foutmelding P0172

2002-2012
Plaats reactie
bassie_02
Geregistreerd lid

foutmelding P0172

Bericht door bassie_02 » zo 15 mar, 2026 20:30

Beste, ik heb sinds enkele weken problemen met mijn Saab 9-3 1.8t van 2008.
begonnen met slecht draaien en schokken, bij garage injectoren vervangen.
injectoren zijn 550cc exemplaren van bosch met aangepaste software van maptun geladen in ecu.
Probleem was opgelost maar naar kilometer of 50 begonnen mijn problemen die ik nu heb...

wagen slaat af bij afremmen en gaf foutcode P0172 bij uitlezen 'rijk lopen op cilinder bank 1'.
carter ventilatie vervangen , probleem van stilvallen was opgelost.
Alle bobines in middels met multimeter overlopen 1 was niet meer 100% en heb ik vervangen.
enkele 100km gereden zonder enig probleem.
en het probleem is terug auto valt stil en fout code P0172...
-bougies zijn 5000km geleden vervangen tevens als luchtfilter en zijn dus goed.
-bij vervangen PCV klep ook de dichtingen van inlaatspruitstuk mee vervangen
-bobines zijn goed
-luchtmassameter is goed (motor valt stil als ik fiche losmaak)
Maar ik heb geen flauw idee wat er nog aan de oorzaak zou kunnen liggen van het probleem...
Iemand enig idee wat er nog aan de oorzaak zou kunnen liggen?

krukas positie sensor?
Lambosonde?

alvast bedankt om te helpen meedenken

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: foutmelding P0172

Bericht door jansen » di 17 mar, 2026 12:40

Als je goed kijkt naar wat P0172 betekent dan denk ik dat je terug moet naar orginele injectoren en orginele software, je motor loopt heel simpel uit z,n regeling het mengsel is simpelweg te rijk, daardoor gaat ie hem met een 25% verminderde brandstof en dat klopt ook wel voordat ie van reset waarde nul naar min 25% gaat dat duurt inderdaad een kleine 50km. T8 is een zelfregelend inspuitsysteem en kan 25% verarmen of 25% verrijken bij meer dan 25% verijking treed foutmelding P0172 00 op. Je zou nog kunnen proberen met een nieuwe lambda sensor.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: foutmelding P0172

Bericht door evo » di 17 mar, 2026 13:22

je geeft aan "software van maptun geladen".

Maptun produceerd in principe software voor hun combinatie van upgrades. 550cc injectoren in een verder standaard setup is niet typisch. Dit zou een "custom" aanpassing van je software vragen. Niks byzonders, maar niet standaard.

Indien de aanpassing voor de injectoren niet gebeurd is (hoe zien je bougies eruit?) heb je twee opties. stock injectoren terug plaatsen, of software correct laten aanpassen. Een beetje tuner kan dit zo voor je doen.... alle benodigde software incl de routines om je ECU voor de 550 cc injectoren aan te passen zijn open sourced en dus gratis te downloaden en vrij te gebruiken.

Plaats reactie