Ultiem banden topic!

2002-2012
Gebruikersavatar
Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 3139
Lid geworden op: zo 09 sep, 2012 22:52
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Ultiem banden topic!

Bericht door Mrwhoopie » di 19 feb, 2013 23:46

Ik ben mij een beetje aan het oriënteren om zomerbanden te kopen,maar echt,ik zie door de bomen het bos niet meer.
Het mag een set zomerbanden zijn,maar toch hoor ik weer heel goede dingen over de Michelin pilot sport AS3,liefst heb ik een non-directionele band om de banden te kunnen omleggen zodat het cuppen vermeden kan worden.

Daarom dacht ik,laten we een bandentopic maken zodat we weten wat we zeker niet moeten kopen en kunnen overleggen wat wel een goede band is.
Ik maak niet veel km's met de saab dus de band mag plakken :twisted: hopelijk kunnen we elkaar zo wat wijzer maken.
There are no old Saab's,only new owners

Gebruikersavatar
Frange
Geregistreerd lid
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 09 jan, 2013 20:18
Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door Frange » wo 20 feb, 2013 1:14

Ik denk de bijna versleten voorste Bridgestone's Turanza ER 300 door de Falken ZE914 te vervangen.
Achteraan liggen nog nieuwe Bridgestone's op en de Falken hebben bijna exact het zelfde profiel maar zouden mss langer meegaan met dezelfde kwaliteiten.
Aangezien ik veel autosnelweg doe is de slijtage wel tamelijk belangrijk voor mij.
Dus, we zien wel :wink:
Saab 9-3 cabrio vector 1.9Tid 150hp MY06 :O:

Gebruikersavatar
millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12061
Lid geworden op: ma 23 feb, 2009 12:42
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door millerman » wo 20 feb, 2013 1:22

Die Falkens bieden enorm veel waar voor hun geld. Tot ze halverwege zijn qua slijtage. Dan worden ze echt gevaarlijk op nat wegdek. Mijn Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 zijn echt vele malen betrouwbaarder, zelfs al zijn de voorbanden verder versleten. Dit is de eerste band waarbij ik niet de neiging heb eens een ander merk te proberen.
Saab 9-5 2.3t MY03 "LeBoque Noir" †3-9-'09
Saab 9-5 2.3T MY04 "LeBoque Bleu" †30-5-'13
Saab 9-5 Aero MY04 "LeBoque Brun"

Gebruikersavatar
maxmink93
Geregistreerd lid
Berichten: 3775
Lid geworden op: wo 13 jul, 2011 21:49
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Ultiem banden topic!

Bericht door maxmink93 » wo 20 feb, 2013 4:21

Wat maakt het uit of ze een draai richting hebben? Banden mag je nooit kruislings wisselen, alleen van naar voor achter en andersom...

Als je banden raar afslijten moet je misschien is een keer laten uitlijnen ipv banden omwisselen.

Er zijn 1000 en 1 goede banden. Als je iets zoekt wat plakt kijk dan richting de potenza's oid. Misschien semi slicks. Voor de goedkopere slick zou je dan naar de federal's kunnen kijken, als je. Geld teveel hebt ook nog voor Toyo R888 (wel de beste semi slick die er te krijgen is)...

Ik rij nu met kumo ecsta. Prima dingen, hebben alleen beetje probleem om de berg vermogen op nat wegdek op de grond te krijgen (340pk...), droog doen ze dit prima. Zijn redelijk slijt vast, zitten nu rond de 25k erop met nog 4MM oid
Saab 9-5 zwart,500+HP :wow:
viewtopic.php?f=43&t=108355
Saab 900, The racekroket
viewtopic.php?f=4&t=149816
We know something that they don't.

Gebruikersavatar
SaDi
Geregistreerd lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo 14 dec, 2011 22:59
Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door SaDi » wo 20 feb, 2013 8:21

Michelin's AS3 heb ik. Goede band ...veel geld.


Ik heb mij de laatste weken verdiept in de materie en ben tot volgende conclusie gekomen :

Beste koop van dit moment, prijs-kwaliteit : Hankook Ventus S1 Evo2 K117
Te koop voor ca 125 a 130 euro per stuk maat : 225/40/R18
Althans voor wat IK van een band verwacht. Goede regenprestaties en velgrandbescherming.

hiet te koop bv...


