Goedendag allemaal,
Onze 9-3x heeft volgend ongemak al een geruime tijd en het komt in 99% van de situaties niet voor, maar ik begin me er toch wat aan te ergeren en zou voor de Paasbeurt alvast een oplossing willen overdenken.
Het ongemak: bij veel of vol gas tussen lage en middelhoge toerentallen (zeg maar 4000tpm), resoneert het in de auto. De beschrijving van een vriend luidde: "de motor trekt in de motorsteunen". Geef je driekwart gas heb je het probleem niet en ook in de hogere toerentallen is het minder. Verder rijdt de auto mooi, rustig, zonder trillingen of andere vreemde geluiden. Zowel stationair als op kruissnelheden is alles in orde. Slechts als er behoorlijk wat koppel gevraagd wordt tussen 1500 en 4000tpm bromt / trilt het in de auto en dat stoort me.
Nu vraag ik me af wat het kan zijn, gezien het niet voelt als een slechte bobine (zijn allemaal minder dan 15-20dkm oud, 3-4jaar) en de bougies ook elke 2 jaar / ruwweg 10dkm gewisseld worden voor nieuwe, voorgeschreven BioPower capabele exemplaren. Gezien er geen trillingen of hikjes zijn bij vol gas en hogere toerentallen, verdenk ik niet zozeer de vonkjes, maar sta open voor een andere mening.
Nu heb ik eens horen zeggen dat MY11 een motorsteun zou missen t.o.v. de modeljaren ervoor: de middelste / achterste tegen de firewall? Kan dat? Indien ja, is dit mogelijk te retrofitten of heeft iemand ervaring met "workarounds"?
Graag zou ik het vermogen wat de auto kan leveren ook beschaafd in toenemende progressie willen kunnen omzetten, zonder me in te hoeven houden of eerst te moeten terugschakelen.
Mocht het relevant zijn: de auto heeft een 3" downpipe.(met EU-kat overigens)
Gegroet,
Henk-Jan
Motor resoneert bij vollast, behalve bij hoge toerentallen
-
Henk-Jan
- Donateur

Re: Motor resoneert bij vollast, behalve bij hoge toerentallen
Niemand met een vergelijkbare irritatie of ideeën waar het aan zou kunnen liggen?
-
LarsJanse
- Donateur

Misschien de Motorsteunen eens laten nakijken tijdens de paasbeurt? Dat hoeft het niet te zijn maar is wel iets om te checken.
-
FSC
- Geregistreerd lid
Het is een MY11 zeg je? Mijn vader zijn 9-3 heeft dit ook inderdaad. Hij heeft ermee "leren rijden" en dat gaat al vanaf 20k km tot nu 320k km. Hij heeft de auto ook al 12 jaar ongeveer, denk ik. Het is een Biopower 2.0t zonder xwd.
Auto heeft een BSR chip volgens mij. Hij is er nog eens mee terug geweest destijds maar konden er niet echt iets aan doen.
Het voelt ook wel een beetje alsof het dual massa vliegwiel slecht is ofzo, dat herken ik nog van mijn Alfa GT JTD met chips destijds, maar om nou de bak eronder weg te halen met toen zo weinig kilometers... Hij rijd ook nog steeds met de originele koppeling
Mocht je eens willen vergelijken, laat maar weten. Want dit soort issues zijn erg moeilijk om over te brengen via een forum.
En edit:
Ik verdenk ook de aandrijfassen weleens. Wij hebben samen al meerdere keren bougies vervangen / bobines uitgewisseld of vervangen. Dat lijkt me ook niet meer een issue.
Nog een edit: Ik heb ook weleens met mijn 2007 9-3 met Dion HPT software met hem getest en had die trilling niet. Ik zal eens kijken of we die motorsteun kunnen vinden
Auto heeft een BSR chip volgens mij. Hij is er nog eens mee terug geweest destijds maar konden er niet echt iets aan doen.
Het voelt ook wel een beetje alsof het dual massa vliegwiel slecht is ofzo, dat herken ik nog van mijn Alfa GT JTD met chips destijds, maar om nou de bak eronder weg te halen met toen zo weinig kilometers... Hij rijd ook nog steeds met de originele koppeling
Mocht je eens willen vergelijken, laat maar weten. Want dit soort issues zijn erg moeilijk om over te brengen via een forum.
En edit:
Ik verdenk ook de aandrijfassen weleens. Wij hebben samen al meerdere keren bougies vervangen / bobines uitgewisseld of vervangen. Dat lijkt me ook niet meer een issue.
Nog een edit: Ik heb ook weleens met mijn 2007 9-3 met Dion HPT software met hem getest en had die trilling niet. Ik zal eens kijken of we die motorsteun kunnen vinden
-
Henk-Jan
- Donateur

Hartelijk dank voor de zeer relevante reactie, het lijkt een specifiek MY11 topic te zijn? Als anderen met of zonder MY11 9-3 (B207) dit herkennen, laat het weten!
Bedoel je met de aandrijfas die die naar achter gaat? Wij hebben het tussenas lager al eens vervangen en ook de koppeling. Of destijds ook het vliegwiel meegenomen is moet ik nakijken, maar er staat me bij iets besproken te hebben in de trant van "als de boel dan toch open ligt ..."
Edit: koppeling + vliegwiel zijn inderdaad in 2022 al vervangen
Een keer komen vergelijken wordt misschien moeilijk daar ik in Zwitserland woon. Maar ik ben wel benieuwd of je evt. verschillen vindt in de manier waarop de B207 in MY11 of MY07 "gesteund" worden.
Bedoel je met de aandrijfas die die naar achter gaat? Wij hebben het tussenas lager al eens vervangen en ook de koppeling. Of destijds ook het vliegwiel meegenomen is moet ik nakijken, maar er staat me bij iets besproken te hebben in de trant van "als de boel dan toch open ligt ..."
Een keer komen vergelijken wordt misschien moeilijk daar ik in Zwitserland woon. Maar ik ben wel benieuwd of je evt. verschillen vindt in de manier waarop de B207 in MY11 of MY07 "gesteund" worden.
-
fozwart
- Donateur (7x)

De steunen van 2005 - 2011 zijn hetzelfde. Wel is er een verschil mbt de bouten. 2009-2011 hebben op sommige plaatsen andere bouten. Kan op de tekening niet zien wat daar de exacte verschillen zijn.
-
FSC
- Geregistreerd lid
In ons geval is het geen XWD dus ik bedoel de voorste aandrijfassenHenk-Jan schreef: ↑ma 20 okt, 2025 18:43Hartelijk dank voor de zeer relevante reactie, het lijkt een specifiek MY11 topic te zijn? Als anderen met of zonder MY11 9-3 (B207) dit herkennen, laat het weten!
.
Ik zal eens kijken of ik wat zie. Is de jouwe ook gechipt?