De volgende Saab 9-3 sport estate van Lars

2002-2012
Plaats reactie
LarsJanse
Donateur
Donateur

Re: De volgende Saab 9-3 sport estate van Lars

Bericht door LarsJanse » wo 10 jun, 2026 19:02

Vandaag de auto weer opgehaald na de jaarlijkse onderhoudssessie bij sapphire.
Behalve apk (alleen dim- en mistlicht afstellen) en kleine beurt ook nog “een paar” extra dingetjes laten doen.
-) remschijven laten meten op kromming. Alles binnen 2/100e mm.
-) hrc laten vervangen ivm met slecht remgevoel,
-) ATF laten vervangen (preventief/extra omdat hij vorige keer zo vies was, olie was alweer grijzig na 12000km)
-) stabirubbers achter
-) Vastzittende stelbouten achteras laten vervangen en auto laten uitlijnen

Doet even pijn in de portemonnee maar dan heb je ook wat.
Nu thuis nog even netjes wassen en in de wax zetten, en dan zijn we vakantie-klaar.

En Ohja, misschien toch nog de stoelen vervangen voor een elektrische set…

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » vr 03 jul, 2026 17:08

Na de jaarbeurt toch nog wat dingetjes toegevoegd…
Lucht- en interieurfilter vervangen. Ruitenwisserhendel (opnieuw) en ruitenwissermotor vervangen in de hoop nu toch echt de intervalfunctie goed werkend te krijgen…
Forté- toevoeging bij de stuurbekrachtiging gedaan.

Maandag gaat hij weer terug naar sapphire voor een setje nieuwe remschijven en blokken op de vooras. Dan hoop ik toch van de al wel verminderde maar nog steeds aanwezige trillingen af te zijn…

Daarna op het verlang-/ planlijstje

-Wassen en in de was zetten
- subframe voor en achter ontroesten en spuitbus verf tegenaan gooien
-3e remlicht vervangen (heb al een nieuwe liggen)
- setje nieuwe /frisse stoelen
- deuken uit dak en motorkap laten halen (vallende eikeltjes)
- voorbumper overspuiten

CLAUDIA78
Geregistreerd lid

Bericht door CLAUDIA78 » zo 19 jul, 2026 11:49

Mooie auto!
Ik heb er sinds n paar weken ook 1..van 2006.superblij mee

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » zo 26 jul, 2026 12:16

En we zijn weer terug van ruim twee weken vakantie in de Eiffel en het Zwarte Woud.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Als dochterlief goed zit, ben ik ook blij (geen gezeur)
Afbeelding
Lekker geremd..
Afbeelding

Prachtige omgeving, wel heel duidelijk te zien dat het overal smoorheet en gortdroog is geweest.. met 30 graden ga je helaas ook niet even een lange wandeling maken

Saabje heeft zich natuurlijk prima gehouden, zelf met 30+ graden, volle zon, volgepakte auto, airco hard aan het werk en een aanhanger van 500 kg (toegegeven, niet bepaald een zware trek) gaf het geen krimp, nog niet eens in de buurt van te warm worden. Hoogste temperaturen die ik heb gezien op de eSID waren 100 graden koelvloeistof en 110 graden transmissieolie na een haarspeldbochten-klimmetje met gemiddeld 30km/u in M1 en M2. Dan is de naald van de temperatuurmeter nog niet eens uit de horizontale positie.

Gemiddelde verbruik met al dat geklim 1:12.2. Niet ontevreden mee. In Duitsland is het met mijn ongeremde bagagekarretje ook max 80… dan verbruik je niet zoveel.

Ook niet onbelangrijk.. met alle nieuwe onderdelen (draagarmen, stelbouten, veren, schokdempers rondom en remschijven voor) nu voor >90% van alle trillingen en rammels verlost. Alleen nog op autobahn-snelheid merk ik nog een trilling in het stuur en een gevoel van een “lichte neus” vermoed toch dat dat dan in de banden of het stuurhuis zit..

Nu maar alles uitpakken, schoonmaken, opruimen en de auto wassen.. alles is stoffig en/of zwart van remstof

Plaats reactie