Veel hangt ook af van de rijstijl en hoe e auto bijvoorbeeld geparkeerd wordt.MartinvR schreef: ↑di 25 nov, 2025 0:05
Ik vraag me wel af hoe weinig je moet rijden om uitgedroogde banden te hebben.
Naar mijn idee kan je max 10 jaar met een band doen. Dan zou je toch maar 3 tot 4000 km per jaar moeten rijden om binnen die bracket te blijven.
En wanneer rijd je zo weinig? Misschien met een carbrio? Tenzij je natuurlijk een hele verzameling Saabs hebt die om de twee maanden een keertje uitgelaten worden....
Voor een daily driver lijkt het me moeilijk om "slechts" 3 a 4000 km per jaar te rijden.
Groet Martin
als voorbeeld, mijn stiefpapa had eens een nieuwe Toyota Corolla gekocht en die tien jaar aangehouden. Bij het inruilen na 10 jaar stond er 70000km op de teller, met nog de originele (!) banden eronder die nog steeds apk goedkeuring hadden… tja, rijden als een oude man en altijd in de schaduw parkeren scheelt ook blijkbaar .
Zelf houd ik eigenlijk altijd een jaar of 5 aan qua bandenleeftijd, dan zijn ze meestal ook wel of versleten (zomer) of vertonen ze scheurtjes (winter). Nu moet ik er ook wel bijzeggen dat ik nog nooit langer dan 5 jaar dezelfde auto heb gereden, meestal vervang ik 1 keer banden voor een bepaalde auto.