Ik heb een aantal vragen over bougies.
Voor de b207l 1.8t motor heeft RenD de volgende bougies staan: https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD55571391
en voor een b207r met biopower deze: https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD55564215
Wat is het verschil (behalve de prijs)?
Hoe lang gaan bougies mee in jaren en km?
Bougies
-
busy
- Donateur (4x)

Re: Bougies
De onderste zijn voor een biopower versie. Deze is bedoeld voor getunede en flex fuel motoren en is een koudere sneller slijtende bougie. Beiden van NGK.
Bougies vervang ik elke 30.000 voor de 2.0T 9-3SE. Net vernieuwd ook door de eerste link.
Elke 120000 vervangen volgens Saab instructie.
Bougies vervang ik elke 30.000 voor de 2.0T 9-3SE. Net vernieuwd ook door de eerste link.
Elke 120000 vervangen volgens Saab instructie.
-
LarsJanse
- Donateur

De onderste voor de biopower-motoren is een bougie die is aangepast voor het gebruik van E85 brandstof, heeft onder andere een andere elektrodenafstand en vonklengte en ik vermoed ook iets ander materiaal . E85 ontbrandt anders en agressiever dan benzine.
Welke bougie jij kiest zal ook afhangen van of je altijd op benzine rijdt of ook flexfuel denk ik..
Tegenwoordige iridium bougies kunnen best lang mee gaan, de tijd dat ze elke een of twee jaar vervangen moeten worden is wel een beetje geweest, maar bougies blijven slijtage-onderdelen.
Bij mijn beide 9-3’ met b207 motor zijn de bougies na (denk ik) 7 jaar en 60k/85k preventief vervangen zonder dat er vooraf klachten waren dus zeg het maar….
Welke bougie jij kiest zal ook afhangen van of je altijd op benzine rijdt of ook flexfuel denk ik..
Tegenwoordige iridium bougies kunnen best lang mee gaan, de tijd dat ze elke een of twee jaar vervangen moeten worden is wel een beetje geweest, maar bougies blijven slijtage-onderdelen.
Bij mijn beide 9-3’ met b207 motor zijn de bougies na (denk ik) 7 jaar en 60k/85k preventief vervangen zonder dat er vooraf klachten waren dus zeg het maar….
-
Ligne prestige
- Geregistreerd lid
Zijn de biopower bougies dus aan te bevelen voor een 1.8t met hirsch tune naar 195 pk?
-
fozwart
- Donateur (7x)

De onderste is in wezen een ouderwetse bougie terwijl de bovenste een iridium electrode heeft. De bovenste is daarom over het algemeen iets duurder. Maar de vervangingstermijn van de bovenste is duidelijk langer. Maar het is voor beiden niet raar om ze om de 30.000 te vervangen. Je ontstekingssysteem vindt wel lekker.
-
busy
- Donateur (4x)

-
Ligne prestige
- Geregistreerd lid
Dank dan blijf ik bij de bovenste. Ik vervang ze elke 2 jaar (circa 50k km).