De volgende Saab 9-3 sport estate van Lars

2002-2012
Plaats reactie
LarsJanse
Donateur
Donateur

Re: Saab 9-3 sport estate van Lars

Bericht door LarsJanse » za 01 feb, 2025 18:38

Vandaag weer even met de Saab bezig geweest:

- slot rechtsachter (eindelijk) vervangen. Omdat ik met mijn gereedsschapsset de deurkruk niet goed los kon krijgen toch maar gekozen voor de raam-eruit methode. Ging ook prima trouwens met de handleiding van de site van fozwart.
En GELUKKIG het andere slot reageert wel gewoon op de centrale deurvergrendeling. :thumbup2: :thumbup2:

Ook kleine update.. voor vriendelijk prijsje een compleet stuur uit 2010 op de kop getikt en geïnstalleerd.
Verschil is niet heel groot maar wel een verbetering
Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Alle knopjes van het nieuwe stuur werken gewoon (en zijn niet gesleten), ik kan alleen geen functie vinden van de “set” knop.

Afbeelding

Zou die wel iets moeten doen??, of is het gewoon kwestie van heeft nog geen functie op een auto uit 2005 wat ook verder geen probleem is trouwens.

MartinvR
Geregistreerd lid

Bericht door MartinvR » za 01 feb, 2025 21:13

Voor gebruik van de eSid3 heb je wel de set-knop nodig.
Daarmee bevestig je een keuze in het menu van de eSid. Ook allerlei tellers zet daarmee op nul zoals brandstofverbruik, afgelegde afstand en hoogste turbodruk (en nog wat andere tellers).

Groet Martin

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » za 01 feb, 2025 21:22

MartinvR schreef:
za 01 feb, 2025 21:13
Voor gebruik van de eSid3 heb je wel de set-knop nodig.
Daarmee bevestig je een keuze in het menu van de eSid. Ook allerlei tellers zet daarmee op nul zoals brandstofverbruik, afgelegde afstand en hoogste turbodruk (en nog wat andere tellers).

Groet Martin
Aha,
Nog een reden om en eSID3 aan te schaffen dus..

Moeshkien
Geregistreerd lid

Bericht door Moeshkien » za 01 feb, 2025 23:20

Je heb stuurwiel met knoppen van 2006 omhoog en jouw auto is van 2005. Pre facelift heeft SID cebtraal boven de dashboard en vanaf 2006 ziet die onder snellheidsmeter. Set knop gaat niet bij jouw werken Lars. Misschien met eSID wel maar hier ga ik je geen 100% juiste aantwoord geven. Ik heb nog set van knoppen tot 2006 als je interesse heb 😉

MartinvR
Geregistreerd lid

Bericht door MartinvR » za 01 feb, 2025 23:54

De eSid3 werkt niet op 9-3 2003-2006.
Daar is een andere eSid voor.
Zie:
https://www.esid.se/compatibility.html

Groet Martin

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » zo 02 feb, 2025 1:13

Er is ook een Esid3 speciaal voor de pre-facelift.
https://www.maptunparts.com/esid-datalo ... -2006.html

Maar zou me ook niet verbazen als die knop daar ook niet op werkt. Maar het gaat nog steeds maar om 1 van de knoppen die niks doet, de rest werkt gewoon zoals het hoort. Dus dan vind ik het niet zo belangrijk
Heb zelf ook wel een knoppenset van voor 2006 liggen maar die is afgesleten, deze is mooier.

Ik laat het gewoon zo, misschien dat die eSID wel of niet komt dan probeer ik het set-knopje wel.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » wo 12 feb, 2025 14:43

Nieuw speeltje geïnstalleerd, e-SID3 voor bj 2002-2006:

Afbeelding

Beetje getuned:

Afbeelding

En nee, die SET-knop op het nieuwe stuur doet hierbij nog steeds niks, simpelweg niet ingeprogrammeerd natuurlijk. Op termijn die knoppenset toch maar eens uitwisselen met een voor het juiste bouwjaar.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » di 04 mar, 2025 12:25

Mooie kilometerstand van 333333 km bereikt. Helaas niet goed getimed met de dagteller (die op 333,3 was nog mooier geweest) dus deze maar op nul gezet

Afbeelding

Behalve nieuw stuur ook vervangende klokkenunit geïnstalleerd, deze met alu-randjes en een turbo-meter. Ziet er net ff mooier uit

Afbeelding

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » do 20 mar, 2025 20:42

Na het plaatsen van de nieuwe MIU is helaas de eSID ermee gestopt… miste deel van gegevens en kreeg tekst over tekst… :thumbdown:
Via de e-mail contact gezocht met de maker in Zweden, keurig geholpen, na wat dingen uitgeprobeerd te hebben die toch maar opgestuurd, bleek hardwarefout in gekomen te zijn, waarschijnlijk productiefoutje of spanningspiek tijdens het demonteren? In ieder geval krijg ik een andere opgestuurd :thumbup2:

Komend weekend mijn net aangeschafte set 17” ALU66 velgen installeren.

