De volgende Saab 9-3 sport estate van Lars

2002-2012
Plaats reactie
LarsJanse
Donateur
Donateur

Re: De volgende Saab 9-3 sport estate van Lars

Bericht door LarsJanse » zo 16 nov, 2025 18:45

De winterset eronder gezet. Is een nieuwe, nog niet eerder op gereden. Hebt deze set overgenomen vanaf een alfa Romeo giulitetta, maar velgen zijn van Ronal. Banden vredestein wintrac 205/55/R16, niet mijn favoriet maar wel oké. Setje rijdt tijdens eerste test prima
Verschil met de zomer set is optisch niet eens zo groot. Combinatie van ET35 ipv ET41 en het ontwerp van velg Steekt wel ver uit.. wordt oppassen met stoeprandjes

Gemiddeld gesproken gaat het altijd sneeuwen binnen een week dat ik mijn winterset erop zet, dus ik ben benieuwd dit jaar

Afbeelding
Half-half

Afbeelding

Afbeelding
Steekt wel echt uit vergeleken met zomerset

Afbeelding
En 16 inch is ineens best klein als je 17 inch gewend bent

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » vr 12 dec, 2025 19:21

Toch eens proberen wat LED koplampen uit gaan maken… LED 6K besteld bij Reijer, bij sapphire laten programmeren naar XENON type II, en ik schrok van het verschil… nou waren mijn halogeen lampjes wel aan hun eind, maar toch…. :shock:

Halogeen
Afbeelding
LED
Afbeelding

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » vr 12 dec, 2025 22:21

Nu je grootlicht nog en je mistlampen. Dan heb je er nog meer plezier van.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » vr 12 dec, 2025 22:51

Sa93Ve schreef:
vr 12 dec, 2025 22:21
Nu je grootlicht nog en je mistlampen. Dan heb je er nog meer plezier van.
Die vind ik niet zo nodig.

Hoe krijg je die lampjes trouwens op LED zonder dat je problemen krijgt met hyperflash of alarmpjes?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » vr 12 dec, 2025 23:17

Aftermarket software in de UEC flashen, is goed te doen.

Ik heb in m’n eigen grootlicht LED wel gedaan, zeer effectief om je punt te maken zegmaar. Verder gebruik ik ze sinds LED dimlicht eigenlijk nooit.. :lol:

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » za 13 dec, 2025 11:19

LarsJanse schreef:
vr 12 dec, 2025 22:51
Die vind ik niet zo nodig.

Hoe krijg je die lampjes trouwens op LED zonder dat je problemen krijgt met hyperflash of alarmpjes?
Ik zou zeggen terug naar Reier, software laten aanpassen en dan ook grootlicht erin. Dan hoor ik je graag nog eens zeggen dat je het niet zo nodig vindt. Overigens zijn je mistlampen dan ook led en dat maakt echt wel verschil. Verder wat Reier zegt :)

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » za 13 dec, 2025 17:04

Sa93Ve schreef:
za 13 dec, 2025 11:19
Ik zou zeggen terug naar Reier, software laten aanpassen en dan ook grootlicht erin. Dan hoor ik je graag nog eens zeggen dat je het niet zo nodig vindt. Overigens zijn je mistlampen dan ook led en dat maakt echt wel verschil. Verder wat Reier zegt :)
De mistlampen en groot licht gebruik ik echt maar zelden, en als ik ze gebruik vind ik ze met halogeen voldoende qua opbrengst dus die hou ik gewoon lekker origineel op halogeen. Al zorg ik er dan wel voor dat het goede kwaliteit halogeen is, dat scheelt ook behoorlijk in de lichtopbrengst.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » wo 07 jan, 2026 21:08

Mooie plaatjes in de sneeuw…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blij met de winterbanden. Tijdens “gewoon” weer vind ik de vredesteins best wel herrie maken, maar nu in de sneeuw en opgevroren ellende gaven ze veel vertrouwen. Wel fijn als je ‘s ochtends heel vroeg voor de strooiploeg uit naar je werk moet.

Wat minder klusje…
Geen ruitensproeiers meer, erg vervelend met dit weer. Leidingen waren niet bevroren maar ook geen low level alarm gekregen voor het tankje. Toch maar bumper eraf, blijkt level switch aansluiting volledig gecorrodeerd, maar nieuwe voor besteld. Ook gemerkt dat ik sproeivloeistoflekkage heb tussen de motorkap en de isolatiemat.. tijdelijke fix gedaan BRRRRR, maar ik kan me dus weer even vermaken als de spulletjes binnen zijn.
# geen werkzaam weer

Afbeelding

Verder op het verlanglijstje…..

Langzaamaan onderstel onderdelen vervangen, vooral achter zit er wat gebonk in.
Bestuurdersstoel opnieuw laten bekleden. Weet iemand een adresje omgeving Alkmaar
Misschien ja/nee/twijfel de automaakbak laten spoelen, hier ook, weet iemand een goed adres omgeving Alkmaar?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » wo 07 jan, 2026 21:38

Lekker he, dat ‘wat oudere auto’ kleine dingetjes geneuzel. ;-)

Wbt onderstel; gebonk achter is vaak bovenste draagarmen of stabi rubbers. Beide zijn typische dingen die bij de leeftijd/kmstand van de meeste Saabs inmiddels weleens vervangen zouden mogen ookal is het voor de APK nog wel goed. Draagarmen voor heeft bij mijn auto ook heel erg veel gedaan terwijl er eigenlijk weinig geks aan te voelen was met een bandenlichter.