Alternatief is de Dunlop SPORT MAXX RT MFS
Te koop voor eveneens 125 a 130 euro.

Veel hangt af van welke bandenmaat je moet hebben en dat kan ik niet terugvinden in je topic-start. :idea:

k denk de bijna versleten voorste Bridgestone's Turanza ER 300 door de Falken ZE914 te vervangen.
Had ik ook op mn lijstje, maar afgevallen wegens geen velgrandbescherming. Wil ik echt hebben met de BBS wielen ... verder prima prijs / kwaliteit. Koop je in 18" voor ong 105 euro per stuk.


8)
Soms is het beter te reizen dan aan te komen
9-5 2003 Estate 2.2 TID Vector Automaat
9-3 Caabrio 2003 2.0 SE 150pk, nog even ... Stage Saabsupply zal het worden
...
EX-Saab 9-5 Scarabee Estate ...met veel spijt verkocht
EX-Saab 900i 2.3 Scarabee ....
Mijn Auto Stamboom

Gebruikersavatar
Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 3139
Lid geworden op: zo 09 sep, 2012 22:52
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door Mrwhoopie » wo 20 feb, 2013 10:27

Ik zou 225 45 17 nodig hebben.
Wat creëert de velgrand bescherming dan?
En waarom mag kruislings wisseld niet?ik dacht juist dat het noodzakelijk sas om Cuppen tegen te gaan (Cuppen lig niet noodzakelijk aan een slechteuitlijning)

Semi slik lijkt mij geen optie omdat het hier redelijk veel nat is...gewoon een goede plakkende band die gi heeft in de regen en droog.
Ik hoor veel goeds over D pirelli pzero Nero...
There are no old Saab's,only new owners

Gebruikersavatar
SaDi
Geregistreerd lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo 14 dec, 2011 22:59
Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door SaDi » wo 20 feb, 2013 10:34

Velgrandbescherming :

Afbeelding

Zit een dun laagje band dat iets uitsteekt zodat je bv bij inparkeren niet onmiddellijk tegen de velg aan zit maar wel op het rubber.
Kan je lichte stoepschade aan velgen dus voorkomen.

De Pirelli :arrow: http://www.toopneus.be/pneu-pas-cher/pn ... 24029.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoor/lees dat ze wat sneller slijten dan gemiddeld. Ook qua rolgeluid zijn ze iets luider. Verder prima bandje lijkt me zo.


:wink:
Soms is het beter te reizen dan aan te komen
9-5 2003 Estate 2.2 TID Vector Automaat
9-3 Caabrio 2003 2.0 SE 150pk, nog even ... Stage Saabsupply zal het worden
...
EX-Saab 9-5 Scarabee Estate ...met veel spijt verkocht
EX-Saab 900i 2.3 Scarabee ....
Mijn Auto Stamboom

Gebruikersavatar
sweetspeed
Geregistreerd lid
Berichten: 3430
Lid geworden op: di 21 aug, 2007 21:05
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door sweetspeed » wo 20 feb, 2013 10:45

Falken is echt een beetje te stijf. Onze auto's zijn al zo stug.
Ik zweer bij de TOYO Proxes C1S, dit is de comfortabele sportband van Toyo. Zeer ondergewaardeerd merk dat in elke test heel goed scoort. Ze zijn stil en bieden heel veel grip. Voor de duidelijkheid, Toyo is niet chinees maar japans. Net ff anders.
Ik betaal EUR 480,= voor 4 stuks incl montage voor 225/45/17
"An apostrophe is the difference between a business that knows its shit and a business that knows it's shit.."

9-3 cabriolet 2006 Vector

Gebruikersavatar
Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 3139
Lid geworden op: zo 09 sep, 2012 22:52
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door Mrwhoopie » wo 20 feb, 2013 11:13

Het rolgeluid is dat wat je hoort in de wagen?Want bij de bandenboer staat er een bordje dat het geluid van de band enkel buiten de wagen te horen is.
Toyo is zeker een gerenomeerd merk.
Die velgrandbescherming is dat iets wat vermeld staat bij de banden?
There are no old Saab's,only new owners

Gebruikersavatar
maxmink93
Geregistreerd lid
Berichten: 3775
Lid geworden op: wo 13 jul, 2011 21:49
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Ultiem banden topic!

