9-3 estate waterlekkage

2002-2012
Plaats reactie
noee
Geregistreerd lid

9-3 estate waterlekkage

Bericht door noee » ma 21 jul, 2025 19:19

Beste Saabforum,

Bij onze 9-3 heb ik water lekkage bij de C stijl aan de bestuurderskant. Het lekt via de kofferbak onder de achterbank.
Ik heb kunnen ontdekken dat het na hevige regen in het hoekje links onder de kofferklep nat is. Dus helemaal links achterin onder de plank van het reservewiel, gezien vanuit geopende kofferklep.

Afbeelding

Afbeelding

Hebben jullie een idee waar ik het moet zoeken?

Ik heb het volgende gecontroleerd:
  • deurrubber = droog
  • instapwang is droog
  • regen goot afwatering gecontroleerd met gieter
  • deurrubbers gecontroleerd met gieter
Hebben jllie tips waar ik het verder moet zoeken. Achterlicht en derde remlicht zijn de volgende punten denk ik.

In de kofferbak zit nog een ventilatie rooster bij de elektronica, daar zie ik ook wat vocht, maar hoe dit precies zit qua afwatering weet ik niet.

Afbeelding

Tips zijn welkom! heeft iemand dit eerder gehad?

Ondertussen hebben we dit soort hoos buien....
Afbeelding

Groet, Noë

LarsJanse
Donateur
Donateur

Re: 9-3 estate waterlekkage

Bericht door LarsJanse » ma 21 jul, 2025 21:22

Zou ook je haaienvinantenne kunnnen zijn, als die lekt loopt het water over het hemeltje een kant op en zie je pas in de kofferbak ergens tevoorschijn komen. Bij mijn vorige 9-3 stond er daardoor een paar cm water bij het reservewiel..

Dat rooster waar je de foto van hebt gestuurd is ook bekende mogelijke lekplek ivm verouderde rubber afdichting. Rechts zit er ook zo een, zijn roosters waardoor de overdruk uit de cabine wordt afgevoerd.

EDIT, achterlichten en 3e remlicht/spoiler die jij al noemde zijn ook bekende plekken.

noee
Geregistreerd lid

Bericht door noee » di 22 jul, 2025 9:32

Lars,

Bedankt voor je input!

Ik zal de haaienvin ook nog eens controleren, maar deze is redelijk recent vervangen. (2jaar terug) Dus dat is nog een verse.

Ik zie naast het witte rooster (2, blauwe pijl) het in het riggeltje ook water staan (rode pijl)

Afbeelding

Kan ik dat witte overdruk rooster ergens vinden / kopen? Als je tegen dat rubber aan drukt beweegt het vrij gemakkelijk. Dus misschien is dat het wel. Of zou het nog via het achterlicht naar binnen kunnen komen?

Groet,
Noë

noee
Geregistreerd lid

Bericht door noee » di 22 jul, 2025 9:35

https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... /RD9177224

Past dit ook op een 9-3 uit 2008?? facelift versie

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 22 jul, 2025 10:23

Dat past

noee
Geregistreerd lid

Bericht door noee » di 22 jul, 2025 11:07

Thanks, hoe vervang je dat rooster?

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » di 22 jul, 2025 16:47

Je ziet op die laatste foto zelfs het stofzand naar binnen komen door het water rooster is lek als een mandje

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » di 22 jul, 2025 23:07

noee schreef:
di 22 jul, 2025 11:07
Thanks, hoe vervang je dat rooster?
Sws altijd per twee vervangen, links en rechts. Ik heb ze toen bij mij alleen opnieuw afgekit, maar voor dat prijsje kun je ook wel nieuwe installeren…
Achterbumper demonteren, dan kun je erbij. Ik had ooit een stappenplan ervoor liggen, eens kijken of ik dat nog voor je heb. Stuur ander je e-mailadres even per pb

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » di 22 jul, 2025 23:40

Ik zou de oorzaak bij het rooster zoeken, ook in de Cabrio en de Sedan wil die nog wel eens de spelbreker zijn mbt water in de kofferbak.

noee
Geregistreerd lid

Bericht door noee » wo 23 jul, 2025 9:05

LarsJanse schreef:
di 22 jul, 2025 23:07
Sws altijd per twee vervangen, links en rechts. Ik heb ze toen bij mij alleen opnieuw afgekit, maar voor dat prijsje kun je ook wel nieuwe installeren…
Achterbumper demonteren, dan kun je erbij. Ik had ooit een stappenplan ervoor liggen, eens kijken of ik dat nog voor je heb. Stuur ander je e-mailadres even per pb
Nieuwe roosters heb ik besteld. @lars, je hebt pb.

@allen, dank zover voor alle berichten en hulp!

Plaats reactie