De vijftraps automaten zien we op mijn werk eigenlijk nooit problemen mee. Wij hebben de gewoonte bij onderhoud af en toe de automaatolie mee te nemen. Gewoon een ‘drain & fill’ waarbij je (met warme motor/bak) ong 4L kunt verversen. Spoelen kan, wij regelen dat lokaal in Apeldoorn, maar ik hoor heel veel goede verhalen over Flushed in Woerden. Bij een bak waar nooit olie ververst is een prima manier om een ‘nulpunt’ te creëren denk ik zo.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » vr 27 feb, 2026 18:54

Vandaag koelvloeistoftemperatuursensor vervangen ivm soms rare temperatuurwaardes tijdens koude start, nog niet getest ivm teveel nattigheid buiten… in de regen buiten staan met de motorkap open om te controleren op vloeistoflekkage vind ik niet zo’n goed strijdplan.

Verder liggen de spullen klaar voor:
-) vervangen levelswitch ruitensproeiertankje
-) ruitensproeiers en slangen in motorkap vervangen
-)mistlampen vervangen, er is er eentje gebarsten.

Daarna ligt er nog een pakketje klaar voor het onderstel. Vrijwel alle rubbers en armen en veren. Vooralsnog alleen de schokdempers en voorveren die niet in de planning staan. Zoetjes aan eens het een en ander vervangen komende tijd.

Afbeelding

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » di 31 mar, 2026 16:20

Ondertussen zit de nieuwe temperatuursensor van de koelvloeistof er een maandje in, krijg nu veel logischere starttemperaturen, en hij stabiliseert op 82 ipv 78. Staat het naaldje ook mooi horizontaal ipv net eronder..

Levelswitch ruitensproeiertankje vervangen, stekker gerepareerd, Ruitenwisserarm passagierszijde en ruitensproeikopjes ook vervangen. Sproeikopjes tweemaal moeten doen :thumbdown: eerste setje had ik aftermarket besteld, toen deed de passagierszijde helemaal niks. Uiteindelijk toch de originele besteld, toen in één keer goed. I stand corrected, geen valse zuinigheid meer..
mistlampen ook vervangen, rechts was gebarsten en zat ondertussen vocht in.

Nieuw klusje heeft zich aangemeld…. Af en toe spookalarm kort nadat ik de auto op slot heb gedaan. Krijg ook foutcode B300105 door ajar switch rechtsachter… moet nog even zoeken in de contactpunten maar vermoed een slecht portierslot rechtsachter….
Tot die tijd maar met de hand en de sleutel op slot doen. Scheelt me weer een burenruzie.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » vr 01 mei, 2026 20:12

Ondertussen weer lekker bezig geweest…
Inbraakalarm bij sapphire volledig laten uitschakelen, geen gezever meer met spookalarmen..

Gister en vandaag bijna het hele onderstel-pakket geïnstalleerd, inclusief schokdempers en veerpoten. Wilde eerst de schokdempers laten zitten, maar voor bleken ze nogal te roesten en achter was het ook niet veel soeps meer inclusief gebroken beugel.
Nu bijna alles nieuw..
Een aantal rubber bussen laat ik aan sapphire over volgende maand.
Ga zelf nog verder aan de slag om de roest op de subframes wat aan te pakken. Vooral achter is het echt niet best

Verder als het stuifmeel uit de lucht is de auto weer wassen en waxen..
En zit nog te twijfelen over het vervangen van de stoelen met het elektrische setje dat ik had gespot..

Afbeelding
Deze had er vier jaar geleden ook al wel uit gemogen zo te zien….

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maandag eerst maar eens laten uitlijnen… daar klopt niet zo veel meer van met alle vervangen onderdelen..

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 03 mei, 2026 15:21

Check even of de stelpunten achter gangbaar zijn voor je hem wegbrengt. Binnenste bouten van de draagarm waar de veer op staat en het voorste armpje zijn excentrisch. Moer los en dan de bout draaien.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » zo 03 mei, 2026 17:21

reiernumans schreef:
zo 03 mei, 2026 15:21
Check even of de stelpunten achter gangbaar zijn voor je hem wegbrengt. Binnenste bouten van de draagarm waar de veer op staat en het voorste armpje zijn excentrisch. Moer los en dan de bout draaien.
Thanks, ik weet t..
De voorste armpjes zijn allebei vernieuwd en hebben allebei een nieuwe stelbout (en zijn dus gangbaar), dan kunnen ze in ieder geval de toe-in afstellen.
Die binnenste stelbouten van de onderste draagarmen zitten waarschijnlijk (zeker weten) muurvast…. Misschien dat ze met zo’n inductie-verwarmer los te krijgen zijn, maar die heb ik niet beschikbaar.. Dus het camber gaan ze niet kunnen bijstellen..
Had geen tijd meer op de brug om die bouten ook te vernieuwen..Die laat ik volgende maand tijdens de jaarbeurt/apk meenemen. dan moet hij daarna weer waarschijnlijk weer uitgelijnd worden, maar wil er nu niet te lang mee doorrijden, moet wel heel scheef sturen.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » do 07 mei, 2026 4:12

Je kan die bouten ook meenemen naar de uitlijner. Kan hij ze vervangen als ze stuk gaan.

Plaats reactie