Koude start problemen

2002-2012
Plaats reactie
AndreSweden
Geregistreerd lid

Koude start problemen

Bericht door AndreSweden » wo 02 jul, 2025 20:12

Beste forumleden,

Ben nieuw en bezit een Saab 9-3.
Motor Z18XE 1.8 motor.

Heb een probleempje, bij koude start loopt de motor onrustig en je hoort iets tikken, heen en weer, denk vanuit het gasklephuis.
Bij gas geven reageert ie dan slecht.
Rond de 1200 toeren bij koude start, na 1 a 2 minuten zakt ie weer naar de 600 en is de auto weer normaal en reageert het gas gewoon normaal en kan je gewoon rijden.
Ook als ik de auto snel doortrek dan hapert ie/stottert even bij de 70 km/h en 90km/h bij 3500 toeren.

Gasklaphuis, bovenaf schoongemaakt met remmenreiniger, ventilatiegat doorgeprikt, was verstopt.
Bougies zijn 1,5 a 2 jaar oud, schoongemaakt.
Bobine is 1,5 a 2 jaar geleden vervangen (vorige eigenaar) ziet er nieuw uit.
Luchtfilter is schoon.

Graag jullie hulp, alvast bedankt.
Andre

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Koude start problemen

Bericht door busy » do 03 jul, 2025 13:36

Vervolg reactie nu in goede rubriek. Bougies mogen na twee jaar wel eens vervangen worden. Zeker in combinatie met nieuwe bobines. Dat doe je eigenlijk tegelijkertijd. Een nieuwe accu is altijd goed. Voor de laadspanning moet je echter je dynamo checken.

AndreSweden
Geregistreerd lid

Bericht door AndreSweden » do 03 jul, 2025 20:47

Bedankt voor de reactie.
Zal morgen de dynamo testen.
Als de bougies slecht zijn, dan hoort deze toch ten alle tijde slecht lope?
Bij normaal gebruik houdt de auto niet in, alleen als je harder/sneller optrek dan normaal, houdt deze ff in bij 70/h a 90 km/.

rene
Geregistreerd lid

Bericht door rene » do 03 jul, 2025 21:45

Bij een Z18XE geeft de luchtmassameter vaak een probleem.

AndreSweden
Geregistreerd lid

Bericht door AndreSweden » vr 04 jul, 2025 11:22

Luchtmassameter verwisseld (van de sloperij).
Temperatuursensor verwisseld.
Accu gemeten, 12,15v, na starten 14.02v.

Nog steeds een slechte koude start.
Ga de bougies verwisselen en het gasklephuis schoonmaken, eerst bougies bestellen.

harolddevries
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door harolddevries » vr 04 jul, 2025 11:28

12,15 V is veel te laag.

Opnieuw meten na opladen.

AndreSweden
Geregistreerd lid

Bericht door AndreSweden » za 05 jul, 2025 22:56

harolddevries schreef:
vr 04 jul, 2025 11:28
12,15 V is veel te laag.

Opnieuw meten na opladen.
Bedankt voor de reactie.
Wat moet deze minimaal zijn 12.4 a 12.7?

Gisteravond de accu erin gezet die er altijd in zat.
Gasklephuis eraf gehaald, 1 van de schroeven zat niet erg vast.
Gasklephuis schoongemaakt was niet erg vuil, had deze al eerder schoongemaakt maar zonder het eraf te halen.
Oude pakking er weer op, de nieuwe pakking komt dinsdag binnen met 4 nieuwe bougies.
Dan zet ik de nieuwe pakking erop met de 4 bougies erin.

Vanmorgen voor de start 12.4v gemeten, bij starten schokte de Saab weer, maar was maar heel kort, dus veel beter dan eerst.
Bij stationair draaien 14,15v gemeten.
Snelweg gereden, maar hij houdt niet meer in zoals eerder.

Er zit nu een 60ah B merk accu erin, zou deze accu misschien te zwak zijn?
Ik ga morgenochtend starten met een jumpstarter erbij.

Ik hoop woensdag of donderdagochtend de auto te kunnen testen (koude start) met een nieuwe pakking voor het gasklephuis en 4 nieuwe bougies.

harolddevries
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door harolddevries » zo 06 jul, 2025 0:12

12,7 a 12,8

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » zo 06 jul, 2025 11:16

Standaard is een 60Ah, een Z18XE heeft daar ruim voldoende aan. Accu gewoon even laten meten, meeste garages doen dat gewoon even. Die hebben een tester waarbij ook laadspanning maar ook de spanningsval bij het starten wordt gemeten. En die laatste waarde telt zwaar mee in het oordeel over de accu.

AndreSweden
Geregistreerd lid

Bericht door AndreSweden » wo 09 jul, 2025 20:57

Update:
Zoals eerder vermeld, na het schoonmaken van de gasklephuis en de bougies, ook paar stekkers ingespoten met contactspray en de accu 1 uur eraf, misschien een reset?

Resultaat, auto hield niet meer in bij 70 km/h en 90 km/h, starten in de ochtend, heel even getik bij het gasklephuis, maar veel beter.

Afgelopen zondag en maandag de auto gestart met een jumpstarter erbij (12.7v), auto startte zonder problemen en geen getik en liep stabiel stationair.
Gister zonder jumpstarter erbij 12.2v gestart, zonder problemen.
Accu laten doormeten bij een garage, had wel met de auto gereden, meter gaf aan 12.7v en belast 11.9v.
Pakketje binnen met de nieuwe bougies en pakking voor het gasklephuis, deze erop gezet, geen verschil.

Vandaag weer in de ochtend 12.2v en zonder problemen gestart, maar heb het idee met jumpstarter beter stationair.
Morgen weer de jumpstarter erbij, even vergelijken.

Is het normaal dat de spanning in de ochtend naar 12.2v zakt? Accu niet in topconditie of heb ik een beetje lekstroom/verbruik, kan dat nog doormeten.

Ik moet wel zeggen dat de verwarming/ventilator op 0 stand staat en de lichten uit bij het starten.

Dus voor nu wil ik jullie allen bedanken voor de hulp en tips, nu de auto normaal start en niet meer inhoudt bij het rijden, ben ik weer blij, anders komt er uiteraard hier weer een bericht, ook als jullie nog tips hebben reageer ik erop.

Plaats reactie