Ultiem banden topic!
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Re: Ultiem banden topic!
Ik blijf erbij dat men zogenaamde B-merken niet over één kam kan scheren. Daar zitten gewoon ook goedeen hele goede tussen. Sommige B-merken bestaan al bijna even lang banden van dezelfde producent als A-merk.
Mijn zomerbanden van het in Nederland minder gangbare merk Imerperial kosten de helft van een A-merk en laten mij nu in de herfst met mijn 9-5 in de regen op een kronkelend weggetje door het bos met hier en daar een helling tot 21%, met bladeren op de weg, en met achterveren/schokbrekers die hun langste tijd gehad hebben (maar door omstandigheden nog niet heb kunnen vervangen) gewoon rally rijden! En het contact met de weg is gewoon subliem, er was geen moment dat ik de grip met de weg verloor, zowel in de rijrichting als zijwaarts. Bij thuiskomst was ik er gewoon even stil van ... Ongelovelijk, dit is een blijvertje, dacht ik. Zo zeker heb ik me nog nooit gevoeld.
Laat je dus niet echt gek maken door de marketingmachine achter de A-merken!
NB: Ik heb wel afwijkende maten vanwege stabiliteit+comfort achter (225/55R16) en (vanwege de wens tot nauwkeuriger snelheid op de teller) (215/55R16) op de voorwielen. Met 215/55R16 zou dezelfde ervaring iets minder perfect kunnen zijn.
NB: Ik rij niet dagelijks zo en adviseer niemand om in mijn voetsporen te treden. Het tijdstip en het ontbreken van enig ander verkeer op dit traject gaf me de gelegenheid om deze test uit te voeren.
Zo zullen er ook goede B-merk Winterbanden en Vierseizoenenbanden zijn. Mijn ervaring met vierseizoenenbanden van het A-merk Goodyear zijn ronduit Kilo-Utrecht-Tango. Die raad ik iedereen af. Als je de ruimte tot opslag hebt, zou ik echter wel winterbanden adviseren in het koudere seizoen, omdat je niet het hele jaar met extra dB's op de oren rond wil rijden. +3 dB is 10x luider. Hou daar rekening mee met je selectie.
En negeer vooral de bandentests van ANWB/ADAC en auto tijdschriften. Ze worden getest op een andere auto, met andere bandenmaten, met andere wielbasis, een andere gewichts verdeling etc. Ervaringen van anderen met net zo'n auto als jij, zijn veel waardevoller.
Mijn zomerbanden van het in Nederland minder gangbare merk Imerperial kosten de helft van een A-merk en laten mij nu in de herfst met mijn 9-5 in de regen op een kronkelend weggetje door het bos met hier en daar een helling tot 21%, met bladeren op de weg, en met achterveren/schokbrekers die hun langste tijd gehad hebben (maar door omstandigheden nog niet heb kunnen vervangen) gewoon rally rijden! En het contact met de weg is gewoon subliem, er was geen moment dat ik de grip met de weg verloor, zowel in de rijrichting als zijwaarts. Bij thuiskomst was ik er gewoon even stil van ... Ongelovelijk, dit is een blijvertje, dacht ik. Zo zeker heb ik me nog nooit gevoeld.
NB: Ik heb wel afwijkende maten vanwege stabiliteit+comfort achter (225/55R16) en (vanwege de wens tot nauwkeuriger snelheid op de teller) (215/55R16) op de voorwielen. Met 215/55R16 zou dezelfde ervaring iets minder perfect kunnen zijn.
NB: Ik rij niet dagelijks zo en adviseer niemand om in mijn voetsporen te treden. Het tijdstip en het ontbreken van enig ander verkeer op dit traject gaf me de gelegenheid om deze test uit te voeren.
