9-3NG 2.0t Vector.

2002-2012
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: 9-3NG 2.0t Vector. Olielekjes deel 1

Bericht door Vyv » do 23 mar, 2023 15:28

Een beetje incontinentie op leeftijd hoort er bij. Geeft niet. Ben er nog steeds blij mee :D

Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: 9-3NG 2.0t Vector. Stage 0.

Bericht door Mrwhoopie » do 23 mar, 2023 22:49

RoccoH schreef:
di 21 mar, 2023 15:22
Nee hoor, zoals hierboven al is gezegd. De B207E (1.8t - 150pk) en B207L (2.0t - 175pk) zijn hetzelfde op de ECU software en de turbodrukmeter in het dashboard na.

De B207R (2.0T - 209pk) heeft een andere turbo, andere injectoren, andere nokkenassen en ander luchtfilterhuis, naast uiteraard andere ECU software.

Dit alles t/m MY2006, met ingang van de nieuwe neus zijn er wel kleinere wijzigingen qua software, injectoren en turbo's.
Vanaf 2007 zijn zelfs de injectoren hetzelfde.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: 9-3NG 2.0t Vector. Olielekjes deel 2

Bericht door Vyv » vr 24 mar, 2023 14:32

Olielekjes-DEEL 2, nieuwe kleppendekselpakking.

Bij de speurtocht naar olielekjes zag ik ook aan de achterzijde van het kleppendeksel een vettig boel over de gehele breedte, aan de voorkant niet trouwens. Dit komt omdat het blok een beetje naar achter gekanteld is en olie zich dus meer aan de achterkant/binnenkant kleppendeksel verzamelt. Die olie liep goed door richting het warme spruitstuk en turbo en dat rook je ook :think:

Hier heb ik de boel rondom al schoongespoten met remmenreiniger voordat het kleppendeksel gelicht werd, dus niet veel meer van te zien. Verders vergeten meer foto's te maken (moest wat snel want weer zat niet mee), maar er zit nu een nieuwe OEM kleppendekselpakking tussen. De oude was echt op en keihard en brak op sommige plekken :shock:

Was weer een leuk klusje om te doen, bobines en kabelboom opzij, bougies eruit, heel wat boutjes lossen, een tik met rubberhamer op de hoeken en deksel floept er zo vanaf en gelijk een beetje poetsen op plekjes waar je ander niet bij kan enzo.

Afbeelding

Afbeelding

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: 9-3NG 2.0t Vector. Olielekjes deel 3

Bericht door Vyv » zo 26 mar, 2023 18:55

Olie lekjes deel3. Vacuümpomp.

Ook deze is een bekende bij de 9-3 NG, de vacuümpomp die de rembooster helpt bij de automaat versie.
Nu wel wat meer foto's genomen en wat meer tijd genomen om ook het roestige beugeltje te spuiten met een grijs hittebestendig verfje.

Hier zit ie, zwart pekkig met roestig beugeltje ervoor.
Afbeelding

Beugeltje van de ionisatie module
Afbeelding

Pompje
Afbeelding

2x pakking
Afbeelding

Hier te zien dat de pakking volledig plat is en niet meer afdicht, licht komt eronder door.
Afbeelding

Nieuwe pakking steek een paar mm erboven uit.
Afbeelding

Ook deksel van het pompje voorzien van nieuwe pakking, wees voorzichtig met openen van het deksel want de draaiende onderdelen zitten los.
Afbeelding

En alles weer terug op z'n plek. Ander beugeltje wat links zit is natuurlijk extra lelijk nu :badteeth1:
Afbeelding

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: 9-3NG 2.0t Vector. Olielekjes deel 4

Bericht door Vyv » za 01 apr, 2023 14:51

Olie lekjes deel4. Oliekoeler

Bij het oplossen van olielekje deel1 was de conclusie dat de oliekoeler ook niet meer fris was, dat alublok (warmtewisselaar) onder het stuurbekrachtigingsreservoir deed een beetje olie druppen wat dan weer op de bovenkant van de versnellingsbak valt.

De oliekoeler
Afbeelding

Accu en accubak moeten even wijken zodat er plaats is voor te werken
Afbeelding

KVS-slangen loshalen van de oliekoel. Handig als je een slangklem tang hebt!
KVS reservoir leeg gezogen zodat er minder gemorst gaat worden.
Afbeelding

Oude oliekoeler weg, bovenkant versnellingsbak zichtbaar. Die bout 19mm zat los!!
Afbeelding

Ook de houder van oliekoeler is vervangen, alles heeft daar nu nieuwe o-ringen.
Versnellingsbak een beetje schoongemaakt aan de bovenkant
Afbeelding

Nieuwe oliekoeler zit ook op z'n plek.
Afbeelding

Onder de accubak, zit een massapunt vast aan de motorsteun. Deze ook losgemaakt, schoongemaakt en een likje accupool vet gegeven. Nu er we toch zijn.....
Afbeelding

Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Mrwhoopie » za 01 apr, 2023 15:11

Goed bezig.

Zo een oliekoeler is dat massief materiaal eigenlijk? Ik zou de mijne willen kuisen.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » za 01 apr, 2023 15:21

Wat bedoel je met massief?
Het is een soort van radiator van binnen, waar olie en kvs doorstromen maar niet met elkaar in aanraking komen.

Kan de oude wel een doormidden zagen, dan kunnen we de binnenkant eens zien :idea:

Dit is de oude, links gaat er olie in, rechts koelvloeistof.

