, 2025 19:55

Ik doe bijna precies hetzelfde. Zomers 17 inch en 's winters 16 inch.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 615
Lid geworden op: vr 30 sep, 2011 21:11
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door frits 9-3 » ma 24 nov, 2025 20:15

Ik ben heel blij met Michelin CC. Rij er al jaren op met verschillende auto's. Vorig jaar in september met de Caab in een giga hoosbui gereden in Frankrijk. Ik heb me geen moment onveilig gevoeld. En ze sturen ook heel fijn, vind ik.
Van Saab Sport Estate 1.9 TID, Sport Estate 1.9 TTID, V70 D5 Summum, XC60 D3, XC70 D4, XC60 T5 naar XC70 T5 Nordic+ en Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (facelift). :O:

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur
Berichten: 14727
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door Henk-Jan » ma 24 nov, 2025 22:41

MartinvR schreef:
ma 24 nov, 2025 19:38
Om twee redenen vind ik aparte velgen met banden interessant en beter.
Ten eerste wordt er aanbevolen de bandenmaat (breedte) voor winterbanden kleiner te nemen dan de breedte voor zomerbanden ivm betere tractie.
Dat is voor mij een veiligheidsfunctie en dus belangrijk.
En ten tweede is het zelf wisselen van complete wielen veel handiger en eenvoudiger (kostenbesparing!) dan banden wisselen bij de bandenboer.

All in levert dat weer een redelijke kostenbesparing op tov (alleen) zomerbanden; die Vredesteins zijn een stuk goedkoper dan de Michelins.
Niet alleen vanwege het merk maar ook vanwege de maatvoering.
Verder zijn er geen omlegkosten en opslagkosten.
Slijtage wordt verdeeld over twee sets dus per set doe je (veel) langer.

groet Martin
Aan ieder is het om voor de eigen situatie de optimale oplossing te besluiten, maar na een aantal jaar tevreden op all-seasons zijn we nu nog meer tevreden met een zomer- en een winterset. Waarom? Om bovenstaande redenen en om elk half jaar weer een anders "aangeklede" 9-3x te hebben. Zomers op 18" Inca wielen (die zout bespaard blijven) en 's winters op de originele 9-3x wielen.

Grootste nadeel: als je weinig kilometers maakt zijn je banden allicht eerder te oud dan qua profiel versleten. Dat is niet alleen zonde, maar ook een vervaarlijke veiligheidsfactor, omdat de rijder een vals gevoel van veiligheid heeft en het pas te laat merkt als de grip niet meer is zoals 10 jaar geleden.
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + 96 TT (MY64) + Saabo (MY67/68?) 2017 - ...
Hervonden liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Gebruikersavatar
wbsmit
Geregistreerd lid
Berichten: 990
Lid geworden op: zo 14 mar, 2004 13:13
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door wbsmit » ma 24 nov, 2025 23:51

Ik rij ook al jaren op een zomer en een winterset. Maar voor de winterset gebruik ik all seasons, omdat die relatief beter zijn bij het Nederlandse winterweer dan 'echte' winterbanden.
9-3 V6 Aero Cabriolet '08
9-5 2.3t Griffin Biopower' 09
9-3 Aero '03 (verkocht)
9-5 TID '06 (verkocht)
9-3 lpt G3 '01 (verkocht)
NG900 G3 '97 (verkocht)
900T16S Aero '92
900T8 '85 (RIP)

Gebruikersavatar
MartinvR
Geregistreerd lid
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 03 jun, 2007 19:50
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door MartinvR » di 25 nov, 2025 0:05

Mijn Vredestein winterbanden gaan nog een seizoen mee.
Juist om reden van het NL klimaat denk ik dan als vervanging all seasons te nemen.

Ps. Ik rijd genoeg kilometers per jaar om alles "tijdig" te verslijten. Zo'n 25 tot 30.000 per jaar.
Ik vraag me wel af hoe weinig je moet rijden om uitgedroogde banden te hebben.
Naar mijn idee kan je max 10 jaar met een band doen. Dan zou je toch maar 3 tot 4000 km per jaar moeten rijden om binnen die bracket te blijven.
En wanneer rijd je zo weinig? Misschien met een carbrio? Tenzij je natuurlijk een hele verzameling Saabs hebt die om de twee maanden een keertje uitgelaten worden....
Voor een daily driver lijkt het me moeilijk om "slechts" 3 a 4000 km per jaar te rijden.

Groet Martin
SAAB,veni vidi vici
9-3 SS 2.8T V6 Aero, jan 2008 (Hirsch Stage 1)
9-3 SS 2.8T V6 Aero, dec 2007 (Maptun Stage 1)
9-3 SS 2.0 Turbo Aero, dec 2003 (BSR Stage 1)
9-3 SE 2.0 Turbo Anniversary, 2002
9-3 SE 2.3i, 1998
99 Turbo-2, 1980
99 EMS 1974, ge-upgradet tot model 1980

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid
Berichten: 1698
Lid geworden op: di 24 okt, 2023 18:47
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door Luthart » di 25 nov, 2025 7:09

Banden van nu drogen vaak zo snel uit dat het na een jaar al zichtbaar is.

Samenstelling van het compount is ook veranderd door milieu redenen. Er mogen bijvoorbeeld veel minder weekmakers in zitten.
Het ene merk heeft er meer last van dan het ander maar je moet helaas sneller een band vervangen ivm droogtescheuren…
Groet Daniël

1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red


Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.