Ook de laatste tijd steeds vaker klunk-geluiden tijdens lastwissels en koppeling op laten komen. Kunnen verschillende dingen zijn natuurlijk, maar wilde toch al de motorsteunen vervangen dus hier een pakketje van besteld, tweemaal motorsteun, tweemaal torsie/versnellingsbaksteun. Hopelijk helpt het, anders verder zoeken.

Verder op het verlanglijstje, vervangen van alle (!) rubbers in de achterophanging… nog even twijfelen of ik dat zelf ga doen of ga uitbesteden..

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » do 20 mar, 2025 21:43

Het vervangen van de rubbers aan de achterzijde kan een hele pittige klus zijn als je niet het juiste gereedschap hebt, of ervaring. Sommige onderdelen kunnen zo ramvast zitten dat alleen slijpen en uitboren nog helpt. In mijn topic kan je dat teruglezen. Het is zeker de moeite waard en waar het kan zou ik met powerflex werken. Sommige rubbers zijn er amper weer in te krijgen.

MartinvR
Geregistreerd lid

Bericht door MartinvR » do 20 mar, 2025 21:55

Klunk geluiden tijdens lastwissel en wegrijden?
Kijk eens naar t dubbelvliegwiel.
Dat kan wel eens aan zijn eindje zijn.

Groet Martin

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » vr 21 mar, 2025 1:20

Dit lijkt op verwarring. De settings op een pre-facelift verander je en bevestig je met de knoppen van de SIDC (bedieningspaneel SID). De pre-facelift heeft geen Set knop op het stuur. Als je een E-SID op een pre facelift plaatst dan moet dat met een eSID 03-06 Generation 1 of een eSID 03-06 Generation 2. En die bedien je ook met de SIDC.

Als je een facelift model hebt dan heb je een setknop op het stuur en bedien je daar de SID mee die in de tellerbak zit. Met diezelfde setknop bevestig je ook de settings van hetzij een Esid 1 of een Esid 3.

Als je een prefacelift voorziet van een facelift stuurbediening dan heb je wel een set knopje op je stuur maar dan doet die niets. Ook niet op de Esid.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » vr 21 mar, 2025 19:19

fozwart schreef:
vr 21 mar, 2025 1:20
Dit lijkt op verwarring. De settings op een pre-facelift verander je en bevestig je met de knoppen van de SIDC (bedieningspaneel SID). De pre-facelift heeft geen Set knop op het stuur. Als je een E-SID op een pre facelift plaatst dan moet dat met een eSID 03-06 Generation 1 of een eSID 03-06 Generation 2. En die bedien je ook met de SIDC.

Als je een facelift model hebt dan heb je een setknop op het stuur en bedien je daar de SID mee die in de tellerbak zit. Met diezelfde setknop bevestig je ook de settings van hetzij een Esid 1 of een Esid 3.

Als je een prefacelift voorziet van een facelift stuurbediening dan heb je wel een set knopje op je stuur maar dan doet die niets. Ook niet op de Esid.
Klopt,
Ik heb een eSID 03-06 generatie 3, bediening via de SIDC en het set-knopje op het stuur doet inderdaad niks, maar dat vind ik totaal niet hinderlijk. Rest van de knoppen op het stuur werkt gewoon zoals het hoort.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » vr 21 mar, 2025 19:49

MartinvR schreef:
do 20 mar, 2025 21:55
Klunk geluiden tijdens lastwissel en wegrijden?
Kijk eens naar t dubbelvliegwiel.
Dat kan wel eens aan zijn eindje zijn.

Groet Martin
Heb ik ook aan gedacht, maar de motorsteunen zijn relatief makkelijk en goedkoop te vervangen.
Naar het dubbelmassavliegwiel kijken lijkt me wat lastig zonder de boel uit elkaar te halen. Zou ik ook niet leuk vinden want twee jaar terug voordat de auto van mij was is de koppeling wel vervangen maar vliegwiel niet
Stationair draaiend heb ik geen rare bijgeluiden dus probeer eerst de steunen wel, daarna verder kijken…

MartinvR
Geregistreerd lid

Bericht door MartinvR » vr 21 mar, 2025 20:50

Een van de signalen van een versleten dubbel vliegwiel is het rammelen als je de motor uitzet.
Soms ook moeilijker starten maar dat is geen uniek signaal omdat dat ook andere oorzaken kan hebben.

groet Martin

Plaats reactie