Zo zullen er ook goede B-merk Winterbanden en Vierseizoenenbanden zijn. Mijn ervaring met vierseizoenenbanden van het A-merk Goodyear zijn ronduit Kilo-Utrecht-Tango. Die raad ik iedereen af. Als je de ruimte tot opslag hebt, zou ik echter wel winterbanden adviseren in het koudere seizoen, omdat je niet het hele jaar met extra dB's op de oren rond wil rijden. +3 dB is 10x luider. Hou daar rekening mee met je selectie.
En negeer vooral de bandentests van ANWB/ADAC en auto tijdschriften. Ze worden getest op een andere auto, met andere bandenmaten, met andere wielbasis, een andere gewichts verdeling etc. Ervaringen van anderen met net zo'n auto als jij, zijn veel waardevoller.
-
raspaardje
- Donateur

Dat laatste is natuurlijk altijd van toepassing: wil je maximale grip en remkracht in het gebied tussen de twee uitersten (hitte in de zomer en winterse omstandigheden in de winter) dan zul je toch echt 2 verschillende wielensets moeten hebben. Of misschien wel 3...Henk-Jan schreef:Allemaal goede overwegingen, maar niet ieders situatie is vergelijkbaar en zo kan een vierseizoensband toch voor velen een mooi compromis zijn. Zeker als je amper in het buitenland komt en je met ernstige sneeuw toch niet auto pakt (en hoeveel dagen zijn zo extreem in Nederland?), dan is een vierseizoensband op een koude dag waarschijnlijk een beter alternatief dan een zomerband. Voor hen die niet zoveel rijden en niet de kosten willen maken voor twee sets is een vierseizoensband geen vreemde keuze en waarschijnlijk door het jaar heen veiliger dan enkel een zomerset. Deze mensen zullen vaak ook niet de grenzen van de grip opzoeken in de zomerperiode en hebben iets meer grip wanneer het koud is (en je dat beetje extra grip goed kan gebruiken). Mijn ouders zijn een voorbeeld van dit soort mensen en hebben jaren naar tevredenheid op Vredestein vierseizoensbanden gereden. Vanwege een autowissel zijn het momenteel Hankooks en ook die bevallen klaarblijkelijk prima. Zelf zou ik in ieder geval liever één goede set vierseizoensbanden hebben van een premium merk dan zowel een zomer- als winterset van een B-merk (wat qua jaarlijkse kosten waarschijnlijk redelijk vergelijkbaar is), daar heb ik juist weinig goede ervaringen mee wanneer de band wat versleten raakt. Hiermee niet ontkend hebbende dat je het beste separate sets kunt hebben van een premium merk, maar ik wil enkel zeggen dat dit niet voor iedereen zozeer van belang is als wellicht voor jezelf.
Daarbij ben je niet alleen in het verkeer, tot een noodstop word je vaak gedwongen door een andere weggebruiker.
Hoe doet een Crossclimate het tov een zomerband in zomerse omstandigheden?
Ik vind via Google alleen maar vergelijkingen van de CC tov de echte winterband.
Als je onder winterse omstandigheden toch niet de weg opgaat is een goede zomerband misschien toch de beste keus.
Een paar jaar geleden presteerde een goede zomerband in droge, maar koude omstandigheden toch echt nog beter dan een winterband.
Ook in natte omstandigheden boven 0 was een goede zomerband toen de winterband de baas.
De 7 graden grens is iig gel*l.
Voor mij dus een goede A-merk zomerband én A-merk winterband. Waarbij ik de winterband pas monteer wanneer dat echt nodig lijkt. Lees: bij grote kans op winterse neerslag.
-
Henk-Jan
- Donateur

Helemaal mee eens, maar het is niet altijd makkelijk om met zekerheid uit te vinden welke B-merk band net zo goed is als een A-merk band en als je dan B-merk banden koopt die uiteindelijk ontevreden blijken, dan kan je nog een keer alles uit gaan zoeken en andere banden bestellen. Tegen een redelijke prijs koop ik dan liever direct van een A-merk.Steve-O schreef:Ik blijf erbij dat men zogenaamde B-merken niet over één kam kan scheren. Daar zitten gewoon ook goedeen hele goede tussen. Sommige B-merken bestaan al bijna even lang banden van dezelfde producent als A-merk.