Bericht door maxmink93 » wo 20 feb, 2013 11:54

Banden krijgen als ze gebruikt worden een draairichting. De koortlagen van een band gaan zich op een bepaalde manier in de band "zetten". Ga je ze kruislings wisselen, dan krijgen de koortlagen onderling wrijving- en kunnen ze breken. Leuke is dat je dit niet aan de band kan zien.

En ik zei raar afslijten, dus niet per definitie cuppen.

Cuppen hebben sommige auto's met bepaalde banden combinatie's last van.

9-5's met namen de station's willen het achter nog wel is doen..
Saab 9-5 zwart,500+HP :wow:
viewtopic.php?f=43&t=108355
Saab 900, The racekroket
viewtopic.php?f=4&t=149816
We know something that they don't.

evolver86
Geregistreerd lid
Berichten: 1820
Lid geworden op: za 03 dec, 2005 20:55
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door evolver86 » wo 20 feb, 2013 12:18

maxmink93 schreef:
9-5's met namen de station's willen het achter nog wel is doen..
De 9-3 ook. In de zoektocht naar een 9-3 met 2 auto's gereden, waarvan 1 zo erg dat de persoon op de achterbank klaagde over het trillen en de hele auto was gevuld met een lage brom die boven het motorgeluid uitsteeg. De verkoper was resoluut en zei dat het geen probleem was en dat hij zeer regelmatig auto's verkocht die het hadden (en zelfs erger dan die) en dat de meeste mensen het niet eens opmerkte. Vooral zuur omdat we voorraf hadden gebeld en dat hij toen zei dat de banden in perfecte staat waren (amper 25% slijtage). Niet wonderlijk dat er meer dingen niet goed waren aan de auto en die hebben we dus mooi laten staan ("nee meneer, interieur is keurig netjes" betekende een scheur van 20 cm in de bestuurdersstoel).

Bandenspanning op peil en regelmatig wisselen voor/achter kan helpen. Sommige profielen zijn ook meer ontvankelijk voor cuppen dan anderen.

Ik ben ook op de uitkijk naar een nieuwe set 235/45-17. In een autoblad van voor de winter stond een vergelijkende test overigens. Misschien dat ik die nog ergens kan vinden. Het staat me bij dat de Hankook er positief uitsprong, de pirelli vooral op droog wegdek onovertroffen was en de premacy 3 overall goed, maar nergens uitblonk (een beetje op nat, zoals michelin meestal wel de punten scoort)
SAAB 900s 2.0i Scarabee Groen
SAAB 9-3 Sport Estate 1.8t Vector MY08 Hirsch Fusion Blue

Gebruikersavatar
sweetspeed
Geregistreerd lid
Berichten: 3430
Lid geworden op: di 21 aug, 2007 21:05
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door sweetspeed » wo 20 feb, 2013 12:29

Dat cuppen is echt ruk. Ik heb in 2004 een nieuwe 9-3SS geleased bij Saab lease. Driekwart jaar en 60.000km verder stond ik bij de dealer.Viel niet meer mee te rijden rond de 80. Zaten echt van die enorme haaientanden op. Dealer mocht de banden niet wisselen omdat ze nog voldoende profiel hadden. Dat werd toen nog een flinke pot ruzie kan ik je vertellen. Na dreigement aan het adres van de dealer -die er eigenlijk weinig aan kon doen - dat ik dan in elk geval mijn voorbanden voor zijn deur zou "oproken" kreeg ik toch een heel setje nieuwe. Gezien de maandelijkse pot met geld die ik aan de leasemy betaalde was dat ook niet meer dan normaal. Ding was niet echt goedkoop bij 70.000km/jaar :oops:
"An apostrophe is the difference between a business that knows its shit and a business that knows it's shit.."

9-3 cabriolet 2006 Vector

Gebruikersavatar
SaDi
Geregistreerd lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo 14 dec, 2011 22:59
Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door SaDi » wo 20 feb, 2013 13:23

Het rolgeluid is dat wat je hoort in de wagen?Want bij de bandenboer staat er een bordje dat het geluid van de band enkel buiten de wagen te horen is.
Is buiten de wagen gemeten idd ... maar uiteraard komt het tot binnen. een verschil van 2db is groter dan je denkt, 3db is het DUBBELE aan geproduceerd geluid :shock: . Veelal het verschil tussen binnenin horen of niet (of nauwelijks)
Je mag er van op aan dat je banden van 72db en meer binnenin kan waarnemen qua geluid. eea hangt natuurlijk ook af vd geluidsisolatie van je auto. Bij een recente 9-5 zal je minder horen dan een oudere 900 uiteraard .... (daarom ook de meting buiten de auto)

Velgrandbescherming wordt normaal aangeven. Je betaald er ook een paar centen meer voor. Wat mij betreft dubbel en dik waard...scheelt zo'n 3 a 5 euro per band. Laat maar eens een kleine stoepschade herstellen....
Ik gebruik deze site altijd als guide line en prijsindicatie : http://www.toopneus.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij vele banden staan ook ervaringen van gebruikers.
Eén keer ik het type band heb gevonden ga ik mails sturen naar bandenbedrijven met de vraag een offerte te maken voor dat exact type. Hou er ook rekening mee dat één lettertje verschil in een volledige benaming op een band een groot verschil kan zijn. Zo kan het profiel heel anders zijn met bijgevolg heel andere eigenschappen/label-resultaten.

Waar weinig over gesproken wordt is het zuinigheidslabel. Toch ook wel niet onbelangrijk ... een G label tov A of B label scheelt best veel op het brandstofverbruik.
Als je alles in gedachte houd kom je er ook snel achter dat de perfecte band niet bestaat.
Zo zal je geen band vinden die zowel op verbruik, nat wegdek en geluid perfect scoort. Banden die in de buurt komen kosten meestal vrij veel geld naargelang de maat ...


:wink:


owjah ... laat je aub niet verleiden door exotische merken als Nangkan enz enz ... ook al hebben ze redelijke labelresultaten .... Googel maar eens op wat testen etc ... om 20 euro per band te besparen ... echt niet hoor :idea:

info over het beruchte bandenlabel kan je hier vinden :arrow: http://www.goodyear.eu/be_nl/tire-advice/eu-tire-label/" onclick="window.open(this.href);return false;
Soms is het beter te reizen dan aan te komen
9-5 2003 Estate 2.2 TID Vector Automaat
9-3 Caabrio 2003 2.0 SE 150pk, nog even ... Stage Saabsupply zal het worden
...
EX-Saab 9-5 Scarabee Estate ...met veel spijt verkocht
EX-Saab 900i 2.3 Scarabee ....
Mijn Auto Stamboom

Gebruikersavatar
Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 3139
Lid geworden op: zo 09 sep, 2012 22:52
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door Mrwhoopie » wo 20 feb, 2013 14:20

Indd dat is een heel handige site,ik ga eens navragen of de pirelli's velgrand-bescherming hebben,en dan mss eens zoeken of er nog een stiller bandje is..
nu de bedoeling is dat iedereen wat aan dit topic heeft,zodat dat banden gerelateerde vragen een beetje gecentraliseerd zijn.
There are no old Saab's,only new owners

Gebruikersavatar
Edward9-5
Geregistreerd lid
Berichten: 1161
Lid geworden op: do 12 jan, 2012 15:35
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door Edward9-5 » wo 20 feb, 2013 14:34

Pirelli Cinturato P7 hebben ze in elk geval wel.
Prima bandje overigens. Heb ik onder de 9-5 Aero zitten.

Vind ze behoorlijk stil. Slijtvastheid weet ik niet. Hangt ook wel erg van je rijstijl en gebruik af....
Op droog doen ze het erg goed. Bij nat eigenlijk ook niet verkeerd.
Time you enjoy wasting, is never wasted!

9-5 Aero 2002
900 T16 1988 ex. Topic
9-5 2.0t 1999 ex. Deze

Plaats reactie