benzine-lek

2002-2012
Plaats reactie
Constant
Donateur (7x)
Donateur (7x)

benzine-lek

Bericht door Constant » wo 29 jan, 2025 22:14

Beste Forummers,

Recent liep ik tegen wat raars aan: benzine lekkage onder de motorkap. Het lekte tussen slang en rvs benzine-leiding deel.
Komt zoiets vaker voor?
Afbeelding
Inmiddels provisorisch gerepareerd door de Wegenwacht met een extra slangklem, maar de slang lijkt een anderhalve cm van de rvs leiding geschoven.

Voor als ik de slang los wil halen, terugschuiven en vastzetten met meer nieuwe slang-klemmen:
Wat is de beste methode om de oor-klemmen los te krijgen, zonder de slang te beschadigen?
Er zijn speciale tangen voor, maar 50,- voor eenmalig gebruik vind ik wat overdreven.

Groeten, Constant

P.S. Betreft A20NFT.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Re: benzine-lek

Bericht door Sa93Ve » wo 29 jan, 2025 22:59

Die klem kan je met een kleine platte schroevendraaier loswrikken. Vervolgens zou je de klem weer kunnen gebruiken. Daarvoor heb je deze tang nodig: https://www.amazon.nl/Slangklemtang-sla ... 9007?psc=1

Afhankelijk van de diameter van de klem zou je ook kunnen kiezen voor een nieuwe: https://www.amazon.nl/Slangklemmen-schr ... 9007?psc=1

Kost je twee tienen en het komt altijd weer eens van pas.

Constant
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: benzine-lek

Bericht door Constant » za 03 mei, 2025 19:15

Update - gerepareerd

Nu de temperaturen goed zijn, werd het tijd om onderr de motorkap te werken.

De oorklemmen blijken geen 'echte' oorklemmen, maar hebben een soort klik systeem:
Afbeelding
Die zijn dus los te maken met een kniptang & een beetje gewrik.

Daarna heb ik de slang 1,5cm teruggeschoven en weer voldoende vast gemaakt:
Afbeelding

4 klemmen lijkt wat overdreven.
Ik wilde de oude, originele 'oor'klemmen niet weggooien. Vermoedelijk werken ze nog goed bij een nieuwe slang die voldoende veerkrachtig is. Hermontage met zij-kniptang + waterpomptang.
2 goede klemmen zijn m.i. wel nodig bij een bezineslang onder de motorkap, dus 2 ABA's zitten er nu naast.

Groeten, Constant

P.S. de accu-afscherming lijkt niet helemaal te passen. Op foto's van de laatste 9-3 uit de fabriek lijkt deze ook anders. Zometeen een kleine modificatie doen.

Plaats reactie