Om het even met getallen te onderbouwen: https://www.reifendirekt.ch/cgi-bin/rsh ... &weiter=30" onclick="window.open(this.href);return false; Voor 225/45/17 kost een B/C-merk band tussen de 48 en 75 SFr., waarbij vele A-merken te vinden zijn voor 80-100 SFr. per band. Viking of Toyo zijn dan B-merk banden waarvan ik in ieder geval het merk ken en die kosten zo`n 70 SFr. Een bandenwissel kost me per band minimaal 20 SFr. incl. balanceren. Daarmee komt het totaalplaatje voor set van Viking op ongeveer 360 SFr. uit (70 + 20 per band) en voor bijv. Pirelli, Continental of Vredestein op 440 SFr. (uitgaande van 90 + 20 per band). Zelfs de aller goedkoopste optie van 48 SFr. per band komt uiteindelijk op 272 SFr. uit als totaal, wat met wisselen dus nog geen 40% minder is t.o.v. een goede A-merk band. Dan moet ik wel heel stellig ervan overtuigd zijn dat deze goedkope band prima zal bevallen, wil ik het risico nemen dat ik ermee blijf zitten. Een klote set banden naderhand doorverkopen aan iemand anders die dan misschien niet veilig kan rondrijden, bevalt me namelijk ook niet.
Maar wat als je onder lichtelijk winterse omstandigheden nog wel wil rijden? Enkel niet wanneer het echt bar en boos wordt? Wat als het overdag 8 graden is en droog, maar bij terugkomst van een feestje het net vriest en wat regent? Zoals je zelf zegt, welke keuze je ook maakt, het blijft altijd een compromis en niemand neemt een extra set banden mee om bij veranderende omstandigheden nog even de set te wisselen. Maar als je zomers niet op 100% van je grip rijdt en je in licht winterse omstandigheden met vierseizoenenbanden net wat van de anders verloren grip terug kan winnen (t.o.v. zomerbanden), dan kan ik me voorstellen dat lichte gebruikers dit als een mooi compromis zien.raspaardje schreef:Daarbij ben je niet alleen in het verkeer, tot een noodstop word je vaak gedwongen door een andere weggebruiker.
Ik vind via Google alleen maar vergelijkingen van de CC tov de echte winterband.
Als je onder winterse omstandigheden toch niet de weg opgaat is een goede zomerband misschien toch de beste keus.
Een paar jaar geleden presteerde een goede zomerband in droge, maar koude omstandigheden toch echt nog beter dan een winterband.
Ook in natte omstandigheden boven 0 was een goede zomerband toen de winterband de baas.
De 7 graden grens is iig gel*l.
Voor mij dus een goede A-merk zomerband én A-merk winterband. Waarbij ik de winterband pas monteer wanneer dat echt nodig lijkt. Lees: bij grote kans op winterse neerslag.
-
raspaardje
- Donateur

Mee eens hoor! Je hebt nooit altijd de perfecte band onder je auto liggen
Maar nogmaals, bijv. een noodstop veroorzaak je vaak niet zelf. Je kan gewoon rustig rijden en goed anticiperen, wanneer je noodstop door eenn ander moet maken ben je vaak alleen geholpen met een zo kort en gecontroleerd mogelijke remweg.
Een goede zomerband is dan echt in het voordeel bij warmere omstandigheden tov de Crossclimate-band, schat ik zo in.
Terwijl een CC-band niet in het voordeel is tov een echte winterband bij gladde/winterse omstandigheden.
Het komt aan op timing en dus is zelf opslag hebben en wisselen wel handig...
Maar nogmaals, bijv. een noodstop veroorzaak je vaak niet zelf. Je kan gewoon rustig rijden en goed anticiperen, wanneer je noodstop door eenn ander moet maken ben je vaak alleen geholpen met een zo kort en gecontroleerd mogelijke remweg.
