Ik heb een vraag over het bonken bij rechtsaf slaan op slecht wegdek/kuilen , bij bonkt dan wat net of er wat los zit, bij linksaf afslaan nagenoeg niet.
We kunnen niet duidelijk wat vinden aan de onderkant, kan het toch de stabilisator stang zijn?, of misschien bussen subframe.
Om alles maar klakkeloos te vervangen wil ik niet (misschien wel prettig).
Misschien iemand een idee of ook zoiets gehad, ideeën zijn welkom.
Bonken achter op slecht wegdek
-
LarsJanse
- Donateur

Re: Bonken achter op slecht wegdek
Eerste verdachten zijn voor zover ik weet/lees toch meestal de stabilisatorstang rubbers en de bovenste draagarmen (Bananen)of de doorslagrubbers van de achterveren .GJR schreef: ↑za 09 mei, 2026 15:30Ik heb een vraag over het bonken bij rechtsaf slaan op slecht wegdek/kuilen , bij bonkt dan wat net of er wat los zit, bij linksaf afslaan nagenoeg niet.
We kunnen niet duidelijk wat vinden aan de onderkant, kan het toch de stabilisator stang zijn?, of misschien bussen subframe.
Om alles maar klakkeloos te vervangen wil ik niet (misschien wel prettig).
Misschien iemand een idee of ook zoiets gehad, ideeën zijn welkom.
Ik heb pas vrijwel alles (behalve de stabi- en suframe rubbers) vervangen(idd flinke en kostbare klus). bij mij waren vooral de doorslagrubbers van de achterveren erg ver heen. Maar Nu geen gebonk meer.
De beugels waar de achter schokdempers boven aan vast zitten willen ook weleens breken.
Maar ook… al goed nagekeken of er niet iets los ligt in je kofferbak/ bij reservewiel dat bij rechter bochten ergens tegenaan bonkt? Desnoods haal je een keer alles achter leeg voor een proefritje. Je zou niet de eerste zijn…
-
GJR
- Geregistreerd lid
De bananen zijn vorig jaar vervangen , de doorslag rubbers twee jaar geleden, kofferbak al leeg gehad maar dat was het niet.
-
LarsJanse
- Donateur

Dan zou ik t eerst gaan zoeken bij de stabi-rubbers, beugel van schokdempers of misschien gebroken achterveer? Als het bonkt zit er ergens speling in..
-
GJR
- Geregistreerd lid
Probleem opgelost, voor en achter nieuwe stabilisator rubbers gemonteerd en dat was het.
Gekke was dat je eigenlijk niet veel zag aan de oude rubbers toen ze nog gemonteerd zaten.
Soms is het idd niet duidelijk, kraken en/of piepen is niet altijd gemakkelijk op te sporen.
Gekke was dat je eigenlijk niet veel zag aan de oude rubbers toen ze nog gemonteerd zaten.
Soms is het idd niet duidelijk, kraken en/of piepen is niet altijd gemakkelijk op te sporen.
-
LarsJanse
- Donateur

Mooi dat je het relatief snel en goedkoop hebt kunnen vinden en oplossen