koelvloeistofverlies Cabrio 1.8t

2002-2012
Jungleman
Geregistreerd lid

Re: koelvloeistofverlies Cabrio 1.8t

Bericht door Jungleman » za 17 mei, 2025 12:07

Afbeelding

Habemus Causa!

Net maar eens vol ogenschijnlijke liefde naast de Caab op de uitrit gelegen en onder de auto gekeken, en ja hoor: drup…drup…drup op de oprit. Ongeveer midden-achter de aandrijflijn. Vervolgens van bovenaf geprobeerd achter de plek te komen waar het zou moeten lekken. En ja hoor: hebbes!

Op de foto zie je een zwart plastic onderdeel (waar die slang aan vast zit met een slangklem). Ik vermoed dat dat het thermostaathuis is (corrigeer me als ik het fout heb). Van daar lekt er koelvloeistof. Dat drup op een metalen constructie (stuurhuis?) eronder en vervolgens op de oprit. Aangezien er niet alleen koelwater aan de buitenkant van het blok zit, neemt het koelwater ook olie mee naar stuurhuis en oprit. Want in die hoek van het motorblok is het niet helemaal schoon van olie. Maar dat is een ander verhaal.

Nu dus de vraag: wat (als in: welk onderdeel) lekt er en hoe ‘moeilijk’ is dat ‘op de oprit’ te vervangen? of zijn de boutjes nog 'na te trekken'? al besef ik dat dat geen afdoende oplossing is. of beter vervangen door een alu deksel, zoals leverbaar bij R&D?

Een geruststelling verder, nu nog even oplossen :)

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » za 17 mei, 2025 21:18

Als je het hitteschild van de turbo loshaalt heb je dacht ik wat beter zicht op het thermostaathuis zodat je de precieze lekkage plek kunt zien. Het kan het deksel zelf zijn of de afdichting of een van de drie slangen die daar vastzitten of….

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » ma 19 mei, 2025 20:49

Ik heb op JoepsTroep een filmpje bekeken voor het vervangen van de thermostaat van een 9-3 1.8t. Ondanks het verwijderen van het hitteschild is het nogal een gepriegel maar het lijkt me wel doenlijk. Al is het vervangen van een thermostaat wat anders dan vervangen van het thermostaatdeksel, waarbij een aantal slangen los moet. Verder vermoed ik een lekke klepdekselpakking, want het is nogal een oliezooitje in die hoek van het blok.

Als aandraaien/natrekken van de boutjes niet kan om de lekkage op te lossen (meestal is dat maar een tijdelijke oplossing) moet ik er dus een nieuw deksel op fietsen. Van alu, want het plastic origineel is NLA.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » di 20 mei, 2025 20:29

Jungleman schreef:
ma 19 mei, 2025 20:49
Ik heb op JoepsTroep een filmpje bekeken voor het vervangen van de thermostaat van een 9-3 1.8t. Ondanks het verwijderen van het hitteschild is het nogal een gepriegel maar het lijkt me wel doenlijk. Al is het vervangen van een thermostaat wat anders dan vervangen van het thermostaatdeksel, waarbij een aantal slangen los moet. Verder vermoed ik een lekke klepdekselpakking, want het is nogal een oliezooitje in die hoek van het blok.

Als aandraaien/natrekken van de boutjes niet kan om de lekkage op te lossen (meestal is dat maar een tijdelijke oplossing) moet ik er dus een nieuw deksel op fietsen. Van alu, want het plastic origineel is NLA.
Olielekkage in die hoek (ongeveer onder het expansietankje ) komt ook vaak van de vacuümpomp. Dat is een stuk makkelijker te verhelpen dan een kleppendeksel

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » wo 21 mei, 2025 4:12

Eerst maar eens kijken of ik nog een thermostaatdeksel kan scoren, zodat het grootste ‘probleem’ opgelost kan worden.

Ik neem aan dat de olielekkage bij de vacuumpomp (ook) komt door een lekke pakking of O-ring.

Arjan9-3
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door Arjan9-3 » wo 21 mei, 2025 9:14

Jungleman schreef:
wo 21 mei, 2025 4:12
Eerst maar eens kijken of ik nog een thermostaatdeksel kan scoren, zodat het grootste ‘probleem’ opgelost kan worden.

Ik neem aan dat de olielekkage bij de vacuumpomp (ook) komt door een lekke pakking of O-ring.
Yup en je wilt iets hebben als het volgende (2 pakkingen vervangen): https://www.jendvandenbosch.nl/vacuumpo ... rch=vacuum

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » wo 21 mei, 2025 19:21

Vanmiddag na werk in Vink-city wat spulletjes gehaald om morgen de koelwaterlekkage aan te pakken. Uiteraard inclusief nieuwe thermostaat.

Daarnaast het advies gekregen om een radiatorslang uit voorzorg te vervangen, de vacuumpomp te revisteren met 2 nieuwe rubber ‘ringetjes’ en 3 schroeven. Waar die heen moeten, zie ik morgen wel. Dan ook even de stuurservovloeistof bekijken, of daar geen motorolie in gelekt is.

Tegen de tijd dat de boel gemonteerd is, is de dag wel voorbij en heb ik weer een goed-draaiende lekvrije motor in de Caab.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » do 22 mei, 2025 12:27

Oud en nieuw:

Afbeelding

Rubber ring rond thermostaat kwam er inderdaad zo uit…

‘T spul zit er in:
Afbeelding

Eerst effe eten, dan de bovenste koelslang van de radiateur vervangen, vanwege het plastic T-stuk dat er in zit.

Vervolgens de rubber ringen in de vacuumpomp vervangen:

Afbeelding

Dan de boel terugbouwen, overgebleven boutjes tellen, systeem vullen en kijken wat er na afkoelen nog aan koelvloeistof bij moet. Ik heb 10l staan maar ik denk dat ik nog niet de helft nodig zal hebben.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » do 22 mei, 2025 17:05

Lekker bezig :thumbup2:
Totale inhoud van koelsysteem is rond de 7,5l volgens WIS.
In ieder geval wel duidelijk waarom hij lekte….

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » do 22 mei, 2025 17:18

De bovenste radiatorslang heb ik even laten zitten want het lijkt erop dat de koelslang die van de turbo komt een wat kleinere binnendiameter heeft dan de buitendiameter van het alu piefje dat in de nieuwe koelslang zit.

Wellicht doe ik dat komende week nog even. Het idee is toch om de keuze ‘welke auto neem ik voor vakantie’ wat lastiger te maken. Van ‘we gaan met de Volvo’ naar ‘nemen we de Volvo of de Saab?’

:roll: :-P+

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » do 22 mei, 2025 19:23

Jungleman schreef:
do 22 mei, 2025 17:18
Het idee is toch om de keuze ‘welke auto neem ik voor vakantie’ wat lastiger te maken. Van ‘we gaan met de Volvo’ naar ‘nemen we de Volvo of de Saab?’

:roll: :-P+
Tja, als je veel spullen mee moet nemen en je moet kiezen tussen een 9-3 cabrio of een V70……?

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » do 22 mei, 2025 20:01

‘Heen’ valt wel mee, maar ‘terug’… :mrgreen:

:drunksingers: beerchug:

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » za 24 mei, 2025 8:48

Jungleman schreef:
do 22 mei, 2025 20:01
‘Heen’ valt wel mee, maar ‘terug’… :mrgreen:

:drunksingers: beerchug:
In dat geval neem jij de Caab en laat je je vrouw met de V70 rijden. Dan heb je zeker genoeg capaciteit voor een jaartje aan beerchug: :drunksingers:

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » za 24 mei, 2025 9:51

Mweh, die vlieger gaat niet op. Degene met wie ik ga, mag op basis van medicatie geen auto rijden.

Dus dan maar met de Volvo. Ruimte zat voor :drunksingers: beerchug:

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » za 24 mei, 2025 13:32

Jungleman schreef:
za 24 mei, 2025 9:51
Mweh, die vlieger gaat niet op. Degene met wie ik ga, mag op basis van medicatie geen auto rijden.

Dus dan maar met de Volvo. Ruimte zat voor :drunksingers: beerchug:
Ja dan is de keuze snel gemaakt… maar weer terug o-topic; lekkages opgelost nu?

Plaats reactie