Een goede zomerband is dan echt in het voordeel bij warmere omstandigheden tov de Crossclimate-band, schat ik zo in.
Terwijl een CC-band niet in het voordeel is tov een echte winterband bij gladde/winterse omstandigheden.
Het komt aan op timing en dus is zelf opslag hebben en wisselen wel handig...
-
Mrwhoopie
- Donateur (5x)

Ik rij op de Saab's hier op GoodYear Eagle F1 Asym 2 en 3 en dat is echt een super strakke band.Bert M schreef:Wel wat ervaring mee. Een rottig dingetje in Engeland is, dat de meeste mensen er geen moer om geven, op wat voor banden men rondrijdt. Goedkoper dan goedkoopst lijkt hier het leidende motief. Mijn "werkpaard" is een Mercedes Benz C 220 CDI Estate met 150pk en AMG-onderstel (dat laatste is overigens geen aanbeveling op onze Engelse prut-wegen...). Deze werd (als occasion) afgeleverd op 1 jaar oude, Chinese Deestone banden met veel profiel. Mijn eerste gedachte was: die rijden we eerst een stukje op voordat er normale rubbers onder gaan... Niet dus. Bij de eerste stevige regenbui, kon ik mijn hele voortgezette rijoplijding uit de kast halen, om het spul op de weg te houden: Onderstuur als een dolle, zelfs bij aangepaste, lagere snelheid. Binnen twee uur had ik er toch echt wel Goodyears rondom op zitten en reed de Benz weer precies die kant op waar ik 'm hebben wilde. Persoonlijk ben ik iets meer van Michelin en Pirelli, maar de Goodyears vormen in deze configuratie een uitstekende grip op nat en droog.SaDi schreef:Wat ik trouwens wel een wil weten is of er hier mensen zijn die WEL met de Chinese banden rondkarren
Vooral wat hun ervaringen dan wel zijn ....
Heb het dan over merken als Nankang (die behoorlijk scoren qua verkoop), Federal, Kenda, enz enz ....
Op de 9-3 Cabrio zaten (en zitten) Goodyear NCT's en daar mopper ik ook niet over. Na 135000 km in negen jaar, zijn de originele achterbanden profiel-technisch nog steeds niet op, maar merk je wel dat het rubber zelf erg oud begint te worden. Hink nog op twee gedachten: deze banden weg en winterbanden op de 16" velgen en volgend voorjaar een set (originele) 17" Saab wielen opzoeken voor de zomerbanden. Of gewoon bij de 16" houden met een set fatsoenlijke all season achtige banden. Ben er nog niet uit...
-
Janbosveld
- Geregistreerd lid
Omdat ik het tijd vond om de bandenwissel uit te voeren heb ik mijn Alu 59 met Michelin Alpin 5 gemonteerd. Wat oudere banden(DOT 2910) en bovendien sterk gecupt bleek tijdens het rijden... Ben nu op zoek naar een nieuwe set banden. Ik lees goede verhalen over Tecar banden (goede verhouding prijs en kwaliteit)en heb besloten dat ik Tecar winterbanden(Tecar Super grip 9 HP 225-45-17) ga monteren op mijn 9-3 SC. Ik naar de plaatselijke bandenboer: Nee,kan ik niet aankomen maar ik heb wel andere B-merken....
Iemand enig idee waar deze in NL te koop zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Iemand enig idee waar deze in NL te koop zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken!
-
raspaardje
- Donateur

http://www.technobenelux.nl/betreft-uit ... ac-en-tcs/" onclick="window.open(this.href);return false;
en
https://www.anwb.nl/binaries/content/as ... -tecar.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Even bellen dus.
en
https://www.anwb.nl/binaries/content/as ... -tecar.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Even bellen dus.
