lek koelsysteem

2002-2012
rutgerreinier
Donateur
Donateur

Re: lek koelsysteem

Bericht door rutgerreinier » di 02 jan, 2024 17:45

RoelandV schreef:
ma 01 jan, 2024 14:52
@rutgerreinier: en wat gebeurt er volgens jou als een beginnende sleutelaar jouw methode volgt,
een zware compressor aansluit en geen idee heeft wanneer hij de compressor weer uit moet schakelen?
Dan blaast je dop de druk af.
Alles met beleid hè

https://youtu.be/2h5XWn9-ws4

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » di 02 jan, 2024 18:38

Het gaat er niet om of het werkt maar of op de manier zoals jij die omschrijft, waarbij de amateur geeneens weet tot welk drukniveau hij/zij moet opvoeren wel echt zo gemakkelijk is ;-)

MartinvR
Geregistreerd lid

Bericht door MartinvR » zo 07 jan, 2024 17:18

Het kan zijn dat de doorvoer van de koelvloeistofslang naar de verwarmingsunit lek is geraakt.
Controleer daarom de voetenruimte van de passagier RV. (o.a. til de vloermat omhoog).
De miniradiator van de verwarming zelf kan ook lek raken.

Zoals boven al is gezegd, kan er ook een lekje in de koppakking zitten. Daar merk vrij weinig van.
Dus als je heel weinig koelvloeistof moet bijvullen, laat het dan gewoon zitten.

groet Martin

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » zo 07 jan, 2024 20:05

Als ik dit topic was gestart, had ik inmiddels niet meer gereageerd. Een aantal mensen wisten al dat de topicstarter, voordat hij er aan begon, de adviezen van Rutgerreinier niet op zou kunnen volgen omdat hij dat als amateur of zelfs beginnend sleutelaar niet zou kunnen doen. De meeste topicstarters zijn best wel in staat om zelf aan te geven waartoe ze wel of niet in staat zijn of om te vragen om nadere toelichting. Rutgerreinier geeft een mogelijkheid aan en geeft daarmee de topicstarter kans om ergens mee aan de gang te gaan of op zijn post te reageren en eventueel om verduidelijking te vragen.

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » ma 08 jan, 2024 18:38

Bedankt fozwart!

Het is trouwens niet dat ik mij aangevallen voel hoor, mochten mensen dat denken. Helaas zie je het wel vaker dat ipv samen iemand te helpen, er wordt gereageerd op de andere helper, waar ts uiteindelijk niks mee kan…

Het was een tip om het systeem op druk te zetten. Ik had ook kvs verlies zonder dat ik lekkage kon vinden. Uiteindelijk alles onder druk en na een tijd was de druk gezakt en als je dan de motor laat lopen, zie je de witgrijze rook pluimen uit je uitlaat komen. Bij normaal gebruik valt dit bijna niet op. KVS lekkage als je het niet ziet, is gewoon lastig om een conclusie te trekken.

Trouwens voor de klusser zonder compressor en dit toch eens wil proberen, Action heeft een fietspomp met drukmeter.

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » vr 12 jan, 2024 18:02

En als de dop de druk niet kan vasthouden dan gaat het ook niet goed (is mijn ervaring op de Stelvio).... Dus kan het simpel zijn :wink:

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » vr 12 jan, 2024 18:11

Arthurj schreef:
vr 12 jan, 2024 18:02
Dus kan het simpel zijn :wink:
Je ziet best vaak dat de dop niet goed is, en dat is eenvoudig op te lossen met een nieuwe dop. Maar, er kunnen natuurlijk meer oorzaken zijn.

mart010
Geregistreerd lid

Bericht door mart010 » za 13 jan, 2024 12:19

NeufegliseThierry schreef:
zo 31 dec, 2023 22:59
Aanvullend op Roeland: het zou juist heel stom zijn geweest als ze de waterpomp niet vervangen hebben, het onderdeel kost niks en gaat niet eindeloos mee dus een beetje garagist vervangt de waterpomp gelijktijdig met de distributieriem/-ketting.
Ik heb ook ergens nog een lek zitten. Is een Saab 9-3 sport estate diesel 1.9tid. Enkele leidingen (metaal en rubber) heb ik vervangen. De lekkage moet klein zijn. Het niveau zakt nauwelijks maar je ruikt de koelvloeistof sterk als je uit de auto stapt na rijden. Ook beetje in de cabine tijdens rijden. Enig idee welke onderdelen ik verder het beste kan controleren? Als de motor warm is en ik ga ruiken onder de motorkap lijkt het meer uit de buurt van de radiator te komen. Visueel zie ik geen lekkages.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » za 13 jan, 2024 13:49

Het is vooral zoeken, alle aansluitingen controleren. Soms zie je aanslag (opgedroogde koelvloeistof) soms ook helemaal niet. Het beste is om even op een brug te controleren met een goede inspectielamp. En mocht je niets kunnen vinden aan de dop, pomp, aansluitingen of het zichtbare gedeelte van de radiateur dan biedt een druktest mogelijk uitkomst. Er zijn al diverse opties daarvoor gegeven.

mart010
Geregistreerd lid

Bericht door mart010 » za 13 jan, 2024 15:21

Dankje voor je reactie. Ja ik las al enkele goede tips. Ik ga eens verder op inspectie.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » zo 14 jan, 2024 12:47

mart010 schreef:
za 13 jan, 2024 12:19
Ik heb ook ergens nog een lek zitten. Is een Saab 9-3 sport estate diesel 1.9tid. Enkele leidingen (metaal en rubber) heb ik vervangen. De lekkage moet klein zijn. Het niveau zakt nauwelijks maar je ruikt de koelvloeistof sterk als je uit de auto stapt na rijden. Ook beetje in de cabine tijdens rijden. Enig idee welke onderdelen ik verder het beste kan controleren? Als de motor warm is en ik ga ruiken onder de motorkap lijkt het meer uit de buurt van de radiator te komen. Visueel zie ik geen lekkages.
Ik sluit me aan bij de reactie hiervoor. Ik zou bodemplaat weghalen, auto op brug en dan met druktest kijken waar de koelvloeistof het systeem verlaat. Is het meest tijdefficient.

Plaats reactie