Afbeelding

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » za 01 apr, 2023 19:08

noem het maar een warmtewisselaar

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » za 01 apr, 2023 20:09

Vyv schreef:
za 01 apr, 2023 14:51
...
Bij het oplossen van olielekje deel1 was de conclusie dat de oliekoeler ook niet meer fris was, dat alublok (warmtewisselaar) onder het stuurbekrachtigingsreservoir deed een beetje olie druppen...
Dat zeg ik.
Al zegt de leverancier ook oliekoeler.
https://www.jendvandenbosch.nl/oliekoel ... 65996.html

Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Mrwhoopie » zo 02 apr, 2023 18:35

Vyv schreef:
za 01 apr, 2023 15:21
Wat bedoel je met massief?
Het is een soort van radiator van binnen, waar olie en kvs doorstromen maar niet met elkaar in aanraking komen.

Kan de oude wel een doormidden zagen, dan kunnen we de binnenkant eens zien :idea:

Dit is de oude, links gaat er olie in, rechts koelvloeistof.

Afbeelding

Ik bedoelde dus die ribbels die kan ik wel met een harde borstel en "real effective cleaner" terug proper maken.

Het lijkt mij geen dun blik die ribbels. Bedankt voor de foto.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: 9-3NG 2.0t Vector. Automaatbak olie.

Bericht door Vyv » ma 03 apr, 2023 20:44

Nog een ding wat om mijn to-do lijst stond was het verversen van de automaatbakolie, vermoeden was dit nog nooit gedaan was. Vond de overgang van R naar D niet helemaal zachtjes gaan bij koude motot/bak. Alle andere gangwisselingen gaan gewoon super zacht.

Eerst kijken of het peilstokje los wil komen want die dient ook om langs bij te vullen.
Afbeelding

Daarna pas de aftapplug loshalen, nog een dun straaltje te zien. Er kwan 3.5liter uit. Ga de oefening nog wel een keer herhalen want het systeem bevat 7 liter als ik het goed herinner.
Afbeelding

Oud en nieuw, laten we zeggen dat het nodig was. Eerste test ritje was al helemaal prima, geen schokje meer te voelen bij R naar D.
Afbeelding

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 05 apr, 2023 14:54

7,2 liter, en zo te zien heb je de juiste ATF 3309 gebruikt. en je moet een paar keer de olie wisselen voor maximaal resultaat, zie: https://saabwisonline.com/b2/9-3/2005/4 ... ion-fluid/

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » wo 05 apr, 2023 15:13

:bluethumb:
Zal volgende keer weer 5 liter AFT meebestellen en een nieuwe helderheidsproef doen.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: 9-3NG 2.0t Vector. Dakkie aanpakkie.

Bericht door Vyv » do 06 apr, 2023 9:15

Ik had al gemerkt dat het dak niet helemaal meer waterdicht is, zal ook nog wel het originele canvas zijn van eind 2004 dus het is niet raar. Voor nu wil ik er niet gelijk een andere dak opleggen want wil eerst een poosje rijden met de caab voordat ik zulke kosten ga maken. Het dak is nog best wel in mooi staat, geen scheuren, zo goed als geen sleetplekken en zit nog strak op het frame. Vandaar de keuze om het even "el-cheapo" aan te pakken met een Renovo behandeling :greedy:

Eerst de groene aanslag eraf schrobben met een mengsel van schoonmaakazijn en water en een harde borstel. Daar kom flink wat groen water vanaf en de auto wordt goed vies, veel schoon water gebruiken voor regelmatig af te spoelen. Dit is de zwaarste stap van de renovatie klus, een portie elbow grease is nodig. Herhalen tot groene aanslag weg is, als het dak schoon is dan goed laten opdrogen.

Afbeelding

Afbeelding

Volgende stap is het dak stofzuigen, ieder vuiltje, stofje, haartje, beestje, pluisje moet weg zijn want we gaan met een blokkwast het canvas weer diepzwart maken. Auto rondom afdekken met doeken zodat spetters niet op lak en ramen komen. Met de blokkwast gaat het vlotjes, het spul laat zich goed verwerken en binnen 30min ben je wel klaar met dit klusje en kan het dak weer drogen. Ziet er nu al mooi uit!

Schoon, witte pluizen zijn van de carcover hoes die er al weken overheen gaat.
Na het opdrogen gaat de stofzuiger eroverheen.
Afbeelding

Halverwege met verven.
Afbeelding

Maar waar het om ging was de waterdichtheid. Dit doen we met de weather-proofer van Renovo, die kan je ook weer met een blokkwast aanbrengen en de verwerking gaat net zo snel als het verven. De vloeistof is heel erg vergevingsgezind en droogt gelijkmatig op, niks meer van te zien. Nou maar hopen dat het een beetje gaat helpen (denk het wel want heb het al eerder gedaan bij mijn vorige cabrio's).

Klaar met verven en proofing, ben erg tevree met het resultaat :wow:
Vandaag en morgen regen is de verwachting, er kan dus getest worden!
Afbeelding

DV 9-3
Donateur
Donateur

Re: 9-3NG 2.0t Vector. Dakkie aanpakkie.

Bericht door DV 9-3 » do 06 apr, 2023 10:19

Heerlijk allemaal. Zowel om naar te kijken, te begrijpen hoe je 't aanpakt, het resultaat, als hoe je 't allemaal beschrijft. Dakje ziet er op de foto's schitterend uit! Hobby in optima forma om de gok te wagen dat je deze nog goed kon redden. Hoe gaat 't met de voldoening over 't geheel gezien? Valt 't je tot nu toe mee? Of tegen?

Plaats reactie