dank,
edwin
MartinvR schreef: ↑za 10 mei, 2025 22:20Ik denk dat Reier gelijk heeft. Er zijn teveel stekkers.
Verder heb ik jouw probleem verkeerd gelezen.
Mijn punt van zorg is wanneer de auto standaard is geleverd met een knoppenradio en je wilt die vervangen door een origineel Grundig
navi systeem.
De stekkers (dat zijn er twee bij de knoppenradio met 14 en 16 pinnen in een dubbele rij) passen direct in de originele Grundig Navi contacten.
Maar de pin-lay-out is een beetje anders, waardoor de antenneversterker (pin 12) en de microfoon (pin 5, naar UHP) niet werken.
Die draden moeten dus omgezet worden naar een andere pin.
Verder heeft de originele navi 4 contacten. De derde (zwart) wordt niet gebruikt en de vierde (ook zwart) is er slechts voor één draad (pin 5), de snelheidsdraad
van het linkervoorwiel die wordt afgetakt bij de BCM (body Control Module); daarmee wordt de navi "op koers gehouden" bv in tunnels.
Bij het terugbouwen van navi naar originele knoppenradio moeten dus enkele draden worden teruggezet.
Maar bij deze Kenwood aftermarket tadio zijn extra kabelbomen gebruikt om het omzetten te vergemakkelijken.
Lang verhaal, maar als jouw Saab origineel is geleverd met een knoppenradio kun je direct een andere radio erin schuiven en de twee stekkers (grijs) monteren.
Punt is zoals Reier zegt, die kabelboom moet eruit. Je kunt via het VIN uitzoeken wat de configuratie van jouw auto is via https://mysaab.info/ (nr 48) om
te controleren of er inderdaad een knoppenradio in heeft gezeten voordat de Kenwoord radio was gemonteerd
groet Martin