-
RoccoH
- Donateur (5x)

17" banden voor een 9-3 SC hebben een load index van minimaal 94 nodig volgens je gebruikershandleiding, deze banden zijn dus niet sterk genoeg voor het gewicht van jouw auto.
http://www.tecar-products.com/de/produk ... -grip-9-hp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tecar-products.com/de/produk ... -grip-9-hp" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Dat snap ik ook heel goed. Ik ben daar ook al een flinke tijd geleden mee begonnen. Toen reed ik een 90 met ik dacht een topband van Continental waar dik voor betaald moest worden. Maar in de regen bleek dat ding net zo waardeloos als wat Bert-M schreef over zijn ervaring in Engeland met die Mercedes. Omdat het geld niet op de rug groeit, wilde ik daarna wat meer vooronderzoek doen voordat ik bij de volgende wissel weer zo'n uitgave moest doen.Henk-Jan schreef:Helemaal mee eens, maar het is niet altijd makkelijk om met zekerheid uit te vinden welke B-merk band net zo goed is als een A-merk band en als je dan B-merk banden koopt die uiteindelijk ontevreden blijken, dan kan je nog een keer alles uit gaan zoeken en andere banden bestellen. Tegen een redelijke prijs koop ik dan liever direct van een A-merk.
Sinds ik ontdekt heb dat je het beste ervaringen van anderen met een soortgelijke auto (of dezelfde) kun gebruiken als basis voor je selectie, kom ik telkens goed beslagen ten ijs. De site waar jij naar verwijst is ook eigenaar van tyretest.com. Ze hebben het sorteren/zoeken alleen sinds meer dan een jaar geleden beperkt, waardoor je helaas een stuk langer bezig bent met zoeken. Nu is tijd geld, zegt men, maar volgens mij is het meer verlies aan vrije tijd. Want wie had jou dat uurtje vergelijken nou feitelijk uitbetaald?
Blindelings de beste uit de test bestellen, werkt in ieder geval niet voor je SAAB of flinke Mercedes. Er wordt getest op golfjes, polo-tjes, Seatjes of een Aygo. Niet te vergelijken.
Ik heb goede ervaringen met de volgende B-merken op SAABs:
Zelf gekocht op basis van ervaringen van anderen voor de 9-5 in de lente/zomer/herfst:
Imperial Ecodriver 5 215/55 R16 94 of 97V (courant type) - € 60,- per band incl. montage&balanceren
Tristar Sportpower 215/55 R16 97V € 65,- per band incl. montage en balanceren
Deze banden zijn ook in W-versie te krijgen, dan is het rubber nog iets harder, waardoor minder comfort, maar slijten langzamer.
en in de winter op 900NG/9-3OG/9-5:
Firestone Winterhawk 195/65R15 91T (courant zijn versie 2 en 3) € 60,- per band inclusief montage en balanceren
Pirelli Winter (carving edge) 195/65R15 (weet niet of deze nog verkrijgbaar zijn) - zaten op flink verroeste velgen bij mijn rode 9-5.
geen idee hoe courant ze zijn en wat ze kosten. De Pirelli's bevallen minder in de sneeuw. Uphill te weinig tractie, dan moet er toch geduwd worden.
-
Henk-Jan
- Donateur

Helder verhaal en inderdaad, dat uurtje zoeken zou anders niet uitbetaald zijn, zo denk ik er ook over.
Desondanks ben ik zelf nog wat risico-avers wat banden aangaat en daarom geneigd voor een A-merk te gaan. Ik ben dan ook benieuwd waar je zelf de juiste vergelijkingen vandaan haalt voor je eigen beslissingen. Op de bandensites zelf, door de gebruikersbeoordelingen door te spitten en te kijken wie positief is en wat voor auto te rijden? Kijk je dan met name naar de gewichtsklasse of eerder de mate van sportiviteit, oid.?
Desondanks ben ik zelf nog wat risico-avers wat banden aangaat en daarom geneigd voor een A-merk te gaan. Ik ben dan ook benieuwd waar je zelf de juiste vergelijkingen vandaan haalt voor je eigen beslissingen. Op de bandensites zelf, door de gebruikersbeoordelingen door te spitten en te kijken wie positief is en wat voor auto te rijden? Kijk je dan met name naar de gewichtsklasse of eerder de mate van sportiviteit, oid.?
-
Dikketrip
- Donateur (3x)

Goed dat je goed onder zoek doet,
Ik heb ook Michelin pilot sport 3
Betaalbare band. Goede test zowel droog als nat.
En wat ik zelf heel belangrijk vind. Deze banden hebben groeven overdwars.
Je kan hier de winter gewoon rustig mee rijden.
LET OP! Geen all season band en zeker geen winterband.
Maar ik heb grip en spin niet.
Op mijn roadsters NA en NB mx-5 had ik altijd toyo proxes R1
Super goede grip en plakken op de weg! Maar een beetje sneeuw en totall game over!!!
Voor die 3 dagen sneeuw in Nederland wil ik gewoon geen 4 banden wisselen.
Mss koop ik 2 stalen velgen en zet daar winterbanden op voor dikkesneeuw dagen.
Maar nerderland heeft veel natte wegen ipv sneeuw. Pekel enz allemaal nat.
Mischelling pilot sport is goede droge als natte band
Andere landen strooien ze zand en drukken ze gewoon de sneeuw aan.
Ik heb ook Michelin pilot sport 3
Betaalbare band. Goede test zowel droog als nat.
En wat ik zelf heel belangrijk vind. Deze banden hebben groeven overdwars.
Je kan hier de winter gewoon rustig mee rijden.
LET OP! Geen all season band en zeker geen winterband.
Maar ik heb grip en spin niet.
Op mijn roadsters NA en NB mx-5 had ik altijd toyo proxes R1
Super goede grip en plakken op de weg! Maar een beetje sneeuw en totall game over!!!
Voor die 3 dagen sneeuw in Nederland wil ik gewoon geen 4 banden wisselen.
Mss koop ik 2 stalen velgen en zet daar winterbanden op voor dikkesneeuw dagen.
Maar nerderland heeft veel natte wegen ipv sneeuw. Pekel enz allemaal nat.
Mischelling pilot sport is goede droge als natte band
Andere landen strooien ze zand en drukken ze gewoon de sneeuw aan.
-
jbvanvliet
Ik heb gekozen voor:
https://www.bandenthuis.nl/p/dunlop-spo ... 35-55-r17/" onclick="window.open(this.href);return false;
Reden:
- Stil
- Goeie remweg
- Mooi profiel (erg subjectief)
https://www.bandenthuis.nl/p/dunlop-spo ... 35-55-r17/" onclick="window.open(this.href);return false;
Reden:
- Stil
- Goeie remweg
- Mooi profiel (erg subjectief)
-
raspaardje
- Donateur

Verschil tussen A- en B-merken kan dan weliswaar klein zijn wanneer beide types nieuw zijn, hoe gedragen de banden zich wanneer het rubber wat ouder of het profiel wat minder diep is?
Daarom neem ik geen risico en ga ik voor een A-merk na zoveel mogelijk testen te hebben gelezen.
Met het gebruik van een goede prijsvergelijker hoeven A-merk banden niet heel veel duurder te zijn: https://banden.autoweek.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarom neem ik geen risico en ga ik voor een A-merk na zoveel mogelijk testen te hebben gelezen.
Met het gebruik van een goede prijsvergelijker hoeven A-merk banden niet heel veel duurder te zijn: https://banden.autoweek.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
RoccoH
- Donateur (5x)

In het volgende onderzoek is getest bij nat en droog wegdek onder winter- en zomeromstandigheden, en als referentie (want geen onderdeel van de all-season test) zijn de resultaten van een goede zomer- en winterband ook vermeld: http://www.autoexpress.co.uk/accessorie ... y-category" onclick="window.open(this.href);return false;. (De inleiding en aparte testresultaten zijn bovenin de webpagina terug te vinden).raspaardje schreef:...
...
Het commentaar bij de dry braking tests:
Our tests are done in spring or summer temperatures, although the test is not as sensitive to heat as the wet version. Several stops from 62mph are averaged out to get the final result.