Ultiem banden topic!

2002-2012
Plaats reactie
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door Sonab » vr 02 okt, 2015 13:54

Klopt, verschillen tussen test waren mij ook al opgevallen.
Soms zelfs in objectieve criteria zoals decibels!
Voor mij staat veiligheid (grip, aquaplaning, remmen) bovenaan, inderdaad op nat wegdek luistert dit het nauwst.
Verbruik, geluid, etc mag gemiddeld zijn, maar liever niet extreem.
Levensduur is met 8000 km/jr niet meest belangrijk, als de band maar niet ongelijkmatig slijt (zoals bij cuppen) met gebrom als gevolg.
Ik heb nu Continentals Premium Contact 2's en die staan bekend als flinke "slijters". Leuke daarvan is dat je na een paar jaar weer eens nieuwe banden kunt uitzoeken :O:
Performance op sneeuw vind ik niet zo interessant: dat zijn hooguit 10 dagen per jaar in NL en dan rijd ik automatisch extra voorzichtig.
Temperaturen onder de 7 graden zijn natuurlijk wel veel voorkomend rondom de wintermaanden.

MMB
Donateur
Donateur

Bericht door MMB » vr 16 okt, 2015 16:40

Een tijdje geleden stond hier ergens (geloof ik :roll: ) een link naar een site waar je de conversie van velg maar met bijbehorende band kon "uitrekenen".
Dus bv 18" met 225 breed en 40 hoog wordt bij 17" ... breed en ... hoog.

Nu kan ik die link niet meer terugvinden. Heeft iemand de link zo ergens grijpbaar ?

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » vr 16 okt, 2015 16:47

Zoiets ?

http://www.gbshop.nl/content/informatie ... kening.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

MMB
Donateur
Donateur

Bericht door MMB » vr 16 okt, 2015 21:26

Precies naar zoiets was ik op zoek.

Bedankt !

MMB
Donateur
Donateur

Bericht door MMB » di 20 okt, 2015 20:25

Op de site staat dat het verschil niet groter mag zijn dan 1,5% en niet kleiner zijn dan -2%

Nu heb ik op dit moment 225/45/R18 zomerbanden en zie veelal 205/50/R17 voor winterbanden voorbij komen zowel hier op de site en bij de banden aanbieders.
Als ik deze sets op de site van de link invoer, kom ik uit op een delta van -3% wat een te groot verschil zou zijn.

Ik begrijp het "risico" dat je dus langzamer rijdt als je denkt (vergeleken met de teller).

Verder kan ik me niet voorstellen dat het een probleem is ?!
Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare setup of procentueel verschil ?

iluvsanela
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door iluvsanela » di 20 okt, 2015 22:05

Je kan de bandenmaat veranderen met de Tech2 zodat je teller juist aangeeft.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » di 20 okt, 2015 22:47

"Op de site staat dat het verschil niet groter mag zijn dan 1,5% en niet kleiner zijn dan -2%"

Wat is die "mag"? Waar komt het vandaan?
Dat mag niet want dan zou je teller niet meer kloppen en dan zou je te hard rijden en en en .. Zo'n soort mag?
Of is het dat het niet "mag" ivm de constructie van de auto? (stel ik haal mijn binnenschermen eruit en groter past dan, mag het dan wel?)

bv Een andere et "mag" ook maar 5mm (?) meer of minder, omdat (althans dat heb ik begrepen) je anders schade aan je lagers krijgt..

Ik kan me voorstellen dat je homokineten het niet trekken bij te afwijkende banden maten?

Weet iemand waarom het niet mag?

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » di 20 okt, 2015 23:06

ZSR schreef:Wat is die "mag"? Waar komt het vandaan?
Vwb snelheidsafwijkingen heb ik ooit begrepen dat een kilometerteller niet minder aan mag geven dan de werkelijk gereden snelheid en dat veel fabrikanten iets aan de voorzichtige kant gaan zitten (meestal geeft een teller iets meer aan) om niet aansprakelijk gesteld te kunnen worden voor een snelheidsovertreding. Daar zou een deel van het "mag niet" vandaan kunnen worden. Alle andere "mag niet" situaties zou ik moeten verzinnen.

Orion
Geregistreerd lid

Bericht door Orion » wo 21 okt, 2015 9:24

fozwart schreef:
ZSR schreef:Wat is die "mag"? Waar komt het vandaan?
Vwb snelheidsafwijkingen heb ik ooit begrepen dat een kilometerteller niet minder aan mag geven dan de werkelijk gereden snelheid en dat veel fabrikanten iets aan de voorzichtige kant gaan zitten (meestal geeft een teller iets meer aan) om niet aansprakelijk gesteld te kunnen worden voor een snelheidsovertreding. Daar zou een deel van het "mag niet" vandaan kunnen worden. Alle andere "mag niet" situaties zou ik moeten verzinnen.
Wel, in België mag er volgens de wet niet meer dan 3% afwijking zitten op de origineel geleverde maat (zowel - als +).

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » za 24 okt, 2015 11:12

ZSR schreef:... wanneer is die crossclimate (veel) beter dan een zomerband. Weegt dit op tegenover de (nauwelijks/veel) betere eigenschappen van een zomerband?
  1. Vroeger reed ik 35k km per jaar en had ik gewoon een zomer en winterset, en altijd van Michelin of Goodyear omdat ik daar het meest tevreden mee ben (grip, lange levensduur en weinig geluid). Ik neem mijn bochten normaal en doe ongeveer 50k km met een setje banden (record is zo'n 70k km met een set Michelin Energy Savers op mijn classic). ik rijd nu nog maar amper 10k km per jaar omdat mijn werk nu veel dichterbij is, en als ik dus een extra set banden erbij zou nemen dan zijn de banden eerder versleten qua leeftijd dan qua slijtage....
  2. Extra set neemt onnodig ruimte in, danwel extra kosten voor opslag en extra set velgen nodig.
  3. Elke band is een compromis, en een zomerband is in mijn optiek 90% van de tijd nog steeds de beste keuze in Nederland. Maar goed, voor die 10% van het jaar dat het dus echt hard vriest/net gesneeuwd heeft als je de weg op moet (en die 2% per jaar voor dat ene weekje wintersport) is een zomerband dus net niet de goede keuze...
  4. Heb nog 2,5 jaar het hele jaar door op winterbanden gereden maar dat raad ik niemand aan. (veel minder grip bij "Hollands weer" en 2x zoveel slijtage).
Vandaar dus mijn keuze voor een 4-seizoensband (met M+S en 3PSF zodat we legaal Oostenrijk in komen tijdens de wintersport). Michelin claimt dat de Crossclimate vergelijkbaar is met een Energy Saver in de zomer en met een Alpin A5 in de winter, dus als het daarbij in de buurt komt dan ben ik daar tevreden mee: http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Mi ... hanger.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier een bespreking van de recente 2015 Autobild allseason test: http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... e-Test.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

En als laatste een goede vergelijking van de Michelin Primacy 3, Michelin CrossClimate, Goodyear Vector 4season Gen2, en Continental Wintercontact TS850: http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Is ... nd-out.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Het filmpje wat bij deze vergelijking hoort:

elboero
Geregistreerd lid

Bericht door elboero » za 24 okt, 2015 20:18

Onder onze 9-3 SE zitten 16 inch 14 spaaks alu72 velgen. Momenteel zitten daar Chineze banden om in de maat 215/55r16. Nu zie ik bij de diverse bandenboeren dat niet alle banden van de meer gerenommeerde merken in deze exacte maat verkrijgbaar zijn. Kan ik ook afwijken van deze maat, en wat past er dan zoal nog meer rond deze velg?

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » za 24 okt, 2015 20:42

Vreemd, die maat zit sowieso bij Michelin, Pirelli, Dunlop, Bridgestone, Goodyear en nog vele andere in het standaard gamma opgenomen.

Sanderbrouwer
Geregistreerd lid

Bericht door Sanderbrouwer » vr 20 nov, 2015 14:22

Even een vraagje zie dat er veel mensen op 225/45/17 rijden ik rij nu zelf op 235/45/17 op mijn 9-5 met hammerheads!

Nu ik mijn velgen bij de spuiter liggen en mijn banden nagenoeg slijtage punten hebben zit ik er aan te denken om frisse nieuwe bandjes er op te gooien, aangezien de 235's mij wat te duur zijn! is de 225's een goeie keus??

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » vr 20 nov, 2015 15:56

Sanderbrouwer schreef:is de 225's een goeie keus??
Hele goede keus, sterker nog, 225/45/17 is de door Saab aanbevolen maat. Zie http://www.saab-93-ss.nl/index.php/nl/t ... den/bvcomb

Sanderbrouwer
Geregistreerd lid

Bericht door Sanderbrouwer » vr 20 nov, 2015 16:40

[]Nice! Scheelt namelijk wel qua prijs!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie