radiowissel mogelijk?

2002-2012
edwinrotterdam
Geregistreerd lid

Re: radiowissel mogelijk?

Bericht door edwinrotterdam » za 10 mei, 2025 22:58

uuhhhh, was ik net zo blij ... ... begrijp ik nu dat ik geen geluid krijg totdat de draden/pinnen omgezet zijn. Zal eerst eens VIN checken ...
dank,
edwin
MartinvR schreef:
za 10 mei, 2025 22:20
Ik denk dat Reier gelijk heeft. Er zijn teveel stekkers.

Verder heb ik jouw probleem verkeerd gelezen.
Mijn punt van zorg is wanneer de auto standaard is geleverd met een knoppenradio en je wilt die vervangen door een origineel Grundig
navi systeem.
De stekkers (dat zijn er twee bij de knoppenradio met 14 en 16 pinnen in een dubbele rij) passen direct in de originele Grundig Navi contacten.
Maar de pin-lay-out is een beetje anders, waardoor de antenneversterker (pin 12) en de microfoon (pin 5, naar UHP) niet werken.
Die draden moeten dus omgezet worden naar een andere pin.

Verder heeft de originele navi 4 contacten. De derde (zwart) wordt niet gebruikt en de vierde (ook zwart) is er slechts voor één draad (pin 5), de snelheidsdraad
van het linkervoorwiel die wordt afgetakt bij de BCM (body Control Module); daarmee wordt de navi "op koers gehouden" bv in tunnels.

Bij het terugbouwen van navi naar originele knoppenradio moeten dus enkele draden worden teruggezet.
Maar bij deze Kenwood aftermarket tadio zijn extra kabelbomen gebruikt om het omzetten te vergemakkelijken.

Lang verhaal, maar als jouw Saab origineel is geleverd met een knoppenradio kun je direct een andere radio erin schuiven en de twee stekkers (grijs) monteren.
Punt is zoals Reier zegt, die kabelboom moet eruit. Je kunt via het VIN uitzoeken wat de configuratie van jouw auto is via https://mysaab.info/ (nr 48) om
te controleren of er inderdaad een knoppenradio in heeft gezeten voordat de Kenwoord radio was gemonteerd

groet Martin

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 10 mei, 2025 23:23

Martin heeft het over wissel van een origineel Delphi Grundig systeem naar non-navi radio volgens mij. In dit geval niet relevant. Zou na trouwen gewoon moeten werken!

edwinrotterdam
Geregistreerd lid

Bericht door edwinrotterdam » zo 11 mei, 2025 15:37

Martin,
dank voor de link, interessant om te zien, kende het niet. Bij mij is het niet 48, daar staat
48 ADDITIONAL HEATER

Maar bij
156 MEDIA MODULE, INSTRUMENT PANEL SINGLE SLOT CD-PLAYER IN DASH
157 RADIO EU-RADIO
158 SATELLITE RADIO W/O SATELLITE RADIO

staat de info die ik nodig heb. Binnenkort staat de andere saab bij de garage en vraag ik om de radio te trouwen, hopelijk kan de radio dan van m'n to do list.

nogmaals dank, blijft een erg handig forum!
Edwin
edwinrotterdam schreef:
za 10 mei, 2025 22:58
uuhhhh, was ik net zo blij ... ... begrijp ik nu dat ik geen geluid krijg totdat de draden/pinnen omgezet zijn. Zal eerst eens VIN checken ...
dank,
edwin

RobbieF57
Geregistreerd lid

Bericht door RobbieF57 » ma 12 mei, 2025 10:32

Goedemorgen,

Ik heb uit nieuwsgierigheid de VIN van mijn eigen cabrio ook eens opgezocht op mysaab.info.
De onderstaande tekst kwam tevoorschijn. Ik zie verder geen index of links. Is er een mogelijkheid om binnen deze site nog verder te navigeren?
Alvast bedankt voor jullie tips:

Model: 1999 9-3 (9400) Convertible
Color: Warning: Undefined property: stdClass::$bodycolor in /usr/home/bojer/domains/mysaab.info/public_html/index.php on line 208 Warning: Attempt to read property "code" on null in /usr/home/bojer/domains/mysaab.info/public_html/index.php on line 208 - Warning: Undefined property: stdClass::$bodycolor in /usr/home/bojer/domains/mysaab.info/public_html/index.php on line 208 Warning: Attempt to read property "desc" on null in /usr/home/bojer/domains/mysaab.info/public_html/index.php on line 208
Interior: Warning: Undefined property: stdClass::$interiorcolor in /usr/home/bojer/domains/mysaab.info/public_html/index.php on line 209 Warning: Attempt to read property "code" on null in /usr/home/bojer/domains/mysaab.info/public_html/index.php on line 209 - Warning: Undefined property: stdClass::$interiorcolor in /usr/home/bojer/domains/mysaab.info/public_html/index.php on line 209 Warning: Attempt to read property "desc" on null in /usr/home/bojer/domains/mysaab.info/public_html/index.php on line 209
Engine: B204L 4-inline, Turbo
Gearbox: 4-speed automatic
Market: Warning: Undefined property: stdClass::$market in /usr/home/bojer/domains/mysaab.info/public_html/index.php on line 212 Warning: Attempt to read property "desc" on null in /usr/home/bojer/domains/mysaab.info/public_html/index.php on line 212
Steering: Warning: Undefined property: stdClass::$steering in /usr/home/bojer/domains/mysaab.info/public_html/index.php on line 214 Warning: Attempt to read property "desc" on null in /usr/home/bojer/domains/mysaab.info/public_html/index.php on line 214
Exterior: Warning: Undefined property: stdClass::$exterior in /usr/home/bojer/domains/mysaab.info/public_html/index.php on line 215 Warning: Attempt to read property "desc" on null in /usr/home/bojer/domains/mysaab.info/public_html/index.php on line 215
Doors: Warning: Undefined property: stdClass::$doors in /usr/home/bojer/domains/mysaab.info/public_html/index.php on line 216 Warning: Attempt to read property "desc" on null in /usr/home/bojer/domains/mysaab.info/public_html/index.php on line 216

Grtz

Rob

MartinvR
Geregistreerd lid

Bericht door MartinvR » ma 12 mei, 2025 13:18

Geen extra links.
En blijkbaar is er alleen uitgebreide info van de
Sport Sedan, Sport Cabrio en Sport Estate.
Van de oudere modellen (bijna) geen info.

Groet Martin

RobbieF57
Geregistreerd lid

Bericht door RobbieF57 » ma 12 mei, 2025 13:22

Geen extra links.
En blijkbaar is er alleen uitgebreide info van de
Sport Sedan, Sport Cabrio en Sport Estate.
Van de oudere modellen (bijna) geen info.

Groet Martin
Bedankt Martin,

Dan hoef ik het niet verder te proberen.

Fijne dag!

Grtz

Rob

TheMies
Geregistreerd lid

Bericht door TheMies » zo 18 mei, 2025 22:25

Ik wil ook een ombouw doen en zie dat de stekker layout hetzelfde is bij knoppen radio en navigatie radio (beide origineel saab 93 2007) op stekker 12 na. Dat is de stroom voor de antenne versterker. Waar kan ik die evt plaatsen in het stekkerblok van de navigatie radio? Welke pin is daarvoor geschikt?

TheMies
Geregistreerd lid

Bericht door TheMies » wo 28 mei, 2025 16:20

Vraagje. Naar welke pin moet nummer 12 (antenne) dan worden omgezet bij instaleren van een navi module?
MartinvR schreef:
za 10 mei, 2025 22:20
Ik denk dat Reier gelijk heeft. Er zijn teveel stekkers.

Verder heb ik jouw probleem verkeerd gelezen.
Mijn punt van zorg is wanneer de auto standaard is geleverd met een knoppenradio en je wilt die vervangen door een origineel Grundig
navi systeem.
De stekkers (dat zijn er twee bij de knoppenradio met 14 en 16 pinnen in een dubbele rij) passen direct in de originele Grundig Navi contacten.
Maar de pin-lay-out is een beetje anders, waardoor de antenneversterker (pin 12) en de microfoon (pin 5, naar UHP) niet werken.
Die draden moeten dus omgezet worden naar een andere pin.

Verder heeft de originele navi 4 contacten. De derde (zwart) wordt niet gebruikt en de vierde (ook zwart) is er slechts voor één draad (pin 5), de snelheidsdraad
van het linkervoorwiel die wordt afgetakt bij de BCM (body Control Module); daarmee wordt de navi "op koers gehouden" bv in tunnels.

Bij het terugbouwen van navi naar originele knoppenradio moeten dus enkele draden worden teruggezet.
Maar bij deze Kenwood aftermarket tadio zijn extra kabelbomen gebruikt om het omzetten te vergemakkelijken.

Lang verhaal, maar als jouw Saab origineel is geleverd met een knoppenradio kun je direct een andere radio erin schuiven en de twee stekkers (grijs) monteren.
Punt is zoals Reier zegt, die kabelboom moet eruit. Je kunt via het VIN uitzoeken wat de configuratie van jouw auto is via https://mysaab.info/ (nr 48) om
te controleren of er inderdaad een knoppenradio in heeft gezeten voordat de Kenwoord radio was gemonteerd

groet Martin

TheMies
Geregistreerd lid

Bericht door TheMies » vr 13 jun, 2025 23:27

Pin 12 moet bij pin 6 op. Grijs moet dus bij grijs wit op

MartinvR
Geregistreerd lid

Bericht door MartinvR » ma 23 jun, 2025 9:55

Inderdaad.

Afbeelding

Afbeelding

draad op pin 12 losmaken en naar pin 6 brengen

TheMies
Geregistreerd lid

Bericht door TheMies » ma 23 jun, 2025 11:12

Als je de Speed signal mee wil laten lopen moet deze in pin 5 komen van het 2de zwarte blokjes. Dan loopt de navi mooier mee. Speed signal kabel ligt achter de beplating bij bestuurders voet. Gele dikke draad Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie